Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (12 timer siden):

Antageligvis bare sludder og tøv. Ingen er så dumme at de tar livet sitt pga dette. Dersom noen har tatt livet sitt i helgen, så var det av andre grunner og noe de uansett hadde planlagt å gjøre av andre grunner, som psykisk sykdom f.eks.

Jeg ser det ikke som helt usannsynlig at det kan ha skjedd. Se for deg at du har store økonomiske problemer og er neddynket i gjeld. Det er en situasjon som som regel vil være svært psykisk belastende, og kanskje det har vært slik over lang tid og fremtidsutsiktene er et liv i gjeld. Så får du beskjed om milliongevinst fra NT som vil løse problemene dine for så å få kontrabeskjed etter en liten stund. Tror den kontrabeskjeden kan trekke noen så langt ned i kjelleren at det i øyeblikket kan utløse et suboptimalt valg. Selvfølgelig er den grunnleggende årsaken noe annet, men tror ikke man skal undervurdere den psykiske og emosjonelle belastningen det kan være å tro at alvorlige økonomiske problemer er løst for så å få den kontrabeskjeden i ettertid. 

Anonymkode: e10e1...9fc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skulle ønske jeg trollet faktisk🙄 

Lite gøy å få ferien ødelagt og sykemeldt.

Om jeg hadde vunnet på ekte så hadde skaden skjedd uansett. men da hadde jeg   vært en glad og lykkelig skadet person🤣

Anonymkode: 02ed7...436

Da kan jeg glede deg med at det største lotteriet vant du når du ble født som norsk statsborger.

Du vil få sykelønn så lenge du er syk som erstatter hele lønnstapet ditt (opp til 7G). Du er sykemeldt og vil kunne ha krav på å få ferien igjen på et senere tidspunkt. Og siden du er forhindret fra å reise pga sykdom vil du og kunne ha krav på å få flyttet reisedato eller refundert utgiftene dine.

Gratulerer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser det ikke som helt usannsynlig at det kan ha skjedd. Se for deg at du har store økonomiske problemer og er neddynket i gjeld. Det er en situasjon som som regel vil være svært psykisk belastende, og kanskje det har vært slik over lang tid og fremtidsutsiktene er et liv i gjeld. Så får du beskjed om milliongevinst fra NT som vil løse problemene dine for så å få kontrabeskjed etter en liten stund. Tror den kontrabeskjeden kan trekke noen så langt ned i kjelleren at det i øyeblikket kan utløse et suboptimalt valg. Selvfølgelig er den grunnleggende årsaken noe annet, men tror ikke man skal undervurdere den psykiske og emosjonelle belastningen det kan være å tro at alvorlige økonomiske problemer er løst for så å få den kontrabeskjeden i ettertid. 

Jeg hadde nok ikke tatt livet av meg, men det er slettes ikke usannsynlig at jeg hadde havnet på psykiatrisk avdeling.

Anonymkode: 55acf...217

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (1 time siden):

Jeg anse ditt eksempel ang kreft pasienter som ganske mye værre enn det som har skjedd her.
Og jo, de fleste av oss kan og har sikker gjort lignendes feil på jobb, det er bare når fleste parten gjør det så går det ikke utover mange mennesker, så vi kan rett opp de feilene i stillhet.

Det er selvsagt kjipt, uten tvil. Men menneskelige feil vil vi aldri klare å luke ut.
Heldigvis skjedde dette i Norsk Tipping, mye værre når feil skjer på sykehus.

Vi kan ikke godta at slike feil skjer i kritiske systemer. Hva med de som lager programvare til fly eller droner, skal vi godta at flyet styrter pga piloten må huske å trykke på den blå og ikke den røde knappen, eller at dronen ramlet på en barnehage pga en feikonfigurasjon.

Vi må grave i rotårsaken og sørge for at lignende feil aldri skjer igjen.

I NT sitt tilfelle har de kanskje prioritert masse nyutvikling (genererer inntekter) og ignorert all teknisk gjeld som baller seg opp (fiksing av dette genererer ikke inntekter). Dette har vært en grov feilvurdering.

Anonymkode: eb0d9...75d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
enkefru skrev (3 timer siden):

Det ville mediene kalt det om så var tilfelle... 

Men det var ikke "et skred av selvmord" jeg snakket om i mitt innlegg. Spiller ingen rolle hva mediene ville kalt det.

Anonymkode: 94086...9be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er selvsagt sant, men man må også se hvor ansvaret ligger. Er det NTs skyld at enkelte har kjørt seg så i uføre at de reagerer på denne måten? Lite trolig.

Det høres ut som denne gruppen kanskje burde vært skånet fra å kunne tippe, men det er vanskelig å få til.

Den grunnleggende, og i grunn fullstendige, årsaken ligger hos personen det gjelder, ikke noe NT kan lastes for.

Anonymkode: 13d82...c4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan denne feilen kan ha skjedd. 

De påstår det har blitt slått inn ett gangetegn i stedet for ett deletegn, men da skulle premiene 'kun' ha vært 10 000 ganger større. Men de var jo enda større, de var jo 10 219,noe større. Og er det virkelig en person som hver eneste uke, to ganger i uken, som manuelt sitter og taster dette inn for å konvertere valutaen fra euro til nok? Er systemet deres så simpelt??? 

Anonymkode: 9d85c...9c0

De må ha ganget det to ganger med 100.

For jeg vant 195 kr

195 kr x 100= 19500

19500 x 100=1 950 000 som er beløpet jeg fikk som gevinst 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For jeg vant 195 kr

195 kr x 100= 19500

De hadde et opprinnelig tall (basert på euro) som skulle deles på hundre, så ble det i stedet ganget med hundre. Eller litt mer, tror jeg, siden dette er basert på en omregning fra euro heller enn helt runde tall. For deg var det et utgangspunkt på 19 500 et-eller-annet som skulle deles på cirka hundre for å bli riktig antall kroner, men det ble i stedet ganget med cirka hundre. Da blir resultatet cirka titusengangeren.

Anonymkode: 00c3b...54e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 8.53):

Denne saken er en tragedie og en skandale. MEN: Derfor skal man ALLTID dobbeltsjekke før man slipper jubelen løs. Jeg har ihvertfall alltid tenkt at den dagen de ringer fra Hamar så får de ikke overbevist meg om noen premie før pengene fysisk er på kibto og jeg med selvsyn ser at dette faktisk er riktig. At folk jubler og spretter champagne i det sekundet de ser premien vitner om litt dårlig dømmekraft og litt lite refleksjon i handling. Alltid vær kritisk, så blir du ikke skuffet når noe som var for godt til å være sant, var nettop det. 

Anonymkode: 3cbcc...869

Ikke enig. Vi var også en av de som fikk sms, vi var jo skeptiske, mye spam, men dobbelsjekket med appen. Når du både får sms, OG du får bekreftet det når du logger inn, så bør man kunne stole på det. 

Anonymkode: 84b78...ebc

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Erstatning blir litt langsøkt, men at de uheldige "vinnerne" burde få et svært beklagende brev og en bunke flakslodd som plaster på såret, synes jeg er et minimum. 

Min familie var også en av de rammede men tok ikke av med en gang og før feilen ble offentliggjort, men det er enkelt å si alle burde gjort det samme for en familie som har halt i land ikke mindre enn to toppremier før. 

Anonymkode: 9f824...15a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt til det kommer ny melding og det bare var 30 kroner 😄

Anonymkode: 1c801...da9

Den likte jeg 🤣🤣🤣

Men, seriøst. Hva er dette tullet med at folk tar hatten sin å går. Er det hennes skyld at dette skjedde? Ble det gjort med overlegg?

Hva med å ta lærdom, finne feilen og sikre at det ikke skjer igjen?

I noen tilfeller forstår jeg at man trer av når man har forsømt stillingen sin. Men dette? Det er bare tullete.

Det samme med disse politikerne som skrotes fordi det skjer en feil under deres ansvarsområde, som de selv ikke er direkte årsak til. Hva med å bli værende, ta ansvar og ordne opp i det. Hadde vi ikke kommet bittelitt lenger da?

Anonymkode: 5489d...643

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dama får tre millioner kroner i etterlønn. Helt sykt. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/tre-millioner-i-sluttpakke-krever-brustads-hode-pa-et-fat/s/5-95-2508753

Anonymkode: d1e79...723

Jeg synes ikke det er sykt. Hun har ikke gjort denne feilen. I stedet for å gi henne en sjanse så krever vi at hun skal gi fra seg stillingen sin på dagen?

Når noen tvinges ut av stillingen sin på denne måten, på dette tynne grunnlaget så fortjener hun bein å stå på.

Hva hjelper det egentlig at hun trer av? Det er ingen som får noe mer ut av det.

Anonymkode: 5489d...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 10.36):

Jeg tror ikke folk skjønner hvordan dette kan skade noen psykisk. 

Hadde det skjedd meg at jeg endelig hadde trodd at livet mitt skulle blitt på stell. At gjeld ble borte, at jeg fikk en ny sjanse i livet, at jeg kom inn på boligmarkedet og at barna mine slapp å vokse opp i fattigdom. Hvis jeg først hadde trodd dette og så fått kontrabeskjed, så hadde jeg gåttt så i kjelleren. Med alt annet livet har gitt av utfordringer, så hadde det vært et så stort "fuck you" i fjeset mitt, at det hadde skadet meg hardt psykisk. 

Men nei, du kommer nok ingen vei med å saksøke. Du har min medfølelse da ❤️

Anonymkode: 86f3c...eff

Da har man et dramatiak forhold til livet.

Først leser jeg at noen  skal ha etterbetaling fra nav, som blir utbetalt i juni. Får lønn på 200.000kr i juni. Og tenkte, jøss det var da mye etterbetaling.

Men jeg  tok en sjekk på nyhetene først. Og der fikk  man raskt vite  at ddt var gjort  en feil.

Ble på ingen måte traumatisert,  litt gøy med såpass  på konto i noen  timer, dramatisk, ikke i det heletatt

Anonymkode: 59bb5...6a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 17.39):

Har lest i noen kommentarer på Facebook at flere visstnok har tatt livet sitt pga. dette her. De la ikke ved kilder. Noen som vet om dette er sant eller ikke? Høres for vilt ut.

Anonymkode: 94086...9be

Står temmelig dårlig til fra før om en filleting som dette er det som får det til å vippe over, men det er trolig ikke sant.

Anonymkode: da5c5...b2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For jeg vant 195 kr

195 kr x 100= 19500

De påstår det var blitt tatt gange 100 i stedet for delt på 100. Altså en faktor på 10000. Gevinsten var 1 992 845 som ble meldt. Mens det man da fikk var 195. 

1992845/195= 10219,7179. 

Ikke 10 000 som en gange/dele feil skulle tilsi… 

Anonymkode: 9d85c...9c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 0.54):

Den er så kjip... jaaa du har vunnet tre millioner! Og så kommer den obligatorisk "men den skal kikkes på". 😵‍💫

Å si at man ikke har tapt noe viser litt manglende forståelse for situasjonen synes jeg. Du får den kanskje beste beskjeden du har fått i ditt liv, livsforandrende for mange. Så viser det seg å være tull. Selv har jeg drømt flere ganger at jeg tok toppgevinsten, og syntes det var ille nok å våkne da. Men å oppleve dette i levende live 😝 

Men Tonje Sagstuen er vel den største taperen her, med mindre hun har en stor gylden fallskjerm. Det er vel tvilsomt at den menneskelige feilen var hennes, men hun må likevel stå til ansvar og mister jobben. 

Bare en liten fotnote, men er de fleste her for unge til å huske henne som noe annet enn "toppsjef"?

Jeg har drømt det to ganger nylig og har aldri drømt om å vinne i Lotto før det. Første gang jeg drømte om det var helt grusomt, jeg drømte at jeg vant 6 millioner og i drømmen tenkte jeg at nå blir alle økonomiske bekymringer borte, nå får jeg igjen for erstatningen for tapt barndom som jeg tapte ( hadde en kjip opplevelse med å tape en lerstatning med å miste en skattefordel ), kan kjøpe meg ny bunad igjen ( har solgt den jeg hadde pga dårlig råd ) osv. SÅ våknet jeg. Det var «nydelig» å våkne rett opp fra en drøm og innse at det var akkurat bare det, en drøm. Jeg var seriøst sur i en uke etterpå! 😂 Første kjæresten min sa da han hørte om det som skjedde med Norsk tipping var at han var SÅ takknemlig for at jeg ikke var en av dem. Etter all uflaksen jeg har hatt de siste åra så var han redd for hvordan jeg hadde taklet noe sånt. 😅

Anonymkode: ca38f...22b

• 5 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Enda en feil fra Norsk tipping, spillere får refusjon

https://www.vg.no/sport/i/B0pEO7/feil-hos-norsk-tipping-vil-refundere-lotto-kunder

Det som er litt interessant er hva som skjer hvis du spiller lotto, rekken din går inn, men pga en teknisk feil akkurat den uken fikk du ikke gevinst. Ville du da fått bare refusjon for rekkeprisen, eller fått utbetalt gevinsten du skulle hatt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...