Gå til innhold

Er det mindre jobb å drive en faghandel enn en stor dagligvarebutikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Butikken har begrensede åpningstider(9-19, 9-17 på lørdager) og selger en bestemt varegruppe i ulike varianter selvsagt. Vil man generelt sett få mye mer fritid og slippe lange dager hver dag som ofte Kiwi og Rema butikksjefer må? Noen som er sjef i en lignende butikk som har erfaringer? :) 

Anonymkode: a761f...e02

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt på denne :) er snakk om en blomsterbutikk

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok individuelt. Jobber i faghandel selv, med bare fire ansatte. Det er ikke færre arbeidsoppgaver her kontra andre steder jeg har jobbet innen varehandel, snarere tvert i mot. Og er en hos oss syk eller borte, må vi andre trå til, det er det kjipe med få ansatte. Men det er også nydelig å vite at jeg aldri må jobbe kveld, siden vi stenger kl 17. Vi har også høyere lønn enn ansatte på Kiwi siden jobbene våre krever kompetanse. Butikksjefen på Kiwi har selvfølgelig høyere lønn enn de andre ansatte, siden det tross alt er en lederstilling. Lederstillinger i varehandel er ofte også fritatt fra "begrensningen" på at full stilling er 37,5/40 timer (uten/med pause), samtidig er det selvfølgelig ikke meningen at butikksjefer/varehussjefer skal jobbe ubegrenset med timer. Tror de som eier butikken selv, evt driver på franchise, er tilbøyelige til å jobbe mer, nettopp fordi de jobber for seg selv. En butikksjef på Kiwi har også friheten til å styre sin egen tid, så ønsker vedkommende å kun jobbe dagtid er ikke det noe problem.

Anonymkode: 5c1ff...2b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil få mer fritid men du må veie det opp mot hva slags lønn du ønsker. 
blir du f.eks. kjøpmann i Rema vil du tjene mellom 600 tusen og flere mill.
En butikksjef i f.eks. Coop tipper jeg tjener mellom 600-900 

Anonymkode: a063c...c8a

Skrevet

Ja og nei, du bruker mye mer tid på kundeoppfølging i en faghandel da..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 16.41):

Dytter litt på denne :) er snakk om en blomsterbutikk

Jeg ville uten tvil gått for blomster før dagligvare. Og ja, det er litt jobb, spesielt hvis du må bære alt inn og ut ved åpning/stenging.

Men du verden så koselig det er å jobbe med levende ting, farger og stort sett fornøyde og glade kunder. 

I alle bransjer er det sesong og til jul må du regne med mye stress og kanskje lengre dager. Våren også. Morsdag og Valentine.

Er selv i bransjen og jeg elsker det! 

Anonymkode: 3b062...d41

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 15.27):

Butikken har begrensede åpningstider(9-19, 9-17 på lørdager) og selger en bestemt varegruppe i ulike varianter selvsagt. Vil man generelt sett få mye mer fritid og slippe lange dager hver dag som ofte Kiwi og Rema butikksjefer må? Noen som er sjef i en lignende butikk som har erfaringer? :) 

Vil ikkje tru det er vesentleg mindre jobb nei, men det kjem meir an på økonomien til butikken enn storleiken. Dersom de er få ansatte feks må dei som er der jobbe oftare og du må trå til meir med sjukdom/ferie/permisjonar, men har de råd til ekstra ansatte er det fleire å spele på.

Men uavhengig av type butikk må oppgjer framleis takast, timelister lagast og godkjennast, bestillingar må inn, varene må på plass (og i ditt tilfelle stelles med) osv. Så der igjen, skal du ta alt sjølv eller kan du delegere noko av ansvaret?

Du vil sjølsagt få litt meir fri enn andre grunna opningstidene, men arbeidsmessig er det truleg like mykje arbeid :) Ein driv ikkje butikk for verken lønna eller fritida sin del, ein må drive den fordi ein trivast med det og ynskjer at den skal gå bra 😊

Eg har sjølv jobba kvar søndag i det siste (liten dagligvare) då eg har sjukdom på jobb som gjer at mykje av kontorarbeidet og slikt har eg ikkje fått tid til i arbeidstida sidan vi er færre på golvet. Så for at jobben skal bli gjort må eg bruke av mi fritid på den jobben. Og slikt kan skje uavhengig av om det er daglegvarebutikk eller blomsterforretning :)

Anonymkode: ecbd5...405

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...