AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:02 #81 Skrevet lørdag kl 08:02 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Lang historie gjort kort, jeg og samboer (ingen barn i bildet) har brukt 100k på 4-ukers ferie, der vi skal besøke en rekke land. Det er vår "store ferie" før vi skal prøve å få barn, og noe vi har planlagt siden i fjor. Begge starter i ny jobb etter ferien, og det er egentlig pga. jobben til min samboer at vi kan ta en så lang ferie nå. Men, nå den siste uka, så har min mormor - som jeg er veldig godt forhold - blitt dødssyk. Hun demens som er et sted mellom moderat og alvorlig - men det var faktisk aggressiv kreft (bukspyttkjertelen), og det har gått raskt nedover. Har fått beskjed at hun sannsynligvis har maks et par uker igjen, kanskje mindre. Etter planene skal vi dra nå kommende mandag, da ferien til begge starter. Her vi bor, så tar det 10 - 14 dager fra dødsfall til begravelsen. I korte trekk så betyr det at uansett hva som skjer, så blir det å være en begravelse akkurat mens vi er bortreiste. Jeg har som sagt alltid hatt et veldig godt forhold til henne, men nå raser det i hodet mitt. På den ene siden har jeg jo lyst til å stille opp i begravelsen, men på den andre siden går hele sommeren i dass. Mye av det vi har bestilt er non-refundable, og ting vi allerede har betalt. Anonymkode: 74501...d66 Reis på ferie og ta det som det kommer. Hun kan dø når som helst egentlig. Både nå og om 2 mnd. Dere tar det når det kommer Anonymkode: d2af7...7d8 4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:09 #82 Skrevet lørdag kl 08:09 Synes ikke det er egoistisk i det hele tatt om dere blir å droppe begravelsen. Hun hadde jo unnet deg ferien, jeg hadde i alle fall ikke ønsket at noen skulle droppe noe slikt for å delta i min begravelse. Men noen vil jo alltid dømme andre, ligger i deres natur dessverre. Tenker du bør ta en prat med foreldrene din og høre om de har sterke meninger, er i tilfelle de jeg hadde droppet det for (for å støtte). Husk også at det de sier om estimert bortgang ikke alltid stemmer. Tror vi har fått beskjed 5-6 ganger om å reise til min bestefar for nå skjer det snart. Har flydd inn og hele pakka, men han lever fortsatt - snart 100 år 😅 Skjedde også et par ganger med min bestemor før hun faktisk gikk bort. Anonymkode: d9dda...afe 5 1
HMK Skrevet lørdag kl 08:10 #83 Skrevet lørdag kl 08:10 Om hun er dement og ikke lenger kjenner deg igjen, dra. Man har jo tatt farvel i årevis ettersom demensen har tatt over. Bare pass på å diskutere det med familien, slik at dere ikke blir uglesett og utstøtt pga valget deres. Det er dumt om det skal bli kilde til konflikt i fremtiden. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:11 #84 Skrevet lørdag kl 08:11 Nei, jeg vil ikke kalle det egoistisk. Når noen jeg er glad i er alvorlig syke, så er det aller viktigste for meg å være der for dem. Det egoistiske for meg i denne situasjonen hadde vært å holde meg hjemme og besøke henne så mye som mulig og være der og holde henne i handa når hun døde. En annen sak er at jeg hadde tenkt at jeg burde være til stede for moren min, som tross alt skal gå gjennom en tung periode. Jeg hadde ikke dratt. Først og fremst for min egen del. Anonymkode: 7a387...6e0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:12 #85 Skrevet lørdag kl 08:12 Jeg er enig med de som sier REIS! Min mormor hadde mange barnebarn, spredt over hele landet, og det var ikke alle som kom i begravelsen. Det kan man ikke forvente heller. Er det klart - er man veldig få, så er det litt annerledes, men så lenge ikke noen andre i slekta på en måte insiserer, så synes jeg det ikke er noen grunn til å ikke dra. Anonymkode: 54d44...3bd 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:13 #86 Skrevet lørdag kl 08:13 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Må si jeg er litt rystet over de som sier at en ferie får man ikke igjen. Altså, jo? Det gjør man vel? Avbestill og bestill samme ferie neste år. Begravelsen og det å ta farvel med en høyt elsket bestemor sammen med familien, det får man faktisk aldri igjen. Jeg skal ikke stille meg som dommer over det valget du måtte ta, men jeg hadde aldri klart å prioritere reise over begravelsen til en jeg er glad i. Anonymkode: 49298...6b1 En sånn type reise de har planlagt, til 100 k, hvor mye ikke kan avbestilles, er ikke noe man bare kan "ta igjen", nei. Dette er nok spart til og planlagt for i lang tid. Det er ikke en uke på Mallorca de skal på, liksom. Så lenge ts kan være tilstede for mormor nå, og de hadde et godt forhold mens hun levde - så er det faktisk det som betyr noe. Jeg håper i alle fall ikke at mine barnebarn legger lokk på livene sine for å komme i min begravelse for å unngå dårlig samvittighet. Da er jeg jo død allerede. Tllbring heller tid med meg mens jeg lever. Anonymkode: bb4da...10d 15 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:25 #87 Skrevet lørdag kl 08:25 Hvis du ikke deltar i begravelsen kommer du til å angre på det i ettertid? For klarer du å kose deg på reise, hvis hun skulle dø mens du er på tur eller rett før du drar? Vanskelig å svare på. Begravelsen er for at de gjenværende skal få tatt farvel og det er mange, men ikke alle som syntes at begravelsen er en fin avslutning. Men mormoren din er ikke død enda. Selvom de sier at det kan skje innen kort tid, så er det jo ingen som vet nøyaktig. Dra på ferie, men sørg for at du har en ordning reiseforsikring så du eventuelt kan komme deg hjem hvis du skulle ønske det. Jeg kjenner noen som var bortreist under begravelse til et familiemedlem, noen angrer følte dem ikke fikk avsluttet og tatt farvel på en ordentlig måte. Mens andre syntes det gikk helt greit. Men dette er ditt valg å hva du klarer å leve med? Anonymkode: 6318c...368 1
NoaideBiehtar Skrevet lørdag kl 08:39 #88 Skrevet lørdag kl 08:39 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Må si jeg er litt rystet over de som sier at en ferie får man ikke igjen. Altså, jo? Det gjør man vel? Avbestill og bestill samme ferie neste år. Begravelsen og det å ta farvel med en høyt elsket bestemor sammen med familien, det får man faktisk aldri igjen. Jeg skal ikke stille meg som dommer over det valget du måtte ta, men jeg hadde aldri klart å prioritere reise over begravelsen til en jeg er glad i. Anonymkode: 49298...6b1 Som barnløs som planlegger barn det neste året får man faktisk aldri den ferien igjen, nei. Om 20 år når barna er voksne er verden annerledes. Dessuten kan man ikke bare avbestille og regne med å få de 100 000 tilbake. Ikke alle vasser i penger de kan hive ut vinduet. 11 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:42 #89 Skrevet lørdag kl 08:42 Hvilke reiseforsikringer dekker en besteforelders dødsfall?? Anonymkode: e937b...ad8 4
Lava Anne Skrevet lørdag kl 08:51 #90 Skrevet lørdag kl 08:51 Dette handler vel om forhold, følelser og sosiale normer? For meg er det ikke et alternativ å dra på ferie hvis et familiemedlem jeg er veldig glad i og som har hatt stor betydning for meg er døende. Jeg er parat til å reise på sykehuset hele tiden hvis det nærmer seg. Det er alle i nærmeste familie her, og vi er alltid til stede rett før og rett etterpå. Noen tar ansvaret for å være der når det skjer, avhengig av relasjon. Kanskje på grunn av det, så tror jeg ikke egentlig at selve begravelsen betyr så mye for meg, bortsett fra å treffe familie langveisfra og fordi andre forventer det. Ta en vurdering, beslutning og stå for den, og så får du ta det som evnt. blir vanskelig senere. Det skal sies at vi ikke har demens i familien vår. Jeg vet at det kan endre relasjonen fordi de blir "borte" også før de blir borte. Håper dere finner en god løsning. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:58 #91 Skrevet lørdag kl 08:58 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvilke reiseforsikringer dekker en besteforelders dødsfall?? Anonymkode: e937b...ad8 Det er ganske mange reiseforsikringer som dekker dødsfall i nær familie. Å ja besteforeldre er i nær familie. Anonymkode: 6318c...368 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:10 #92 Skrevet lørdag kl 09:10 Jeg hadde reist. Man kan ikke vite hvor lang tid hun har igjen. Min tante hadde «kanskje 2-4 uker igjen» og hun levde i nesten et helt år etter det. Hun hadde også kreft med spredning omtrent overalt (hjernen, lungene, skjelettet). Vi sa hade veldig mange ganger ❤️ Valgte å dra på en ferie ca 4 mnd før hun døde. Vi var veldig nære, men hun hadde ikke ønsket at vi satt hele livet på vent. Anonymkode: 352e3...329 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:13 #93 Skrevet lørdag kl 09:13 Ta farvel med henne og reis! Ikke ødelegg hele ferien for at et gammelt menneske dør. Anonymkode: 3130d...30f 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:16 #94 Skrevet lørdag kl 09:16 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk er forskjellig. Jeg var veldig glad i min bestemor, men likevel var jeg ikke knust da hun døde. Jeg tror det går helt fint å sørge samtidig som en er på ferie. Verden stopper ikke opp selv om en sørger. Anonymkode: f9e65...112 Jeg mener verden SKAL stoppe litt opp. Man trenger og bør ta seg tid til å ta det innover seg. Anonymkode: dbed2...6ff 1 1 1
Chiubi Skrevet lørdag kl 09:23 #95 Skrevet lørdag kl 09:23 Besøk mormor og tilbring tid med henne mens hun lever, og reis på ferie med god samvittighet. Mormor merker ikke om du kommer i begravelsen uansett 4 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:30 #96 Skrevet lørdag kl 09:30 Man kan ikke få med seg absolutt alle begravelser i livet. Jeg kjente på tvil da vi hadde booket familieferie samtidig som en onkel skulle begraves. Vi dro. Jeg hadde avlyst ferie for egne foreldre, søsken og barn. Mormor er litt vanskelig, fordi hun er jo gammel. Dødsfallet er ventet. Du kan tilbringe masse tid med henne og ta farvel før reisen. Du kan eventuelt ta pause i ferien for å dra hjem til begravelsen. En begravelse er også en feiring av et levd liv, hvor folk kommer sammen. Så det kan være en veldig fin dag, med både sorg, glede og samhold. Anonymkode: 276ad...aef 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:35 #97 Skrevet lørdag kl 09:35 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ta farvel med henne og reis! Ikke ødelegg hele ferien for at et gammelt menneske dør. Anonymkode: 3130d...30f Hvis mormoren hadde betydd så lite for ts som du antyder her, så er det like greit å dra. Men ts sier hun har hatt et nært forhold til henne å da betyr det litt mer enn at et eldre menneske dør.. Ferie får man igjen.. Anonymkode: 6318c...368
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:39 #98 Skrevet lørdag kl 09:39 Jeg hadde reist selv, og jeg hadde oppfordret alle i min familie til å reise i en tilsvarende situasjon. Er det virkelig slik at man blir så knust av sorg når en eldre, dement, veldig syk person dør at det blir helt krise om ikke samtlige familiemedlemmer er i begravelsen? Da mine besteforeldre døde var begravelsen faktisk ikke veldig sørgelig, det var mer en feiring av livet og et hyggelig gjensyn med slektninger man ikke ser hver dag. Men emosjonelt sett hadde det gått helt fint å gå glipp av det, vi hadde på mange måter sørget ferdig fordi de var alle gamle og veldig syke da de døde. Trådstarter, du kan hjelpe til med praktiske ting før du drar, og tilbringe så mye tid med vedkommende som mulig. Men ikke avlys ferien pga dette. Anonymkode: 36c5e...e42 9 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:44 #99 Skrevet lørdag kl 09:44 Jeg har mistet fire besteforeldre, og mannen tre i sin levetid. Vi har også mange søskenbarn. Det er alltid noen som har vært "på andre siden av kloden". Studier, ferie, jobb.. Det er et personlig, praktisk (og økonomisk) valg. Du må ta valget for deg selv. Jeg vet alle mine besteforeldre ville sagt "reis, lev, jeg er uansett ikke der". Og jeg vet at ingen andre i slekten dømmer. Det er et levd liv, og ikke en stort sjokk. Om du vil "delta" kan seremonien streames. Var selv på reise da en av besteforeldrene mine brått døde. Instinktet var jo å reise hjem Men vi valgte å bli, og heller ha lange telefonsamtaler med forelder (som ikke var alene). Jeg husker det som fine men vonde dager, ikke en ødelagt ferie. Men trøst i at det var varmt, og så fint rundt meg. Tid til å tenke og huske. Tilsvarende stod jeg rett før en viktig eksamen da en annen døde, og valgte å bli på studiestedet og fullføre - han var så stolt over studiet jeg tok, så jeg vet det var det han ville ønsket. Anonymkode: 6f20e...2a7 5 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:47 #100 Skrevet lørdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg mener verden SKAL stoppe litt opp. Man trenger og bør ta seg tid til å ta det innover seg. Anonymkode: dbed2...6ff Man trenger ikke være fysisk et sted for å ta ting inn over seg. Anonymkode: 6f20e...2a7 5 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå