AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Er på venterommet på legevakten og det er masse folk her, men et par stykker skiller seg ut ved at de snakker i mobilen non stop HØYT. Dette er folk som venter på noen som er inne hos legen. To meter bortenfor meg sitter mor og datter på ca 18-20 år, og datteren har snakket i telefon på rumensk/ albansk med latterutbrudd i 5 kvarter. Ved siden av sitter moren scroller på telefonen og ler av det datteren sier. I sted bøyde jeg meg bort til damene og spurte om hun kunne snakke lavere, men de forstod ikke språket så da sa jeg bare "hysj", og fikk sure blikk tilbake, men hun snakker nå lavere. Et par benker lenger bortenfor meg sitter det en mann og snakker veldig høyt i telefonen på en blanding av arabisk, engelsk og norsk på høyttaler. Sist jeg var på legevakten hang det en plakat på veggen med bilde av en mobiltelefon med en strek over mobilen, men det gjör det ikke nå. Er ikke det rart? Anonymkode: 3ef78...c20 6
Hedda-78 Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Det er dårlig folkeskikk, men direkte forbudt er det vel ikke. 24
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Hedda-78 skrev (1 minutt siden): Det er dårlig folkeskikk, men direkte forbudt er det vel ikke. Det burde det da mange er dårlige, og ikke orker masse mas rundt seg. Mange har med seg familie eller venner, og det er de som sitter og jabber som om det skulle vært et kaffeslabberas. Ts Anonymkode: 3ef78...c20 5 2
Carrot Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni veeel, alt man skal nå lage styr av TS.. Du sitter ikke der SÅÅ lenge at det egentlig ER et problem.. Folk snakker i tlf overalt, skal man oppdra alle får man lite tid til andre hyggeligere ting tenker jeg. 6
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Nei, det er da ikke forbudt. Ta deg sammen. Anonymkode: f41b9...1d6 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Carrot skrev (9 minutter siden): veeel, alt man skal nå lage styr av TS.. Du sitter ikke der SÅÅ lenge at det egentlig ER et problem.. Folk snakker i tlf overalt, skal man oppdra alle får man lite tid til andre hyggeligere ting tenker jeg. Sist jeg satt på legevakta satt jeg der i over tre timer. Hadde blitt rimelig irritert skulle jeg ha hørt på mobilprat i timesvis. Korte beskjeder er greit. Utenom det får man forlate venterommet. Enkelte eier ikke folkeskikk. Anonymkode: 1a196...567 10 1 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Nei,men jævelig irriterende! Anonymkode: 7e442...fa7 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Lå på akutten på sykehus i 8 timer. Sånn lang gang med gardin mellom hver seng. Der lå noen gamlinger og pratet konstant kjempehøyt i mobil. Sikkert litt tunghørte, for de pratet med utestemme. På akutten ligger man når man er så syk at man er kjørt dit i sykebil. Skjønner ikke at folk ikke kan ta hensyn. Anonymkode: a25f3...592 9
Virrevirrevapp Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Carrot skrev (12 minutter siden): veeel, alt man skal nå lage styr av TS.. Du sitter ikke der SÅÅ lenge at det egentlig ER et problem.. Folk snakker i tlf overalt, skal man oppdra alle får man lite tid til andre hyggeligere ting tenker jeg. Sitter du ikke lenge på legevakta? 10
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Er på venterommet på legevakten og det er masse folk her, men et par stykker skiller seg ut ved at de snakker i mobilen non stop HØYT. Dette er folk som venter på noen som er inne hos legen. To meter bortenfor meg sitter mor og datter på ca 18-20 år, og datteren har snakket i telefon på rumensk/ albansk med latterutbrudd i 5 kvarter. Ved siden av sitter moren scroller på telefonen og ler av det datteren sier. I sted bøyde jeg meg bort til damene og spurte om hun kunne snakke lavere, men de forstod ikke språket så da sa jeg bare "hysj", og fikk sure blikk tilbake, men hun snakker nå lavere. Et par benker lenger bortenfor meg sitter det en mann og snakker veldig høyt i telefonen på en blanding av arabisk, engelsk og norsk på høyttaler. Sist jeg var på legevakten hang det en plakat på veggen med bilde av en mobiltelefon med en strek over mobilen, men det gjör det ikke nå. Er ikke det rart? Anonymkode: 3ef78...c20 Hvem har dårligst sosiale antenner her, synes du? Dem som snakker høyt i telefonen eller hun som behersker både norsk skriftlig og behersker å utlevere hvem som sitter på legevaktens venterom? Begynn med å passe dine egne saker. Der er ikke noen regler, lover eller forskrifter om hvor høyt man kan snakke i telefonen, på en legevakt. Men der finnes noe som heter skikk og bruk. Der scorer alle omtalte og den som omtaler veldig dårlig. NB. Mennesker som hører tungt, blir òg høyrøstet. Anonymkode: 43503...0b7 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #11 Skrevet 27. juni Selvsagt er det ikke forbudt , og hva er « høyt» ? Og ta hensyn er fint. Anonymkode: 9d74a...58e
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden): Sitter du ikke lenge på legevakta? Hvis det ikke er alvorlig kan man bli sittende ganske lenge fordi andre blir prioritert, spesielt hvis det er travelt. Som pårørende ( som jeg forsto det som at disse var ) kan man jo bli sittende lenge uansett. Anonymkode: 9d74a...58e 4
LilleMy_09 Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni Forbudt: Nei Dårlig folkeskikk: Ja. Noe som heter å ta hensyn 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er på venterommet på legevakten og det er masse folk her, men et par stykker skiller seg ut ved at de snakker i mobilen non stop HØYT. Dette er folk som venter på noen som er inne hos legen. To meter bortenfor meg sitter mor og datter på ca 18-20 år, og datteren har snakket i telefon på rumensk/ albansk med latterutbrudd i 5 kvarter. Ved siden av sitter moren scroller på telefonen og ler av det datteren sier. I sted bøyde jeg meg bort til damene og spurte om hun kunne snakke lavere, men de forstod ikke språket så da sa jeg bare "hysj", og fikk sure blikk tilbake, men hun snakker nå lavere. Et par benker lenger bortenfor meg sitter det en mann og snakker veldig høyt i telefonen på en blanding av arabisk, engelsk og norsk på høyttaler. Sist jeg var på legevakten hang det en plakat på veggen med bilde av en mobiltelefon med en strek over mobilen, men det gjör det ikke nå. Er ikke det rart? Anonymkode: 3ef78...c20 Lenge siden jeg var på en legevakt, så vet ikke reglene, men folk burde ha såpass omløp i hodet at hvis de måtte snakke i tlf bør de gå ut. Anonymkode: 8ca7b...3ff 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni Det er ingen regel på at det ikke er lov. Men det er dårlig folkeskikk og viser veldig dårlig hensyn ovenfor andre når det snakkes så høyt. Det samme gjelder på bussen og andre offentlige steder. Helt greit å snakke i telefonen, men trenger ikke å gape ut så alle hører. Anonymkode: 78d39...df0 6
Carrot Skrevet 27. juni #16 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sist jeg satt på legevakta satt jeg der i over tre timer. Hadde blitt rimelig irritert skulle jeg ha hørt på mobilprat i timesvis. Korte beskjeder er greit. Utenom det får man forlate venterommet. Enkelte eier ikke folkeskikk. Anonymkode: 1a196...567 Det er helt riktig at enkelte mangler folkeskikk, men om man skal ta på seg å "oppdra" folk får man ikke gjort mye annet tror jeg fordi det er slike mennesker overalt i dag.. Virrevirrevapp skrev (2 timer siden): Sitter du ikke lenge på legevakta? Nei, jeg bor på "bøgda" og har aldri opplevd å sitte i timevis.. Men det har jeg ikke de gangene jeg har måtte besøke legevakt andre steder heller, syns vi ventet lenge i Fredrikstad i ferien ett år når vi satt i 40 minutter 🤔 mulig vi var heldig..
AnonymBruker Skrevet 27. juni #17 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det burde det da mange er dårlige, og ikke orker masse mas rundt seg. Mange har med seg familie eller venner, og det er de som sitter og jabber som om det skulle vært et kaffeslabberas. Ts Anonymkode: 3ef78...c20 Kanskje de har behov for å prate for å glemme det de er oppe i. Men er enig i at en kan justere volumet etter hvor man er. Men i dag ser man jo dette overalt, spesielt på bussen. Godt voksne mennesker som skriker i mobilen og ser videoer med høyt volum. Anonymkode: ea0b0...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #18 Skrevet 27. juni Tror det er en kulturell greie. Ser at somaliere og arabere holder på sånn også, selv på jobb. Her er det rart men tror ikke det er det for dem. Anonymkode: 726ec...508 8
AnonymBruker Skrevet 27. juni #19 Skrevet 27. juni Det verste jeg har vært borti var noen som satt på Facetime (video) på venterommet på BUP og filmet rundt seg. Anonymkode: fe07b...86f 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #20 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror det er en kulturell greie. Ser at somaliere og arabere holder på sånn også, selv på jobb. Her er det rart men tror ikke det er det for dem. Anonymkode: 726ec...508 Jeg jobber med en som ikke har innestemme, sitter på eget kontor og prater så høyt hele gangen kan høre hvert ord! Og han er så norsk som de kommer, kan garantert spore anene tilbake til harald hårfagres tid.. Så nei, det er neppe en kulturell greie - det er mangel på folkeskikk noe mange mange maaange mennesker ser ut til å mangle. Anonymkode: f5c14...f1b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå