Gå til innhold

Får ikke veihjelp i Tyskland og IF forsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er på bilferie i Tyskland og nå har eksospotten løsnet. Bilen er 12 år gml og vi mistenker det er pga rust. Ringte IF som skulle sende veihjelp med Viking som har partnere i Tyskland. De sa det kunne ta noen timer. Vi ringte kl 12 og kl 21 ringte vi og purret. Da kunne de ikke svare på hvorfor det tok så lang tid eller når de kunne komme. Sa det kunne bli sent. Vi har utsjekk fra leiligheten kl 10 i morgen og kan ikke være oppe hele natten. Så nå bestemte oss for å gi opp Viking for natten og forsøke å kjøre uten eksospotten og se om vi finner et ledig verksted på veien. Forsøkte en kjøretur tidligere i kveld og de gikk fint. Lite lyd og eksos pga hybrid bil.

Samtidig sitter jeg og grubler litt. Hva om vi hadde motorstopp eller større skader på bilen? Er det meningen vi skal kunne risikere å ikke få veihjelp på nærmer et døgn på denne måten når vi er ute og reiser i utlandet?! Dette har satt litt skrekken i meg allerede for fremtidige turer. Og engster meg for turen hjemover mot Norge om vi ikke finner ledig verksted.

Har noen råd og tips her? Hva gjør vi om vi ikke får reparert skaden før båten fra Hirtshals går på mandag? Kan vi risikere at vi må bli igjen og bestille nye båtbilletter og hotell fordi vi ikke får hjelp med bilen i tide? Vil såfall kanskje IF kunne dekke noe av dette gjennom reise- og bil forsikringen vår? 

Vi fikk egentlig lite informasjon rundt dette da jeg snakket med IF tidligere i dag. De var mest opptatt av å få en Viking hjelper på saken for vurdering og videre rådgiving. Men den hjelpen kom jo aldri.

Anonymkode: 5060b...f46

Skrevet

NAF.

Skal man på biltur i Europa er NAF genialt.

Dem har svært nettverk og hjelpen er inkludert i medlemskapet.

Dem fikser også leiebil om bilen ikke kan fikses innen rimelig tid. Og hjemtransport av din egen bil. (Bare i utlandet)

Anonymkode: f2c18...a41

• Liker 3
Skrevet

KG er nok eit godt hjelpemiddel når ein er på  bilferie  Tyskland 

Anonymkode: b7b65...2eb

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har brukt hele feriedagen på å søke om hjelp hos mitt forsikringsselskap og Viking redning. Uten hell. Kg ble siste desperate forsøk på å kanskje finne noen svar.

Skal sjekke ut NAF i morgen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har brukt hele feriedagen på å søke om hjelp hos mitt forsikringsselskap og Viking redning. Uten hell. Kg ble siste desperate forsøk på å kanskje finne noen svar.

Skal sjekke ut NAF i morgen.

Hva sier Vining? De dekker i hele Europa og tauer bil til verksted, samt at de stiller med leiebil. 

Anonymkode: d78b2...226

Skrevet

Du kan ikke melde deg inn i NAF når bilen allerede er havarert, litt som å forsikre huset mens det står i brann. 

Samtidig er ikke løs eksos noe man ringer etter veihjelp for, man kjører til et verksted også fester de anlegget igjen/bytter eksosanlegget eller man kommer seg under bilen selv og fester det midlertidig med noe streng eller eksosklemmer.

Det er lite reparasjoner langs vei nå, oftest tar de med seg bilen og kjører den til verksted. 

Anonymkode: 2440b...e63

• Liker 8
Skrevet (endret)

Har du dekning utenfor Norden? Mange forsikringer har ikke Europa ut over Norden standard. 

Hva IF dekker av indirekte kostnader er vanskelig å si for noen fordi avtalene er individuelle. Generelt er det smal dekning på indirekte kostnader.

Kjør til verksted. Hold dere unna motorvei for stopper dere der med viten om defekt bil så er det relativt strenge straffer. (Og voldsomt farlig)

Endret av Eric_B
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er på bilferie i Tyskland og nå har eksospotten løsnet. Bilen er 12 år gml og vi mistenker det er pga rust. Ringte IF som skulle sende veihjelp med Viking som har partnere i Tyskland. De sa det kunne ta noen timer. Vi ringte kl 12 og kl 21 ringte vi og purret. Da kunne de ikke svare på hvorfor det tok så lang tid eller når de kunne komme. Sa det kunne bli sent. Vi har utsjekk fra leiligheten kl 10 i morgen og kan ikke være oppe hele natten. Så nå bestemte oss for å gi opp Viking for natten og forsøke å kjøre uten eksospotten og se om vi finner et ledig verksted på veien. Forsøkte en kjøretur tidligere i kveld og de gikk fint. Lite lyd og eksos pga hybrid bil.

Samtidig sitter jeg og grubler litt. Hva om vi hadde motorstopp eller større skader på bilen? Er det meningen vi skal kunne risikere å ikke få veihjelp på nærmer et døgn på denne måten når vi er ute og reiser i utlandet?! Dette har satt litt skrekken i meg allerede for fremtidige turer. Og engster meg for turen hjemover mot Norge om vi ikke finner ledig verksted.

Har noen råd og tips her? Hva gjør vi om vi ikke får reparert skaden før båten fra Hirtshals går på mandag? Kan vi risikere at vi må bli igjen og bestille nye båtbilletter og hotell fordi vi ikke får hjelp med bilen i tide? Vil såfall kanskje IF kunne dekke noe av dette gjennom reise- og bil forsikringen vår? 

Vi fikk egentlig lite informasjon rundt dette da jeg snakket med IF tidligere i dag. De var mest opptatt av å få en Viking hjelper på saken for vurdering og videre rådgiving. Men den hjelpen kom jo aldri.

Hva er egentlig problemet her? Hvis det går fint å kjøre med bilen, hvorfor kjører dere ikke pent til Hirtshals på mandag?

En firetaktsmotor bør ideelt sett ha litt motstand, men det ødelegger ikke motoren å kjøre uten potte.

Dersom eksospotten subber ned i asfalten, så fester dere den med ståltråd. Stahldraht heter det på tysk.

Endret av Chupacabra
  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kjører avsted med en 12. år gammel bil til Tyskland, uten å ha hatt bilen på service, først? Dette hadde blitt oppdaget da. 

Stopper du på motorvei i Tyskland, så vet du heller ikke hva du skal gjøre, tydeligvis? 

Saken er både tragisk og skremmende. En kraftig lærepenge er vel dette og?

Anonymkode: 41ded...0a6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva sier Vining? De dekker i hele Europa og tauer bil til verksted, samt at de stiller med leiebil. 

Anonymkode: d78b2...226

Viking kom aldri…

Vi kjører rundt uten eksospotta nå. 

Skrevet

Man drar ikke på bilferie uten NAF. Vi fikk bilberging i løpet av en halvtime i Sverige.

Anonymkode: 6e92a...b3f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 23.37):

Med KG har man underholdning mens man venter, det skal ikke undervurderes 😅

Anonymkode: 66b54...c52

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viking kom aldri…

Vi kjører rundt uten eksospotta nå. 

Og dere ringte aldri dem? 

Anonymkode: 35cb3...e24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...