Gå til innhold

Hvordan utelukker barnevernet/ bup folk som vil bli fosterhjem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et par, som ikke har barn selv men ønsker å bli fosterhjem.

De fester mye, og krangler mye. Men i deres egne øyner er de perfekte kandidater som fosterhjem fordi begge to jobber i barnehage.

Jeg er litt bekymret, har barn selv. Og de har nevnt at de ønsker å tjene mer penger og det er gode penger som hjem spesielt tenåringer eller unge barn.

Hvordan utelukker barnevernet at folk ikke er genuint interessert i å være fosterhjem men gjør det for vinnings skyld?

Anonymkode: 5ded8...70f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg kjenner et par, som ikke har barn selv men ønsker å bli fosterhjem.

De fester mye, og krangler mye. Men i deres egne øyner er de perfekte kandidater som fosterhjem fordi begge to jobber i barnehage.

Jeg er litt bekymret, har barn selv. Og de har nevnt at de ønsker å tjene mer penger og det er gode penger som hjem spesielt tenåringer eller unge barn.

Hvordan utelukker barnevernet at folk ikke er genuint interessert i å være fosterhjem men gjør det for vinnings skyld?

Anonymkode: 5ded8...70f

Det er ikke gode penger nei og det er lang vei å gå før man blir fosterhjem/beredskapshjem

Anonymkode: fbc94...71a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

BUP har ikke noe med fosterhjem å gjøre.

Det vanlige er at aktuelle fosterhjem må gå et ganske grundig kurs og levere vandelsattest og helseerklæring, samt oppgi informasjon om økonomi og familieforhold for å få en generell godkjenning. Deretter vurderes individuelt for enkeltbarn om de blir aktuelle for ett, da med hjemmebesøk og flere intervju/samtaler og samtale med referanser. 

En absolutt garanti mot uegnede fosterhjem har man aldri, men det er også så godt som umulig. 

Å være fosterhjem er på ingen måte spesielt "gode penger" sett opp mot hva det krever. 

Anonymkode: 8190d...a18

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke gode penger nei og det er lang vei å gå før man blir fosterhjem/beredskapshjem

Det spørres om alkoholvaner, forholdet, det skal gjøres oppgaver pgvmye mye mer

AnonymBruker
Skrevet

Har selv vert med å godkjent fosterhjem flere ganger, og det er ganske mange møter og besøk i hjemmet osv. Det er en lang prosess og det stilles mange spørsmål som nok kan oppleves som invaderende og direkte. Dersom noen bestemmer seg for å sette opp en fasade og lyve er det på ingen måte sikkert at det vil bli fanget opp av oss som godkjenner 

Anonymkode: 8ff0b...cdf

• Liker 5
Skrevet

Gode penger i å være fosterhjem? :ler: Som om det er lettjente penger...

Vel de kan jo gå gjennom nåløyet for det er stort for tiden, mange som trenger fosterhjem og få som melder segt, mitt inntrykk er at de ser gjennom fingrene på mye rart.

AnonymBruker
Skrevet
GammelKaktus skrev (1 time siden):

Gode penger i å være fosterhjem? :ler: Som om det er lettjente penger...

Vel de kan jo gå gjennom nåløyet for det er stort for tiden, mange som trenger fosterhjem og få som melder segt, mitt inntrykk er at de ser gjennom fingrene på mye rart.

Det er ikke mitt inntrykk 

AnonymBruker
Skrevet

Man blir ikke rik av å være fosterhjem - hilsen en fostermor 😅

Det er en prosess som man må gjennom som flere andre sier.

Anonymkode: ba52b...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så er det og det at barn trenger hjem, det er stort behov for fosterhjem. Det forventes ikke at du er perfekt eller har et perfekt liv, men at en er trygge og stabile voksenpersoner.

Bedre for et barn å ha et hjem enn å bo på institusjon.

Og rik blir du ikke av å være fosterhjem, de som gjør det for pengene blir nok fort sjaltet ut.

Anonymkode: 9334b...aac

AnonymBruker
Skrevet

Mange dedikerte og gode fosterfamilier . 
Det er betalt slik at en kan jobbe deltid/gå hjemme, men dette er barn med stort omsorgsbehov som gjerne har problemer med skolegang og trenger en del oppfølging i psykisk helsevern. Så man trenger den tiden. 

Tror det er nøye utvelgelse, samtidig som det er stort behov, så ja. Men tenker at kravene bør være veldig strenge 

Anonymkode: 28fc9...08c

AnonymBruker
Skrevet

Vet om ei som gjekk kurset og vart godkjent som faktisk hadde mistet omsorgen over egne barn. Kom fram til slutt da. Noen er flinke til å snakke og skrøne. Nok ikkje vanlig dette men måtte bare sei det.

Ellers er det flere samtaler før ein i det heile teke får delta på kurs. Kjenner ei som ikkje fekk  delta på kurset eingong. Nå prøver so seg på andre «firma»som kurser og trenger fosterhjem. Det er400 barn som venter så i grensetilfeller (Ikkje de som absolutt ikkje kan vere)kan det hende de ser litt bort i fra noen punkt. 

Ang økonomi så er det ikkje bra betalt men man kan etter kurs bli frikjøpt i oppdrag, bli spesialisert fosterhjem eller beredskapshjem og da er det jo snakk om rundt 600 000 i året.

Anonymkode: 14d8e...abd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...