AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Jeg går sjeldent til lege. Jeg i stod i kø for ny fastlege i to år og oppdaget fort at den nye vi fikk tildelt har bare noen år igjen. Og nå har det gått noen år allerede. Tipper han er 67 år nå. Får man et varsel eller blir bare pasientene hans fordelt på yngre leger med plass på listen innenfor samme legesenter? Anonymkode: a06cd...372
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Kommer litt an på hvilken type liste det er, men som regel blir pasientlisten stående og en ny lege stepper inn. Enten en som ansettes av kommunen, eller at listen/hjemmelen selges. Anonymkode: 2171f...cce 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg går sjeldent til lege. Jeg i stod i kø for ny fastlege i to år og oppdaget fort at den nye vi fikk tildelt har bare noen år igjen. Og nå har det gått noen år allerede. Tipper han er 67 år nå. Får man et varsel eller blir bare pasientene hans fordelt på yngre leger med plass på listen innenfor samme legesenter? Anonymkode: a06cd...372 Du blir fordelt til en ny lege, samme legesenter. Automatisk. Så hvis du ikke liker den nye må du bytte selv inne på helsenorge. Anonymkode: 2cde1...23f 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Det er sånn man burde få beskjed om. Samme når legen går i permisjon. Kjipt og oppdage det når man trenger lege. Anonymkode: 406d6...c9c 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Når min fastlege gikk av med pensjon fikk jeg ingen varsel, men ble tildelt en ny nyutdannet lege som bare har vært problemer 😔 ba fastlegen om respetfornylese og henvisning og sånn fikk jeg vite at legen min var gått av med pensjon, men svar fra nyutdannet lege som ikke ville gi henvisning men undersøke meg selv 🤦♀️ Anonymkode: 30c16...08f 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg går sjeldent til lege. Jeg i stod i kø for ny fastlege i to år og oppdaget fort at den nye vi fikk tildelt har bare noen år igjen. Og nå har det gått noen år allerede. Tipper han er 67 år nå. Får man et varsel eller blir bare pasientene hans fordelt på yngre leger med plass på listen innenfor samme legesenter? Anonymkode: a06cd...372 Noen fastleger forsvinner bare, andre gir beskjed om at nå er i ferd med å avslutte sin yrkesaktive karriere. Du blir stående på samme liste. Om der kommer ny lege som kjøper listen, eller om du får en drøss med vikarer gjenstår å se. Spørs jo og hvor populært legekontoret oppfattes av nye leger. Der en ny fastlege kan starte med en null liste så foretrekker de fleste det. Da en null liste gir flere fordeler, og koster ikke en mill eller mer for å overta. Anonymkode: 950af...f73 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Hele pasientlisten ble overført til en ny lege som tok over alt. Husker ikke om jeg fikk noe skriftlig beskjed, den gamle fastlegen fortalte det selv en av gangene jeg var der. Den nye er helt topp, og mer oppdatert enn den gamle. Jeg har faktisk fått et nytt liv takket være at jeg endelig har fått prøve ut medisiner som den gamle legen nektet å skrive ut i flere år... Anonymkode: 627da...840 1 1
Soft mann Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni (endret) For min del, har det medført 7 vikarer på ca 3 år. Bare å bytte sier noen da. Dessverre så er det vel bare et par % som faktisk har den muligheten der. Eg sette meg opp på den legen med kortest venteliste for 3år siden ca. Da var eg 500 ish i ventekøen, når er eg 600ish Endret 28. juni av Soft mann 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Det kom melding på Helsenorge om at jeg hadde fått ny fastlege på samme legekontor. Det er en ung flink lege som henviser videre når det trengs, så jeg er veldig fornøyd. Anonymkode: a5b51...c4a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når min fastlege gikk av med pensjon fikk jeg ingen varsel, men ble tildelt en ny nyutdannet lege som bare har vært problemer 😔 ba fastlegen om respetfornylese og henvisning og sånn fikk jeg vite at legen min var gått av med pensjon, men svar fra nyutdannet lege som ikke ville gi henvisning men undersøke meg selv 🤦♀️ Anonymkode: 30c16...08f Nettopp slik viser at vi bør få beskjed. Hos fastlegen får man jo ny resept firt men hos en annen må man vente lenge på time. Ikke holdbart! Anonymkode: 406d6...c9c 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #11 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når min fastlege gikk av med pensjon fikk jeg ingen varsel, men ble tildelt en ny nyutdannet lege som bare har vært problemer 😔 ba fastlegen om respetfornylese og henvisning og sånn fikk jeg vite at legen min var gått av med pensjon, men svar fra nyutdannet lege som ikke ville gi henvisning men undersøke meg selv 🤦♀️ Anonymkode: 30c16...08f Jeg synes det er positivt at ny lege vil undersøke selv. Vi har jo sett mange tilfeller der folk har gått på en utrolig mengde medisiner skrevet ut av fastlege og så har de havnet på sykehjem og legen der har gått gjennom medisinliste og kuttet i stor stil og den gamle har kviknet til. Det er den enkelte lege som er ansvarlig, det ville vært mer uansvarlig at legen tok blåkopi av forgjengeren og skrev ut eller fornyet i blinde. Legekontoret er ikke en restauranr med meny der du kan bestille det du ønsker, det skal ligge en kvalifisert vurdering bak som signerende lege kan stille seg bak. Anonymkode: 0ade8...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Når min fastlege gikk av med pensjon fikk jeg ingen varsel, men ble tildelt en ny nyutdannet lege som bare har vært problemer 😔 ba fastlegen om respetfornylese og henvisning og sånn fikk jeg vite at legen min var gått av med pensjon, men svar fra nyutdannet lege som ikke ville gi henvisning men undersøke meg selv 🤦♀️ Anonymkode: 30c16...08f Såklart? Dette er fra dr.Dropin som kilde, men det vil være allmenn gyldig: Henvisning skal som hovedregel være etter personlig oppmøte. Så en lege som aldri har sett deg før bør jo snakke med deg først og gjøre undersøkelsene som er nødvendig for å skrive en god henvisning. Kan godt være forrige fastlegen kunne gjort det uten oppmøte, hvis problemstillingen passer for det, men ikke en ny lege. https://www.drdropin.no/henvisning Anonymkode: 2171f...cce 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Såklart? Dette er fra dr.Dropin som kilde, men det vil være allmenn gyldig: Henvisning skal som hovedregel være etter personlig oppmøte. Så en lege som aldri har sett deg før bør jo snakke med deg først og gjøre undersøkelsene som er nødvendig for å skrive en god henvisning. Kan godt være forrige fastlegen kunne gjort det uten oppmøte, hvis problemstillingen passer for det, men ikke en ny lege. https://www.drdropin.no/henvisning Anonymkode: 2171f...cce Problemstillingen passet heller ikke for en lege på et legekontor, de har ikke utstyr eller kompetanse . Jeg trengte ikke en « god « henvisning, bare en vanlig henvisning slik jeg er vant med og få. Ja, de 3 andre fastlegene jeg har hatt har henvist uten og gi nye diagnoser. Og nei, den nye diagnosen var ikke riktig , jeg hadde ikke kreft, bare samme diagnose jeg har hatt i 40 år Har ikke lest linken, men hvis du har rett er det ikke rart det er køer og store utbetalinger av sykepenger. Både Ullevaal sykehus og diakonhjemmet er uenig med deg, for øvrig , jeg skal ha henvisning dit jeg hører hjemme og evt nye diagnoser får komme i tillegg. Uansett, det var sånn jeg fikk vite at fastlegen min dessverre var gått av med pensjon, det var poenget. Anonymkode: 30c16...08f
AnonymBruker Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Noen fastleger forsvinner bare, andre gir beskjed om at nå er i ferd med å avslutte sin yrkesaktive karriere. Du blir stående på samme liste. Om der kommer ny lege som kjøper listen, eller om du får en drøss med vikarer gjenstår å se. Spørs jo og hvor populært legekontoret oppfattes av nye leger. Der en ny fastlege kan starte med en null liste så foretrekker de fleste det. Da en null liste gir flere fordeler, og koster ikke en mill eller mer for å overta. Anonymkode: 950af...f73 Når du får ny fastlege skal det komme brev fra Helfo som opplyser om det. Men de fleste foretrekker ikke null liste, det kan bety mange år med svært varierende inntektsgrunnlag og mange som shopper lege på jakt etter en som gjør det de vil. En etablert liste som har «satt seg» er mer trygt å overta, ofte vil det også oppgis om det er en liste med unge eller eldre pasienter, blanda drops, eller f.eks mye nevrologiske pasienter fordi avtroppende lege også er nevrolog. AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Når min fastlege gikk av med pensjon fikk jeg ingen varsel, men ble tildelt en ny nyutdannet lege som bare har vært problemer 😔 ba fastlegen om respetfornylese og henvisning og sånn fikk jeg vite at legen min var gått av med pensjon, men svar fra nyutdannet lege som ikke ville gi henvisning men undersøke meg selv 🤦♀️ Anonymkode: 30c16...08f Ser på som et kvalitetstegn at legen vil undersøke deg, bli kjent med deg og gjøre egne vurderinger. Min mormor gikk i årevis til en lege som bare skrev ut piller, da hun fikk ny fastlege endret han hele medisinregimet, og hun ble friskere enn hun har vært de siste ti årene. Anonymkode: 503b6...f42 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg synes det er positivt at ny lege vil undersøke selv. Vi har jo sett mange tilfeller der folk har gått på en utrolig mengde medisiner skrevet ut av fastlege og så har de havnet på sykehjem og legen der har gått gjennom medisinliste og kuttet i stor stil og den gamle har kviknet til. Det er den enkelte lege som er ansvarlig, det ville vært mer uansvarlig at legen tok blåkopi av forgjengeren og skrev ut eller fornyet i blinde. Legekontoret er ikke en restauranr med meny der du kan bestille det du ønsker, det skal ligge en kvalifisert vurdering bak som signerende lege kan stille seg bak. Anonymkode: 0ade8...6d1 Det er jo nettopp derfor spesialister bør sette medisineringen og ikke fastlegen? Legekontor har ikke utstyr som sykehus, og ikke er de spesialister. Nei, legekontor er ikke en restaurant med meny , men de kan ikke gi en kvalifisert vurdering uten utstyr. Vi hadde jo ikke trengt henvisning til noe om fastlegen kunne fikse alt? Man har en journal med en diagnose , og fastlegen skal henvise til spesialist . Ikke sette nye diagnoser. Den nye fastlegen skulle ikke skrive ut medisiner som en blåkopi av forrige fastlege, men skrive ut det en står på fra sykehuset sin side, og henvise for undersøkelse før eventuelt endring av medisinering . så mye avsporing dette ble , skulle fram til hvordan jeg fikk vite at jeg fastlegen har gått av med pensjon. Anonymkode: 30c16...08f
AnonymBruker Skrevet 27. juni #16 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Når du får ny fastlege skal det komme brev fra Helfo som opplyser om det. Men de fleste foretrekker ikke null liste, det kan bety mange år med svært varierende inntektsgrunnlag og mange som shopper lege på jakt etter en som gjør det de vil. En etablert liste som har «satt seg» er mer trygt å overta, ofte vil det også oppgis om det er en liste med unge eller eldre pasienter, blanda drops, eller f.eks mye nevrologiske pasienter fordi avtroppende lege også er nevrolog. . Anonymkode: 503b6...f42 Der komme rikke brev fra Helfo når en liste pensjonerer seg og en ny lege kommer inn som en vikar, eller en ny kjøper listen. Din mening at de fleste leger ikke foretrekker null liste stemmer ikke. Grunnen er enkel, å kjøpe seg inn i en fastlegeliste koster. Ferske leger har studiegjeld, de skal inn på boligmarkedet m.m. Da er de færreste interessert i å bruke fra nkr. 1 mill og oppover på å kjøpe en fastlegeliste. I tillegg må de gjerne kjøpe seg inn i et kontorfellesskap med utstyr ol. Er dette unge i etableringsfasen får de i tillegg dårligere forhold ved kurs, ved syke barn ol. Enn ved å starte på en null liste og å bygge opp praksis selv. På bygda, men nesten ingen pasienter kan kanskje det du skriver om at det tar tid å få fylt en liste være noe aktuelt. Men dette er unntaket ikke regelen. Det er fastlegeliste mange steder for en grunn, nemlig at fastlegelister koster mye, for leger i etableringsfasen. Anonymkode: 950af...f73
AnonymBruker Skrevet 27. juni #17 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når du får ny fastlege skal det komme brev fra Helfo som opplyser om det. Men de fleste foretrekker ikke null liste, det kan bety mange år med svært varierende inntektsgrunnlag og mange som shopper lege på jakt etter en som gjør det de vil. En etablert liste som har «satt seg» er mer trygt å overta, ofte vil det også oppgis om det er en liste med unge eller eldre pasienter, blanda drops, eller f.eks mye nevrologiske pasienter fordi avtroppende lege også er nevrolog. Ser på som et kvalitetstegn at legen vil undersøke deg, bli kjent med deg og gjøre egne vurderinger. Min mormor gikk i årevis til en lege som bare skrev ut piller, da hun fikk ny fastlege endret han hele medisinregimet, og hun ble friskere enn hun har vært de siste ti årene. Anonymkode: 503b6...f42 Nei, det er ikke et kvalitetstegn . En fastlege har ikke utstyr til og gjøre egne vurderinger . De skal henvise til spesielt. Skjønner ikke hvorfor jeg krangler med folk på kg om dette, jeg har ihvertfal spesialistene på sykehuset på min side, hun skulle henvise meg raskt til dem slik det står i journalen. det var uansett ikke poenget, jeg fikk ikke noe brev fra Helsenorge om at fastlegen min var gått av med pensjon, men bra det skal være sånn. Anonymkode: 30c16...08f
AnonymBruker Skrevet 27. juni #18 Skrevet 27. juni Jeg fikk ingen informasjon om at fastlegen min hadde blitt pensjonist. Oppdaget der da jeg skulle bestille time hos legen. Fikk da time hos han som hadde overtatt lista. Samme legesenter. Synd for jeg ville gjerne ha takket min gamle, fantastiske fastlege gjennom 35 år. Anonymkode: 08da1...d38
AnonymBruker Skrevet 27. juni #19 Skrevet 27. juni Uff, jeg gruer meg til min lege pensjoneres, er kanskje ikke så lenge til heller, vet hun er 20 år eldre enn meg så håper hun velger å bli stående ekstra lenge i jobb. Håper vi som har vært på det kontoret får et fortrinn hos de legene som er der. Anonymkode: ac3af...3bc
AnonymBruker Skrevet 27. juni #20 Skrevet 27. juni Jeg fikk varsel på Helse Norge om at jeg hadde fått ny fastlege. Min hadde pensjonert seg og ny fastlege hadde kjøpt seg inn. Anonymkode: dca88...c68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå