gobli Skrevet 19. mars 2006 #1 Del Skrevet 19. mars 2006 (endret) Hei Akkurat blitt medlem her inne på KG og leser mye interessant, særlig da jeg søkte på Gründer og selvstendig næringsdrivende fremkom det mange innlegg om kvinner som ønsker å starte for seg selv. Jeg har noen spørsmål gjeldende dette. Hvorfor er det sånn at kvinner kanskje ikke har den lyst og vilje til å starte for seg selv? (selv om mange har gjort det så er dette et fåtall i forhold til den mannlige befolkningen i Norge) Skyldes den noe lave gründer mentaliteten hos kvinner en litt negativ innstilling til å kunne lykkes? Kanskje det skyldes konkurranse, her at kvinner kanskje ikke orker eller vil konkurrere så mye om karriere og økonomisk trygghet i den grad som mannfolk vil? Hvorfor spørr jeg om disse spørsmålene? vel, jeg har saumfart nettet og mitt nettverk etter kvinnlige samarbeidspartnere/investorer og hver eneste gang er det mannfok det er snakk om som sitter med penger og kanskje vil bli med å investere i mitt prosjekt. Håper jeg får noen svar på mine spørsmål innledningsvis åsså ønsker jeg svert gjerne å vite mer om hvor man kan innhente kvinnlige investorer/samarbeidspartnere. Uansett så venter jeg på flere innlegg i denne tråden, blir spennende.. Heydå Innlegget er endret. Det er ikke tillatt å bruke Kvinneguidens diskusjonsforum til kontaktannonser eller i jobbsammenheng. I så fall må du kontakte redaktør for å komme frem til en løsning: Kontaktinfo Kvinneguidens Regler Orakel - moderator Endret 21. mars 2006 av orakel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #2 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg tror ikke det er fare for at innlegget ditt blir slettet. Når det er sagt; Jeg tror mange kvinner kvier seg for å starte noe selv fordi det er en økonomisk risiko som ligger til grunn når man starter opp et eget firma, det er ikke så mange kvinner som har den økonomiske sikkerheten som skal til for at det er mulig å starte for seg selv. Tror også det at når du starter eget firma så må du regne med at du trenger å jobbe mer enn 8-4, noe som ikke er forenelig med å ha familie, hvis ikke du har en mann som stiller opp mer enn det mange menn gjør. Når det kommer til konkuranse aspektet av det å starte for seg selv, så tror jeg ikke det er noe som veldig mange tenker på. Jeg har bekjente som har startet for seg selv, som selv mener at de mangler alt som heter konkuranse innstinkt, men som ønsker å være sin egen sjef, og ikke måtte svare for seg til andre. Tror det er mange kvinner som egentlig drømmer om å starte for seg selv, men som ser de offrende de må gjøre som større enn gleden de vil få av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
millemei Skrevet 20. mars 2006 #3 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg er kvinne og gründer-type. Har vært med på å starte opp et nytt prosjekt som når gå veldig bra. Eieren ville selge seg ut, men da dette var snakk om millionklassen og jeg ikke kunne satse hus og hjem falt det i fisk. Jeg jobbet beinhardt med det i lang tid og var klar til å satse, men fikk avslag på lån i banken, det ble for mye penger. Veldig kjedelig, men slik er det. Problemet for mange kvinner er vel nettopp det med økonomien og ansvarsfølelsen. Tanken på at det kan gå gale, og hva da? Har man barn blir det heller ikke noen lettere avgjørelse å ta. Når man starter noe nytt må familie og venner belage seg på å ikke se snurten av deg i lang tid, og dette faller vel en del kvinner tungt for brystet. Men jeg er i alle fall interessert i å høre mer om hva du sysler med. Det høres spennende ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ella_* Skrevet 20. mars 2006 #4 Del Skrevet 20. mars 2006 En negativ faktor ved å være kvinne og grunder er jo også et eventuelt svangerskap. For å få rett til svangerskapspermisjon må man danne et AS som jo koster en del... Ellers er det også veldig mange hindringer i veien for å starte for seg selv, tror vi kan skylde mye på AP (+ andre sosialistiske parti) for at det er så få som tør å satse for seg selv..man blir jo ikke akkurat oppmuntret til det av samfunnet for å si det sånn! Utbytteskatt, formueskatt, streng kontoll, høye avgifter.. Nå kommer sikkert mange til å hyyle og rope om at AP ikke står for dette.. Vel..tenk dere om neste gang dere stemmer hvis du har lyst å starte for deg selv! Da tror jeg Høyre er tingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2006 #5 Del Skrevet 20. mars 2006 Jeg er selvstendig næringsdrivende og kvinne. Men jeg jobber i en bransje hvor det ikke skal så mye investeringer til for å starte opp, dessuten er det få muligheter i samme felt om man IKKE er selstendig. Jeg tror nok det med økonomi er viktig; det er langt færre kvinner med stor formue enn menn, og kvinner er nok oftere litt pysete når det gjelder å satse pengene sine i inevesteringer (dumt nok). Nå tror jeg kanskje trådstarter ser seg om etter investorer her inne, da... hehe. Når det gjelder hva man bør stemme på så er det nok riktig at i hvert fall SMÅbedriftene ikke har særlig gode vilkår i Norge, men det skjedde da ikke mye positivt med Høyre og Venstre i regjering hller. Dessuten jobber jeg innen kultur (litteratur og undervisning), så jeg har ikke særlig tro på at å stemme Høyre ville hjepe MIN bransje i hvert fall:-) Ellers finnes det jo en del steder en kan søke om midler til å starte opp - både offentlige og private midler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #6 Del Skrevet 21. mars 2006 Jeg er selvstendig næringsdrivende, og kvinne. Ingen dans på roser akkurat. Og absolutt ingen ni-fire jobb!!!!! Tror nok mange kvier seg, pga økonomiske utfordringer, mye jobb, ubekvem arbeidstid, lite fritid, og man stiller ikke sterkt i henhold til savngerskap og sykdom. Men prøver man ikke, vet man heller ikke hvordan det går. Har mange 'snipete' venninner, som tror jeg tjener grønn rundt meg, at jeg ikke jobber hardt, at jeg kan ta fri når det passer. Hvordan skal jeg klare det?? Jeg kan ikke stenge bedriften heller.. Når den er åpen 6 dager i uken, så må man bare være på plass, hvordan ellers skal man få ting til å snurre rundt?? OG aner egentlig folk hvor mye som skal betales?? NOPe..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå