Gå til innhold

14-åring alene på tog

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ser ikke noe problem med å sende 14. åringer med toget. Men de må være reisevant med tog. Og ha mobil med seg. 
I tillegg bli hentet på stasjonen. 

Det vi gjorde da vi var yngre kan ikke sammenlignes med dagens situasjon. 
I dag ville barnevernet kommet løpende om tilsvarende ble gjort. 

Anonymkode: 37d3b...ee4

For noe vås! Barnevernet kommer ikke på besøk fordi en tenåring tar toget alene uten telefon og uten å være reisevant!

Anonymkode: e95f1...e90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hadde dere sendt deres 14-åring alene på tog, på en strekning som f.eks Oslo-Trondheim? Personlig har jeg null problem med det, da jeg synes min ungdom er ansvarlig nok. Samt at vi har tatt reisen sammen flere ganger, så det er ikke en helt ny opplevelse.

Det er noen i familien som ikke er enig i dette, og jeg vil bare høre om jeg tar for lett på det?

Selv reiste jeg samme strekning alene fra før jeg var fylt 10 år..

Anonymkode: d46fd...390

Niesen min reiser Bergen-Fredrikstad med fly til Gardermoen og buss videre til Fredrikstad alene og det har hun gjort siden hun var tolv år.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For noe tull. 

Anonymkode: 2fb92...756

Hva er tull? Du er på et diskusjonsforum, utdyp hva som er tull? 
Gjerne og hvor gammel du er. 

Skrevet

Null problem med å tvinge 14 åringen med tog eller buss hvis det ikke vil. 

Om det ikke affiserer 14 åringen ta tog eller buss så er det ikke like artig. 

Anonymkode: 6cdb0...7dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For noe vås! Barnevernet kommer ikke på besøk fordi en tenåring tar toget alene uten telefon og uten å være reisevant!

Vås? 
Det vi gjorde da vi var yngre… jeg har ikke spesifisert hva jeg gjorde da jeg var yngre. 
Men jeg ser at noen oppgir at de som femåring reiste alene med kollektiv…..og andre ting…..

Puss brillene og les hele tråden, engang til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vås? 
Det vi gjorde da vi var yngre… jeg har ikke spesifisert hva jeg gjorde da jeg var yngre. 
Men jeg ser at noen oppgir at de som femåring reiste alene med kollektiv…..og andre ting…..

Jeg er 50 og fløy alene til besteforeldre fra jeg var 5. 

Buss hjemmefra til sentrum i småbyen jeg bodde i, tok jeg alene fra jeg var 6. Buss over lengre avstander (over 4 timer) fra jeg var 11, og tog alene til Oslo fra 13.

Mitt eget barn (oppvokst i Oslo) tok buss i Oslo alene fra 8, og T-bane fra 10. 

Anonymkode: 294df...efb

Skrevet

14 åringen min fløy til USA med mellomlanding i Frankfurt,så ja en normalt oppegående 14 åring kan selvfølgelig ta tog alene!!

Anonymkode: 38a1f...15d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har observert 15åringer reise til London uten voksne personer (som regel venninner eller venner i grupper på 2-3stk) så ser null problem i at en 14åring som er normalt oppegående tar toget.

Anonymkode: 63f18...769

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vås? 

Ja, det er et vås at barnevernet kommer på døren fordi et barn som er tenåring reiser alene med tog eller fly eller buss!

• Nyttig 2
Skrevet

Definitivt! Altså, det skal være noe alvorlig "utenom normalen" hvis det ikke er innafor!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ser ikke noe problem med å sende 14. åringer med toget. Men de må være reisevant med tog. Og ha mobil med seg. 
I tillegg bli hentet på stasjonen. 

Det vi gjorde da vi var yngre kan ikke sammenlignes med dagens situasjon. 
I dag ville barnevernet kommet løpende om tilsvarende ble gjort. 

Hvorfor skal barnevernet blande seg i det? Da må det være spesielle grunner isåfall. Barnevernet bryr seg ikke om en normal 14åring tar toget.

Anonymkode: 7b606...8df

Skrevet

Hehe, dro fra skolen til togstasjonen, tok toget halvannen time til flyplassen, ordnet alt der og fløy alene til utlandet når jeg 14. Moren min møtte meg på flyplassen i Spania..

Det burde absolutt gå helt fint, du kjenner tenåringen din best.

Anonymkode: 6ba96...5d2

Skrevet

Ja, uten tvil. Hadde ikke hatt noen problemer med å sende ham alene med fly heller. Det hadde han fikset helt fint, og det bør enhver normal 14-åring gjøre.

Skrevet

For liten til å ta tog alene som 14-åring, men kan flytte på hybel som 15-åring for videregående 🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠🫠

Anonymkode: 607e1...534

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er et vås at barnevernet kommer på døren fordi et barn som er tenåring reiser alene med tog eller fly eller buss!

Ta oppfordringen om å lese én gang til, du :)

Anonymkode: 7c7ad...dca

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vås? 

Jeg forsto utmerket godt hva du mente i ditt første innlegg, og som du gjentar i dette med "det vi gjorde da vi var yngre". 

Som seksåring gikk jeg og en venn alene til kinoen, en strekning på 3 km, der halvparten av strekningen var det vi på den tiden kalte trafikkert vei. Vi ble hentet etter kinoen, men vi var i teorien "borte" i minst tre timer der ingen hadde kontroll på om vi faktisk kom frem til kinoen eller hvor vi var. Vi dro alene på stranda fra vi var 9-10 år.

Seksåringen til leieboeren til en slektning stakk hjemmefra på sparkesykkel uten å si fra for å snike seg på butikken for å kjøpe godteri, og det endte faktisk med bekymringsmelding til barnevernet fordi noen mente at så små barn ikke skulle ferdes alene....riktignok måtte det krysses et gangfelt som kunne oppfattes som farlig eller skummelt, men likevel.

Anonymkode: 7c7ad...dca

Skrevet

Ja det går selvsagt fint. Hva mener disse familiemedlemmene som synes hen er for ung kan skje? 

Anonymkode: 61076...37d

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke pga det. Men mye av det som ble gjort på 70- og 80-tallet ville vært en sak for barnevernet i dag.

Men det er nå lurt å ta med mobil på slike ting, da, så ungdommen får gitt beskjed om det skulle oppstå noe (forsinkelser, innstilte tog..) eller om de som skal møte/hente ungdommen på stasjonen skulle bli forsinket.

Skrevet

Barn kan fly alene når de er 5. just sayin

Anonymkode: b88ad...82e

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt problemer med å sende min tenåring alene på tog i et par timer, herlighet når de er 14 år så bør ikke det være et problem når de er normalt oppegående. Har ikke reist Oslo - Trondheim, men regner med tiden er sånn cirka like lang som Begen - Oslo og det er ikke et problem. No stress, :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...