Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er et ektepar på 40 år, 2 relativt små barn. Helt vanlig familie og vanlig økonomi 

har samlet inntekt på ca 2 mill før skatt (ink overtid)

Har 1.2 igjen på huslånet (verdi 7.2 )

2 biler uten lån 

har 1,7 mill i aksjer og 1,8 i fond (ink sparing til barn)

300 000 på sparekontoen som da er bufferkonto + feriekonto.

Vi bruker en god slump penger på ferie hvert år og sparer 30 000 i mnd gjennom hele året. Litt mer noe  ganger

Hva nå? 
Fortsette å spare i fond? Kjøpe utleieleilighet? 

Anonymkode: a7996...aab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kun laget for å skryte….

vanlig økonomi, du vet godt det ikke er helt vanlig i en helt vanlig familie….

Anonymkode: 42367...9f2

• Liker 22
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er en ganske vanlig økonomi jo. Alle som bor rundt oss har det likt eller mye bedre

Jeg bare lurer på fremtidig investering. Hva er lurt, hva er ikke lurt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er en ganske vanlig økonomi jo. Alle som bor rundt oss har det likt eller mye bedre

Hvorfor spør du ikke alle disse som du kjenner istedenfor da?

Anonymkode: 6026a...c4b

• Liker 14
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor spør du ikke alle disse som du kjenner istedenfor da?

Naboene?

Det er jo gjerne ikke sånn man prater om. Jeg skriver her inne anonymt for å få tips og råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "hva nå". Trenger dere å endre noe?

Fortsett å betale ned gjeld, er vel det generelle rådet.

Anonymkode: 314cf...b77

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jo hva dine naboer tjener, siden at du mener at det er normalen i det området du bor i. Da kan du vel prate med dem… ?

Anonymkode: 27e06...4c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Naboene?

Det er jo gjerne ikke sånn man prater om. Jeg skriver her inne anonymt for å få tips og råd. 

Hvis du virkelig er i et miljø hvor deres likvide kapital er helt vanlig så er det også helt normalt å prate økonomi. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Cartman
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å investere i eiendom, da skattereglene er ganske ugunstige. Sekundærboliger fører bare til høyere formue. I tillegg er det skatt og slitasje ved utleie. Jeg ville investert pengene i aksjer når markedet kræsjer en gang i fremtiden. Kjøp flere ganger når markedet faller, så får du en god gjennomsnittspris. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle og enhver har fått med seg a5 det er smart og lurt å kvitte seg med lån, når det er mulig. 
Hva jobber disse helt vanlige menneskene med som må gå på kvinneguiden for å få råd om privatøkonomi?

Anonymkode: dceb3...e89

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle og enhver har fått med seg a5 det er smart og lurt å kvitte seg med lån, når det er mulig. 
Hva jobber disse helt vanlige menneskene med som må gå på kvinneguiden for å få råd om privatøkonomi?

Det er da helt vanlig å be lm økonomiske råd på kvinneguiden. Jeg skjønner ikke helt problemet 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kan jo kvitte meg med alt lån nå. Det er bare å selge aksjer. Jeg har mer aksjer enn lån

Nen jeg tror ikkw nødvendigvis det er smartest

Det er jo derfor jeg spør

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan delvis relatere meg meg til situasjonen. Det økonomiske livet begynner å føltes litt rart når man plutselig har det meste på stell - og det ikke er noe veldig åpenbart «hull» å stappe pengene i. 

Det jeg ville tenkt litt på er hvilke mål for fremtiden dere har. Er det å oppgradere bolig? Reise mer på ferie? Jobbe mindre? Ha lavest mulig faste utgifter? Øke formuen mest mulig?

Ut i fra dette kan det være enklere å ta valg nå.

Eksempelvis hvis målet er å ha lavest mulig faste utgifter, hadde jeg betalt ned huset.

Hvis målet er å øke formuen mest mulig hadde jeg investert mer.

Etc.

Anonymkode: 15634...ff6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I alle dager. Jeg har lurt på det samme. Jeg og mannen er mindt i 40-årene, og det ser omtrent ut slik her og, men med noe høyere lønn, og dyrere bolig. Vi tilhører jo generasjonen som kom tidlig inn på boligmarkedet, mange tok høyere utdannelse, har hatt nesten nullrente i 20 år, fondsmarkedet har kastet enormt av seg, og boligprisveksten har vært enorm. I tillegg til at besteforeldre og foreldre sitter på nedbetalte boliger.

Om man ikke har hatt uflaks med sykdom, oppvekst, og lignende, skal det godt gjøres å ikke sitte i en slik situasjon om du er 40-50 år i Norge i dag. 

Anonymkode: 1e348...e31

AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør som følger;

- Rammelån på bolig brukes for langsiktig sparing (oppussing, dyrere ferier, biler). Det vil lønne seg over å bruke sparekonto, slik dere nå gjør. 

- Skrudde opp forbruket litt. Gikk gjennom ting som gir oss mye verdi - som å bo litt bedre på ferie, noen prosjekter hjemme, med mer. Man må leve livet her også, ikke spare for likskjorta. 

- Valgte bort utleieleilighet. Orker ikke ansvar og tidsbruk. Og fritidseiendom, vi foretrekker å se nye ting. 

- Sparer i ulike indeksfond. Som dere - samlet til oss, pensjon, barn... Men også til en leilighet i varmen når vi blir litt eldre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig uten barn. Har 940 000 inn før skatt. 2.2mill boliglån, 70 000 studielån, bil uten lån. Ca 100 000 i find, og 100 000 i buffer (sparekonto). Bør jeg spare fortrinnsvis i sparekonto, fond, eller betale ned på lån?

Anonymkode: 52fbf...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Vi har relativt lik økonomi, bare at vi tjener litt mer, huset er verdt en god del mindre, vi har to hytter (ikke av den dyre sorten, en av dem er arvet) og vi har tre barn - hvorav to er tenåringer, noe som medfører mye høyere utgifter enn det dere har til ungene. 
Vi putter «ekstra penger» - noe mindre enn det dere har, pga flere/dyrere barn og hytter etc - i fond. Ikke noe arbeid. Ønsker ikke risikoen og arbeidet forbundet med utleie. Må ha det i annen by (Oslo) for at det skal være noen vits, utleie her vil aldri gå i pluss pga lav prisstigning. Å styre med firma etc -nei, det passer ikke for oss. Jeg vil ha det enklest mulig. Har litt i krypto også, men mesteparten i fond. Mest global indeks, litt annet også for moro skyld. 

Anonymkode: 285fa...338

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I alle dager. Jeg har lurt på det samme. Jeg og mannen er mindt i 40-årene, og det ser omtrent ut slik her og, men med noe høyere lønn, og dyrere bolig. Vi tilhører jo generasjonen som kom tidlig inn på boligmarkedet, mange tok høyere utdannelse, har hatt nesten nullrente i 20 år, fondsmarkedet har kastet enormt av seg, og boligprisveksten har vært enorm. I tillegg til at besteforeldre og foreldre sitter på nedbetalte boliger.

Om man ikke har hatt uflaks med sykdom, oppvekst, og lignende, skal det godt gjøres å ikke sitte i en slik situasjon om du er 40-50 år i Norge i dag. 

Nei, det vil jeg virkelig ikke si stemmer. For det første er det mange som ikke har to inntekter - fordi de er alene (vanlig), evt at den ene eller begge er uføre (dette er også ganske vanlig). Det er også veldig vanlig at to stk i arbeid  vesentlig lavere inntekt enn 2 millioner samlet, da ligger enten begge over medianlønn, eller en av dem ligger langt over medianlønn. 

Veldig mange har også et hus som er verdt vesentlig mindre enn 7 millioner. 

Jeg tilhører samme generasjon, og nesten alle mine venner var nærmere 30 da de kjøpte bolig, pga langvarige studier. Så vi kom ikke «tidlig» inn i boligmarkedet, selvsagt med noen unntak, men de har man nå også. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg kan jo kvitte meg med alt lån nå. Det er bare å selge aksjer. Jeg har mer aksjer enn lån

Nen jeg tror ikkw nødvendigvis det er smartest

Det er jo derfor jeg spør

Har du en seriøs bank, så har du og en økonomisk rådgiver. Hvorfor bruker du ikke den tjenesten? De kjenner jo hele økonomien deres.

Eller ligger problemet her i at dette er en tråd uten rot i virkeligheten? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du en seriøs bank, så har du og en økonomisk rådgiver. Hvorfor bruker du ikke den tjenesten? De kjenner jo hele økonomien deres.

Eller ligger problemet her i at dette er en tråd uten rot i virkeligheten? 

Den økonomiske «rådgiveren» er jo kun en selger, det hadde ikke jeg hørt på…

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...