Gå til innhold

Droppe begravelsen pga ferie. Egoistisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men er det begravelser i fellesferien? Kanskje løser det seg av seg selv ved at det blir begravelse i august?

Jeg ville nok reist på ferien. 

Anonymkode: 87e57...531

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til og med Ingrid Alexandra får høre den der. Kan da ikke studere i Australia du som har gamle besteforeldre! Heldigvis sier bestefar selv god tur og lykke til :) 

Anonymkode: fbd00...185

Tror mange av de som svarer så kategorisk stort sett sitter hjemme i hjembygda, og har sett lite av verden.

Ja, jeg (og de fleste av mine søsken og søskenbarn) så de lite de siste årene de levde. Vi studerte i inn- og utland. Dro på interrail, tok et halvår i Asia. Bygde karriere, tok secondments. Traff kjærester som var fra andre siden av landet, eller utlandet. Det er viktigere å bygge eget liv, enn å sitte hjemme og tviholde på det gamle. Og det ønsket også besteforeldrene for oss. Det medførte også, naturlig nok, at det ikke har vært en eneste begravelse der ikke en handfull av barnebarna ikke har deltatt fordi de har vært ute i verden et sted. 

Anonymkode: 6f20e...2a7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men er det begravelser i fellesferien? Kanskje løser det seg av seg selv ved at det blir begravelse i august?

Jeg ville nok reist på ferien. 

Anonymkode: 87e57...531

Selvsagt er det begravelser i fellesferien. Loven sier at døde skal begraves/kremeres innen ti virkedager etter dødsfall.

Jeg tror dog det er noe lettere å få utsettelse midt i fellesferien enn ellers i året, med tanke på at mange er på reise da.

Anonymkode: 5c863...e95

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde reist selv, og jeg hadde oppfordret alle i min familie til å reise i en tilsvarende situasjon. 

Er det virkelig slik at man blir så knust av sorg når en eldre, dement, veldig syk person dør at det blir helt krise om ikke samtlige familiemedlemmer er i begravelsen? Da mine besteforeldre døde var begravelsen faktisk ikke veldig sørgelig, det var mer en feiring av livet og et hyggelig gjensyn med slektninger man ikke ser hver dag. Men emosjonelt sett hadde det gått helt fint å gå glipp av det, vi hadde på mange måter sørget ferdig fordi de var alle gamle og veldig syke da de døde. 

Trådstarter, du kan hjelpe til med praktiske ting før du drar, og tilbringe så mye tid med vedkommende som mulig. Men ikke avlys ferien pga dette. 

Anonymkode: 36c5e...e42

Hiv dem i jorda og glem dem? 

Anonymkode: dbed2...6ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror mange av de som svarer så kategorisk stort sett sitter hjemme i hjembygda, og har sett lite av verden.

Ja, jeg (og de fleste av mine søsken og søskenbarn) så de lite de siste årene de levde. Vi studerte i inn- og utland. Dro på interrail, tok et halvår i Asia. Bygde karriere, tok secondments. Traff kjærester som var fra andre siden av landet, eller utlandet. Det er viktigere å bygge eget liv, enn å sitte hjemme og tviholde på det gamle. Og det ønsket også besteforeldrene for oss. Det medførte også, naturlig nok, at det ikke har vært en eneste begravelse der ikke en handfull av barnebarna ikke har deltatt fordi de har vært ute i verden et sted. 

Det handler om å se hva de virkelige verdiene i livet er. For meg troner familien helt øverst uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville reist, men dratt i begravelsen også. 
1. hun er ikke død enda. Dere skal være borte fire uker. Leger kan ta feil, plutselig lever hun lenger, har hørt om mange som lever lenger (uker) enn de fikk forespeilet. Bruk tid med henne før du drar, si farvel tilfelle hun dør og du ikke får sett henne helt på slutten. Men reis på ferie. 
2. Ha en god reiseforsikring. Hvis hun dør, så reis t/r begravelsen og fortsett ferie før og etter. 

Anonymkode: 50be3...1b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dra, men kom hjem bare for begravelsen. Det koster litt ekstra, men sikkert bedre enn å miste hele turen.

Anonymkode: ada9b...5ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reis, og nyt turen🙌🏼 Er vel ingen krise om dere ikke er der i begravelsen? 

Anonymkode: f84db...5a0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere som mener TS må avlyse ferien pga mormor, jeg regner ikke med at dere reiser på ferie noen gang, i tilfelle noen skulle dø? For det kan jo skje uventet? Så da er det nok best å være hjemme til enhver tid, for sikkerhets skyld. 

Men tenk om ingen dør i ferien dere avlyste? 

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Udyrisk skrev (33 minutter siden):

Det handler om å se hva de virkelige verdiene i livet er. For meg troner familien helt øverst uansett. 

Hva består ditt liv av? Hvilket innhold har det hatt? Hva har du opplevd?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reist på ferie. Begravelse er for de etterlatte, ikke for de døde. Bruk tid med din bestemor nå, og dra som planlagt på ferie. Det er så mye mer riktig både for deg og for bestemor. Det er jo nå hun er her. Når hun er død spiller det jo ingen trille. 

Begravelsen kommer til å være full av hyklere som ikke tilbrakte tid med henne før hun døde, men som passer på å være til stede i begravelsen. Hvorfor er det slik at man ikke skal tilbringe tid med de gamle, men man skal bli så lei seg og gråte den ene timen begravelsen varer, før man går tilbake til hverdagen igjen etterpå? 

Jeg hater begravelser. Jeg skal ikke ha begravelse når jeg dør. Orker ikke tanken på alle falske mennesker som aldri har tatt kontakt mens jeg lever, men som passer på å vises i en begravelse. 

Anonymkode: 50fce...86e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok reist, men ikke uten å snakke med moren min om det først. Selv om hun har fått bukspyttkjertelkreft, så betyr ikke det at døden vil inntreffe i løpet av de neste ukene, det kan ta noen måneder. Det er dumt å sette eget liv på vent, for noe som ikke garantert vil skje mens du er borte. Jeg har selv unngått å gå i en begravelse, ikke fordi jeg ikke kunne, men fordi jeg ikke orket tanken på å treffe en del av de falske og usympatiske menneskene jeg visste skulle komme. Jeg var trygg på min relasjon til dem avdøde, og at jeg var tilstede da det virkelig gjaldt, så derfor var ikke begravelsen noe jeg absolutt måtte bli med på. 

Anonymkode: 07c23...590

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva består ditt liv av? Hvilket innhold har det hatt? Hva har du opplevd?

Skal du ha hele livshistorien eller hva mener du? 

AnonymBruker
Skrevet
Chiubi skrev (1 time siden):

Dere som mener TS må avlyse ferien pga mormor, jeg regner ikke med at dere reiser på ferie noen gang, i tilfelle noen skulle dø? For det kan jo skje uventet? Så da er det nok best å være hjemme til enhver tid, for sikkerhets skyld. 

Men tenk om ingen dør i ferien dere avlyste? 

Du aksepterer ikke at folk er anderledes enn deg uten at du må få det til å være negativt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Skal du ha hele livshistorien eller hva mener du? 

Man må jo gå glipp av mye om man holder seg hjemme, og venter på at de gamle skal dø. Og så snart det er de som er borte, så er det foreldrene dine du sitter og venter på? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 11.13):

Ta farvel med henne og reis! Ikke ødelegg hele ferien for at et gammelt menneske dør. 

Anonymkode: 3130d...30f

Mener du at mormoren ødelegger ferien ved å dø?

Anonymkode: b1f5c...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mormoren din vil at dere skal dra på ferien. Ville besøkt henne og tilbringt tid der før jeg dro.

Anonymkode: c60be...4cc

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg som person hadde ikke kost meg på ferie dersom min mormor, lå for døden. Jeg hadde syns det hadde vært veldig sårt å gå glipp av begravelsen til en person som har betydd mye for meg. Jeg hadde ikke kost meg på ferie da. Jeg hadde snarere følt at jeg burde være et annet sted. De fleste reiseforsikringer dekker besteforeldre. 

Anonymkode: 7b0a2...093

Nå har ikke jeg satt meg inn i vilkårene på alle forsikringer. Men er det dekning når en vet at hun vil dø?

Uansett vil jeg si at man ikke bør avbryte ferien. En begravelse er bare et formelt rituale vi utfører. Det er mye viktigere å kunne se tilbake på tiden man har hatt sammen.

Og godt mulig man klarer å hale ut tiden slik at ts rekker begravelsen. Det kan gå over to uker fra dødsfall til begravelse.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 20.24):

Lang historie gjort kort, jeg og samboer (ingen barn i bildet) har brukt 100k på 4-ukers ferie, der vi skal besøke en rekke land. Det er vår "store ferie" før vi skal prøve å få barn, og noe vi har planlagt siden i fjor. Begge starter i ny jobb etter ferien, og det er egentlig pga. jobben til min samboer at vi kan ta en så lang ferie nå.

Men, nå den siste uka, så har min mormor - som jeg er veldig godt forhold - blitt dødssyk. Hun demens som er et sted mellom moderat og alvorlig - men det var faktisk aggressiv kreft (bukspyttkjertelen), og det har gått raskt nedover. Har fått beskjed at hun sannsynligvis har maks et par uker igjen, kanskje mindre. 

Etter planene skal vi dra nå kommende mandag, da ferien til begge starter. Her vi bor, så tar det 10 - 14 dager fra dødsfall til begravelsen. 

I korte trekk så betyr det at uansett hva som skjer, så blir det å være en begravelse akkurat mens vi er bortreiste. 

Jeg har som sagt alltid hatt et veldig godt forhold til henne, men nå raser det i hodet mitt. På den ene siden har jeg jo lyst til å stille opp i begravelsen, men på den andre siden går hele sommeren i dass. Mye av det vi har bestilt er non-refundable, og ting vi allerede har betalt. 

Anonymkode: 74501...d66

Dere drar og vurderer etterpå om der må reise hjem. Forsikringen dekker det

Anonymkode: eec05...9fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere bestemt dere? Er ikke avreise i morgen? 

Anonymkode: 253d8...6c5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...