Gå til innhold

Ble atomanleggene i Iran ødelagt eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mye motstridende beskjeder. Hva tror dere?

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok atomprogrammet har blitt satt kraftig tilbake. Disse sentrifugene er meget følsomme, og det er ikke småtterier av bomber som ble sluppet. Har sett satellittbilder som tyder på bulls eye. En annen sak er om iranerne har klart å gjemme unna det uranet de allerede har anriket. 
Det er mange som har interesse av å spinne dette den ene eller andre veien. Trump vil selvsagt si at dette er en suksess. Iranerne det motsatte. 
Israel har på sin side behov for at dette skal være en suksess, på den andre siden har de også et behov for å spinne at anlegget ikke er helt ødelagt, da det kan gi en begrunnelse for å bombe litt mer, for å si det litt enkelt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Stoltskeiv skrev (4 timer siden):

Enig med @Bacteria, men tror nok Trump har mest rett. Tror de anleggene som ble angrepet er total ødelagt.

Tror også på de som sier at Iran har flere anlegg, og tror nok også at den kolonnen med varebiler som vises på satellitt bilde av anlegget, var Iran som forberedte seg på amerikansk angrep, og har flyttet ut det de hadde av radioaktivt materiale.

Jeg tror/håper også de har rett de som sier det siste her, når de mener det allikevel er satt tilbake mange år, og at regimet er svært svekket, like ens med den militære kapasiteten, svært svekket. At posisjon internasjonalt også er svekket og at de har Russland og Kina mot seg i videreutvikling av atomvåpen. 

Realiteten er vel at ingen vet noe enda, det er for tidlig å vite.

• Liker 1
Skrevet

Mediene melder nå om at Iran antagelig har hemmelige atomanlegg som de ikke har erklært til IAEA og som ikke israelerne og amerikanerne vet om. 

Dette sa de ingenting om da samme medier hyllet Obamas atomavtaler. 

Det er lett for Iran å inngå avtaler om full åpenhet overfor IAEA når de samtidig har hemmelige anlegg ingen vet om. 

Trumps bomber stopper ikke Irans atomambisjoner. Verken på kort eller lang sikt. 

Men det gjør ikke Obama-avtalen heller. 

Både de som er tilhengere av bombing og de som er tilhengere av avtale, tar feil. Iran vil før eller siden få atombomber uansett. Om de skulle bli miderltidig hindret i et år, 2 år eller 10 år spiller ingen rolle. 

Den eneste måten å hindre Iran fra å skaffe seg bomben. Og stoppe alle andre land fra å tenke det samme. Er å vise land at atombomben ikke sikrer en stats overlevelse. 

Det vil si at resten av verden må være forberedt på å møte en atommakt til krig, og vinne. Og på den måten vise at atombombe ikke er noen garanti. Og dermed ikke noe vits å trakte etter. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
markpe skrev (9 timer siden):

Det er lett for Iran å inngå avtaler om full åpenhet overfor IAEA når de samtidig har hemmelige anlegg ingen vet om. 

Nå ble vel Obama avtalen skrotet fordi den ble brutt på det viset. De samarbeidet om de kjente stedene, og mottok milliarder, som de rustet opp konvensjonelle våpen, og sannsynligvis også atomvåpen andre steder. 
Hele den avtalene var kraftig kritisert. 

Er helt enig med ditt innlegg. Det ser ut til å være optimisme blant de militære eksperter, tross all usikkerheten. 

• Liker 2
Skrevet

Hadde jeg vært Iran,  så hadde jeg kommunisert at atomanlegget var totalt ødelagt,  så ødelagt at det ikke var noe igjen. Slik at verden tror at Iran ikke har mulighet til å utvikle atomvåpen. Det dummeste de kan gjøre er å si at fasilitetene er uskadd, da vil de ha høy risiko for å bli bombet igjen.  

• Liker 4
Skrevet

Anleggene var vel ~30m dypere enn den effektive dybden til GBU-57, men sentrifugene er jo sensitive.
Iran informerte om at alt personell var evakuert på forhånd, og at det har vært minimale skader.

Det er dog umulig å si om det har hatt nevneverdig effekt før eventuell overvåkning viser at de kjøper nye deler osv.

• Liker 1
Skrevet

De har nok ødelagt inngangen til tunnelene og litt infrastruktur rundt.

Skrevet
Stoltskeiv skrev (22 timer siden):

Kanskje et sted midt i mellom? En god del av anleggene er sannsynligvis ødelagt, men Iran klarte å gjemme unna mye uran før bombene falt. 

Men hva om de får mer anriket uran fra Nord-Korea, og de i tillegg hjelper dem å lage noen atombomber? Nord-Korea skal ha minst 50 bomber, og nok anriket uran til å lage nærmere 100 bomber.

• Liker 1
Skrevet
Apis skrev (16 timer siden):

Hadde jeg vært Iran,  så hadde jeg kommunisert at atomanlegget var totalt ødelagt,  så ødelagt at det ikke var noe igjen

Hadde jeg vært Iran så hadde jeg fjernet hele nedtellingen til staten Israel skal forsvinne. Jeg hadde sluttet med hele store satan og lille satan retorikken.

Jeg hadde sluttet å produsere atomvåpen, og respekt min forpliktelser til verden om å ikke ha atomvåpen. 

Jeg hadde sluttet med de konstante angrep på Israel. 

Jeg hadde blitt et fredselskende land, uten islamistisk fanatisme. 

Jeg hadde IKKE forsøkt å lurer verden til å produsere masseødeleggelsesvåpen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (6 minutter siden):

Hadde jeg vært Iran så hadde jeg fjernet hele nedtellingen til staten Israel skal forsvinne. Jeg hadde sluttet med hele store satan og lille satan retorikken.

Jeg hadde sluttet å produsere atomvåpen, og respekt min forpliktelser til verden om å ikke ha atomvåpen. 

Jeg hadde sluttet med de konstante angrep på Israel. 

Jeg hadde blitt et fredselskende land, uten islamistisk fanatisme. 

Jeg hadde IKKE forsøkt å lurer verden til å produsere masseødeleggelsesvåpen.

Ikke med det prestestyret som styrer Iran i dag, skal Iran bli et fredselskende land uten islamsk fanatisme så må det et regime bytte til. 

• Liker 5
Skrevet
Apis skrev (2 minutter siden):

Ikke med det prestestyret som styrer Iran i dag, skal Iran bli et fredselskende land uten islamsk fanatisme så må det et regime bytte til. 

Det er sant, vi får håpe folket der, hvor den store majoritet er mot dem, greier en ny revolusjon. 

• Liker 5
Skrevet

Skeptisk, men så sinna som Trump ble over nyheten om at de feilet tror jeg de feilet 😝 han blir alltid sinna når ting ikke går slik han mener det burde, skulle, tenkte osv.. så hvis de hadde "vunnet" ville han ikke blitt sinna tror jeg.. 

• Liker 2
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

Skeptisk, men så sinna som Trump ble over nyheten om at de feilet tror jeg de feilet 😝 han blir alltid sinna når ting ikke går slik han mener det burde, skulle, tenkte osv.. så hvis de hadde "vunnet" ville han ikke blitt sinna tror jeg.. 

Han ble vel sint fordi angrep fortsatte på begge sider ETTER våpenhvilen. Ikke fordi bombingen av atomanleggene ikke var vellykket.

• Liker 5
Skrevet
Thanos skrev (15 minutter siden):

Han ble vel sint fordi angrep fortsatte på begge sider ETTER våpenhvilen. Ikke fordi bombingen av atomanleggene ikke var vellykket.

Så det tror du, jeg tror noe annet og derfor mente han journalistene skulle sparkes osv 😝 
https://sol.no/nyheter/bor-fa-sparken-umiddelbart/83274500

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lite tro på at denne våpenhviler holder. Iran har allerede begynt å tvile på om Israel vil holde våpenhvilen 

Skrevet
Carrot skrev (6 timer siden):

Så det tror du, jeg tror noe annet og derfor mente han journalistene skulle sparkes osv 😝 
https://sol.no/nyheter/bor-fa-sparken-umiddelbart/83274500

New York Times og CNN er visstnok de eneste mediene i USA som fortsatt skriver kritiske saker om Trump. En norsk student i USA sa til VG at hun leser norske nyheter for å få med seg hva som skjer. Veldig lite i media. Har sett en del kommentarer om det i sosiale medier også. 

If not fascist, why fascist shaped? 

Skrevet

Selvfølgelig ble ikke atomanleggene ødelagt - Trump påstår at de ble ødelagt, at bombingen var en suksess-

Vi vet alle at Trump alltid lyger, ergo....

• Liker 3
Skrevet

Iran vil nok etter hvert sikre seg atomvåpen. NK og Libya (på hver sin måte) har jo bevist at dette garanterer å ikke bli offer for "regimeskifte". 

I tillegg har nå Kina støttet Iran nok diplomatisk til at sikkerhetsrådet ALDRI vil gå med på flere av USA og UK&Frankrike soæine krumspring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...