AnonymBruker Skrevet 28. juni #1 Skrevet 28. juni Enkelte steder, så er det sensorer som ikke ser på læringsmål overhode eller sensor veiledninger overhode. En får bare beskjed om type emne, og behandler det som om det var et vilkårlig emne (f.eks webapp eller AI) - helt blindt uten å bry seg om læringsmål, sensorveiledning eller noe Noen ganger har ikke universitetene mulighet til å garantere tilstrekkelig opplæring, og en kan heler ikke garantere tilstrekkelig læringsmiljø (som også er lovpliktig å følge opp), når studenter er i bedrift. Studenter kan finne på å ta seg frihet å sabotere, øderlegge og forhindre at andre får i havn en god webapp og AI (universitet har ikke kontroll over bedriften); etter en del samtaler, gjennom tidene, så er det litt derfor læringsmålene og evaluerings kriteriene er som de er. Inntill universitetene får mer kontroll over bedriftene, og mulighetene studentene har der, så er vurderingskriterene og læringsmålene slik som de er Å faktisk sikre det at sensorer bryr seg om læringsmål overhode og at en faktisk ser på sensorveiledning overhode, er helt nødvendig for å ikke bryte §11-6 i universitetsloven; at en ikke bare later som at dette f.eks var et vanlig AI emne eller webapp emne, og vurderer helt blindt og dermed helt i strid med §11-6. I §11-6 står det: " § 11-6.Gjennomføring av eksamen Universiteter og høyskoler skal sørge for at studentenes kunnskaper og ferdigheter blir prøvd og vurdert på en upartisk og faglig betryggende måte. Vurderingen skal sikre det faglige nivået på studiet. Institusjonene skal enten ha ekstern sensor ved sensur av den enkelte eksamen eller ekstern evaluering av eksamens- og sensurordningen. Den muntlige delen av en eksamen skal være offentlig med mindre hensynet til gjennomføringen av eksamenen tilsier noe annet. En institusjon kan gjøre unntak fra regelen om offentlig eksamen dersom det er særlige grunner for det. Institusjonene gir forskrift om gjennomføring av eksamen, vilkår for å gå opp til eksamen på nytt og for adgang til ny praksisperiode." I et slikt emner kan det typisk være at læringsmålene egentlig er: " Kunnskap: Studenten kan: forklare hvordan prosjekter drives og hvordan fremdrift sikres gjøre rede for de ulike stegene i et utviklings- eller forskningsprosjekt og deres viktighet gjøre rede for oppbyggingen av sluttdokumentasjon forklare den valgte tekniske arkitektur eller metode, og diskutere fordeler og ulemper med den Ferdigheter: Studenten kan: lage prosjekt- og arbeidsplaner sette opp et prosjektrammmeverk, for eksempel utviklings- og testmiljøer utvikle og teste store IT-løsninger i grupper evaluere og analysere løsningen Generell kompetanse: Studenten kan: samarbeide i gruppe i et større IT-prosjekt anvende kunnskap og resultater fra forskning kommunisere faglig både muntlig og skriftlig finne og vurdere kritisk relevant litteratur vurdere sikkerhet, etiske- og/ eller personvernhensyn i prosjekter" og typisk vurderingskriterier som: En ser ikke bare på resultat, men et prosjekt i sin helhet, på grunn av at noe skjer i bedrift ( noe som er svært ødeleggende for universitets mulighet til å garantere ok læringsmiljø og ok muligheter til å tilegne seg ferdigheter og kunnskap.) Hvis dere har noen tanker og innspill, er det bare å komme med det😇 Anonymkode: 5cb0a...807
AnonymBruker Skrevet 28. juni #2 Skrevet 28. juni Jeg er sensor på UiT og har noen (forhåpentligvis oppklarende) spørsmål: Hvilke prosjekter og bedrifter er det snakk om? Hva konkret ønsker du innspill på? Anonymkode: decb1...bc8 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni #3 Skrevet 28. juni Jeg er også sensor, og lurer på h a det er du egentlig prøver å spørre om her? Ja, vi ser alltid på helheten. Helhetsbildet dannes basert på enkeltkomponenter som sammen vurderes. Vi ser på læringsmål og sensorveiledningen - hver gang vi vurderer studenter. På hvilken måte mener du at andre elever kan sabotere? Er det individuell ekamen, gruppevis, eller i par? Anonymkode: 9460f...52a 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni #4 Skrevet 28. juni Beklager, utenom tema, men tror du mener å bruke den adverbiale frasen "overhodet", ikke substantivet "overhode". Anonymkode: ce7d0...b10 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #5 Skrevet 28. juni Jeg er også sensor, og jeg skjønner ikke hva spørsmålet ditt er. Anonymkode: ff592...768 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #6 Skrevet 28. juni Støtter de over, det er veldig ullent hva du egentlig spør etter. Sensor forholder seg til både rammene for bacheloroppgave og sensorveiledning for denne ved sensur, hvorfor mener du det ikke er tilfellet? Forstår heller ikke hva du mener med at andre studenter kan ødelegge ditt arbeid, eller dette med bedrift og prosjekt. Tror du må formulere et tydeligere spørsmål her. Anonymkode: 9b7bc...529 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Jeg jobber på et eksamenskontor, og stusser også på hva du egentlig lurer på. Anonymkode: e2459...b4d 4
AnonymBruker Skrevet 29. juni #8 Skrevet 29. juni Jeg er også sensor, og forstår det slik at trådstarter ønsker innspill og/eller erfaringsdeling om hvorvidt det er utbredt at sensorer bruker sensorveiledning/emnets vurderingskriterier eller ikke. Anonymkode: 002cd...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #9 Skrevet 29. juni Jeg er også sensor, og skjønner ikke helt hva ts egentlig lurer på? Jeg bruker alltid vurderingskriteriene når jeg sensurerer, og selvsagt sensorveiledningen. Anonymkode: ba3cf...44a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå