AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Syntes det er trist hvordan jobb markedet er nå til dags. Skjønner at det er mange om beinet, men tenker mer på det med oss som er introverte. Vi har det veldig vanskelig nå til dags syntes jeg, jeg har hatt store problemer i jobb markedet siden jeg var ungdom nettopp pga. introversjon og sosial angst. Fikk "nylig" min ..egentlig.. aller første jobb for noen år tilbake, da jeg bare hadde hatt praksis plasser før den tid (så er ikke det at jeg ikke har prøvd), den lengste varte i 2.5 måneder. Har vært på en god del intervjuer men har dessverre fått nei pga. min sosiale angst. Nå har jeg også studert omtrent helt siden jeg sluttet på vgs, og ikke hatt ork til både jobb og studier da studier har tatt for mye av min kapasitet. MEN selvom jeg har studert så mye så har jeg ikke fått noen "god" jobb. Er heldig med å ha fått jobben jeg har nå, problemet er at den tapper meg for all livslyst, men er også redd jeg ikke finner en annen, derfor må jeg beholde den. Jeg klarer å jobbe 100% så det er ikke problemet. Hvordan tenker dere om dagens jobbmarked? Får ofte høre "det er jo bare å gjøre sånn og sånn så får du jobb". Faktisk er det ikke så lett. Anonymkode: 22372...145 3
c_buk Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni (endret) Det er mange som ønsker de samme jobbene, og de jobbene rulleres ofte innad blant en viss del av potensielle arbeidstakere. Noen blir utenfor den boblen, og det må være tøft å stå i. Jeg tror mange arbeidstakere hadde gjort lurt i å sikte litt lavere. Jeg opplever dessverre mange nyutdannede som har jobbet hardt for å mestre fag som andre har enklere for å få til. Felles for dem er at de i arbeidslivet alltid må strekke seg etter å prestere middels godt, mens andre tar til seg ny kunnskap, metode og erfaring enklere. Jeg tror også vi som samfunn må skjerpe oss mtp. hvordan vi omtaler ulike yrker. Jeg synes man skal være stolt av sitt arbeid uavhengig om man er lege, snekker, butikkmedarbeider, renholdspersonell osv. Noe unntak kan jeg kanskje være enig i at finnes f.eks telefonsalg. Da synes jeg heller vi burde hatt bedre trygdeordninger om det ikke er nok jobber til alle uten å ty til slike yrker. Endret 27. juni av c_buk 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Helt enig egentlig, har opplevd mye fordommer med det å ikke ha en jobb høyt oppi gradene/jobb u. utd. at jeg egentlig ikke har lyst til å fortelle hvor jeg jobber om folk spør. ts Anonymkode: 22372...145
Summeer Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Det er stor forskjell på å være introvert og ha sosial angst. Jeg er leder og er introvert. Jeg må ha noe av arbeidsdagen min på et stillerom uten andre folk for å gjøre en god jobb. Jeg pendler til jobb og er veldig glad i å ha den halvtimen på toget med øreklokker på i fred uten å møte blikket eller prate med noen. Å få en fot innenfor arbeidsmarkedet er tøft, og mange sikter for høyt. Det er undervurdert "å begynne på gulvet", noe jeg prenter inn I ungdommene mine. Du begynner nederst, og jobber deg opp. Og lever alltid godt der du er nå, og hjelp andre opp. Da vil du være en andre fremsnakker og få hjelp selv! 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Enig med kommentaren over. Det er ikke spesielt vanskelig jobbmarked for introverte, jeg skulle ønske folk sluttet å legge det frem slik. Jeg er særdeles introvert, og har aldri hatt problemer med å få eller mestre en jobb! Sosial angst derimot, det er selvsagt noe annet, og noe som gjør det vanskelig. Men får du hjelp for det? Første bud må vel være hjelp eller terapi? Og så finne en jobb du kan mestre med sosial angst, som ikke legger for mye press på deg. Hovedfokuset kan ikke være en "god" jobb. Det må være en jobb du mestrer, det er langt bedre å ha en jobb enn å gå arbeidsledig. Og så må du jobbe med de psykiske problemene slik at livet blir lettere, så kanskje det blir lettere å finne en attraktiv jobb når du har mer erfaring i arbeidslivet og det psykiske ikke står i veien. Anonymkode: 21a4e...f90 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #6 Skrevet 28. juni Jamen, kjøre vene. Du får ikke drømmejobben rett etter studiene. Ingen får det! Vet ikke hvor gammel du er eller hva du har studert, men det er vanlig å bruke flere år på «dårlige» jobber før man karrer seg oppover på karrierestigen. Hva gjør du selv for å bedre posisjonen din? Om du er introvert spiller ingen rolle. Du får aldri noen fordeler eller ekstra tilrettelegging for å være hverken introvert eller ha sosial angst. Det må du jobbe med på egen hånd, og skaffe hjelp for om du må. Angst er jo den nye folkesykdommen, og du finner knapt et menneske som ikke har fått den diagnosen (jeg har fått den selv btw). Anonymkode: ef726...85e 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni #7 Skrevet 28. juni Jeg begynte i arbeidslivet da jeg var 13, altså i -98. Har jobbet ganske jevnt og trutt siden da. Er også introvert, men har aldri hatt et problem på grunn av det. Som flere sier, så er det noe med den forventningen om å gå rett ut i en "god jobb". Vi må alle begynne et sted. Jeg har flyttet rundt flere ganger før jeg fikk den "gode" jobben jeg har i dag. Anonymkode: 94d99...98f
AnonymBruker Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni Som jeg skrev tidligere har jeg nå en jobb hvor en ikke behøver utdanning i. Så det er ikke problemet. Hjelp har jeg prøvd å få, men ble "kastet ut" igjen. Prøver å være min egen terapeut nå, lese bøker om ting som kan hjelpe og å utprøve disse oppgavene. Er ikke så gammel nei, har hatt en del sommerjobber. Dagens ungdom (føler jeg kan si siden jeg er en selv) vil ofte komme rett inn på god jobb etter studier ja, har erfart dette med egne venner, og om man jobber på rema eller HM er man ikke "god nok" noe jeg syntes er trist at skal være sånn for er helt enig i at det er bedre å ha en jobb enn ingen. ts Anonymkode: 22372...145
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni Det er veldig tøft med sosial angst fordi de fleste jobber krever masse sosialt av deg. I jobber som ikke krever utdanning handler det ofte om kunder og salg. Mens med høyere utdannelse skal man presentere, lede andre, og formidle. Jeg har høyere utdanning men ønsker meg en mer tilbaketrukket rolle. Det er vanskelig å få uten at jeg må oppgi utdanningen og tape lønn. Anonymkode: 4e945...b30 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #10 Skrevet 30. juni Jeg synes det er skummelt at det er så vanskelig for mange å få seg ålreite jobber. Jobbet selv i typiske lavtlønnsyrker i mange år hvor jeg ødela helsa mi. Har nå brukt 5 år på utdanning, fikk et vikariat i offentlig forvaltning og stortrives. Men kjenner jeg er redd for at jeg ikke vil klare å få lignende jobber i fremtiden. Anonymkode: 70766...c84 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #11 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 28.6.2025 den 6.12): Jamen, kjøre vene. Du får ikke drømmejobben rett etter studiene. Ingen får det! Anonymkode: ef726...85e Spørs hva du mener med drømmejobben, men det er ganske vanlig å gå ut i svært godt betalt jobb om man har rett utdanning og har vært aktiv med å ordne nettverk under studiene. Anonymkode: 82aea...901 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #12 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Spørs hva du mener med drømmejobben, men det er ganske vanlig å gå ut i svært godt betalt jobb om man har rett utdanning og har vært aktiv med å ordne nettverk under studiene. Anonymkode: 82aea...901 Jepp, hvertfall 3 av de jeg kjenner fikk jobb rett etter studiene, og hun ene hadde "bare" jobbet på matbutikk i juleferier i 2-3år. Anonymkode: 22372...145
AnonymBruker Skrevet 30. juni #13 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jepp, hvertfall 3 av de jeg kjenner fikk jobb rett etter studiene, og hun ene hadde "bare" jobbet på matbutikk i juleferier i 2-3år. Anonymkode: 22372...145 Nettverk har mye å si, ja. Anonymkode: 6306a...e1c
AnonymBruker Skrevet 30. juni #14 Skrevet 30. juni Jeg er introvert, men har som regel fått jobbene jeg har søkt på. Pleier å være ærlig om at jeg er introvert, så lenge jeg viser at jeg er omgjengelig, har humor og klarer å gjøre intervjuet til en hyggelig opplevelse så går det fint. introvert er ikke det motsatte av å være flink med folk. Angst er et større problem, det skjønner jeg godt, jeg har ikke sosial angst, mer eksistensiell angst kanskje, men har jobbet mye med den de siste årene for at det ikke skal påvirke meg (spesielt i jobb, jeg har mye angst for å ende i dårlig betalt jobb). Det er sikkert ikke det du vil høre i det hele tatt, men trening hjelper. Selv tørrtrening på jobbintervjuer har hatt mye å si for min del. Jeg har brukt tid på å researche hva jeg kan bli spurt om, finne egne svar, øve på å fortelle de på en naturlig måte. Finne anekdoter fra studier og arbeidsliv som understøtter den personen jeg ønsker å vise frem. Anonymkode: 49819...142
AnonymBruker Skrevet 1. juli #15 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Spørs hva du mener med drømmejobben, men det er ganske vanlig å gå ut i svært godt betalt jobb om man har rett utdanning og har vært aktiv med å ordne nettverk under studiene. Anonymkode: 82aea...901 Det kommer HELT an på hva man har studert, og hvordan arbeidsmarkedet er når man er nyutdannet. Som oftest går det i bølger, med at det utdannes enten for få eller for mange. Ledighet skremmer unge fra å velge studiet, tre år senere er det mangel på folk og oppsving i markedet, mange velger studiet og tre år senere er det overskudd på nyutdannede igjen. Anonymkode: ef726...85e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå