Gå til innhold

Er du en IFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

TS her. Beklager at det forsvant et spørsmålstegn i overskriften.

IFO (ikke fra Oslo) er et interessant fenomen. Ser du forskjell fra innfødte Oslo-borgere og tilflyttere 🙂? Jeg bodde 12 år i Oslo som ung voksen. Vet ikke om jeg skilte meg så mye ut. Kom nordfra, og møtte på folk på byen som nektet å tro at jeg var nordfra, og mente at jeg bare tullepratet dialekt. Fordi jeg ikke "så ut som en nordlending", mente de.

Anonymkode: 8a427...1af

Skrevet

Jeg har ikke hørt dette uttrykket, men bor heller ikke i Oslo.  Jeg tror at slike tendenser kan oppstå over alt, og at det kan ha forskjellige grunner.  Noe som jeg har lagt merke til, er det med mulighetene til å kunne skaffe seg bolig i slike pressede områder.  Det er enda mer ekstremt i utlandet, f.eks Spania, der de innfødte må vike for turismen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt om det begrepet, og jeg tenker at det er en grunn til å ikke ha så mye mer med Oslo enn det jeg har.

Hvor spesiell er man ikke når man mener at andre "Bruker byen feil"? 

• Liker 1
Skrevet

Identifisert Flyvende Objekt

Men for å svare på spørsmålet, så er svaret nei. Nordmenn er bønder uten stil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er innfødt Oslo-borger og har aldri hørt uttrykket. Å snakke om at andre bruker byen feil er vanvittig arrogant - jeg har i mine 40+ år brukt byen på mange forskjellige måter, og sikkert på andre måter enn andre innfødte fra andre kanter av byen og/eller med andre behov og livssituasjoner. Det finnes ingen fasit på sånne ting, det er som å si at andre lever livet sitt feil.

Men ja, jeg har både himlet med øynene og humrer litt i smug av folk som har bodd i byen noen år og insisterer på at "nå er jeg bare helt Oslo, altså ", samtidig som det er så åpenbart for meg at det er de på ingen måte. Det er noe i det han nevner i artikkelen om å prøve for hardt og bli krampeurban og overkompenserende.

• Liker 3
Skrevet

For en klovn 😂

Anonymkode: 1efc1...b47

Skrevet
Hjarte skrev (21 minutter siden):

Jeg har hørt om det begrepet, og jeg tenker at det er en grunn til å ikke ha så mye mer med Oslo enn det jeg har.

Hvor spesiell er man ikke når man mener at andre "Bruker byen feil"? 

TS her. Hørte intervju med han som skrev artikkelen på radio, og han sa at det var humoristisk ment 🙂

Skrevet

Jeg er oppvokst i Oslo, bodde der fra jeg var 10 år, gjennom hele ungdomstiden, og som ung voksen.

Jeg er garantert IFO tross 15 års botid i byen.

Jeg er den som kan spasere i byen, mimre litt, og være litt i veien fordi ting har endret seg så mye siden jeg flyttet derfra.

Anonymkode: 991ac...155

• Liker 1
Skrevet

Har ikke hørt om det. Bodde i Oslo de første 20 årene av livet mitt. Nå er jeg helt sikkert IFO, siden det er noen år siden jeg har bodd i Oslo. 

Anonymkode: c18dd...f1a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Beklager at det forsvant et spørsmålstegn i overskriften.

IFO (ikke fra Oslo) er et interessant fenomen. Ser du forskjell fra innfødte Oslo-borgere og tilflyttere 🙂? Jeg bodde 12 år i Oslo som ung voksen. Vet ikke om jeg skilte meg så mye ut. Kom nordfra, og møtte på folk på byen som nektet å tro at jeg var nordfra, og mente at jeg bare tullepratet dialekt. Fordi jeg ikke "så ut som en nordlending", mente de.

Noe stort tull. Hørte forfatteren av innlegget på ukeslutt nrk radio. 
Folk får så mange forskrudde ideer. 

Anonymkode: 44229...b01

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noe stort tull. Hørte forfatteren av innlegget på ukeslutt nrk radio. 
Folk får så mange forskrudde ideer. 

Anonymkode: 44229...b01

Syns bare det var gøy, jeg 🙂. Hørte også intervjuet. Er bare humor 🙂

Skrevet

Vokste opp i Oslo. Bodde der fra 1979 til 2022. Flyttet et annet sted. Har aldri hørt uttrykket. 

Anonymkode: e051e...471

Skrevet

"arrogante og uvitende de er om metropolen Oslo, en by som strekker seg langt utenfor sentrumsgrensene."

Eh. Oslo metropol??

Selv har jeg studert i London i fem år, en by med 10 millioner innbyggere. Jeg kan ikke si at jeg ser på Oslo som en metropol.  Men jeg er ikke fra Oslo.

Anonymkode: 3fd17...592

Annonse
Skrevet

At et sånt begrep kan oppstå, bekrefter jo for en liten landsby Oslo er i verdenssammenheng 😅 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske ironisk at noen fra østkanten skal gjøre narr av andre basert på hvor de kommer fra. For 20–30 år siden var det jo hele Oslo Øst som ble latterliggjort av vestkanten. Litt pinlig at han viderefører den oppførselen.

Anonymkode: 3f599...beb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...