Jacuzzi Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Jeg lurer på om det er noen som har geniale idéer til hva man kan ta med seg til frokost og lunsj i sekken når man skal gå fra hytte til hytte uten strøm/kjøleskap i flere dager? Det "vanlige" å ta med er selvfølgelig knekkebrød/brød med pålegg som peanøttsmør, nugatti, syltetøy, osv... Men dette spiser jeg mye av til vanlig og blir fort lei av. Jeg har for eksempel vurdert å ta med tacolefser, men hva kan i så fall fungere greit som pålegg/fyll i disse når man ikke kan ta med kjølevarer? Er det noen som har prøvd noe annet som var skikkelig godt (og helst litt næringsrikt, ikke bare sukker)? Takker for alle forslag!
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Meld deg heller inn i en friliftsgruppe på facebook. Du får 100 ganger flere råd Anonymkode: 695a1...df8 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Egg. De har bogskinke på de selvbetjente DNT-hytte, så da blir det en slags egg og bacon. Havregrøt kan man også lage. Jeg spiser knekkebrød med smøreost. Eventuelt polarbrød. Man er såpass sulten etter å ha gått i 5-8t, at man ikke tenker på å bli matlei. Anonymkode: 85b26...828 2 1
Summeer Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Havregrøt (sånne instant poser), tørket bær/frukt til å ha oppi. Sukker/kanel. Nøtter. Rett i koppen supper. Real turmat har noen frokostposer (dyrt, men fint om man trenger avveksling) Nudler er tomme kalorier, men godt om man vil ha noe "kos". Proteinpulver til å blande i havregrøt om man vil ha litt lenger metthetsfølelse. Rett i koppen kakao. Nonstop (genialt på tur i varmen, de smelter ikke) 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Vi bruker mye havregryn. Vann, varmt eller kaldt, nøtter, rosiner. Hardkokte egg, spekemat. Lomper. Anonymkode: 9765b...5c5 1
Virrevirrevapp Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Fast pølse. Du kan skjære skiver underveis på turen. Små tomater. Ostesticks. Rett i koppen suppe, varm sjokolade, solbærsaft/toddy Drikkebuljong (Og termos med kopp) Pakke med fetaost i olje Frukt Nøtter Chiapudding og quionoasalat fra Coop Hardkokte egg Pannekaker med bacon 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Pannekakemix finnes også på hyttene, da kan man fylle de med ulike ting. Og så finnes det et oppskriftshefte: https://www.dnt.no/hytter/om-dnt-hyttene/mat-pa-selvbetjeningshytter/ Anonymkode: 85b26...828 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Nugatti og banan på. Jeg synes yoghurt kan holde seg uten kjøleskap noen dager, evt de klemmeposene. Havrekjeks med brunost. Rett i koppen. Muffins, pizzasnurrer (kan godt holde seg et par dager), horn/boller, pitabrød med tubeost/agurk/paprika/tomat. Anonymkode: 4afae...3f1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Pose mat/tur mat Bog skinke på boks Smøreost på tube Salami Leverpostei Syltetøy Egg Ris Potetstappe Anonymkode: f0c7c...b26
AnonymBruker Skrevet 27. juni #10 Skrevet 27. juni Lomper med nugatti eller skinkeost. Anonymkode: 134d4...db3
visp Skrevet 27. juni #11 Skrevet 27. juni Summeer skrev (1 time siden): Havregrøt (sånne instant poser), tørket bær/frukt til å ha oppi. Sukker/kanel. Nøtter. Rett i koppen supper. Real turmat har noen frokostposer (dyrt, men fint om man trenger avveksling) Nudler er tomme kalorier, men godt om man vil ha noe "kos". Proteinpulver til å blande i havregrøt om man vil ha litt lenger metthetsfølelse. Rett i koppen kakao. Nonstop (genialt på tur i varmen, de smelter ikke) Nonstop smelter ikke??? Jeg har da sittet med smelta nonstop i håndflata mang en gang. Har de endret seg? De som nevner pannekaker med bacon; det var en veldig lur idé. 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #12 Skrevet 27. juni Tar du med lomper, salami og parmesanost, kan du lage lompepizza. De har tomatsaus i pulverform på hytta. Anonymkode: 85b26...828
Ny Bruker Skrevet 27. juni #13 Skrevet 27. juni Jacuzzi skrev (4 timer siden): Jeg lurer på om det er noen som har geniale idéer til hva man kan ta med seg til frokost og lunsj i sekken når man skal gå fra hytte til hytte uten strøm/kjøleskap i flere dager? Det "vanlige" å ta med er selvfølgelig knekkebrød/brød med pålegg som peanøttsmør, nugatti, syltetøy, osv... Men dette spiser jeg mye av til vanlig og blir fort lei av. Jeg har for eksempel vurdert å ta med tacolefser, men hva kan i så fall fungere greit som pålegg/fyll i disse når man ikke kan ta med kjølevarer? Er det noen som har prøvd noe annet som var skikkelig godt (og helst litt næringsrikt, ikke bare sukker)? Takker for alle forslag! Tomat, agurk, isbergsalat, hermetisk mais - til tortilla.
AnonymBruker Skrevet 27. juni #14 Skrevet 27. juni Ville tatt med ett eller annet brød/lefse og nugatti og peanøttsmør på tube! Anonymkode: 17eae...d18
AnonymBruker Skrevet 27. juni #15 Skrevet 27. juni Blodpølse er visstnok en energibombe - stek i panna og spis med instant potetmos. Bruk stekefettet som erstatning for smøret (i tilfelle du ikke har med smør). Tørket frukt som dadler, fiken, aprikos, banan, og eple er supermat - høy energitetthet og lav vekt. Og du kan sågar koke fruktgrøt av dem hvis du vil ha dessert en kveld. Nøtter er selvsagt også supert, men kommer med risiko for tannskader og avbrutt tur (f.eks. brudd i en jeksel med frilagt nerve = uutholdelige smerter). Anonymkode: a9878...2a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #16 Skrevet 28. juni Jeg vil legge til: Det er tungt å gå langt med sekk. Å bære rundt på flere kilo ekstra i mat er ikke å anbefale. Det blir ofte anbefalt å ikke bære mer enn 20-30% av sin egen kroppsvekt, avhengig av hvor godt trent du er. Jeg er dame på 60 kg, og synes at sekk over 12-15 kg blir slitsomt på slike turer. Man går ofte bratt, og i mange, mange timer. Å gå bratt nedover med tung sekk er skikkelig hardt for knærne. Siden man går i fjellet i Norge, må man ha med en del klær, skift, regntøy, dunjakke, i tillegg til lakenpose, lommelykt etc. Blir raskt en del kilo. https://www.dnt.no/turtips/turvett/artikler/pakkeliste-for-sommerturen/ Anonymkode: 85b26...828 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå