AnonymBruker Skrevet 28. juni #2 Skrevet 28. juni Du får ikke realfagspoeng hvis du gjør dette, så det ville jeg droppet hvis jeg var deg: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/realfagspoeng/ Eller har du allerede makset realfagspoengene dine med andre realfag, slik at det ikke spiller noen rolle? Da kan det være en fin løsning, siden det ikke spiller noen rolle hvilken karakter du får på eksamen. Jeg vet ikke hvordan det faglige nivået er, men du må nok regne med at de går mye raskere fram på universitetet enn på vgs. At realfagspoengene blir halvert har ikke så mye å si på odontologi, vil jeg tro. For der har alle makset realfagspoengene uansett. Det har mest å si på studieretninger hvor det ikke er realfagfagskrav for å komme inn. Anonymkode: 77de3...b83
AnonymBruker Skrevet 28. juni #3 Skrevet 28. juni Spørsmålet er jo hvilke fag du har fra før av på vgs, siden du trenger realfag for å komme inn på begge to. FYS100 oppgir også at de som ikke har fysikk fra vgs kommer til å oppleve faget som krevende, og de er slett ikke sikkert du faktisk står. På KJM1101 er det anbefalt med kjemi2 før opptak, så du ligger ikke så godt an om du ikke har noe av dette fra før av. Jeg hadde realfag på vgs, og hadde aldri meldt meg opp på universitetsfag uten den kunnskapen jeg fikk på vgs. Selv om du tenker du bare trenger å stå, så trenger du kunnskapen herfra på ondontologistudiet, og da må du faktisk forstå det du holder på med for å bestå og kunne gjøre jobben som tannlege. Du kommer uansett i ordinær kvote når mer en vgs vitnemålet skal legges til grunn. Anonymkode: 08b55...8d9 1
Summeer Skrevet 28. juni #4 Skrevet 28. juni (endret) Hvis du har makset realfagspoengene så må du jo nødvendigvis ha tatt matte/fysikk/kjemi fag på videregående? Om du har 1fy men ikke 2fy, og 2. Klasse matte men ikke 3. Så er det jo mye enklere å ta disse to fagene som privatist og undervisning på feks sonans og få en god karakter og godt faglig grunnlag for odontologi, enn å ta universitetsfysikk? Endret 28. juni av Summeer 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #5 Skrevet 28. juni Jeg har ikke tatt akkurat disse fagene, men jeg har mastergrad innenfor realfag, og hadde realfag på videregående. Det er milevid forskjell mellom fysikk og kjemi på videregående-nivå og på universitets- og høgskolenivå. Pensum på universitetet er mye større, og man går fryktelig mye fortere fram i hvert fag. Akademisk faglitteratur er dessuten skrevet på en ganske annen måte enn lærebøker for videregående. Tema man bruker flere uker på i videregående, med noen få undervisningstimer hver uke gjennom et helt år, går unna i løpet av en forelesningstime eller to på universitetet, der et mye større fag skal gjøres unna på ett semester. Da er faglig modenhet og god bakgrunnskunnskap en stor fordel. Tar du de fagene du tenker på blir det en krevende periode, kanskje for krevende. Kanskje er det bedre å ta vg-fagene med sitt mer begrensede pensum og roligere tempo. Det gir mulighet for modning og forståelse. På den annen side: hvis du står har du fått verdifull erfaring om studieteknikk på høyere studier. Det du bør gjøre er å regne ut konkurransepoengene dine med universitetsfagene og med videregående-fagene. Tar du videregående-fagene må du selvsagt legge inn realfagspoengene, men du bør gjøre flere regnestykker der du legger inn snittet hvis du får 3, 4, 5 eller 6 i de fagene du trenger. Det kan gi det bedre grunnlag for å velge hvilket løp du bør ta videre, og hvilke karakterer du bør sikte deg inn på dersom du velger videregående-fagene. I vanskelighetsgrad vil jeg rangere dem slik: Kjemi 1 < Fysikk 1 < Kjemi 2. Fysikk 1 og Kjemi 2 er omtrent like krevende, men på ulike måter. PS: er du sikker på at KJM1101 gjør deg kvalifisert til opptak på studiet? Jeg har lest dette på Samordna Opptak: Sitat Hvis du ikke dekker spesielle opptakskrav med fag i videregående skole, kan saksbehandler vurdere om du dekker dem med fag fra høyere utdanning. De generelle reglene er at: 9 studiepoeng i faget fra høyere utdanning kan dekke fag i videregående skole på VG2-nivå. 15 studiepoeng i faget fra høyere utdanning kan dekke fag i videregående skole på VG3-nivå. Kjemi 2 er vel et fag på VG3-nivå? I så fall trenger du 15 studiepoeng kjemi, og KJM1101 gir bare 10 studiepoeng. Anonymkode: 6af28...210 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #6 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 12.27): Jeg har ikke tatt akkurat disse fagene, men jeg har mastergrad innenfor realfag, og hadde realfag på videregående. Det er milevid forskjell mellom fysikk og kjemi på videregående-nivå og på universitets- og høgskolenivå. Pensum på universitetet er mye større, og man går fryktelig mye fortere fram i hvert fag. Akademisk faglitteratur er dessuten skrevet på en ganske annen måte enn lærebøker for videregående. Tema man bruker flere uker på i videregående, med noen få undervisningstimer hver uke gjennom et helt år, går unna i løpet av en forelesningstime eller to på universitetet, der et mye større fag skal gjøres unna på ett semester. Da er faglig modenhet og god bakgrunnskunnskap en stor fordel. Tar du de fagene du tenker på blir det en krevende periode, kanskje for krevende. Kanskje er det bedre å ta vg-fagene med sitt mer begrensede pensum og roligere tempo. Det gir mulighet for modning og forståelse. På den annen side: hvis du står har du fått verdifull erfaring om studieteknikk på høyere studier. Det du bør gjøre er å regne ut konkurransepoengene dine med universitetsfagene og med videregående-fagene. Tar du videregående-fagene må du selvsagt legge inn realfagspoengene, men du bør gjøre flere regnestykker der du legger inn snittet hvis du får 3, 4, 5 eller 6 i de fagene du trenger. Det kan gi det bedre grunnlag for å velge hvilket løp du bør ta videre, og hvilke karakterer du bør sikte deg inn på dersom du velger videregående-fagene. I vanskelighetsgrad vil jeg rangere dem slik: Kjemi 1 < Fysikk 1 < Kjemi 2. Fysikk 1 og Kjemi 2 er omtrent like krevende, men på ulike måter. PS: er du sikker på at KJM1101 gjør deg kvalifisert til opptak på studiet? Jeg har lest dette på Samordna Opptak: Kjemi 2 er vel et fag på VG3-nivå? I så fall trenger du 15 studiepoeng kjemi, og KJM1101 gir bare 10 studiepoeng. Anonymkode: 6af28...210 Du må lese litt nøyere på siden. https://www.uio.no/studier/opptak/spesielle-krav/realfagene.html#uioemne "Nokre emne på 10 studiepoeng kan aleine dekkje krav om Vg3-nivå i realfag." Her nevnes det at KJM1101 dekker kjemi 1+2, og fys1001 dekker fysikk 1+2. Anonymkode: 34d26...910
AnonymBruker Skrevet 29. juni #7 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må lese litt nøyere på siden. https://www.uio.no/studier/opptak/spesielle-krav/realfagene.html#uioemne "Nokre emne på 10 studiepoeng kan aleine dekkje krav om Vg3-nivå i realfag." Her nevnes det at KJM1101 dekker kjemi 1+2, og fys1001 dekker fysikk 1+2. Anonymkode: 34d26...910 Se der, ja! Jeg hadde kun lest informasjonen på Samordna opptak, samt selve fagbeskrivelsen. Da er i alle fall akkurat det dekket. Jeg mener likevel at TS bør tenke seg veldig godt om, pluss at hun bør gjøre den regneøvelsen jeg ba henne om for å se hvordan ulike resultater vil slå ut på poengsummen hennes. Anonymkode: 6af28...210 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #8 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 10.25): Spørsmålet er jo hvilke fag du har fra før av på vgs, siden du trenger realfag for å komme inn på begge to. FYS100 oppgir også at de som ikke har fysikk fra vgs kommer til å oppleve faget som krevende, og de er slett ikke sikkert du faktisk står. På KJM1101 er det anbefalt med kjemi2 før opptak, så du ligger ikke så godt an om du ikke har noe av dette fra før av. Jeg hadde realfag på vgs, og hadde aldri meldt meg opp på universitetsfag uten den kunnskapen jeg fikk på vgs. Selv om du tenker du bare trenger å stå, så trenger du kunnskapen herfra på ondontologistudiet, og da må du faktisk forstå det du holder på med for å bestå og kunne gjøre jobben som tannlege. Du kommer uansett i ordinær kvote når mer en vgs vitnemålet skal legges til grunn. Anonymkode: 08b55...8d9 Enig, TS bør i tilfelle finne realfagsemner som ikke har forkunnskapskrav. Anonymkode: 77de3...b83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå