AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Hei! Jeg trenger litt hjelp og klarhet fra noen som kanskje har vært i lignende situasjon – eller har erfaring med regelverket. Jeg har vært i 100 % jobb i mange år, men for første gang på 10 år har jeg blitt sykemeldt. Det skyldes psykiske helseplager og jeg har gått gjennom en intens og viktig behandling blant annet EMDR-behandling. Nå er jeg heldigvis på bedringens vei. Det er første gang jeg virkelig kjenner på håp, ser lyst på et liv jeg tidligere ikke har orket å leve, og jeg er snart ferdig med behandlingen. Sykemeldingen har vart i omtrent åtte uker. Jeg har god dialog med fastlegen og lederen min, og vi har en plan for at jeg skal tilbake i jobb gradert etter ferien. Ferien min er noe som har vært planlagt helt siden januar/februar (vi har noe som heter Klanderplan på jobben), og jeg har tre uker ferie nå snart. Spørsmålet mitt er: Kan jeg reise på en liten utenlandstur sammen med søstrene mine i løpet av ferien – selv om jeg er sykemeldt? Fastlegen sier at sykemeldingen skal være sammenhengende, og at jeg kan gå inn på NAV og registrere at jeg tar ut ferie i de tre ukene. Jeg skal ikke søke om å få ferien tilbakeført – jeg vil bruke den, og jeg har ikke hatt vært i utlandet på ca. fem år, hovedsakelig på grunn av helseproblemer🧠. Nå føler jeg meg mye bedre enn på lenge. Jeg ønsker bare å gjøre alt riktig og i tråd med reglene. Jeg vil ikke risikere noe med NAV eller arbeidsgiver. Så:Kan jeg reise utenlands i ferien min, selv om jeg er sykemeldt – hvis jeg registrerer ferieukene hos NAV og ikke søker å få de tilbakeført? Anonymkode: 64470...6ab
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Det høres ut som en grei plan. Anonymkode: 7eeb5...ae1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Ja, du må bare krysse av på sykmeldingen at du har hatt ferie fra XX dato til XX dato. Da stopper de sykepengene i perioden du avvikler ferie. Anonymkode: dee12...4b9 4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Ja, slik jeg forstår deg kan du gjøre det. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/ferie-ved-sykmelding-pasientinformasjon Anonymkode: 10e8b...baf
Raven.Writingdesk Skrevet 28. juni #6 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tusen takk🥰 Anonymkode: 64470...6ab Ja. Dette er også til fordel for arbeidsgiver: hvis du reiser på ferie så har du jo faktisk avviklet ferien din og som du sier da skal du ikke ha den tilbakeført neste år. 1
Gaia Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Hvorfor vil du ikke ha ferien din tilbake når du har krav på å få det?
AnonymBruker Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei! Jeg trenger litt hjelp og klarhet fra noen som kanskje har vært i lignende situasjon – eller har erfaring med regelverket. Jeg har vært i 100 % jobb i mange år, men for første gang på 10 år har jeg blitt sykemeldt. Det skyldes psykiske helseplager og jeg har gått gjennom en intens og viktig behandling blant annet EMDR-behandling. Nå er jeg heldigvis på bedringens vei. Det er første gang jeg virkelig kjenner på håp, ser lyst på et liv jeg tidligere ikke har orket å leve, og jeg er snart ferdig med behandlingen. Sykemeldingen har vart i omtrent åtte uker. Jeg har god dialog med fastlegen og lederen min, og vi har en plan for at jeg skal tilbake i jobb gradert etter ferien. Ferien min er noe som har vært planlagt helt siden januar/februar (vi har noe som heter Klanderplan på jobben), og jeg har tre uker ferie nå snart. Spørsmålet mitt er: Kan jeg reise på en liten utenlandstur sammen med søstrene mine i løpet av ferien – selv om jeg er sykemeldt? Fastlegen sier at sykemeldingen skal være sammenhengende, og at jeg kan gå inn på NAV og registrere at jeg tar ut ferie i de tre ukene. Jeg skal ikke søke om å få ferien tilbakeført – jeg vil bruke den, og jeg har ikke hatt vært i utlandet på ca. fem år, hovedsakelig på grunn av helseproblemer🧠. Nå føler jeg meg mye bedre enn på lenge. Jeg ønsker bare å gjøre alt riktig og i tråd med reglene. Jeg vil ikke risikere noe med NAV eller arbeidsgiver. Så:Kan jeg reise utenlands i ferien min, selv om jeg er sykemeldt – hvis jeg registrerer ferieukene hos NAV og ikke søker å få de tilbakeført? Anonymkode: 64470...6ab Hvorfor spør du ikke NAV? Anonymkode: 1dd80...dc4
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni Her står det litt om å reise utenlands når man er sykmeldt. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/pasientinformasjon/utenlandsreise-ved-sykmelding-pasientinformasjon#:~:text=Du må forsikre deg om,den vil hindre planlagt behandling. Anonymkode: 72554...62f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni Gaia skrev (13 minutter siden): Hvorfor vil du ikke ha ferien din tilbake når du har krav på å få det? Men hvis du faktisk kan reise på planlagt ferie, så er det vel ikke riktig å få full lønn (sykepenger) og i tillegg få mer ferie? Hadde hun vært innlagt, eller vært forhindret fra å reise, da er det noe helt annet... Anonymkode: 4d8da...6c5 3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni Det er jo opp til deg om du krysser av på sykemeldingen at du avvikler ferie eller at du søker om å få reise utenlands noen dager og at det er bra for deg. Hvis du gjør det siste vil du jo få igjen ferien til senere. Men arbeidsgiver liker jo best at du bruker ferie. Spørsmålet er jo om du hadde vært på jobb den perioden hvis du ikke var på ferie? Hvis du ikke ville vært det tenker jeg det er mest riktig å få igjen ferien, men det er jo helt opp til deg. Anonymkode: e143b...043
AnonymBruker Skrevet 28. juni #12 Skrevet 28. juni Når jeg gikk sykemeldt, var spørsmålet fra NAV om jeg hadde vært utenfor EU i sykemelding perioden. Tolker det som at det var helt greit å holde seg innenfor EU. Nå varjeg lønnet fra jobben og hadde fullt opparbeidet ferie. Anonymkode: 3a11c...033 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #13 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Men hvis du faktisk kan reise på planlagt ferie, så er det vel ikke riktig å få full lønn (sykepenger) og i tillegg få mer ferie? Hadde hun vært innlagt, eller vært forhindret fra å reise, da er det noe helt annet... Anonymkode: 4d8da...6c5 Så klart er det ok å få full lønn under ferie og ta igjen ferien senere. TS er sykmeldt for psyken, og det å komme seg bort en tur vil kanskje gjøre at hun kommer seg raskere tilbake i jobb, til og med. Hadde hun hatt en brukket fot hadde det nok stilt seg annerledes. Er man fysisk frisk nok til å dra på ferie, er man også fysisk frisk nok til å jobbe, tenker jeg. Anonymkode: b950b...36e
AnonymBruker Skrevet 28. juni #14 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Når jeg gikk sykemeldt, var spørsmålet fra NAV om jeg hadde vært utenfor EU i sykemelding perioden. Tolker det som at det var helt greit å holde seg innenfor EU. Nå varjeg lønnet fra jobben og hadde fullt opparbeidet ferie. Anonymkode: 3a11c...033 Man kan helt fint også oppholde seg utenfor eu, så lenge man krysser av at man har hatt ferie. Ferie gjør at man ikke har rett på sykepenger og forlenger også maksdato på sykepengene. Det er veldig enkelt forklart på NAV sine sider som noen postet linken til over her. Anonymkode: 0787b...fdd
AnonymBruker Skrevet 28. juni #15 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så klart er det ok å få full lønn under ferie og ta igjen ferien senere. TS er sykmeldt for psyken, og det å komme seg bort en tur vil kanskje gjøre at hun kommer seg raskere tilbake i jobb, til og med. Hadde hun hatt en brukket fot hadde det nok stilt seg annerledes. Er man fysisk frisk nok til å dra på ferie, er man også fysisk frisk nok til å jobbe, tenker jeg. Anonymkode: b950b...36e Man kan helt fint være frisk nok til å dra på ferie, men ikke jobbe. Jeg kan ikke utføre jobben min som kokk gåendes på krykker, men klarer helt fint å dra til syden på ferie. Så lenge jeg tar hensyn til begrensningene mine. Anonymkode: 0787b...fdd 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #16 Skrevet 28. juni Gaia skrev (1 time siden): Hvorfor vil du ikke ha ferien din tilbake når du har krav på å få det? Fordi Jeg har ikke lyst. Jeg har blitt bedre. Hadde ikke jeg hatt ferie nå snart så hadde jeg begynt å jobbe gradert snart, men min planlagte ferie starter snart og plan med leder og behandlere/leger er å begynne å jobbe gradert etter ferien min og trappe opp til 100%. Jeg føler det blir feil å kreve tilbake ferie (3 uker) når jeg kan avvikle den og bruke den godt og riktig. Jeg ba om å stopp sykemeldingen under ferien men både leder og lege ønsket ikke for å «spare» arbeidsgiver en ny «arbeidsgiver periode». Jeg skjønte ikke, men jeg stoler på de. Jeg har vært syk lenge, også mens jeg jobbet. Jeg har brukt mine ferier på sofa i et mørkt rom. Nå vil jeg bruke det annerledes uten å være engstelig for det ene eller det andre. Jeg har ikke behov for å kreve noe tilbake. Ts Anonymkode: 64470...6ab 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #17 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så klart er det ok å få full lønn under ferie og ta igjen ferien senere. TS er sykmeldt for psyken, og det å komme seg bort en tur vil kanskje gjøre at hun kommer seg raskere tilbake i jobb, til og med. Hadde hun hatt en brukket fot hadde det nok stilt seg annerledes. Er man fysisk frisk nok til å dra på ferie, er man også fysisk frisk nok til å jobbe, tenker jeg. Anonymkode: b950b...36e Man kan være fysisk frisk til å dra på ferie, men ikke jobbe faktisk. Heldigvis er det ikke opp til en hver å vurdere, men heldigvis er jeg også veldig mye bedre nå etter litt over 8 uker borte og jeg gleder meg til å komme gradert tilbake. Jeg har vært fysisk frisk nok til å reise til familien min på andre side av landet, men ikke behandle noen enkle PLO på jobben. Da kastet jeg opp pga indre uro og angst. Heldigvis er den tiden forbi😊 Anonymkode: 64470...6ab
AnonymBruker Skrevet 28. juni #18 Skrevet 28. juni Man reiser IKKE på ferie når man er syk. Anonymkode: ffd0c...77f 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #19 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man reiser IKKE på ferie når man er syk. Anonymkode: ffd0c...77f Eeh jo? Alle situasjoner er ulike. Man kan ta ut ferien sin, men får ikke utbetalt sykepenger i ferien. Man må selvfølgelig informere nav. man er sykemeldt fra jobb, ikke fra livet. Anonymkode: 64470...6ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #20 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Man reiser IKKE på ferie når man er syk. Anonymkode: ffd0c...77f Jeg har skadet en fot som gjør at jeg ikke kan jobbe for øyeblikket fordi jeg hopper rundt på krykker. Hvorfor mener du at jeg ikke skal reise på ferie? Jeg har krav på mine 5 uker med ferie, som jeg heller ikke får sykepenger for å ta ut, men feriepenger. Anonymkode: 0787b...fdd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå