AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni En bjørn bet en mann i armen. Ja, det kan skje når man er ute i området der det er bjørn. Kan ikke folk bare holde seg unna og la bjørner og andre vinne dyr være i fred. De skal skyte en binge og de to ungene hennes. De vet ikke om det var hun som bet. Men fordi de TROR det kan ha vært den, skal de ut og skyte tre bjørner som er pekt ut på måfå. Og hvis det var denne binnen som bet, så ville hun vel bare forsvare ungene sine mot det som er jordens absolutt farligste og mest grusomme dyr, hun skal vel ikke måtte dø fordi hun viste morskjærligheten og beskyttet babyene sine. Jeg ble så sittande eitrende forbannet og fortvilet over sånne stupide avgjørelser som man ikke kan forhindre. Mennesker skal jo drepe ethvert liv som vi syns er til sjenanse. Det må det bli en slutt på, vi er planetens skadedyr!! 😡😠😢 Anonymkode: 66d18...32b 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Haha, TS her, jeg ser at overskriften ble helt merkelig. Autokorrektur… Jeg mente: «hvorfor må de absolutt ut og drepe en bjørn» Anonymkode: 66d18...32b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Fordi folk er idioter og er over dyr i hierarkiet dessverre Anonymkode: add8d...ff0 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni De kunne jo transportert dem til frogneparken, så ville det etterhvert blitt reist en statue av dem Anonymkode: 0af92...587 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): En bjørn bet en mann i armen. Ja, det kan skje når man er ute i området der det er bjørn. Kan ikke folk bare holde seg unna og la bjørner og andre vinne dyr være i fred. De skal skyte en binge og de to ungene hennes. De vet ikke om det var hun som bet. Men fordi de TROR det kan ha vært den, skal de ut og skyte tre bjørner som er pekt ut på måfå. Og hvis det var denne binnen som bet, så ville hun vel bare forsvare ungene sine mot det som er jordens absolutt farligste og mest grusomme dyr, hun skal vel ikke måtte dø fordi hun viste morskjærligheten og beskyttet babyene sine. Jeg ble så sittande eitrende forbannet og fortvilet over sånne stupide avgjørelser som man ikke kan forhindre. Mennesker skal jo drepe ethvert liv som vi syns er til sjenanse. Det må det bli en slutt på, vi er planetens skadedyr!! 😡😠😢 Anonymkode: 66d18...32b Bjørnen var i tettbygd område. De er farlige. Derfor. Anonymkode: 6b970...107 2 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Haha, TS her, jeg ser at overskriften ble helt merkelig. Autokorrektur… Jeg mente: «hvorfor må de absolutt ut og drepe en bjørn» Anonymkode: 66d18...32b Jeg gikk inn pga overskriften. Anonymkode: 235a1...e09 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gikk inn pga overskriften. Anonymkode: 235a1...e09 😂 det tror jeg jeg også hadde gjort hvis det ikke var mitt eget innlegg. Anonymkode: 66d18...32b
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Denne var ved bebyggelse. Spiller ingen rolle om det er bjørn eller elg, et dyr som kommer nær bebyggelse og er aggressiv blir avlivet. Ingen ønsker at den brått river i filler et barn som leker der eller en person som bare går seg en tur, ikke du heller regner jeg med. Anonymkode: 83159...2d6 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni Mennesker tror der eier hele verden, spesielt her i Norge. Ligg unna ville dyr. Å drepe en bjørn som beskyttet ungene sine, og drepe ungene hennes, er forbanna hjerterått og hjernedødt. mennesket er den verste arten på jord. Anonymkode: 2aa7b...851 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #11 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mennesker tror der eier hele verden, spesielt her i Norge. Ligg unna ville dyr. Å drepe en bjørn som beskyttet ungene sine, og drepe ungene hennes, er forbanna hjerterått og hjernedødt. mennesket er den verste arten på jord. Anonymkode: 2aa7b...851 Ville det vært det samme om den slo seg til i din hage? Eller sier du dette bare fordi du slipper å forholde deg til problemet? Anonymkode: a8215...3af 5 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): En bjørn bet en mann i armen. Ja, det kan skje når man er ute i området der det er bjørn. Kan ikke folk bare holde seg unna og la bjørner og andre vinne dyr være i fred. Dette er ikke vanlig atferd, nei. Anonymkode: cf29f...2cc
AnonymBruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ikke folk bare holde seg unna og la bjørner og andre vinne dyr være i fred. Anonymkode: 66d18...32b Du får ta på deg oppdraget og lede bjørnen ut av tettbygd strøk. Anonymkode: 59595...dad 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mennesker tror der eier hele verden, spesielt her i Norge. Ligg unna ville dyr. Å drepe en bjørn som beskyttet ungene sine, og drepe ungene hennes, er forbanna hjerterått og hjernedødt. mennesket er den verste arten på jord. Anonymkode: 2aa7b...851 Du hadde jo tenkt at det bare var koselig å ha en bjørn med unger i bakgården? Kan jo bare la være å gå ut av huset liksom 🙄 Anonymkode: 83159...2d6 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni De vet jo ikke hvilken bjørn som gjorde det en gang. Så nå skal de bare gå ut og skyte en eller annen bjørn for å vise handlekraft Anonymkode: 66d18...32b 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #16 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du hadde jo tenkt at det bare var koselig å ha en bjørn med unger i bakgården? Kan jo bare la være å gå ut av huset liksom 🙄 Anonymkode: 83159...2d6 Ja, jeg hadde ikke villet at den skulle skytes. Jeg har bare livsfarlige biler i min bakgård. Det er mye farligere enn bjørn. Anonymkode: 66d18...32b 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #17 Skrevet 28. juni Gi oss en link da ellers er det bare tøys! Kan da ikke sitte å debattere noe man ikke vet fakta om . Anonymkode: 833f7...3be
Virrevirrevapp Skrevet 28. juni #18 Skrevet 28. juni Mener du denne saka, ts? https://www.klartale.no/notice/9836732 https://www.nettavisen.no/nyheter/bjorn-bet-mann-miljodirektoratet-avventer-felling/s/5-95-2500110 "Statens naturoppsyn kom til stedet allerede mandag kveld. Det er sanket biologisk materiale fra bjørn for å forsøke å avdekke hvilket individ som angrep mannen." https://www.sor-varanger.kommune.no/bjoern-i-jarfjord.6680219-17830.html (2024) Kommunen har vært opptatt av at det er mye bjørn, og kommer mer (kanskje fra over grensa til Russland): "Kommunen vår har stabile forekomster av bjørn, og det er ganske normalt at det opptrer bjørn over store deler av kommunen. At det har vært noe økt aktivitet i år, er noe som også kommunen og ordføreren er opptatt av. Den store bjørneutfordringen, som akkurat nå er i Jarfjord, er også noe som ordfører tar på alvor. Vi er en kommune hvor vi har bjørn, og det må vi leve med, men akkurat nå trenger vi mer kunnskap, sier fungerende ordfører Tore Fredrik Nilsen. Onsdag kveld var det et møte mellom kommunens politiske og administrative ledelse, og representant fra Nibio Svanhovd, Forsker Paul Aspholm, og Åse Rolfsdatter Stenersen fra Statens naturoppsyn (SNO). Utgangspunktet for møtet var at kommunens ledelse skulle få mer informasjon og kompetanse om situasjonen rundt bjørnen, spesielt den situasjonen som nå er i Jarfjord. Det ble også diskutert noen tiltak som kan være virkningsfull for å hindre bjørnene å komme for nær mennesker. Kommune har et kompetansemiljø for bjørn på Nibio Svanhovd og ordfører mener at denne kompetansen må vi bygge videre på, og om mulig oppgradere slik situasjonene er nå. Noen av de strakstiltakene som kan hjelpe er at alle tar et større ansvar for å rydde skog og ris. Vi gror ned og dette gjør at bjørnene ikke skiller på innmark, hager og skogen fordi det er skog helt inntil husveggen. Ved å rydde skog og busker rundt eget hus/hytte skaper man en avstand mellom skog og gårdsplass, som gjør at bjørnene har større terskel for å bevege seg helt inntil hus og hytteveggen. Et annet viktig tiltak er å vaske søppeldunken sin med jevne mellomrom, gjerne med klorin. Dette gjør at gammel søppellukt ikke blir fristende. Foreløpig er det ikke kommet inn meldinger om «søppelbjørner» men dersom dette blir et problem vil kommunen, sammen med ØFAS, måtte vurdere å øke hyppigheten på søppeltømming i området. Det er også viktig at matavfall og eventuelle fiskeavfall ryddes og kastes i lukket pose. Til sist vil ordfører oppfordre alle til å melde ifra om bjørneobservasjoner til SNO. Dette er svært viktig for å øke kunnskapen om individer og antall bjørner, samtidig som SNO og Nibio Svanhovd får mer kunnskap om bjørnens bevegelsesmønster og opptreden, noe som igjen vil være til hjelp for kommunens innbyggere i vår sameksistens med bjørn."
AnonymBruker Skrevet 28. juni #19 Skrevet 28. juni Fra avisen: "Det er også viktig at matavfall og eventuelle fiskeavfall ryddes og kastes i lukket pose. " Det var et merkelig råd som ikke hjelper noe. Bjørner har ekstremt god luktesans blant pattedyr, til og med bedre enn en blodhund. Skulle en lukket pose hindre den i å kjenne lukten av fiskeavfall? Nei. Anonymkode: b5925...06f
AnonymBruker Skrevet 28. juni #20 Skrevet 28. juni Du får melde deg og si at du, din hage og ditt nabolag gjerne tar imot noen frittgående og nærgående bjørner. Anonymkode: fff99...a47 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå