Gå til innhold

Hvorfor er det ingen skam knyttet til å flytte til de norske "storbyene"?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det øker prisene og presser lokale bort fra byene. Det gjør så helsepersonell og lærere må pendle- noe forskningen viser at forkorter livet. Hvorfor snakkes det så lite om det? Føler media er veldig på at israelske bosettere drar til Vestbredden, at jordbruket presser ut urfolk i Amazonas osv. Det er selvfølgelig store forskjeller på disse sakene, men også likheter 

Endret av Majer
Oppklaring
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sammenligner israelske bosetninger på palestinsk område (også kalt okkupasjon) med at folk flytter til byen (et befolkningsmønster man har sett siden romertiden eller deromkring, og særlig etter den industrielle revolusjon)? Er du virkelig så fullstendig blåst, uvitende og historieløs?

Bolig- og distriktspolitikken har forbedringspotensiale på så mange områder, men væpnet okkupasjon driver tross alt ikke norske politikere med...

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å tenke gjennom ens egne tanker et par ganger før man skriver dem ned på forum noen ganger... 

Anonymkode: 4bdb0...5f3

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Skam? I alle dager? Dette er en av de rarer "greiene" jeg har lest her inne.

Anonymkode: 9b18c...06f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja Islam tar jo over storbyene så noen likheter er det. Den skammen du tenker på kalles HARAM.

Anonymkode: 3ee3b...a72

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja Islam tar jo over storbyene så noen likheter er det. Den skammen du tenker på kalles HARAM.

Til og med en teit tråd som dette klarer du å vri om til å spre din islamofobi. Det hadde vært imponerende hvis det ikke var for at det er så trist.

Anonymkode: 4bdb0...5f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De som burde skamme seg er de som ikke tilfører samfunnet annet enn utgifter og besvær. Resten skal få leve et godt liv med god samvittighet 

Anonymkode: bea8b...d3e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du var neste inne på noe - det er litt rart at pengesterke fra småbyer kan flytte til storbyer og fortelle innbyggerne der at det er ingen menneskerett og bo i Oslo , så du må flytte ´ - uten skam. Hadde det samme skjedd i en bygd hadde det blitt bråk , og snakk om tilknytning og familie og sånne ting. 
så falt jeg litt ut med den pussige sammenligningen. 

Anonymkode: f72a8...a79

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ingen skam å flyte til Haram kommune. 

Anonymkode: 7b678...86f

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (50 minutter siden):

Det øker prisene og presser lokale bort fra byene. Det gjør så helsepersonell og lærere må pendle- noe forskningen viser at forkorter livet. Hvorfor snakkes det så lite om det? 

Det samme skjer jo motsatt vei også.

I byen jeg bor (småby, ca 90 minutter utenfor større by som Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø ) opplever vi ofte at storbyfolk kupper boliger, og driver opp prisene slik at lokale må flytte bort. 

Hvorfor skal det være knyttet skam til dette?

Det er dumt at de driver opp prisene, men ut over det gjør de ingenting galt.

Anonymkode: 68117...9cf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det samme skjer jo motsatt vei også.

I byen jeg bor (småby, ca 90 minutter utenfor større by som Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø ) opplever vi ofte at storbyfolk kupper boliger, og driver opp prisene slik at lokale må flytte bort. 

Hvorfor skal det være knyttet skam til dette?

Det er dumt at de driver opp prisene, men ut over det gjør de ingenting galt.

Anonymkode: 68117...9cf

Det er sant. Det tenkte jeg ikke på, men det er veldig dyrt utenfor Oslo ja

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Skam? I alle dager? Dette er en av de rarer "greiene" jeg har lest her inne.

Anonymkode: 9b18c...06f

Altså man tvinger jo andre til å flytte 

Daria skrev (56 minutter siden):

Du sammenligner israelske bosetninger på palestinsk område (også kalt okkupasjon) med at folk flytter til byen (et befolkningsmønster man har sett siden romertiden eller deromkring, og særlig etter den industrielle revolusjon)? Er du virkelig så fullstendig blåst, uvitende og historieløs?

Bolig- og distriktspolitikken har forbedringspotensiale på så mange områder, men væpnet okkupasjon driver tross alt ikke norske politikere med...

Ja, det er absolutt forskjeller på det som skjer på Vestbredden og i Oslo, men det forstår jo alle. Her var jeg mer ute etter å se på likhetene enn forskjellene

Verre å bli drevet ut med våpen enn økonomi, men det sistnevnte er ikke hyggelig det heller. Resultatet blir ofte det samme- at man må flytte

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 28.6.2025 den 14.32):

Det er sant. Det tenkte jeg ikke på, men det er veldig dyrt utenfor Oslo ja

Altså man tvinger jo andre til å flytte 

Ja, det er absolutt forskjeller på det som skjer på Vestbredden og i Oslo, men det forstår jo alle. Her var jeg mer ute etter å se på likhetene enn forskjellene

Verre å bli drevet ut med våpen enn økonomi, men det sistnevnte er ikke hyggelig det heller. Resultatet blir ofte det samme- at man må flytte

Hvorfor må man flytte hvis man ikke vil i Norge? Kommer da ingen på døra å kaster deg ut og forteller deg at her kan du ikke bo. Det har ikke skjedd i Norge siden krigsårene 1940-45

Anonymkode: a9a82...c7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 28.6.2025 den 13.26):

Det øker prisene og presser lokale bort fra byene. Det gjør så helsepersonell og lærere må pendle- noe forskningen viser at forkorter livet. Hvorfor snakkes det så lite om det? Føler media er veldig på at israelske bosettere drar til Vestbredden, at jordbruket presser ut urfolk i Amazonas osv. Det er selvfølgelig store forskjeller på disse sakene, men også likheter 

For de er ikke storbyer!!!! De er egentlig knøttsmå

Anonymkode: ef2e7...26e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forskjell på Norge, Palestina og israel.

Anonymkode: fedac...40f

Skrevet

Rareste tråden jeg har lest på lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at folk vil bo i de store byene. Bedre kultur, flere høyt utdanna, færre fordommer, større bredde.

Sånn har det vel alltid vært, de mest ressurssterke (og de mest uslåtte) samles i byene, det har vært en viss motsetning mellom bygd og by.

Anonymkode: 158f2...300

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 14.06):

Ingen skam å flyte til Haram kommune. 

Anonymkode: 7b678...86f

Er ikke Haram kommune blitt en del av Ålesund kommune?
Med ett pennestrøk har man utryddet haram, lizzm.

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (På 28.6.2025 den 13.26):

Som vanlig null logikk her. Noen flytter inn, noen flytter ut. Noen må uansett pendle, så lenge det jobber flere i byen enn de som har råd eller plass til å bo der. Og vi lokale fra Oslo er ikke akkurat urfolket i Amazonas eller bosettere på vestbredden. Kan ikke helt sammenlignes med å måtte pendle fra Askim eller Lillestrøm (selv om stadige signalfeil og buss for tog sikkert kan forkorte livet).

Anonymkode: 122bf...c25

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...