AnonymBruker Skrevet 28. juni #1 Skrevet 28. juni Har ei jente på 10 år som elsker sminke, klær og annet «stæsj». Hun kan se i butikker med de tingene leeeenge og synes det er veldig gøy å sminke seg her hjemme alene eller med venninner. Hun får ikke lov til å gå ut med sminke enda, og det synes hun er ok. Min mor reagerer veldig på denne interessen. Hun synes det er rart og unaturlig. Om jenta for eksempel nevner «sminke» på ønskeliste til bursdag er det himling med øynene og andre synlige tegn på hvor teit hun synes det er. Min mor kommer også med stikk rundt at det er min skyld/oppdragelse som gjør at jenta liker sånt, men jeg kan ikke helt skjønne det… jeg er veldig lite opptatt av sminke og sånn og har heller aldri vært det. Er min jente så rar? Er deres på samme alder også opptatt av sånt? Anonymkode: 2b235...cd3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #3 Skrevet 28. juni Helt vanlig. Har nieser ned til femårs-alders om er veldig facinert av sminke og neglelakk. Og slik var jeg selv for 30 år siden. Mamma var som deg, lot meg låne, prøve, og litt lommepenger til slikt. Endte opp med høyere utdannelse og en god karriere - og er like opptatt av sminke og hudpleie som den gang. Jeg ser bare ikke hva som er så farlig med dette? Anonymkode: 80540...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #4 Skrevet 28. juni Var helt uaktuelt å få sminke før ungdomsskolen, de fleste foreldre her hadde samme regel. De er 18 nå. Anonymkode: ae8d8...a21
AnonymBruker Skrevet 28. juni #5 Skrevet 28. juni Høres vanlig ut, vi velger å ikke forsterke det bare. Hun har derfor ikke Some og vi kjøper ikke sminke osv. Anonymkode: c63c5...33d
AnonymBruker Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Har ei jente på 10 år som elsker sminke, klær og annet «stæsj». Hun kan se i butikker med de tingene leeeenge og synes det er veldig gøy å sminke seg her hjemme alene eller med venninner. Hun får ikke lov til å gå ut med sminke enda, og det synes hun er ok. Min mor reagerer veldig på denne interessen. Hun synes det er rart og unaturlig. Om jenta for eksempel nevner «sminke» på ønskeliste til bursdag er det himling med øynene og andre synlige tegn på hvor teit hun synes det er. Min mor kommer også med stikk rundt at det er min skyld/oppdragelse som gjør at jenta liker sånt, men jeg kan ikke helt skjønne det… jeg er veldig lite opptatt av sminke og sånn og har heller aldri vært det. Er min jente så rar? Er deres på samme alder også opptatt av sånt? Anonymkode: 2b235...cd3 Du setter fokus på barnet ditt, og litt på moren din, men jeg vil vri fokuset litt. Hvilket forhold har denne jentas mamma på sminke, klær og annet stæsj? Hvilke sunne interesser har du gitt denne jenta så langt i livet? Hvilket miljø lever hun i i forhold til stæsj? Jenters interesser vris gjerne bevisst eller ubevisst mot foreldrene og mot miljøets fokus på ulike retninger. Anonymkode: 70871...096
AnonymBruker Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du setter fokus på barnet ditt, og litt på moren din, men jeg vil vri fokuset litt. Hvilket forhold har denne jentas mamma på sminke, klær og annet stæsj? Hvilke sunne interesser har du gitt denne jenta så langt i livet? Hvilket miljø lever hun i i forhold til stæsj? Jenters interesser vris gjerne bevisst eller ubevisst mot foreldrene og mot miljøets fokus på ulike retninger. Anonymkode: 70871...096 Sminke og klær er da en sunn interesse. Anonymkode: 80540...3d5
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni Det er da helt vanlig. Dog ikke nødvendig å la henne gå dollet opp på skolen. Jeg gjorde det én gang som barn, og likte ikke interessen jeg fikk fra eldre gutter og menn. Det er mye dritt der ute, ikke nødvendig å eksponere ungen for det for tidlig. Anonymkode: eb319...4de
AnonymBruker Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du setter fokus på barnet ditt, og litt på moren din, men jeg vil vri fokuset litt. Hvilket forhold har denne jentas mamma på sminke, klær og annet stæsj? Hvilke sunne interesser har du gitt denne jenta så langt i livet? Hvilket miljø lever hun i i forhold til stæsj? Jenters interesser vris gjerne bevisst eller ubevisst mot foreldrene og mot miljøets fokus på ulike retninger. Anonymkode: 70871...096 Som jeg skrev, veldig lite. Bruker minimalt med sminke i hverdagen og kler meg «normalt pent» i forhold til den type jobb jeg har. Langt fra de damene som virkelig ordner seg i hverdagen. Drar til frisør ca annethvert år og har faktisk aldri fikset negler profesjonelt før. Jeg synes jo det kan være gøy å se på klær eller sminke i byen, men jeg kjøper lite. Vil vel si jeg er under snittet «pyntete» av meg. Aktivitetsmessig liker vi å dra på hytteturer med fisking og soppturer, teltturer og vi har vært på noen sydenturer. HI Anonymkode: 2b235...cd3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du setter fokus på barnet ditt, og litt på moren din, men jeg vil vri fokuset litt. Hvilket forhold har denne jentas mamma på sminke, klær og annet stæsj? Hvilke sunne interesser har du gitt denne jenta så langt i livet? Hvilket miljø lever hun i i forhold til stæsj? Jenters interesser vris gjerne bevisst eller ubevisst mot foreldrene og mot miljøets fokus på ulike retninger. Anonymkode: 70871...096 Dette har ts allerede beskrevet… Men om jeg får spørre? Hva er det som er så usunt å interesse seg for sminke og klær? Det er en utrykksform, ser ikke hva som er usunt med det? Jeg vil til og med dra det så langt som at de som kan kle seg og sminke seg pent har en fordel i livet foran andre. Anonymkode: 7ce04...983
AnonymBruker Skrevet 28. juni #12 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er da helt vanlig. Dog ikke nødvendig å la henne gå dollet opp på skolen. Jeg gjorde det én gang som barn, og likte ikke interessen jeg fikk fra eldre gutter og menn. Det er mye dritt der ute, ikke nødvendig å eksponere ungen for det for tidlig. Anonymkode: eb319...4de Det får hun heller ikke lov til, så det er ikke noe problem:) sminke er forbeholdt hjemme. HI Anonymkode: 2b235...cd3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #13 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette har ts allerede beskrevet… Men om jeg får spørre? Hva er det som er så usunt å interesse seg for sminke og klær? Det er en utrykksform, ser ikke hva som er usunt med det? Jeg vil til og med dra det så langt som at de som kan kle seg og sminke seg pent har en fordel i livet foran andre. Anonymkode: 7ce04...983 Jeg er jo enig. Kan heller ikke se det store problemet med at hun synes det er gøy.. spør vel mest fordi min mor reagerer så på det så ville høre hva andre tenker. HI Anonymkode: 2b235...cd3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #14 Skrevet 28. juni Har 4 døtre (et par trillinger) en på 18, trillingene er 13. 18 åringen bryr seg ikke om det og har aldri gjort det (der er det bare mekking som betyr noe), Trilling a, var veldig tidlig på å like å pynte og sminke seg fra 5 års alderen, trilling b og c startet med det i forfjor, men mest fordi venninnene startet med det. Tenkte at det var litt tidlig med 5 åringen, mens kona hadde hatt en tilsvarende fase rundt samme alder. Med 5 damer i huset, er jeg den første til å innrømme at jeg ofte ikke har peiling på hvordan jeg skal forholde meg til dillene deres. Men jeg prøver så godt jeg kan. Anonymkode: b69f4...41d
AnonymBruker Skrevet 28. juni #15 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du setter fokus på barnet ditt, og litt på moren din, men jeg vil vri fokuset litt. Hvilket forhold har denne jentas mamma på sminke, klær og annet stæsj? Hvilke sunne interesser har du gitt denne jenta så langt i livet? Hvilket miljø lever hun i i forhold til stæsj? Jenters interesser vris gjerne bevisst eller ubevisst mot foreldrene og mot miljøets fokus på ulike retninger. Anonymkode: 70871...096 Du vil «vri fokuset litt» mot noe TS, helt av seg selv, har omtalt og beskrevet i det første innlegget i hele tråden. Snakk om helbom. Anonymkode: 64970...bbe 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #16 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er jo enig. Kan heller ikke se det store problemet med at hun synes det er gøy.. spør vel mest fordi min mor reagerer så på det så ville høre hva andre tenker. HI Anonymkode: 2b235...cd3 Pass på at din mor påfører datteren din skam. Ros heller datteren din for å være kreativ og flink med farger, for eksempel. Null problem i mine øyne. Anonymkode: 7ce04...983
AnonymBruker Skrevet 28. juni #17 Skrevet 28. juni Her i hus er tre-åringen helt besatt 😂😅 elsker neglelakk og sminke. Jeg sminker meg kanskje 5 ganger i året, da i forbindelse med typ familieselskap vi skal i. Da må jeg avtale med pappaen at han distraherer henne hvis ikke er det illskriking, snott og tårer fordi hun ikke får sminke på også. 😅 tenker det er helt naturlig interesse for noen barn som liker å pynte seg. Hun elsker dilling med feks å kle på bamsene og dukkene kjoler, rosa tyllskjørt, vesker, lypsyler med forskjellige farger, neglelakk osv. Hun får lov til å få på neglelakk (sånn som skrapes av uten kjemiske stoffer) og lypsyl. Resterende får vente en 10-års tid 😂😅 Anonymkode: 90594...bdb
AnonymBruker Skrevet 28. juni #18 Skrevet 28. juni Vanlig ja. Min 11 åring liker gele i håret og lipgloss. Hun får ikke noe mer før ungdomsskole. Er ikke veldig opptatt av det, men hører om andre som er. Anonymkode: 3fba6...bff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå