AnonymBruker Skrevet 28. juni #1 Skrevet 28. juni Hvorfor / hvorfor ikke? Fordeler og ulemper? Selv bruker vår datter å ha flaske i sengen. Vært veldig avhengig av flasken siden han fikk MME. Ber om falske om vi glemmer. Før drakk han en del på natten, mistenker det var fordi vi sluttet med melk på natten, og han var vant med å drikke noe. Nå drikker han gjerne et par slurker ved legging. Varier hvor ofte han våkner i løpet av natten. Ofte tror jeg han drikker litt. Hører lyder på babycall. Så sovner han raskt igjen. Andre ganger har han rotet flasken vekk og leter. Hender vi da må inn å finne for at han skal sovne igjen. Skjer dette tidlig morgen er det typisk at han ikke sovner videre om han leter og vi må inn (roper/gråter). Lufte derfor på hva dere gjør? Har noen sluttet med flaske fordi barnet leter/våkner fordi de vet de har flasken? Samtidig tenker jeg jo at de kan være tørst. Men dumt om de våkner tidlig / sliter med å sove dersom barn ikke "trenger flasken"? Selv har jeg jo vannglass på nattbordet, men drikker sjeldent. Er gjerne et par slurker før jeg legger meg, også når jeg våkner morgen. Men kanskje det er lurt å vende til at vann må drikkes før leggetid, og evt når man står opp? Tenker litt på bleieslutt også. Blir det mer uhell natt ved flaske? Øver på bleieslutt på dag/kveld, men han har begynt å nekte pottetrening innimellom. Tidligere var han flink å øve. Syns det var stas, og fikk det til flere ganger. Brukte tid og leste bok, pratet osv. Men mistenker at han nå ikke alltid vil fordi han vet han har tisset i bleien og derfor ikke må på do. Vi har øvd på potte morgen, middag og kveld. Og spør om potte hvis vi ser tegn til at han må på do. Men likevel nekter han flere ganger å øve. Han har en bok med stempel som vi bruker ved hver pottetrening. Det var stas før. Men nå bryr han seg ikke lenger. Han fikk stempel uansett om han tisset eller ikke. Han har også bæsjet på potten noen ganger. Er lettere å se når han må det, men nå løper han å gjemmer seg og vil være i fred. Er det gir stengt å be han gå på badet å bæsje selv om han ikke før på potte ,/ følge han og "presse" til potte? Er liksom litt redd for om det kan få han til å ikke like pottetrening. Anonymkode: 89542...c2a
AnonymBruker Skrevet 28. juni #2 Skrevet 28. juni *Rettelse under avsnitt med pottetrening: Er det strengt å be han gå på badet å bæsje.... Også lurer jeg på om vi kan gjøre noe for å unngå å gå inn om han våkner? Tenker utenom når han leter etter flasken, og når han leter? Noen ganger gidder han ikke å lete, og flasken ligger ved siden av. Er dette kun for oppmerksomhet? Virker ikke som han våkner grunnet feks mareritt/redd, for han sier gjerne flaske når vi kommer inn, og sovner igjen uten protest. Har ikke problemer med å gå inn til han. Men lurer vel egentlig på om det er ok å la han feks styre litt på, rope "flaske" osv og gjøre han vant til at han må prøve selv? Vdr litt den måten vi måtte øve ved legging. Gråt/ropte og ville inn til oss. Vi byttet på å sitte i en godstol utenfor, og økte tiden for når vi gikk inn. Feks 30sek i starten, så 1min, 2min osv. Helt til. Vi økte til 5min. Og da sovner han gjerne før vi kom inn. Gråten var ikke hysterisk/redsel, men mer som at han vsr lei og ville ikke legge seg. Slik er det nå også. Sutrer på en måte over at vi ikke kommer raskt og finner flasken. Da vi øvde på legging så betrygget vi når vi gikk inn hver gang. Sa feks "nå er det natt, du skal sove i egen seng. God natt vennen". Kan vi si noe slikt med flasken "flaske kan du få før du legger deg og på morgenen", eller bil han kanskje tenke mer over at flasken er i sengen hvis vi minner på at flasken nå er fjernet? Vil jo selvsagt si til han på forhånd at i natt er det slutt på flaske i sengen. Hører fra venner at deres barn ikke har hatt flaske i sengen. Derfor jeg lurer på hva som er normalt og lurt. Våre har fått mme på flaske før melkeslutt i sengen. Også hentet vi den nær vi la oss selv og erstattet med vann (begge har vært veldig avhengig av flasken, og derfor jeg lurer på om vi har gjort noe feil underveis og st de derfor har våknet hyppig natt i perioder). Mulig vi bare må ha en liten "helvettesuke", og avvenne slik søvnen blir bedre? Hører så mange har barn på 2-3år som sover natten gjennom, og gjerne må vekkes på morgenen selv om de legges i ok tid på kvelden. Anonymkode: 89542...c2a
AnonymBruker Skrevet 28. juni #3 Skrevet 28. juni Det var mye tekst, men jeg ville gjort kort prosess og tatt vekk vannflasken og sett om søvnen ble bedre etter noen dager. Angående bleieslutt så er mitt mest effektive råd å la barnet gå uten bleie hjemme, så prøve turer ut av huset som blir lengre og lengre. Anonymkode: 844f9...028 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #4 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var mye tekst, men jeg ville gjort kort prosess og tatt vekk vannflasken og sett om søvnen ble bedre etter noen dager. Angående bleieslutt så er mitt mest effektive råd å la barnet gå uten bleie hjemme, så prøve turer ut av huset som blir lengre og lengre. Anonymkode: 844f9...028 Vi har tenkt å gjøre dette i ferien. Da har vi god tid og har fri fra barnehagen. Vil gjerne at han skal lykkes med en gang uten for mye uhell som kan føre til at han vegrer seg for bleieslutt. Barnehagen har jo ikke akkurat tid til å følge like tett opp, og tenker at hvis han slutter hjemme i ferien og øver til barnehagen starter igjen, så vil han kanskje lykkes litt bedre i barnehagen også. Anonymkode: 89542...c2a
Gjest jegerrinne Skrevet 28. juni #5 Skrevet 28. juni Aldri hatt flaske i senga her. Så vil tro at ved å fjerne flaska kan det bli lettere
tirben Skrevet 28. juni #6 Skrevet 28. juni (endret) Mine barn har aldri brukt flaske og derfor heller aldri hatt behov for flaske i sengen. Hadde bleieslutt på sommeren, og da lot jeg dem bare gå uten bleier. Da hadde de selvfølgelig flere uhell, men det var da de skjønte hvordan det kjentes før de måtte på do. De syntes det var ekkelt å tisse i buksa, så da sa de etterhvert i fra når de måtte på do. Det tok under en uke. Men hvorfor kaller du datteren din "han" i to lange innlegg? Endret 28. juni av tirben 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Har vannflaske tilgjengelig ja (mer praktisk på natt enn glass). Nå er mine eldre da, men var null problem med tanke på bleieslutt. De våknet jo bare og gikk på do om de måtte. Ene gjorde det alene og andre vekket oss. De sluttet forøvrig tidlig med bleier Anonymkode: f9b06...60c 1
Anononyma Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni Min gutt har alltid vannflaske i sengen. Han er snart 3 og sover fremdeles i sprinkelseng så synes han må få ha noe så basalt som vann tilgjengelig oppi der. Han sluttet for øvrig med bleie da han nettopp hadde fylt 2. Aldri hatt uhell på natt, men hender han våkner og må tisse. Da hjelper vi han på potte også sover han videre Altså, ingen sammenheng mellom flaske og eventuelle tisseuhell på natt her. Barnet deres er jo fremdeles liten og tenker vel egentlig det er helt vanlig å måtte påberegne å hjelpe så små på natt enda en stund til? Vi har kamera og babycall hver natt og venter alltid er par-tre minutter ved oppvåkning og ser an. Noen ganger sovner han igjen raskt, men andre ganger trenger han mer støtte. Vår lille våkner også av mareritt, da trenger han at vi kommer inn og sitter ved sengen til han sovner igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor / hvorfor ikke? Fordeler og ulemper? Selv bruker vår datter å ha flaske i sengen. Vært veldig avhengig av flasken siden han fikk MME. Ber om falske om vi glemmer. Før drakk han en del på natten, mistenker det var fordi vi sluttet med melk på natten, og han var vant med å drikke noe. Nå drikker han gjerne et par slurker ved legging. Varier hvor ofte han våkner i løpet av natten. Ofte tror jeg han drikker litt. Hører lyder på babycall. Så sovner han raskt igjen. Andre ganger har han rotet flasken vekk og leter. Hender vi da må inn å finne for at han skal sovne igjen. Skjer dette tidlig morgen er det typisk at han ikke sovner videre om han leter og vi må inn (roper/gråter). Lufte derfor på hva dere gjør? Har noen sluttet med flaske fordi barnet leter/våkner fordi de vet de har flasken? Samtidig tenker jeg jo at de kan være tørst. Men dumt om de våkner tidlig / sliter med å sove dersom barn ikke "trenger flasken"? Selv har jeg jo vannglass på nattbordet, men drikker sjeldent. Er gjerne et par slurker før jeg legger meg, også når jeg våkner morgen. Men kanskje det er lurt å vende til at vann må drikkes før leggetid, og evt når man står opp? Tenker litt på bleieslutt også. Blir det mer uhell natt ved flaske? Øver på bleieslutt på dag/kveld, men han har begynt å nekte pottetrening innimellom. Tidligere var han flink å øve. Syns det var stas, og fikk det til flere ganger. Brukte tid og leste bok, pratet osv. Men mistenker at han nå ikke alltid vil fordi han vet han har tisset i bleien og derfor ikke må på do. Vi har øvd på potte morgen, middag og kveld. Og spør om potte hvis vi ser tegn til at han må på do. Men likevel nekter han flere ganger å øve. Han har en bok med stempel som vi bruker ved hver pottetrening. Det var stas før. Men nå bryr han seg ikke lenger. Han fikk stempel uansett om han tisset eller ikke. Han har også bæsjet på potten noen ganger. Er lettere å se når han må det, men nå løper han å gjemmer seg og vil være i fred. Er det gir stengt å be han gå på badet å bæsje selv om han ikke før på potte ,/ følge han og "presse" til potte? Er liksom litt redd for om det kan få han til å ikke like pottetrening. Anonymkode: 89542...c2a Fordøyelsen har ikke godt av å drikke gjennom natten. Tennene har ikke godt av flaske når barnet er sås stort. Sett bort flasken. Eller la barnet kaste den i søpla. Drikk av glass før hun sover, og ferdig med drikking. Dette forstyrrer jo også nattesøvnen ergo en dårlig vane å fortsette med. Er det stekende varmt og dere er ved middelhavet er saken en annen. Anonymkode: 85edf...fe2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni Dem hadde ikke flaske i senga nei. Men drikker jeg mye på kvelden så må jeg på do på natten. Det samme er jo med barn. Skal man slutte med bleie og lære seg å gå på do så begrenser man jo drikke før man legger seg. Anonymkode: 6c861...5f5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #11 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 14.16): Fordøyelsen har ikke godt av å drikke gjennom natten. Tennene har ikke godt av flaske når barnet er sås stort. Sett bort flasken. Eller la barnet kaste den i søpla. Drikk av glass før hun sover, og ferdig med drikking. Dette forstyrrer jo også nattesøvnen ergo en dårlig vane å fortsette med. Er det stekende varmt og dere er ved middelhavet er saken en annen. Anonymkode: 85edf...fe2 Det er vel en normal vannflaske hun snakker om? Sånn med sugerør de har med i barnehagen? Min 3-åring har vann ved senga. Det har jeg som er voksen også. Jeg synes det er ekstremt sært å skulle nekte barn vann om de er tørste... Vi hadde lik erfaring med at dogåing/pottegåing gikk fint en stund men så låste det seg og barnet ville absolutt ikke. Nektet do og gjemte seg for å bæsje i bleie. Ventet en stund vi da, og så prøvde vi igjen men da med å gå uten bleie, og det har gått bedre Anonymkode: 2f943...309 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #12 Skrevet 29. juni Vår snart 3 åring drikker fremdeles melk på flaske i forbindelse med leggetid. Nå hender det også barnet våkner om natta og må ha melk for å sovne igjen. Er en fryktelig dårlig uvane men vi har en nyfødt og har ikke hatt mulighet å begynne med avvenning fra flaske. Tenker bleieslutt er umulig så lenge barnet drikker så mye på kveld/natt. Søvnassosiasjonen er altså melk og er håpløst å.sovne på egenhånd. Anonymkode: 63dd6...203
AnonymBruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vår snart 3 åring drikker fremdeles melk på flaske i forbindelse med leggetid. Nå hender det også barnet våkner om natta og må ha melk for å sovne igjen. Er en fryktelig dårlig uvane men vi har en nyfødt og har ikke hatt mulighet å begynne med avvenning fra flaske. Tenker bleieslutt er umulig så lenge barnet drikker så mye på kveld/natt. Søvnassosiasjonen er altså melk og er håpløst å.sovne på egenhånd. Anonymkode: 63dd6...203 Samme Anonymkode: 64489...811
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå