AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Lang historie gjort kort, jeg og samboer (ingen barn i bildet) har brukt 100k på 4-ukers ferie, der vi skal besøke en rekke land. Det er vår "store ferie" før vi skal prøve å få barn, og noe vi har planlagt siden i fjor. Begge starter i ny jobb etter ferien, og det er egentlig pga. jobben til min samboer at vi kan ta en så lang ferie nå. Men, nå den siste uka, så har min mormor - som jeg er veldig godt forhold - blitt dødssyk. Hun demens som er et sted mellom moderat og alvorlig - men det var faktisk aggressiv kreft (bukspyttkjertelen), og det har gått raskt nedover. Har fått beskjed at hun sannsynligvis har maks et par uker igjen, kanskje mindre. Etter planene skal vi dra nå kommende mandag, da ferien til begge starter. Her vi bor, så tar det 10 - 14 dager fra dødsfall til begravelsen. I korte trekk så betyr det at uansett hva som skjer, så blir det å være en begravelse akkurat mens vi er bortreiste. Jeg har som sagt alltid hatt et veldig godt forhold til henne, men nå raser det i hodet mitt. På den ene siden har jeg jo lyst til å stille opp i begravelsen, men på den andre siden går hele sommeren i dass. Mye av det vi har bestilt er non-refundable, og ting vi allerede har betalt. Anonymkode: 74501...d66 21 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Sørg i allefall å ha reiseforsikring før dere drar, da kan dere dra hjem i forbindelse med dødsfallet og få dekket kostnadene. Anonymkode: 5b980...a16 17 12
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Jeg hadde ikke reist. Penger og ferie er uviktig i forhold. Anonymkode: dbed2...6ff 8 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Altså for din mormor spiller det ingen rolle. Likevel mange ville aldri drømme om å ikke gå i begravelsen til en kjær besteforelder. Hvis dere får refundert ferien så kan dere reise neste år. Du må nesten velge hvor mye det betyr for deg å delta. Anonymkode: ce8b7...28a 15 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. juni Populært innlegg #5 Skrevet 27. juni Dra på ferie. Å ikke være i begravelsen er ok. Hun er død isåfall. Anonymkode: 4ed15...999 82 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 27. juni Populært innlegg #6 Skrevet 27. juni Vel, jeg tror faktisk ikke at jeg hadde droppet ferien, i allefall ikke før det skjer. Selv om di sier 10-14 dager så kan det fort gå en måned. Pass på å ha reiseforsikring så ser dere hvordan det føles og hvordan det går. Anonymkode: 27589...2d8 52 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Det må du jo selv kjenne på. Du vet best hvordan ditt forhold til din mormor er(eller var før hun ble dement). Anonymkode: 2a92e...b68
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Selvsagt er det egoistisk. Men gjør det noe? Gjør det som gjør deg til den personen du vil være. De andre greier å være sammen i sorgen. Har din mor noen støtte i denne perioden? Anonymkode: f9e65...112 1 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Bruk tiden du kan sammen med henne nå før du drar, det er den du kommer til å huske. For min del er det ikke så viktig å reise i begravelsen, så hvis du kjenner at du fint kan leve videre uten å ha vært i den, ville jeg reist som planlagt Anonymkode: 5110a...496 35 1 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni Hva ville mormor sagt hvis dere hadde snakket om denne problemstillingen mens hun var frisk? Jeg hadde syntes det var ekstremt vanskelig å reise bort fra en besteforelder jeg visste lå på dødsleiet, men samtidig vet jeg at min mormor ville sagt jeg skulle reise og kose meg og på ingen måte droppe en ferie pga henne. Hun ville sagt "kos deg mens du er ung og kan, og send meg heller en tanke og husk på alt det fine vi har gjort sammen!" Nå vet jeg ikke hva jeg ville gjort i ditt tilfelle, så jeg har egentlig ikke noe konstruktivt å komme med. Men jeg ville nevne det i tilfelle det kunne hjelpe deg med en avgjørelse. Anonymkode: 47e7e...921 19 11 10
Populært innlegg AprilLudgate Skrevet 27. juni Populært innlegg #11 Skrevet 27. juni Hadde jeg vært mor/mormor/søster osv så hadde jeg ønsket at dere dro på ferie og heller besøkte graven med noen fine blomster i etterkant. Livet er kort, døden er for alltid. Begravelsen er en overgangsrite, men hun er ikke mer død den dagen enn før eller etter. Om du derimot dro på resteplassreise til Granka fordi du ikke gadd delta hadde saken vært annerledes. Men da hadde jeg neppe ønsket deg spesielt der heller. 85 6 19
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni Reis sier nå jeg. Ta evt et «farvel» før avreise. Å være dødssyk kan være alt fra en uke til ett år. Ikke sett liv og minner på vent. Mormoren din ville nok at du reiser. Anonymkode: 03d98...f89 29 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni Bare dra på ferie. Livet er for kort. Det er trist uansett men hvis du føler du kan sørge på ferie så dra. Og du kan sikkert delta digitalt? Anonymkode: 9de41...569 18 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni En mormor du har et veldig godt forhold til - vel - jeg ville ikke vært i tvil. Ferie kan dere dra på resten av livet. Du får bare denne muligheten til å ta farvel med mormor. Tror du vil angre hvis du drar. Anonymkode: 80c12...4b1 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni Jeg utsatte bryllupsreisen min for å delta i en begravelse og angrer ikke men jeg fikk så mange beskjeder av andre i familien at de hadde forstått det vekdig godt om jeg hadde reist. Avdøde selv ville nok regna med at jeg reiste, faktisk tror jeg vedkommende tok det for gitt at jeg ville reise men for meg ble det feil å reise, jeg trengte å delta for min del. Som flere sier må du kjenne på dette selv, kan begravelsen evt streames eller filmes slik at du også får sett den slik? Tror du at du får glede av reisen i alt? Som noen over nevnte så vet man jo heller ikke om hun går bort så tidlig som forventet, kanskje varer hun mye lenger. Anonymkode: 7ddeb...7a8 6 4 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #16 Skrevet 27. juni Men hvordan blir forholdet til resten av familien etterpå? Ikke noen som trenger støtte? Klarer dere å kose dere på ferien i det heletatt? Vil du ikke angre på at du valgte å ikke gå i begravelsen? Dersom svarene er nei er det jo ikke noe problem. Men du har allerede bestemt deg du føler deg bare littegrann kjip så du vil få støtte her. Anonymkode: a59ee...c02 2 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni #17 Skrevet 27. juni Jeg hadde faktisk reist. Der er mye penger, og noe som ikke nødvendigvis lett kan gjøres igjen. Begravelse er for de som er etterlatt, den som er død er uansett borte. Anonymkode: aa52e...bbd 23
AnonymBruker Skrevet 27. juni #18 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Lang historie gjort kort, jeg og samboer (ingen barn i bildet) har brukt 100k på 4-ukers ferie, der vi skal besøke en rekke land. Det er vår "store ferie" før vi skal prøve å få barn, og noe vi har planlagt siden i fjor. Begge starter i ny jobb etter ferien, og det er egentlig pga. jobben til min samboer at vi kan ta en så lang ferie nå. Men, nå den siste uka, så har min mormor - som jeg er veldig godt forhold - blitt dødssyk. Hun demens som er et sted mellom moderat og alvorlig - men det var faktisk aggressiv kreft (bukspyttkjertelen), og det har gått raskt nedover. Har fått beskjed at hun sannsynligvis har maks et par uker igjen, kanskje mindre. Etter planene skal vi dra nå kommende mandag, da ferien til begge starter. Her vi bor, så tar det 10 - 14 dager fra dødsfall til begravelsen. I korte trekk så betyr det at uansett hva som skjer, så blir det å være en begravelse akkurat mens vi er bortreiste. Jeg har som sagt alltid hatt et veldig godt forhold til henne, men nå raser det i hodet mitt. På den ene siden har jeg jo lyst til å stille opp i begravelsen, men på den andre siden går hele sommeren i dass. Mye av det vi har bestilt er non-refundable, og ting vi allerede har betalt. Anonymkode: 74501...d66 Uff, vanskelig det der altså, du må nesten kjenne på det, hva du skal gjøre. Det er jo heller ingen som vet sikkert hvor fort det går, litt synd å miste ferien også da, men bare du kan avgjøre dette. Anonymkode: 8e49a...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #20 Skrevet 27. juni Vanskelig, trur eg hadde reist men prøved å komme tilbake når dødsfall intraff. Anonymkode: 21c05...368 2 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå