AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #1 Skrevet 27. juni 2025 Jeg har brystkreft og har gjennomgått en operasjon. Fire uker senere var jeg på oppfølgingstime for å snakke om videre behandling. Det blir stråling, men fikk beskjed at de har bestilt Prosigna test for å vurdere om jeg trenger cellegift og cellegift må da gis før stråling. Men det tar 4 uker får å få svar. Da jeg kom hjem googlet jeg «Prosigna test» og fant ut at det er test som tas fra kreftvev som ble tatt ut under operasjon. Men da legen kunne bestille den prøven på operasjonsdagen og ikke når jeg har oppfølgingstime, det hadde spart 4 uker. Er det vanlig? Ventetid er grusomt.😔 Anonymkode: eeec5...be8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #2 Skrevet 27. juni 2025 Er ikke prosigna bare for hormon positiv, her2 negativ, lymfeknute negativ sykdom? Da måtte de vel vente på her2-svaret og resten av patologien før de kunne ta den. Anonymkode: 807fc...7b8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #3 Skrevet 27. juni 2025 De tok biopsi både fra svulst og lymknyte før operasjon. Og lymfeknute var ren, den er hormonpositiv, HER2 positiv. Tar de samme prøver etter operasjon på nytt? ts Anonymkode: eeec5...be8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #4 Skrevet 27. juni 2025 Ja, får mer materiale og bedre vurdering. Anonymkode: 807fc...7b8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #5 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har brystkreft og har gjennomgått en operasjon. Fire uker senere var jeg på oppfølgingstime for å snakke om videre behandling. Det blir stråling, men fikk beskjed at de har bestilt Prosigna test for å vurdere om jeg trenger cellegift og cellegift må da gis før stråling. Men det tar 4 uker får å få svar. Da jeg kom hjem googlet jeg «Prosigna test» og fant ut at det er test som tas fra kreftvev som ble tatt ut under operasjon. Men da legen kunne bestille den prøven på operasjonsdagen og ikke når jeg har oppfølgingstime, det hadde spart 4 uker. Er det vanlig? Ventetid er grusomt.😔 Anonymkode: eeec5...be8 Når operasjonen er utført, det som er tatt ut undersøkt så «samler» ikke patologene på materialet lengre. Så dette høres ikke helt greit ut. Hvilket sykehus er dette? Anonymkode: 7965a...ea1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #7 Skrevet 27. juni 2025 Prisinga er en blodprøve. Den gjøres ikke på vevet eller kreftsvulsten. DNA tester gjøres vanligvis i kroppsvæsker og da helst i blod. Enig i at dette kunne vært gjort tidligere, men samtidig skal legen påse at han ikke påfører helsevesenet større kostnader enn nødvendig. Derfor har de nok ikke gjort dette sammen med operasjonen. Gentester krever og samtykke fra pas. Og informasjon til pas. Det kanmog gå fortere enn fire uker, men det er sommer. Husker ikke hvor lang tid det tok sist vi gjorde dette. Anonymkode: 7965a...ea1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #8 Skrevet 27. juni 2025 Og jeg har HER2 +2, som regnes ikke som positiv (positiv er +3). Ts Anonymkode: eeec5...be8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #9 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Prisinga er en blodprøve. Den gjøres ikke på vevet eller kreftsvulsten. DNA tester gjøres vanligvis i kroppsvæsker og da helst i blod. Enig i at dette kunne vært gjort tidligere, men samtidig skal legen påse at han ikke påfører helsevesenet større kostnader enn nødvendig. Derfor har de nok ikke gjort dette sammen med operasjonen. Gentester krever og samtykke fra pas. Og informasjon til pas. Det kanmog gå fortere enn fire uker, men det er sommer. Husker ikke hvor lang tid det tok sist vi gjorde dette. Anonymkode: 7965a...ea1 Her2+ skal vel nesten uansett ha cellegift? Så mulig de ventet på den endelige patologien av den grunn. Anonymkode: 807fc...7b8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #10 Skrevet 27. juni 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og jeg har HER2 +2, som regnes ikke som positiv (positiv er +3). Ts Anonymkode: eeec5...be8 Tipper det er svaret. De ventet på den endelige patologien for å få avklart her2-statusen endelig (med forbehold om at jeg ikke er helt sikker på prosigna, og googler ikke fordi jeg får så katastrofe-tanker av det). Anonymkode: 807fc...7b8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2025 #11 Skrevet 27. juni 2025 Nei, prosigna er ikke en blodprøve, det er av svulsten. Testen brukes for å se om du har stor risiko for å få tilbakefall. De som har høy risiko for tilbakefall får kjemoterapi, de som har lav risiko slipper. Det er en fin test for å unngå å gi unødvendig kjemoterapi til de som ikke har behov for det. Men den kan bare brukes til å regne på risiko for ER+ Her2-negativ. Anonymkode: 70178...891
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå