AnonymBruker Skrevet 29. juni #21 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har du en seriøs bank, så har du og en økonomisk rådgiver. Hvorfor bruker du ikke den tjenesten? De kjenner jo hele økonomien deres. Eller ligger problemet her i at dette er en tråd uten rot i virkeligheten? Anonymkode: dceb3...e89 Har Bulder bank. Tror ikke de har økonomisk rådgivning. Og uansett, en bank vil tjene penger. De er ikke en objektiv part TS Anonymkode: a7996...aab
AnonymBruker Skrevet 29. juni #22 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi er et ektepar på 40 år, 2 relativt små barn. Helt vanlig familie og vanlig økonomi har samlet inntekt på ca 2 mill før skatt (ink overtid) Har 1.2 igjen på huslånet (verdi 7.2 ) 2 biler uten lån har 1,7 mill i aksjer og 1,8 i fond (ink sparing til barn) 300 000 på sparekontoen som da er bufferkonto + feriekonto. Vi bruker en god slump penger på ferie hvert år og sparer 30 000 i mnd gjennom hele året. Litt mer noe ganger Hva nå? Fortsette å spare i fond? Kjøpe utleieleilighet? Anonymkode: a7996...aab Utleiebolig bør dere ikke kjøpe så lenge den må delvis finansieres med lån. Slik det er i dag er det økonomisk ugunstig. Når det gjelder fond/aksjer kontra boliglån så er det store spørsmålet: Gir investeringene dine høyere nettoavkastning enn det du betaler i lånerente (etter skatt)? Dere har boliglånet i Bulder, og har lav belåningsgrad. Antar 5,43% effektiv rente. Det er ca 4.24% etter skattefordel. Mao: Hvis du tror investeringene i fond og aksjer gir mer enn 4,3 % netto over tid, lønner det seg i prinsippet å beholde dem fremfor å betale ned på gjeld. Og jeg regner selvsagt med at dere på papiret har tjent penger på fond og aksjer, og at dere ikke startet på 5 mill. Nå skriver du ikke om aksjer og fond står på ASK eller ei. Håper de gjør det. Da har dere anledning til å ta ut det dere faktisk har investert, og la det som er opptjent stå igjen (og dermed unngå beskatning). Dere kan derfor vurdere om dere skal gjøre dette for økonomisk trygghet sin skyld. Du sier ikke noe om tidshorisonten på sparingen, men på generelt grunnlag ville jeg fortsatt å spare i fond fremover, og ikke enkeltaksjer (så fremt det ikke er børsnoterte aksjer som en får kjøpe med rabatt gjennom arbeidsgiver). Og uten å være fryktelig negativ her: Dere er 40 år, med små barn. Skilsmissestatistikken til SSB er ikke helt på deres side. De fleste skilsmisser skjer mellom 5-9 år. Det er flest menn som skiller seg i alderen 45–49 år, mens flest kvinner skiller seg i alderen 40–44 år. Også noe å ha i bakhodet hvis en skal være kjedelig realist. Anonymkode: e5d12...85f 1 1
Knirke Skrevet 29. juni #23 Skrevet 29. juni Hvis du kjøper utleieleilighet, så kjøper du en ekstrajobb. Putt pengene i fond heller.
AnonymBruker Skrevet 29. juni #24 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Utleiebolig bør dere ikke kjøpe så lenge den må delvis finansieres med lån. Slik det er i dag er det økonomisk ugunstig. Når det gjelder fond/aksjer kontra boliglån så er det store spørsmålet: Gir investeringene dine høyere nettoavkastning enn det du betaler i lånerente (etter skatt)? Dere har boliglånet i Bulder, og har lav belåningsgrad. Antar 5,43% effektiv rente. Det er ca 4.24% etter skattefordel. Mao: Hvis du tror investeringene i fond og aksjer gir mer enn 4,3 % netto over tid, lønner det seg i prinsippet å beholde dem fremfor å betale ned på gjeld. Og jeg regner selvsagt med at dere på papiret har tjent penger på fond og aksjer, og at dere ikke startet på 5 mill. Nå skriver du ikke om aksjer og fond står på ASK eller ei. Håper de gjør det. Da har dere anledning til å ta ut det dere faktisk har investert, og la det som er opptjent stå igjen (og dermed unngå beskatning). Dere kan derfor vurdere om dere skal gjøre dette for økonomisk trygghet sin skyld. Du sier ikke noe om tidshorisonten på sparingen, men på generelt grunnlag ville jeg fortsatt å spare i fond fremover, og ikke enkeltaksjer (så fremt det ikke er børsnoterte aksjer som en får kjøpe med rabatt gjennom arbeidsgiver). Og uten å være fryktelig negativ her: Dere er 40 år, med små barn. Skilsmissestatistikken til SSB er ikke helt på deres side. De fleste skilsmisser skjer mellom 5-9 år. Det er flest menn som skiller seg i alderen 45–49 år, mens flest kvinner skiller seg i alderen 40–44 år. Også noe å ha i bakhodet hvis en skal være kjedelig realist. Anonymkode: e5d12...85f Takk for gode råd Alle aksjene vi har er enkeltaksjer med 25% rabatt gjennom arbeidsgiver. De aksjene har økt noe helt sykt de siste årene. Og aksjene står ikke i ASK. Men det gjør fondene. Av fond har vi de kjedelige som alle andre har, klp index, dnb teknologi stort sett Skulle jeg blitt skilt hadde jeg klart meg tror jeg. Men selvfølgelig hadde ting blir trangere Jeg tenker at for å redusere risiko burde man kanskje vurdert å selge noen av enkeltaksjene og betalt ned huset. Men det sitter litt langt inne for de aksjene har hatt en voldsomt vekst (forsvars aksjer) Anonymkode: a7996...aab
AnonymBruker Skrevet 29. juni #25 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk for gode råd Alle aksjene vi har er enkeltaksjer med 25% rabatt gjennom arbeidsgiver. De aksjene har økt noe helt sykt de siste årene. Og aksjene står ikke i ASK. Men det gjør fondene. Av fond har vi de kjedelige som alle andre har, klp index, dnb teknologi stort sett Skulle jeg blitt skilt hadde jeg klart meg tror jeg. Men selvfølgelig hadde ting blir trangere Jeg tenker at for å redusere risiko burde man kanskje vurdert å selge noen av enkeltaksjene og betalt ned huset. Men det sitter litt langt inne for de aksjene har hatt en voldsomt vekst (forsvars aksjer) Anonymkode: a7996...aab Ja, KOG har vært helt eventyrlig de siste tre årene, og råtipper at det er der 😉 Husk at du gjennom ansattprogrammet kan få fremtidige aksjer inn på ASK uten problemer, i stedet for til vanlig konto. Men til årets utdeling (der det var litt mange om beinet dessverre) er dette nå litt for sent. Men fra neste år bør du/dere gjøre det. Og nei: du bør ikke flytte aksjer fra vanlig konto til ASK: det utløser skatt. Og er det nevnte aksje så er det (nesten) aldri feil å ta gevinst, i alle fall ikke når den har vært så god. Likevel er det en aksje som – til tross for at den er svært høyt priset – trolig vil holde seg svært godt de neste fem årene. Anonymkode: e5d12...85f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #26 Skrevet 29. juni Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg hadde nok vurdert en utleieleilighet på ett studiested hvor det er sannsynlig barna muligens skal studere. Joda sikkert noe jobb med utleie, men om en tenker langsiktig, så er det null problem å få leid ut til barn av kollegaer, bekjente etc. Og om en da velger litt lavere husleie, og ikke tenker kun profitt -så er det nok lettere å få stabile, betalingsvillige leietakere. Evt gjennom profesjonelt utleiebyrå. Jo grunnlag formueskatt er omsetningsverdien, men 1% utgjør ikke allverden. I andre enden - når leiligheten leies ut til egne barn, er leien skattefri så lenge de står for løpende kostnader/vedlikehold. Anonymkode: fc97a...4fa
AnonymBruker Skrevet 29. juni #27 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, KOG har vært helt eventyrlig de siste tre årene, og råtipper at det er der 😉 Husk at du gjennom ansattprogrammet kan få fremtidige aksjer inn på ASK uten problemer, i stedet for til vanlig konto. Men til årets utdeling (der det var litt mange om beinet dessverre) er dette nå litt for sent. Men fra neste år bør du/dere gjøre det. Og nei: du bør ikke flytte aksjer fra vanlig konto til ASK: det utløser skatt. Og er det nevnte aksje så er det (nesten) aldri feil å ta gevinst, i alle fall ikke når den har vært så god. Likevel er det en aksje som – til tross for at den er svært høyt priset – trolig vil holde seg svært godt de neste fem årene. Anonymkode: e5d12...85f Ja er KOG Jeg viste ikke at man kunne få de aksjene inn på ASK. Hvordan gjør man det? Anonymkode: a7996...aab
AnonymBruker Skrevet 29. juni #28 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja er KOG Jeg viste ikke at man kunne få de aksjene inn på ASK. Hvordan gjør man det? Anonymkode: a7996...aab Du må først opprette en ASK hvis du ikke vil bruke en du allerede har. Det er ikke noe problem å ha flere ASK – det kan til og med være en fordel med en liten håndfull ASK hvis en sparer til ulike formål med ulike tidshorisonter. Du oppgir kontoen ifm aksjeprogrammet og tildeling ved neste anledning (i 2026?), i stedet for den kontoen du har brukt til nå. Merk: Du kan overføre aksjer fra vanlig konto til ASK, men altså IKKE overføre allerede tildelte aksjer til en ASK uten at det utløser skatt på kapitalinntekten! Gjort er gjort, spist er spist. 🙂 Anonymkode: e5d12...85f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #29 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må først opprette en ASK hvis du ikke vil bruke en du allerede har. Det er ikke noe problem å ha flere ASK – det kan til og med være en fordel med en liten håndfull ASK hvis en sparer til ulike formål med ulike tidshorisonter. Du oppgir kontoen ifm aksjeprogrammet og tildeling ved neste anledning (i 2026?), i stedet for den kontoen du har brukt til nå. Merk: Du kan overføre aksjer fra vanlig konto til ASK, men altså IKKE overføre allerede tildelte aksjer til en ASK uten at det utløser skatt på kapitalinntekten! Gjort er gjort, spist er spist. 🙂 Anonymkode: e5d12...85f Jeg har en ASK takk for tips! Det var veldig nyttig ts Anonymkode: a7996...aab
AnonymBruker Skrevet 2. juli #30 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 7.04): Vi gjør som følger; - Rammelån på bolig brukes for langsiktig sparing (oppussing, dyrere ferier, biler). Det vil lønne seg over å bruke sparekonto, slik dere nå gjør. - Skrudde opp forbruket litt. Gikk gjennom ting som gir oss mye verdi - som å bo litt bedre på ferie, noen prosjekter hjemme, med mer. Man må leve livet her også, ikke spare for likskjorta. - Valgte bort utleieleilighet. Orker ikke ansvar og tidsbruk. Og fritidseiendom, vi foretrekker å se nye ting. - Sparer i ulike indeksfond. Som dere - samlet til oss, pensjon, barn... Men også til en leilighet i varmen når vi blir litt eldre. Anonymkode: 1e348...e31 På hvilken måte lønner det seg med rammelån fremfor sparekonto? Fordi man da kan investere pengene i fond eller aksjer? Anonymkode: e97f3...d2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå