Gå til innhold

Dyre familiesammenkomster der jeg er pålagt å delta

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svigerfamilie er veldig hyggelig og jeg som er enebarn er på mange måter glad for at jeg har dem. Men en ting med den gjengen er at de er veldig glad i å møtes, der de spiser god mat og koser seg. Min mann har flere søsken som inviterer til selskap ofte. Og det er forventet at jeg inviterer tilbake. Og det kostet flesk hver gang. De legger lista høyt og man må imøtekomme deres ønsker. I kveld fikk jeg melding om at svigermor inviterer til en hyggelig «jentekveld» der alle svigerdøtrene og døtrene skal samles. Alle skal ha med seg em rett hver som svigermor har bestemt. Jeg fikk ostefat. Jeg synes det er veldig gøy å møtes, men hvorfor må alt være så dyrt og koste så mye?!

Anonymkode: a79b9...314

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min svigerfamilie er veldig hyggelig og jeg som er enebarn er på mange måter glad for at jeg har dem. Men en ting med den gjengen er at de er veldig glad i å møtes, der de spiser god mat og koser seg. Min mann har flere søsken som inviterer til selskap ofte. Og det er forventet at jeg inviterer tilbake. Og det kostet flesk hver gang. De legger lista høyt og man må imøtekomme deres ønsker. I kveld fikk jeg melding om at svigermor inviterer til en hyggelig «jentekveld» der alle svigerdøtrene og døtrene skal samles. Alle skal ha med seg em rett hver som svigermor har bestemt. Jeg fikk ostefat. Jeg synes det er veldig gøy å møtes, men hvorfor må alt være så dyrt og koste så mye?!

Hvis du synes litt ost er dyrt, høres det ut som du legger lista ganske lavt. Du bestemmer jo selv hva slags ost du kjøper, også, og kan benytte deg av tilbud.

Anonymkode: 20cfd...ef6

• Liker 42
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at mannen din og du godt kan sette ned foten og ta billigere alternativ når dere inviterer! Du kan også melde avbud om du ikke har råd å gå.

Anonymkode: 1a97d...e29

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har dere veldig dårlig råd?

Ost er da ikke så dyrt, du trenger ikke å ta den dyreste og beste, så slipper du nok å få ost i i oppgave igjen og.

Ellers så tenker jeg at man ikke trenger å delta på alt, spesielt om dere ikke har barn enda eller at det er meningen at de og skal delta. Jeg hadde ikke orket flere sammenkomster i måneden om ikke jeg hadde barn og det var mer for de.

Anonymkode: 4b4c6...3bb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Trodde ts måtte reise til Paris eller noe. Ostefat er ikke dyrt.

Hun må gjerne reise til Paris for å kjøpe oster til å ta med?  :ironi:

klarte ikke la være… :skratte:

Anonymkode: a673b...b2a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er sånn at de møtes ofte, et par ganger i mnd, så tenker jeg at det fort kan bli litt dyrt. Ostefat til 5-6 stk, nå veit jo ikke jeg hvor mange de er, kan fort koste litt det dersom man vil ha litt utvalg av forskjellige gode oster. Dersom man ikke skal gå for billig og kjedelig gauda kan man fort ryke på et par lapper. Regner med at dette er voksne damer som forventer mer enn et par babybell og en castello kanskje?

Anonymkode: 93d59...2df

• Liker 39
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er sånn at de møtes ofte, et par ganger i mnd, så tenker jeg at det fort kan bli litt dyrt. Ostefat til 5-6 stk, nå veit jo ikke jeg hvor mange de er, kan fort koste litt det dersom man vil ha litt utvalg av forskjellige gode oster. Dersom man ikke skal gå for billig og kjedelig gauda kan man fort ryke på et par lapper. Regner med at dette er voksne damer som forventer mer enn et par babybell og en castello kanskje?

Anonymkode: 93d59...2df

Takk for at du skjønner problemstillingen. 

• Liker 16
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Har du veldig dårlig råd eller en form for angst? Et ostefat til 5-6 stykker koster i alle fall ikke mer enn en tur ut på enkel middag med en venninne. Det er en investering i familien som du liker og setter pris på du som er enebarn. 

Anonymkode: a8b4d...bcf

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min mann har flere søsken som inviterer til selskap ofte. Og det er forventet at jeg inviterer tilbake. Og det kostet flesk hver gang

Hvorfor mener du at de forventer at DU inviterer tilbake? Er det ikke mannen som skal invitere søsknene sine tilbake? Er mannen din gammeldags med å mene at det er kvinnens ansvar å diske opp for slekten samtidig som han har moderne forventninger om at det også er kvinnens ansvar å betale? 

Anonymkode: a8b4d...bcf

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet

Hva er du vant til å gjøre eller spise i sosialt lag, da, ts? Hvis gjør dere feks når venner samles? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et ostefat til 5-6 er ikke dyrt. Men jeg lurer jo på hva de andre tar med, når du får denne oppgaven? Om nestemann har ansvar for kjeks. Og den etter det druer. Så høres det jo ikke så rettferdig ut. 

Anonymkode: 1b3b7...3d4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er det snakk om og må du ta med noe hver gang? Er det alltid DU som må invitere tilbake eller er mannen din også en del av dette? Har dere felles økonomi? 

Anonymkode: 97f8d...bd7

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser ikke ost selv, men hjalp min mor med å lage et ostefat for ikke så lenge siden, og det kostet faktisk litt. Da var det ikke snakk om dyre oster, men en ok Gauda, Brie, Blue Castello, kremost og noe greier. Hun måtte gjøre det litt raskt så ble på Kiwi så virkelig ikke de flotteste og dyreste ostene, og det var ikke forventet heller, men det ble litt.

Nå ville bare min mor få fikset det, så pris var ikke så viktig, ei heller det mest spennende utvalget, men tipper svigers forventer hakket mer enn de som hadde satt min mor på ostefat.  

Kan du kjøpe noe på Kiwi så blir det litt billigere. Ridderost er det mange som liker og kan like greit kjøpes der. Nå tenker jeg det med ostefat bare var et eksempel på en av mange ting. Regner med når dere skal invitere så skal det helst være mat med høy kilopris i rikelige mengder, med god drikke til. Sikkert variasjon i drikken også, og si dyrere alkoholfritt ved siden. 

Dere kan være de som drar det ned da. Hva sier mannen din? Er mye som ikke trenger å være så dyrt, men som ser flott ut. Har dere god fryserplass kan en del kjøpes på tilbud og ha liggende til det er deres tur. 

Det er ikke noe gøy å være den som ikke følger opp, eller føle det sånn, men det kan fort bli en galopperende trend med bare mer og mer, og da må noen sette på bremsene.

Forstår deg godt her 😊

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ost er jo kjempe dyrt?! I alle fall om man skal ta med et helt fat til mange personer av disse spesialostene. Man må jo ofte kjøpe inn 5 slag, og selv om det ikke spises opp der og da, så bruke man jo ekstra med penger om man ikke har behov for slik luksus i flere dager. 

Skal dere ha ostefat i tillegg til hva da? Om alle skal ha med en like dyr ting. 

Anonymkode: 4bbe3...ff5

• Liker 13
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva med å ta en snakk med din svigerfamilie? 

Har jeg ikke råd til noe, sier jeg i fra. Er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 2b1a8...614

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når alle skal ta med en rett hver skal ikke ts ta med et svært fat med masse ost. Hun skal ta med et fat med type 4 oster, kjeks og f.eks. noen druer, jordbær osv. . Mengden er jo 1/5 mat 

Anonymkode: a3916...25a

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Når alle skal ta med en rett hver skal ikke ts ta med et svært fat med masse ost. Hun skal ta med et fat med type 4 oster, kjeks og f.eks. noen druer, jordbær osv. . Mengden er jo 1/5 mat 

Anonymkode: a3916...25a

Jeg så først den nyansen nå.

Det er jo ikke ille i det hele tatt. Jeg tenkte først at det var ost- og vinkveld. Men som en av fem retter så skal jo ikke det fatet være så veldig stort. 

Da ville jeg gått i ferskvaredisk og bestilt løsvekt. Meny har ofte veldig gode tilbud på et-par sorter. Ellers synes jeg faktisk castello creamy blue er en veldig god ost, og den koster jo bare 25 kroner. Av frukt kan man jo bare plukke med litt av det familien ellers kjøper inn til helgen. Litt av en drueklase, noen jordbær, etc. Kan til og med bake grissini selv om man vil gjøre det virkelig rimelig. 

Anonymkode: 1b3b7...3d4

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er dyrt. Er selv glad i gode oster, og handler i ostedisken på meny, og ost der er jo virkelig dyrt.

Anonymkode: 015ec...023

• Liker 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...