Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har gjeldsordning. Han bor nå i leiligheten min som jeg eier. Målet er å få kjøpt noe sammen når han er ferdig med gjeldsordningen. Noen som vet om han da vil stille på lik linje som andre som søker boliglån når han er ferdig?

Anonymkode: ff7f8...f07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vil nok være noen prikker på den økonomiske CV’n som gjør at bankene neppe vill sloss om å ha han som kunde.

Men om han har noe av verdi, ok nok inntekt eller får en grei egenkapital så skal det la seg gjøre å få til et lån.

Anonymkode: 62aa0...b51

AnonymBruker
Skrevet

Greia er at bankene kan se internhistorikk i sine systemer, på bankkontoen. Alle transaksjoner. Hvem det er betalt til og over hvor lang tid etc. Dukker det opp masse inkassobyråers navn som betalingsmottakere og innbetalinger til slike, vil banken bli mistenksom til personens betalingsevne og -vilje. De finner ikke noe aktiv betalingsanmerkning da disse slettes når de er oppgjort, men de kan altså se på historikken i sine egne systemer og kanskje anse det for risiko å låne denne personen penger på det grunnlaget. 

Så vidt jeg kan se på google, er det samme sak med gjeldsordning. Når den er oppgjort og ferdig, slettes det fra kredittselskapenes synlige systemer. Banken kan da ikke se det lenger der under en normal kredittsjekk. 

Anonymkode: 31758...271

AnonymBruker
Skrevet

PS! Meg fra innlegget over.

I slike tilfeller der man ikke ønsker at banken skal kunne se betalingshistorikken sin, kan man bytte bank....

Anonymkode: 31758...271

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min samboer har gjeldsordning. Han bor nå i leiligheten min som jeg eier. Målet er å få kjøpt noe sammen når han er ferdig med gjeldsordningen. Noen som vet om han da vil stille på lik linje som andre som søker boliglån når han er ferdig?

Anonymkode: ff7f8...f07

Når man blir kredittsjekker så vises kontroll av økonomi de tre siste skattemeldingen. 
Allerede der er sjangsen stor for at han faller fra muligheten for lån. 

Anonymkode: d5b00...773

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk startlån til å kjøpe meg bolig under gjeldsordning. Eneste er at man ikke får lov å betale avdrag under gjeldsordning 

Anonymkode: d03f0...467

Skrevet

Noe er alvorlig galt om han gjør det.

AnonymBruker
Skrevet

Etter gjeldsordning stiller man likt som alle andre lånesøkere. Så lenge han ikke tar opp nye lån før dere søker boliglån vil kreditten hans være bra. Betalingshistorikk går mer ut på å vise at man har betalt viktige ting som husleie, strøm, forsikringer osv fast over tid fra konto. Det er noe som kalles personvernloven. Ingen som sitter å snoker i mange år tilbake i tid, og ikke er det relevant heller. Lykke til med boligkjøp👍🏻 

Anonymkode: cbe77...b72

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

😬

Dette er ikke det du spurte om men jeg håper du har fått fullt innsyn i hvorfor han har gjeldsordning og at du ikke lar han bo gratis i leiligheten din? Det er dessverre mange før deg som har tatt dumme valg i din situasjon. 

Det er lov å ikke svare.

Anonymkode: 8036c...03c

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye dømming. Det finnes mange grunner til gjeldsordning, ikke alle har levd over evne. For eksempel kan man ha prøvd å starte et firma som ikke gikk bra. 

Anonymkode: 9e9be...6e1

AnonymBruker
Skrevet

Vet av 2 familier som har fått huslån etter gjeldssannering. I begge tilfeller ble det endring i inntekt og familiesituasjon etter gjeldsordning så det kan være derfor🤷‍♀️

Lykke til med låneprosessen😊

Anonymkode: 23bbf...eb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg fikk startlån til å kjøpe meg bolig under gjeldsordning. Eneste er at man ikke får lov å betale avdrag under gjeldsordning 

Anonymkode: d03f0...467

Hopper inn et spørsmål. Måtte du ha tillatelse fra namsmannen? Eller gjelder det kun i forhandlingsperioden? Jeg ble ikke klok av det som sto på husbanken sin nettside😅 Har selv søkt startlån for et par mnd siden, ikke fått svar enda. Har 6 mnd igjen av gjeldsordninga, men betaler 0 kr i mnd under hele perioden pga lav inntekt. Så den har jo ikke noe å si for verken min nåværende eller fremtidige økonomi.. Men ble usikker på om jeg måtte ha godkjennelse av namsmann eller ikke i forkant av søknad? Kan jeg spørre hvordan du gikk du frem?😅 

Anonymkode: cbe77...b72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...