AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:18 #1 Skrevet lørdag kl 20:18 Har tenkt mye på det. Etter hva jeg har lest så er fråtsing naturlig for oss. Når steinaldermenneskene fant en matkilde så ville det i mange tilfeller være smart å spise så mye som mulig, da det var vanskelig å preservere mat og man kunne ikke bare gå fra for eksempel et stort frukttre med moden frukt og forvente at maten var der dagen etter. Nå behøver vi ikke lenger å fråtse, men hos mange av oss ligger dette dypt. De som ikke har denne trangen kan rett og slett ikke ha det samme overlevelsesinstinktet. I steinalderen ville de nok vært døde eller utstøtt fra stammen. Anonymkode: ae9c9...295 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:25 #2 Skrevet lørdag kl 20:25 Fråtsing er en dødssynd…. Anonymkode: bfe05...d01 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:26 #3 Skrevet lørdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har tenkt mye på det. Etter hva jeg har lest så er fråtsing naturlig for oss. Når steinaldermenneskene fant en matkilde så ville det i mange tilfeller være smart å spise så mye som mulig, da det var vanskelig å preservere mat og man kunne ikke bare gå fra for eksempel et stort frukttre med moden frukt og forvente at maten var der dagen etter. Nå behøver vi ikke lenger å fråtse, men hos mange av oss ligger dette dypt. De som ikke har denne trangen kan rett og slett ikke ha det samme overlevelsesinstinktet. I steinalderen ville de nok vært døde eller utstøtt fra stammen. Anonymkode: ae9c9...295 Mulig vi har utviklet oss forbi det stadiet og at du henger litt etter? Anonymkode: e1555...775 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:26 #4 Skrevet lørdag kl 20:26 Har trangen, men har også selvdisiplin… Hilsen bmi 24-mann. Anonymkode: bc2cf...22b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:28 #5 Skrevet lørdag kl 20:28 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fråtsing er en dødssynd…. Anonymkode: bfe05...d01 Dette er en tråd baser på vitenskap, hold religionpraten til riktig underforum. Anonymkode: ae9c9...295 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:30 #6 Skrevet lørdag kl 20:30 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig vi har utviklet oss forbi det stadiet og at du henger litt etter? Anonymkode: e1555...775 Hvem er vi? Overvekt er svært utbredt, og årsaken er ikke så veldig komplisert i bunn og grunn, det handler stort sett om (overdrevet) inntak av mat. Anonymkode: ae9c9...295
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:41 #7 Skrevet lørdag kl 20:41 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette er en tråd baser på vitenskap, hold religionpraten til riktig underforum. Anonymkode: ae9c9...295 Da ligger tråden i feil underforum. Men er det en trøst for overvektige at i steinalderen var de feite? Nå vet ikke jeg hvor feite de var, men de hadde jo helt andre levekår enn i 2025 og visste heller ikke så mye som moderne menneske vet i dag. Anonymkode: bfe05...d01
Cartman Skrevet lørdag kl 21:38 #8 Skrevet lørdag kl 21:38 Ingen er overlegne eller underlegne. Inndeling av menneskeheten i grupperinger som overlegne og underlegne har aldri ført noe bra med seg. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:46 #9 Skrevet lørdag kl 21:46 Alle mennesker skjønner på et tidspunkt i barndommen at det kan være lurt å spare til senere, fordi man vil bli sulten senere. Til og med ekorn og fugler og insekter kan lagre mat liksom - tror du virkelig ikke at steinaldermennesket evnet det? Et raskt google-søk viser at de røyket, tørket og saltet. Og nøtter, korn og frø etc. kan enkelt lagres uten noe bearbeiding. Fråtseren er jo den som evolusjonsmessig vil dø ut. Spiser du all maten med en gang, så har du ikke noe til den kalde vinteren, og da er du steindau. Anonymkode: 4a4c6...a98 4
Mezzosoprena Skrevet lørdag kl 21:54 #10 Skrevet lørdag kl 21:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har tenkt mye på det. Etter hva jeg har lest så er fråtsing naturlig for oss. Når steinaldermenneskene fant en matkilde så ville det i mange tilfeller være smart å spise så mye som mulig, da det var vanskelig å preservere mat og man kunne ikke bare gå fra for eksempel et stort frukttre med moden frukt og forvente at maten var der dagen etter. Nå behøver vi ikke lenger å fråtse, men hos mange av oss ligger dette dypt. De som ikke har denne trangen kan rett og slett ikke ha det samme overlevelsesinstinktet. I steinalderen ville de nok vært døde eller utstøtt fra stammen. Anonymkode: ae9c9...295 Joda, men... problemet er at overvekt ikke på noen måte er bra for oss. De fråtset i helt andre matvarer (det var ikke mye ultraprosessert den gangen), og det gikk lenger tid mellom hver gang de kunne fråtse! Dessuten hadde de en helt annen fysisk aktivitet enn det de fleste mennesker har i dag. Så hvis vi har bevart denne "evnen" dypt inne i våre gener, er det en evolusjonsmessig glipp - siden det ikke balanseres opp mot måten vi lever på ellers.
Majer Skrevet lørdag kl 21:54 #11 Skrevet lørdag kl 21:54 Det er jo noe delvis sant. Halvparten lagrer eks karbohydrater myr bedre i musklene enn andre. Men vi må tilpasse oss tiden vi lever i. Det er eks uke greit å være psykopat lenger
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:58 #12 Skrevet lørdag kl 21:58 Forskjellen på nå og da er at de da forbrant alt de spiste så de ikke ble overvektige, mens i dag spiser man alt for mye og sitter i sofaen og blir fysisk overvektig. Jeg tviler stort på at overvekt var et problem før mennesket flyttet inn i hus. Anonymkode: 7eed6...2a8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:00 #13 Skrevet lørdag kl 22:00 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle mennesker skjønner på et tidspunkt i barndommen at det kan være lurt å spare til senere, fordi man vil bli sulten senere. Til og med ekorn og fugler og insekter kan lagre mat liksom - tror du virkelig ikke at steinaldermennesket evnet det? Et raskt google-søk viser at de røyket, tørket og saltet. Og nøtter, korn og frø etc. kan enkelt lagres uten noe bearbeiding. Fråtseren er jo den som evolusjonsmessig vil dø ut. Spiser du all maten med en gang, så har du ikke noe til den kalde vinteren, og da er du steindau. Anonymkode: 4a4c6...a98 Det gjelder vel bare oss som bor på den nordlige halvkulen. Anonymkode: 7eed6...2a8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:07 #14 Skrevet lørdag kl 22:07 Majer skrev (10 minutter siden): Det er jo noe delvis sant. Halvparten lagrer eks karbohydrater myr bedre i musklene enn andre. Men vi må tilpasse oss tiden vi lever i. Det er eks uke greit å være psykopat lenger Hva mener du med at halvparten av oss lagrer karbohydrater mye bedre i musklene enn andre ? Anonymkode: 0c1ff...78f
Helene1982 Skrevet lørdag kl 22:16 #15 Skrevet lørdag kl 22:16 Mezzosoprena skrev (10 minutter siden): Joda, men... problemet er at overvekt ikke på noen måte er bra for oss. De fråtset i helt andre matvarer (det var ikke mye ultraprosessert den gangen), og det gikk lenger tid mellom hver gang de kunne fråtse! Dessuten hadde de en helt annen fysisk aktivitet enn det de fleste mennesker har i dag. Så hvis vi har bevart denne "evnen" dypt inne i våre gener, er det en evolusjonsmessig glipp - siden det ikke balanseres opp mot måten vi lever på ellers. AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Alle mennesker skjønner på et tidspunkt i barndommen at det kan være lurt å spare til senere, fordi man vil bli sulten senere. Til og med ekorn og fugler og insekter kan lagre mat liksom - tror du virkelig ikke at steinaldermennesket evnet det? Et raskt google-søk viser at de røyket, tørket og saltet. Og nøtter, korn og frø etc. kan enkelt lagres uten noe bearbeiding. Fråtseren er jo den som evolusjonsmessig vil dø ut. Spiser du all maten med en gang, så har du ikke noe til den kalde vinteren, og da er du steindau. Anonymkode: 4a4c6...a98 Da jeg var barn sparte jeg på lørdagsgodtet mitt, for at det skulle vare lenger. Det som skjedde var at da mine søsken hadde spist opp sitt godteri, orket jeg ikke spise mitt godteri foran dem så jeg delte med dem. Fugler er jo et eksempel på hvor hard naturen er: Om en fugleunge er svak, og de andre trenger mat, spiser de den. Ekorn samler ekstreme mengder mat og gjemmer det da de glemmer hvor de har gjemt mesteparten av maten. I en matkrise vil den som tar andres mat overleve, men i dagens samfunn er fråtsing ofte penger og ting, og jeg tror ikke det gjør noen til overmennesker.
Flintis Skrevet lørdag kl 22:34 #16 Skrevet lørdag kl 22:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har tenkt mye på det. Etter hva jeg har lest så er fråtsing naturlig for oss. Når steinaldermenneskene fant en matkilde så ville det i mange tilfeller være smart å spise så mye som mulig, da det var vanskelig å preservere mat og man kunne ikke bare gå fra for eksempel et stort frukttre med moden frukt og forvente at maten var der dagen etter. Nå behøver vi ikke lenger å fråtse, men hos mange av oss ligger dette dypt. De som ikke har denne trangen kan rett og slett ikke ha det samme overlevelsesinstinktet. I steinalderen ville de nok vært døde eller utstøtt fra stammen. Anonymkode: ae9c9...295 Jeg tenker dette vil være avhengig av vilkårene du levde under i jeger og samlersamfunnet. Noen ville trenge litt opplagsnæring for ikke å dø mens andre sprang unna rovdyr og måtte være hurtige for ikke å dø.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 22:37 #17 Skrevet lørdag kl 22:37 Ja, pre-kjøleskap, utvikling av mat med lang holdbarhetsdato (ultra-prosessert) og overflod så var overvektige mer rustet til å tåle tider med lite tilgjengelig mat. Men i dag er det omvendt. Dersom man jobber i geriatrien så vet man det. De eldste, 100-åringene, er neste uten unntak veldig slanke. Anonymkode: 3c527...cfc 1
Majer Skrevet søndag kl 06:58 #18 Skrevet søndag kl 06:58 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva mener du med at halvparten av oss lagrer karbohydrater mye bedre i musklene enn andre ? Anonymkode: 0c1ff...78f CLTCL1 genvarianter på virker hvor godt kroppen kvitter deg med glukose
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå