AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Jeg lurer på om det finnes et plantehotell, der man kan plassere plantene sine når man reiser bort i lengre perioder, og slippe å komme hjem til planter som har tørket inn eller frosset fordi temperaturen i leiligheten er på +5 . Anonymkode: ad4eb...c24
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Det finnes. Stort sett er det privatpersoner i div plantegrupper på feks facebook som tilbyr det, men jeg mener det finnes 2-3 plantehotell i landet som er bedrifter også. Det var iallefall i Stavanger og Trondheim før. Anonymkode: 94e9f...8f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det finnes. Stort sett er det privatpersoner i div plantegrupper på feks facebook som tilbyr det, men jeg mener det finnes 2-3 plantehotell i landet som er bedrifter også. Det var iallefall i Stavanger og Trondheim før. Anonymkode: 94e9f...8f7 Ok, takk🙂 Ts Anonymkode: ad4eb...c24
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Før pleide man å få familie eller nabo til å stikke innom og vanne blomster og ta inn posten 🤪 Anonymkode: 62f1e...0e5 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om det finnes et plantehotell, der man kan plassere plantene sine når man reiser bort i lengre perioder, og slippe å komme hjem til planter som har tørket inn eller frosset fordi temperaturen i leiligheten er på +5 . Anonymkode: ad4eb...c24 Sett dem i dusjen med vått underlag under, eller i baljer med frotehåndklær du er ferdig med å bruke. I gamle dager brukte de aviser i bunnen på baljene. Badet har du vel litt lunk på når du reiser bort? Alternatvt kjøp deg selvanningspotter. Finnes og lure dingser du fyller med vann og setter nedi pottene. Anonymkode: 6df9f...a41 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Alternativet er evigvarende planter. De verken tørker eller fryser. Anonymkode: 6df9f...a41
skrue Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Å plassere planter fra ulike steder sammen en periode ser ut for meg å være en flott måte å spre skadeinsekter og sykdommer på. 1 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni Jeg hadde aldri turt det... Du risikerer smitte av skadedyr. Mange planter tåler heller ikke spesielt bra flytting. Flytt plantene bort fra vinduer, da behøver de mindre vann. Sett innerpottene i baljer/skåler/fat med vann, eller bruk ferievanner. Men å reise bort over en lengre periode og la temperaturen falle ned under 10 grader, så hadde plantene vært min minste bekymring... Anonymkode: f276a...dfc
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (13 timer siden): Før pleide man å få familie eller nabo til å stikke innom og vanne blomster og ta inn posten 🤪 Anonymkode: 62f1e...0e5 Ja jeg vannet blomstene til bestemor når hun sommerjobbet langt unna, når jeg var barn. Men, jeg kan forstå at alle ikke har noen, eller noen som er hjemme når man er borte. Og, jeg hadde ALDRI latt naboene mine gå fritt i leiligheten min. Anonymkode: 10b24...8fd
AnonymBruker Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni Hvorfor i alle dager skrur du av varmen helt når du reiser bort om vinteren, er det første som slår meg. Plantene er ditt minste problem. Hvis alle vannrørene fryser er du ille ute. Det er ikke anbefalt å skru av varmen når man reiser bort. Det bør være minst 15 grader innstilling på varmen når man reiser fra hjemmet. Dette er eksempel på hva som skjer når vannrør sprekker av frost, så tiner opp, og så fryser igjen ved værforandringer: Et toalett der sisternen sprakk av frost: En vask på en hytte som har stått uten varme på: Anonymkode: c1b9f...09c 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni skrue skrev (5 timer siden): Å plassere planter fra ulike steder sammen en periode ser ut for meg å være en flott måte å spre skadeinsekter og sykdommer på. Har du en skrue løs? Planter fra alle steder? Vi snakker vel her om planter fra samme bolig og samme stuer stort sett? Skadeinsekter og sykdommer spres da like godt innen samme vinduskarm… Eller er det u.t. Som har fått en skrue løs, fordi du her snakker om plantehotell og ikke om å samle hele husets plantesamling i dusjen? Anonymkode: 6df9f...a41
skrue Skrevet 28. juni #12 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du en skrue løs? Planter fra alle steder? Vi snakker vel her om planter fra samme bolig og samme stuer stort sett? Skadeinsekter og sykdommer spres da like godt innen samme vinduskarm… Eller er det u.t. Som har fått en skrue løs, fordi du her snakker om plantehotell og ikke om å samle hele husets plantesamling i dusjen? Anonymkode: 6df9f...a41 Om det er et hotell er det planter fra flere hus (kunder) om du vil under samme tak (får man anta). Disse skal vannes og generelt ettersees av en eller flere personer. Jeg vil anta at de ikke går rundt i hvite beskyttelsesdrakter som byttes hele tiden og steriliseres fra hver samling planter til den neste. Poenget er da at man lett drar meg seg uønskede elementer fra en samling til den neste. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #13 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du en skrue løs? Planter fra alle steder? Vi snakker vel her om planter fra samme bolig og samme stuer stort sett? Skadeinsekter og sykdommer spres da like godt innen samme vinduskarm… Eller er det u.t. Som har fått en skrue løs, fordi du her snakker om plantehotell og ikke om å samle hele husets plantesamling i dusjen? Anonymkode: 6df9f...a41 Ett plantehotell som kun tar i mot planter fra en kunde pr periode, og ikke har noen egne planter? Det hørtes tungvindt ut... Anonymkode: f276a...dfc
AnonymBruker Skrevet 28. juni #14 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sett dem i dusjen med vått underlag under, eller i baljer med frotehåndklær du er ferdig med å bruke. I gamle dager brukte de aviser i bunnen på baljene. Badet har du vel litt lunk på når du reiser bort? Alternatvt kjøp deg selvanningspotter. Finnes og lure dingser du fyller med vann og setter nedi pottene. Anonymkode: 6df9f...a41 Planter vil dø av å stå ukesvis i dusjen med mindre de får dagslys. De fleste bad har ikke dagslys. Anonymkode: ca688...565
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå