AnonymBruker Skrevet 28. juni #121 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bestefar storrøykte og var supersprek til han var 96 også, det betyr ikke at røyking er en god ide selv om det går fint for noen. Anonymkode: 17ac0...501 Det handler om hva man tillater at barna bruker skjerm til. Men det skjønte du nok. Anonymkode: 71bb4...f10 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #122 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Barnehagen snakker ikke «til» oss, di snakker «med» oss. Og jeg vil heller si det er uvanlig å ikke ha en god og åpen dialog med barnehagen angåande ulik tematikk som opptar både oss og dem. Jeg har mange tanker om hva jeg syns di gjør bra for barna våre i nettopp vår barnehagen, og da synes jeg at di skal få høre hvor bra vi setter pris på jobben deres. Og derfor, å si at vi er så fornøyd med skjermfri barnehage til di ansatte har jeg ingen problem med. I slike settinger kan vi ende med å snakke om mye forskjellig som angår og påvirker barna våre. Anonymkode: 2a073...228 Det er rart at bhg forteller dette til dere: Barnehagen sa dette i en bisetning til oss en gang, di merket at barn med mye skjerm var mindre iniativtakere og mindre kreative i etablering av lek. samme hva su mener så er det rart og nedlatende mot andre foreldre. Anonymkode: bb8c7...3a0 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #123 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er rart at bhg forteller dette til dere: Barnehagen sa dette i en bisetning til oss en gang, di merket at barn med mye skjerm var mindre iniativtakere og mindre kreative i etablering av lek. samme hva su mener så er det rart og nedlatende mot andre foreldre. Anonymkode: bb8c7...3a0 Tviler sterkt på at barnehagen har oversikt over skjermbruk i hjemmet. 🙄 Anonymkode: d2309...3e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #124 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er rart at bhg forteller dette til dere: Barnehagen sa dette i en bisetning til oss en gang, di merket at barn med mye skjerm var mindre iniativtakere og mindre kreative i etablering av lek. samme hva su mener så er det rart og nedlatende mot andre foreldre. Anonymkode: bb8c7...3a0 Men hvordan det? Jeg vet jo ikke hvilke barn dette er og om dette i det hele tatt er barn i barnehagen, eller en samtale di ansatte har hatt på personaleommet, eller under pedagogisk opplæring for den saks skyld? Og hvorfor er det nedlatende? Di sa det ikke som at «ja, vet hva, dette er sånn vi observerer det også» der di var nedlatende mot andre foreldre. Det var rett og slett i en bisetning der jeg roste barnehagen for deres møte med skjerm. Kanskje hadde di testet det ut før våre barn begynte i barnehagen og sett at de ikke fungerte? Det vet jeg absolutt ingenting om, og helt ærlig så bryr jeg meg ikke heller. Jeg syns det var fint av di, di bekreftet på en måte det jeg ser hos en av mine egne barn. Ene barnet tåler svært lite tid med TV (har ikke annen skjerm), andre bryr seg ikke. Og nei, jeg bryr meg ikke om du bruker skjerm til dine barn 2 eller 7 timer til dagen og går heller ikke å ser etter tegn på skjermbarn hos andre. Jeg bryr meg om mine barn, og så lenge barn har det bra så legger jeg meg ikke opp i andres skjermbruk. Anonymkode: 2a073...228 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #125 Skrevet 28. juni Tenker det har mer å si hva man går glipp av ved å bruke skjerm. Men har ett par barn i klassen til barna som ikke har skjerm. Den ene er ekstremt intelligent vil jeg si, den andre er vel som de andre. Om det er skjermen eller noe annet er jo en ganske forhastet konklusjon å ta. Anonymkode: 1c9f4...096
AnonymBruker Skrevet 28. juni #126 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 13.27): For noe sludder. Mine barn har null skjermbegrensning, ser mye på skjerm, men er nok likevel mer aktive enn de fleste andre. Er du sikker på at det ikke er samtale med deg som utløser apatiske blikk? Anonymkode: 69894...c51 🤣 Anonymkode: 7a7ea...ac3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #127 Skrevet 28. juni Hva i all verden er alle disse dårlige kommentarene til folk? Det er jo bare synsing og mening hele veien uten noen rot i forskning eller virkelighet. Selv vokste jeg opp med skjerm og kjeda livet av meg sammen med venner når vi ikke klarte å finne på en dritt. Men det var jo ikke på grunn av skjermen at vi kjedet oss. Alle mennesker har kjedet seg i oppveksten. Herregud og at noen barn ser mer apatiske ut, krangler, blir sinna hvis de ikke får skjerm. Er det mulig. Det samme gjør jo unger om de ikke får is, kake eller godteri. Eller så enkelt som å dra midt i en lek på lekeplassen. Eller hvis de ikke får være favoritt figuren sin i en rollelek med andre unger. De griner fordi de oppriktig talt syns det smaker godt eller er gøy, men ikke får viljen sin. Stakkars unger dere har om de ikke får lov til å reagere normalt når de ikke får få det de har lyst på. Anonymkode: 7613c...505 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni #128 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det handler om hva man tillater at barna bruker skjerm til. Men det skjønte du nok. Anonymkode: 71bb4...f10 men ingen kaller barn som bruker skjerm konstruktivt og moderat for skjermbarn, så da har jo ikke du skjønt premisset for diskusjonen Anonymkode: 17ac0...501 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #129 Skrevet 29. juni Det ene av mine barn er et skjermbarn, du merker det på henne fordi hun er veldig god i engelsk. Så pass at engelsk undervisning på skolen er bare kjedelig og dumt. Hun er også veldig glad i å lese og å tegne, hun er veldig smart og flink på skolen. Også er hun mindre sosial enn mitt andre barn, men det er ikke slik at hun er mindre sosial fordi hun er et skjermbarn, det er motsatt sammenheng. Hun blir fort sliten og overstlimulert av andre barn, hun har et par venninner som hun leker med , men hun vil heller være alene enn å leke med noen andre (utenom disse to). Det har hun også selv fortalt til læreren, at det går fint og at hun ikke trenger å inkluderes i en lek når hun holder på sitt alene, det er sånn hun liker det. Noen barn er skjermbarn fordi de er mindre sosiale. Fordi de foretrekker aktiviteter for seg selv fremfor evig press og kjør av en gruppelek. Er ikke det egentlig fulstendig forståelig? Hvorfor tror vi ikke at barn er også mennesker, og kan også være forskjellige. Ikke alle liker bråk og mange barn. Anonymkode: 0c794...057 3 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #130 Skrevet 30. juni Flott å se så mange perfekte foreldre her som rir inn i solnedgangen på sin høye hest. Anonymkode: 3f99c...0c1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #131 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 21.03): Nå er mine fortsatt for små for iPad på skolen - heldigvis. Men lurer på hvorfor i alle dager YouTube er tilgjengelig på en skolepad?? Anonymkode: 6d622...134 Da mitt barn begynte på skolen fikk de IPad som seksåringer. Uten noe som helst begrensninger for hva som kan søkes etter. Anonymkode: 32547...c2b 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #132 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det ene av mine barn er et skjermbarn, du merker det på henne fordi hun er veldig god i engelsk. Så pass at engelsk undervisning på skolen er bare kjedelig og dumt. Hun er også veldig glad i å lese og å tegne, hun er veldig smart og flink på skolen. Også er hun mindre sosial enn mitt andre barn, men det er ikke slik at hun er mindre sosial fordi hun er et skjermbarn, det er motsatt sammenheng. Hun blir fort sliten og overstlimulert av andre barn, hun har et par venninner som hun leker med , men hun vil heller være alene enn å leke med noen andre (utenom disse to). Det har hun også selv fortalt til læreren, at det går fint og at hun ikke trenger å inkluderes i en lek når hun holder på sitt alene, det er sånn hun liker det. Noen barn er skjermbarn fordi de er mindre sosiale. Fordi de foretrekker aktiviteter for seg selv fremfor evig press og kjør av en gruppelek. Er ikke det egentlig fulstendig forståelig? Hvorfor tror vi ikke at barn er også mennesker, og kan også være forskjellige. Ikke alle liker bråk og mange barn. Anonymkode: 0c794...057 Helt enig her, sånn er mitt barn også. Hun ligger milevis foran alle de andre, og det er fordi hun synes det er kjempegøy med engelsk, med tall og rett og slett blir stimulert på en helt annen måte enn andre. Hvorfor skal det være feil? Hvorfor har noen bestemt at den leken som hun ikke synes er gøy skal være fasiten? Hvorfor kan ikke hun gjøre det hun vil fremfor å bli tvunget til å følge med på det hun anser kjedelig? Vi leser mye og bruker skjerm konsekvent for læring, og ikke spill eller underholdning. Hun blir fort utilpass med masse barn rundt og liker ikke så mye fart og lek, hvorfor skal det være galt? Min jente ønsker ingenting annerledes og stortrives med det hun gjør. Såpass ille at vi vurderer privatskole slik at hun ikke blir holdt tilbake og ikke får brukt ferdighetene sine. Anonymkode: 3f99c...0c1 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #133 Skrevet 30. juni Stemmer overhodet ikke her i alle fall. Her får de styre skjermbruk til en viss grad selv, men de er også mye aktive. Spiller fotball og går på klatring + andre sosiale aktiviteter (som klubb) og leker ofte med nabobarn ute, så noe er styrt av oss, noe er selvstyrt. Vi var akkurat på tur med andre som har ganske lik oppdragerstil og alle barna fant på svært mye lek, alt fra å tegne med pinne i grusen til å fiske til å klatre i trær til brettspill ++ De er sunne, glade barn som får styre selv om de trenger en pause med skjerm eller ikke. De setter seg like gjerne med en bok/tegneserie, med en gitar eller å tegne - eller noe annet - som med skjermen. Anonymkode: 4a4a2...307
AnonymBruker Skrevet 30. juni #134 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 13.33): Kognitiv dissonans. Du vet ikke hvordan andre oppfatter DITT barn Anonymkode: 8f289...45d Det vet man jo som regel, fordi man får tilbakemeldinger fra barnehage, skole, osv. Anonymkode: 4a4a2...307
AnonymBruker Skrevet 1. juli #135 Skrevet 1. juli Jeg kjenner ikke så mange skjermbarn, men barna har noen venner som blir aggressive om jeg sier nei til skjerm når de er på besøk. De samme barna sutrer og vil hjem (9 og 11 år) i alle selskap (typ bursdager, restaurantbesøk, utflukter) vi er vi. De samme barna svarer ikke når jeg (eller en annen voksen) stiller dem normale spørsmål, de stirrer bare apatisk på meg. De samme barna er ikke med på fritidsaktiviteter, fordi det er kjedelig. Synes jeg merker godt når et barn er et skjermbarn eller ikke. mine egne barn er kanskje skjermbarn de også, men har ingen av de ovennevnte «symptomene». De leker sammen i selskaper, fører samtaler med voksne, sutrer ikke og vil hjem når vi er på noe. Vært snart en uke på hytta uten wifi nå så ikke fått brukt iPader. De har snekret og malt, badet og gått tur, lekt med nabobarn og vært utendørs, det ble nok skryt, for det er ikke hverdagen, men setter pris på å se at de klarer seg fint uten å be om skjerm. Anonymkode: dea73...357 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #136 Skrevet 1. juli Føler alle her som har «skjermbarn» må presisere at deres barn er «så sosiale, så kreative, så faglig sterke, lærerne har aldri sett maken!!» 😂 Anonymkode: 938a2...b45 3 2
beige Skrevet 1. juli #137 Skrevet 1. juli Merker i hvertfall lett hvem som er "youtube-barn". De snakker mer engelsk enn norsk og andre barn forstår de ikke i lek. De er rastløse og veldig dårlig til å holde seg i en lek over tid. Hatt en del av disse på besøk, får de ikke holde på med skjerm vil de dra hjem. Fordi de kan ikke å leke lengre allerede som 6 åringer. 1 7
AnonymBruker Skrevet 1. juli #138 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler alle her som har «skjermbarn» må presisere at deres barn er «så sosiale, så kreative, så faglig sterke, lærerne har aldri sett maken!!» 😂 Anonymkode: 938a2...b45 Hvorfor er det noen motsetninger? Fordi ekstremt mange av dere tror skjerm bare er negativt, derfor vi påpeker at det ikke bare er en side. Synes det er dumt stempel å være i kategorien skjermbarn når mitt barn er faglig sterk og ikke har disse negative sidene dere mener å se hos andre barn. Anonymkode: 3f99c...0c1 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #139 Skrevet 1. juli Jeg merker hvilke barn som sitter på YouTube kids og hvilke som ser på ting som gir de noe. Når unger på 6 sier «like and subscribe» vet du at algoritmen har det i alle fall Anonymkode: 9dfd0...201 3
veronica<3 Skrevet 2. juli #140 Skrevet 2. juli Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing. veronica<3, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå