Gå til innhold

Hvor er det fint å dra på ferie aleine som kvinne på 45 år?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Budapest! Ikke direkte strand, men det er helt nydelige utendørs termalbad på Margitøya, en oase av en park midt i byen. Du kan få det beste av to verdener: Bading, sol og storby på én gang! 
Hvis du vil ha faktisk strand tror jeg det er strender i tilknytning til Barcelona. Eller du kan dra til Split eller Dubrovnik (obs at det ofte er rullesteinsstrender i Kroatia). 

Anonymkode: 0b532...20a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med liker ikke charter? Altså jeg har vært alene flere steder i Hellas, der er det fint og trygt og strender, du kan jo ta rutefly hvis charter er problemet. Ellers har jeg også vært alene i Budapest, Gdansk, sistnevnte sted tok jeg bolt til Sopot der stranda er veldig fin.

Kvinne i midten av 40 årene.

Anonymkode: 2ec36...e65

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva legger du i kultur ts? Museer og kunst eller mat, eller religion og tradisjoner eller hva? Og hva er det med storby som er interessant? Så vanskelig å gi gode råd når det er så vagt. 

Anonymkode: 44d71...769

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært mange steder alene, og med mannen, og har aldri følt meg utrygg. Leier egen bil, forhandsbooking, eller uber. (aldri taxi). Setter meg inn i områder man bør unngå. Og sikrer at hotellet eller aribnb har gode reviews - ingen sikkerhetsbrudd og slikt. 

Lavterskel for deg, som møter alle kriterier, er jo steder som Nice, Gdansk/Sopot, Brighton by the sea, San Sebastian... 

Anonymkode: 1acb6...9bd

Hvorfor er Uber tryggere enn taxi fra ett «reelt» firma i en by? Kan ikke hvem som helst melde seg som Ubersjåfør, og med en bil som ingen vet standarden på? Vet det har vært mye shit med taxisjåfører, men føler meg ikke tryggere på en «hvemsomhelst» fra Uber eller Bolt heller. Enlighten me.

Anonymkode: 6ec7e...008

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er Uber tryggere enn taxi fra ett «reelt» firma i en by? Kan ikke hvem som helst melde seg som Ubersjåfør, og med en bil som ingen vet standarden på? Vet det har vært mye shit med taxisjåfører, men føler meg ikke tryggere på en «hvemsomhelst» fra Uber eller Bolt heller. Enlighten me.

Anonymkode: 6ec7e...008

Elektroniske spor - alt er registrert i appen. Hvem du er, hvem bil og sjåfør er, hvor bilen er, og hvor den har vært.

Ingen direkte kommuniaksjon, de får aldri informasjon om deg. 

Du har på deling i sanntid med venner og familie gjennom appen. 

Du får bilde, rating, navn på sjåfør, før du aksepterer bil. 

Betaling skjer i app. Du slipper svindel, overprising, og tull. 

Integrerte trygghetsfunksjoner med automatisk varsling i app (gjelder ikke alle land) 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Reis nøyktig dit du vil 😃 Det er jo det som er hele gleden ved å reise alene. Du bestemmer, ingen kompromiss (utover budsjett) 🤩

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er noen år eldre enn deg og jeg har begynt å reise med gruppearrangører når jeg reiser alene. Jeg synes jeg får mye mer ut av turen da. Slipper å lete meg fram til dit jeg skal, finne restauranter osv. Jeg er introvert og gjør det ikke så mye for selskapets skyld, men det er jo hyggelig å spise sammen med andre også. Dessuten kan man bare si i fra til reiseleder hvis det er noe man ikke vil være med på. Siste turen jeg hadde var en firedagers tur til Roma, og jeg hadde aldri fått med meg så mye hvis jeg reiste alene. Reiselederen var utrolig  og kunnskapsrik også, han hadde bodd i Roma i mange år. 

Anonymkode: 0ba9a...08d

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig mye kriminalitet og lommetyver i Barcelona ,så ville kanskje ikke anbefalt det om hun spurte etter et trygt sted.

Anonymkode: 7e142...299

Det er det sikkert, jeg klarte meg helt fint uten å være i nærheten av å bli ute for lommetyver, uansett hvor jeg gikk.

• Liker 3
Skrevet

Benidorm. Der får du storby og strand i en pakke. Ikke er det dyrt å reise med Norwegian til Alicante heller. ☀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kroatia hadde jeg dratt til. 

Anonymkode: 8c72c...64c

Enig. Er på samme alder selv og Kroatia er et fint land å feriere i. Hsr reist dit i over 10 år og alltid følt meg trygg. Jeg reiser med rutefly og leier leilighet og bil, aldri charter.

Anonymkode: e44bb...8b7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Berlin. De har fine sjøer med badeanlegg rett utenfor, for eksempel Wannsee. Og så er det relativt billig til å være en Europeisk storby, så du kan leie leilighet eller bo på hotell midt i sentrum uten å blakke deg. Jeg har vært ute og gått der alene sent på kvelden, aldri følt meg utrygg.

Baden & Wassersport: Strandbad Wannsee, Berlin | prinz.de

Forøvrig er jeg enig med dem som sier Kroatia. Dit hadde jeg dratt hvis jeg først og fremst var ute etter strandliv og bading, og urbane interesser kom i andre rekke. Det er for all del gode restauranter og fine torg og små gater å rusle rundt i, men hvis kultur er et poeng så hadde jeg gått for Berlin.

Endret av Nymerïa
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alene som kvinne i USA, Argentina, Chile, Peru, Uruguay, mesteparten av Europa, Japan, Sør-Korea, Taiwan, Thailand, Indonesia, Malaysia, Singapore, Australia, New Zealand og er veldig får steder jeg har følt meg utrygg.

Island, Færøyene, Japan, Singapore, Taiwan er vel stedene der jeg har følt meg ekstremt trygg. Skottland, Irland, Sør-Korea, Australia, New Zealand på ekstremt gode andreplasser. Minst trygg er sør i Italia, deler av Balkan, Malaysia, Argentina, Peru, USA. Men har aldri vært skikkelig redd altså.

Anonymkode: 01864...b48

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gambia.

Anonymkode: ad2b6...9cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir sjøsyk av å lese innlegg på slike tråder. De fleste land og byer er relativt trygge så lenge du ikke vandrer rundt på kvelden eller i mørket. Reiser jeg alene velger jeg Adult only hotel og ofte de som er i den høyere prisklasse. Mitt største problem er ikke mennesker, men temperaturen i sjø og luft + enkelte steder kan ha fisker som baracuda el lign  fort ta en smaksprøve av oss mennesker 😊 God tur....

Anonymkode: cd1f5...7df

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er du hvit, funksjonsfrisk, skeiv etc?

Alle disse tingene spiller inn.

Hvis du er de to første, er det mange flotte steder i Afrika å dra til hvor du vil bli behandlet som ei prinsesse.

Er du skeiv, er store deler av Europa og usa utelukket... 

Kvinne 45, sier veldig lite da feks du og jeg som er like gamle trolig ikke vil trives på de samme stedene..

Anonymkode: ec95e...0c7

Må du fortelle folk rundt deg at du er skeiv?

Anonymkode: 8b657...ecc

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Torshavn på Færøyene.

Anonymkode: b4d24...7af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Torshavn på Færøyene.

Anonymkode: b4d24...7af

Er her nå! Om man er fornøyd med helt fryktelig vær og ekstremt dyr mat og overnatting og ganske lite å gjøre, så er det helt flott.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er noen år eldre enn deg og jeg har begynt å reise med gruppearrangører når jeg reiser alene. Jeg synes jeg får mye mer ut av turen da. Slipper å lete meg fram til dit jeg skal, finne restauranter osv. Jeg er introvert og gjør det ikke så mye for selskapets skyld, men det er jo hyggelig å spise sammen med andre også. Dessuten kan man bare si i fra til reiseleder hvis det er noe man ikke vil være med på. Siste turen jeg hadde var en firedagers tur til Roma, og jeg hadde aldri fått med meg så mye hvis jeg reiste alene. Reiselederen var utrolig  og kunnskapsrik også, han hadde bodd i Roma i mange år. 

Anonymkode: 0ba9a...08d

Kan du gi eksempler på reisearrangører du anbefaler? Hilsen en annen 45-åring som synes det hørtes gøy ut 😍

Anonymkode: e7dcd...426

• Liker 2
Skrevet

Jeg reiser alene til Kreta, Platanias. Kanskje ikke det mest eksotiske, men jeg trives kjempegodt. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært alene som kvinne i USA, Argentina, Chile, Peru, Uruguay, mesteparten av Europa, Japan, Sør-Korea, Taiwan, Thailand, Indonesia, Malaysia, Singapore, Australia, New Zealand og er veldig får steder jeg har følt meg utrygg.

Island, Færøyene, Japan, Singapore, Taiwan er vel stedene der jeg har følt meg ekstremt trygg. Skottland, Irland, Sør-Korea, Australia, New Zealand på ekstremt gode andreplasser. Minst trygg er sør i Italia, deler av Balkan, Malaysia, Argentina, Peru, USA. Men har aldri vært skikkelig redd altså.

Det er litt som bryllupstrådene - der de som aldri har vært i bryllup skriver opp og ned om at man ikke skal bruke rødt og svart 😂

KG - der man ser en tråd med tema man ikke kan noe om, men har lest forsiden på Dagbladet, og derfor går inn og skriver om hvor skummelt utlandet er. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...