Gå til innhold

Uansvarlig gå i butikken alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min 9 åring kan gå i butikken alene å kjøpe ett par småting. Tar vel kanskje 7 min å gå. Bor i en liten by. Må krysse en vei, mye biler men kjører 40-50der. Fått reaksjon fra ei i dag om at det var alt for tidlig. Men er det det da? Barnet sykler og går fram og tilbake til skolen (som er lenger) hver dag og har gjort det ett par år nå.. Flere av vennene til barnet får ikke være ute alene enda. Barnet fikk lov til det fra det var 5 (akkurat i rekkehus område her vi bor, er få biler her- hadde gps klokke på tidligere). Absolutt ikke alene om å begynne å gå rundt alene i den alderen her..

Er vi uforsvarlige? Det er null problem for barnet. Pleier å ha med mobilen hvis barnet er ett sted, men innimellom ikke. 

Anonymkode: 88d6a...af0

• Liker 3
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei dere er ikke uansvarlige 

Anonymkode: 16cda...3a4

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Godt innafor 👍🏼

Anonymkode: 0f088...aad

• Liker 4
Skrevet

Helt innafor!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig helt innafor.

Hysteriske folk som behandler større barn som babyer skal du bare ignorere. 

Anonymkode: bfd66...8e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hehe datteren min er åtte og går til butikken alene. Ganske rolig rundt her, bortsett fra veien over til butikken, den er nokså trafikkert, men hun er veldig ansvarlig og flink og kan trafikkreglene. Eneste er at hun er ganske sjarmerende og folk vil alltid kjøpe ting for henne. Får ofte gratis is og godteri fra vilt fremmede .. både med og uten meg. De gangene hun har fått det når hun er alene har det skjedd i butikken, så hun har visst at det er ok å ta imot. Men kjenner det er litt ekkelt å tenke på. Hun er godt kjent med Stranger danger.

Anonymkode: 22976...8dc

Skrevet

9 år, det vil vel si tredjeklassing? Klart hun kan få gå alene! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk er overbeskyttende og hysteriske i dag. Klart det det er greit!

Anonymkode: 43746...249

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit å la ho gå. 

Her hadde det betyd at de ikke kunne gått til skolen fra 2 klasse der var det 70 km/t uten gang felt på deler av strekningen. Men de gikk og syklet nå til skolen

Anonymkode: 2541e...fcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart man får ungdommer som ikke kan være alene en natt før de er over 18 🤦🏼‍♀️ flere av vennene får ikke være alene ute enda??? Å de er på samme alder? Himmel…. 

Anonymkode: 80400...2c0

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hulderen skrev (2 timer siden):

9 år, det vil vel si tredjeklassing? Klart hun kan få gå alene! 

4.klassing

Anonymkode: 4000f...7da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

7åringen her går lett alene på butikken. Skjønner ikke at det kan være et problem.

Anonymkode: 38956...321

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjør (nylig fylte) niåringen her også. 3km dit, null stress. Fint å bygge ansvarlige barn som får prøve seg litt og må finne løsninger. 

Anonymkode: c737a...41f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på 80-tallet og gikk 3 km til butikken alene med ei venninne da jeg var 5 år (på fortau langs en vei med lite trafikk) Det gikk helt fint. Folk må slutte å være så hysteriske og la barn øve seg på å være selvstendige. 

Anonymkode: bfd66...8e2

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er innafor. Jeg gikk selv på butikken for å handle da jeg var 9 

AnonymBruker
Skrevet

I den alderen ville det strengt tatt vært uansvarlig om de aldri fikk lov å gå noe sted alene. En gang må man lære, og definitivt i god tid før man fyller ni. Ved skolestart er vel det mest naturlige tidspunktet. 

Anonymkode: bc9ac...4e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En niåring er absolutt stor nok til å gå i butikken alene. Her jeg bor (et rekkehusfelt rett utenfor Oslo) er de fleste ungene alene ute på lekeplassen fra femårsalder, går alene til skolen fra andre klasse og de fleste går til butikken alene når de er 7-8 år.

Anonymkode: 3392e...f18

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte røyk til foreldrene mine da jeg var i den alderen 🤣 Det var på slutten av 70-tallet 😅

Du kjenner din egen datter best og vet modenheten/ansvarsfølelsen hennes. Høres ut til å være helt innenfor dette. 

Anonymkode: 9ee58...523

AnonymBruker
Skrevet

Må være et skikkelig tvilsomt område hvis 9åringer ikke kan gå på butikken. Det er jo lagt opp til at 5-6-åringer skal gå alene et par km til skolen fra 1. klasse...

Anonymkode: e1dd0...d62

AnonymBruker
Skrevet

Vi tok bussen til byen alene da vi var i 9-10 årsalderen. Det var på begynnelsen av 90 tallet men byene har ikke blitt skumlere nå enn den gang. At alt liksom skal være så mye farligere nå har jeg liten tro på. 

Min 7-åring har nettopp å gå i butikken for å kjøpe lørdagsgodtet sitt selv. Det er stor stas. Ca 7 min fra hjemmet og trafikkert vei over til butikken og parkeringen. Det er venninna di som er curling mamma. Forsking viser at barn av curlingforeldre blir reddere og mer usikre når de en dag skal klare seg selv.

Anonymkode: c48c6...a9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...