Gå til innhold

Spørsmål til dere som er, eller har vært igjennom perimenopause/ menopausen :)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 33 fikk jeg vite av gynekolog at jeg har kjempelave eggreserver. Jeg hadde lav amh og forhøyet fsh. Fikk beskjed om at det var sannsynlig at jeg ville nå overgangsalderen tidligere enn gjennomsnittet. Nå er jeg 35.

Jeg har hatt psykiske problemer halve livet mitt som jeg endelig begynte å legge bak meg. Jeg begynte endelig å føle meg helt frisk da denne beskjeden kom. Nå kjenner jeg at jeg gruer meg ordentlig til hva perimenopausen har å by på. Søvnproblemer, angst, depresjon, konsentrasjonsproblemer, osv. ☹️

Lurer på når dere som har vært igjennom perimenopause begynte å merke disse symptomene? Og hva kom først? De psykiske symptomene? Eller at syklusen ikke lengre var regelmessig?

Foreløpig er syklusen min stabil. 

Anonymkode: 40304...7ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fra 45 år kom det hetetokter på nettene og søvnproblemer. Så hjertebank og uro. Det svinger opp og ned hele tiden. 

Anonymkode: 8b272...094

• Nyttig 1
Skrevet

Tidlig overgangsalder her - begynte da jeg var rundt 25 med diverse symptomer - nedsatt sexlyst, menopause-rage (plutselig og voldsomt sinne for bagateller), hetetokter, utmattelse + 

Forstod ikke at det var overgangsalder, var til utredning for alt mulig annet lenge.

Begynte å prøve på barn nr 2 da jeg var 27 (fikk første da jeg var 19), og ble utredet på fertilitetsklinikk da jeg var 29 siden vi ikke lyktes. Ble da fortalt at jeg hadde lav eggreserve, og ble anbefalt å starte ivf umiddelbart. På andre innsett gikk det, og baby er nå 8 mnd. Frem til jeg ble gravid hadde jeg regelmessige sykluser på 26-28 dager (var 30 dager for noen år siden) Jeg har fått mensen én gang etter fødsel, og det er 2 mnd siden (men det kan være uregelmessig etter fødsel uten at det har sammenheng med overgangsalder). 

AnonymBruker
Skrevet

Hør Linnea Myhre sin podcastepisode om overgangsalder. Lev vel på nrk-appen. Den var faktisk  veldig interessant, og lærte i allfall meg mye jeg ikke visste fra før. Jeg gruer meg mindre nå. Det trenger nemlig ikke å bli så fælt, ble det sagt. Det kan gå helt fint, men hvis man plages, så er det hjelp å få. 

Anonymkode: a4851...441

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fra 45 år kom det hetetokter på nettene og søvnproblemer. Så hjertebank og uro. Det svinger opp og ned hele tiden. 

Anonymkode: 8b272...094

Var syklusen din fortsatt normal da du var 45 og symptomene kom?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hør Linnea Myhre sin podcastepisode om overgangsalder. Lev vel på nrk-appen. Den var faktisk  veldig interessant, og lærte i allfall meg mye jeg ikke visste fra før. Jeg gruer meg mindre nå. Det trenger nemlig ikke å bli så fælt, ble det sagt. Det kan gå helt fint, men hvis man plages, så er det hjelp å få. 

Anonymkode: a4851...441

Takk, det skal jeg sjekke ut! :)

Skrevet (endret)

Jeg er i perimenopause nå. Det startet nok så smått et års tid etter at jeg fylte 40. Syklusen har blitt veldig ustabil. De første årene kunne syklus være veldig kort. Nede i 21 dager. Hadde en del mellomblødninger også. Det var frustrerende. Nå er jeg snart 46 og uregelmessigheten er som regel at syklus er lenger. Gjerne fra 32-43 dager. Ellers merker jeg at slimhinnene i underlivet er litt tørrere i perioder av syklusen, uten at det er noe problem foreløpig. 

Jeg vil si at det "verste" jeg opplever er at det er vanskelig å sove godt og lenge. Jeg kan ligge å kjenne på en ubegrunnet uro i timesvis på natt. Eller sove 4 timer og så våkne å være lys våken fra klokken 4. Foreløpig tar jeg Duranoct som jeg kjøper reseptfritt på apoteket, og da sover jeg mye bedre. Glemmer jeg å ta den en kveld blir søvnen merkbart verre.

Jeg har også plutselige hetetokter der jeg syns det er kokvarmt, men ingen andre opplever den voldsomme varmen, så jeg skjønner jo at det er hormonelt. 🤣 Det er kun i perioder jeg får disse hetetoktene heldigvis.

Tidvis får jeg hjertebank også. Og jeg har vært litt svimmel, men det er en god stund siden. Og så har jeg kløe. Har et par steder på kroppen som klør og klør, men det er ingenting der. Ikke utslett. Ingenting. 

Jeg har blitt mer sur og sint, men det blåser jeg i, for jeg har også blitt bedre på å sette grenser for meg selv og er nok ikke like selvoppofrende lenger. 

Endret av HMK
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

44 her. Rotete mens siste halvår. Sånn 67 dager pause, så plutselig kun drøye 14 dager mellom. Helt joker nord. Litt slitsom at mensen føles som om den kan komme når som helst alltid.
Hatt noe hetetokter i vinter men roet seg. Fin form ellers. 

Anonymkode: dc8ce...c4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50, og har nok vært i perimenopause i veldig mange år, og med faste skritt mot menopause. Jeg har ikke hatt symptomer egentlig, annet enn store og hyppige blødninger (har egentlig hatt det hele veien etter at jeg fikk barn), og det siste året brå humørsvingninger som går veldig fort over (noen minutter). Vektøkning også. Jeg sover godt, og jeg merker ingen endringer på jobb. Jeg har en jobb der jeg må være høykonsentrert hele dagen og huske mye informasjon gjennom lang tid. Ingen endringer der, takk og pris.

Mine symptomer er ikke verre enn at jeg setter dem på kontoen for «livet», og jeg har ikke vært hos lege for medisiner. Foreløpig lar jeg naturen gå sin gang og jeg har det fint med det. 

Anonymkode: d3fa5...8be

AnonymBruker
Skrevet

Hjernetåke. Klarer bare å konsentrere meg om en ting om gangen. Lettere stresset og urolig. 

Anonymkode: f7577...19a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde normal syklus til ca 50. Men sterkere blødninger fra 45. Etter 50 ble pausene lengre. Jeg frøs mindre enn før ( var en skikkelig frysepinne). Egentlig ingen plager, bortsett fra at jeg ble veldig varm om natten. Livet etterpå har vært enklere og friere. Tåler sommervarme litt dårligere enn før, men fryser så å si aldri lengre. Alle får ikke plager, men det er jo de som får plager vi hører/ leser om. Din mor, eller andre kvinner i din familie, kan være en god indikasjon på hvordan du kan oppleve det.

Anonymkode: 944c2...93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...