Gå til innhold

Flere som merker hvilke barn som er "skjermbarn"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For noe sludder. Mine barn har null skjermbegrensning, ser mye på skjerm, men er nok likevel mer aktive enn de fleste andre. 
Er du sikker på at det ikke er samtale med deg som utløser apatiske blikk?

Anonymkode: 69894...c51

Da er barna dine et unntak. Har venner og familie som har jobbet med barn igjenbom et langt liv og som nå kan si hvilke barn som er sjermbarn. Opplever det samme i min jobb. De har en indre uro fordi de ikke er vant til at hjernen får hvile. Mye mer humørsvingninger også. Du kan også lese mye forskning på dette, så hun du siterer har rett. 

Anonymkode: 0d2af...6f8

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er barna dine et unntak. Har venner og familie som har jobbet med barn igjenbom et langt liv og som nå kan si hvilke barn som er sjermbarn. Opplever det samme i min jobb. De har en indre uro fordi de ikke er vant til at hjernen får hvile. Mye mer humørsvingninger også. Du kan også lese mye forskning på dette, så hun du siterer har rett. 

Jeg jobber med barn og nei man kan virkelig ikke si hvilke barn som er skjermbaen.

Anonymkode: bb8c7...3a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Merker det uten tvil!

Særlig når jeg ser min 8åring i vennegjengen/klassen. Mitt barn bruker kun iPad i tiden på skolen. Innslag av litt barnetv i helger, ikke alltid. Ingen tv/skjerm i hverdag. Hun leker og leker og leker. Kreativ og fantasifull. Når vi har venner på besøk, «kjeder» de seg. Jeg synes det er utrolig trist å innse hvilken påvirkning skjerm har på barna

Anonymkode: ecea1...5c1

Inviter heller barna som har aktive foreldre som tar det med ut eller motiverer til annen lek enn skjerm. Så får skjermbarns sitte inne og sture og bli overvektige og asosiale (med alle de usikkerhetene og kroppspåvirkningen sosiale medier gir). Alle med litt i hodet vet hvor mye skjerm påvirker. Alt fra søvn til fokus. Effekten har de jo allerede forsket på. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg jobber med barn og nei man kan virkelig ikke si hvilke barn som er skjermbaen.

Nysgjerrig på om du jobbet med barn før inntoget av mobiler på skolen? Fordi hele min omgangskrets som har jobbet med barn i mange år ser enorm forskjell. Hvorfor tror du mobil blir bannet på flere skoler? 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men ts sine barn er skjermfrie og har kun arvede beige treleker og snakker kun norsk og skjønner ikke et kløyva ord engelsk fordi det er kun fordi som blir utsatt for skjerm. 

Koser seg med Brillebjørn og agurkvann og rosiner på lørdager. 

Anonymkode: 2b5bf...0d1

Du tror ikke ungene til ts får se tv i det hele tatt? Du vet det er mange måter å lære engelsk på, uten mobil eller iPad. Hele min generasjon fikk ikke mobil før vi begynte på vgs. Snakket godt engelsk på ungdomsskolen og har ingen venner som ikke snakket engelsk. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Veldig rart bhg sa det til dere synes jeg 

Hvorfor det? Vi snakker mye med barnehagen vi, di er jo veldig gode i jobben sin og vi snakker gjerne med dem om det er noe vi selv lurer på både på godt og vondt. 

Dette var i en setting der vi snakket om hvor glad vi er for at barnehagen ikke har noe form for skjerm tilgjengelig som vi har hørt at andre barnehager har.

Anonymkode: 2a073...228

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Som lærer på småtrinnet opplever jeg at det typisk er de barna som fort kjeder seg som bruker mye skjerm hjemme. Det må skje noe hele tiden, alt annet enn å jobbe på pc er kjedelig, flere av dem klarer ikke å leke på vanlig måte og enkelte er så vant til å bestemme at de blir sinte når vi sier at pcen skal ryddes bort fordi vi skal gjøre noe annet. Flere av disse barna snakker også stort sett bare om ulike spill og om hva de skal spille når de kommer hjem. 

Vi bruker ganske lite skjerm/pc på min skole (men nok til å dekke målene i læreplanen), men det er likevel enkelte foreldre som klager på skjermbruk. Det er typisk foreldrene til de barna som har fri tilgang på skjerm hjemme (til og med på skoleveien), av en eller annen grunn…

Anonymkode: 92c20...cdb

Opplever det samme, at de foreldrene som klager ofte karer ikke å begrense skjerm hjemme og ønsker (igjen) at skolen skal ta seg av det. Så har vi også de foreldrene som er genuint opptatt av det, som har satt seg inn i hvordan skjerm kan påvirke barn negativt og de har en helt annen kritisk tilnærming til temaet.  

Det ligger mye kjærlighet i å kunne si nei til et barn og stå I det. 

Anonymkode: 01f40...4f0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har akkurat lik skjermtid. Tvillinger. Den ene er mye mer nysgjerrig enn den andre og mye mer aktiv. Den ene er mye bedre i sosiale relasjoner og blir alltid invitert med på ting. Den andre aldri. De kjeder seg ulikt. Har det noe med skjermen å gjøre? Har det noe med personlighet å gjøre? 

Anonymkode: 696b6...019

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (9 timer siden):

Er bare gamlinger som googler nå vettu. 

Får heller være en gamling. Hvordan klarer du å finne frem til ting på nett ellers hvis du ikke googler? Du bruker ChatGPT til alt? 

Har du i det hele tatt lest ToS for bruk av ChatGPT?: 

https://openai.com/en-GB/policies/row-terms-of-use/

«You must be at least 13 years old or the minimum age required in your country to consent to use the Services. If you are under 18 you must have your parent or legal guardian’s permission to use the Services. 

You must provide accurate and complete information to register for an account to use our Services. You may not share your account credentials or make your account available to anyone else and are responsible for all activities that occur under your account. If you create an account or use the Services on behalf of another person or entity, you must have the authority to accept these Terms on their behalf.»

Informasjonen du deler i dialogen vil bli liggende tilgjengelig på deres server, utenfor din kontroll. 

Så har vi de viktige lenkene her, som er googlet:  https://layerxsecurity.com/no/learn/chatgpt-security/

https://www.finansfokus.no/2023/04/21/fort-gjort-a-gi-bort-sensitive-data-med-chatgpt/

https://www.forskning.no/data-internett-kunstig-intelligens/15-ting-chatgpt-ikke-klarer/2151688
«ChatGPT har ikke den dybden som trengs i et forfatterskap. En elev på videregående som vil bruke dette verktøyet til å skrive en novelle, vil nok komme til kort.»

Jeg er for øvrig såpass gammel at jeg hadde tilgang til dataspill i 80-årene (6-14 år). Fikk dog kun lov til å spille i 1-2 timer i helgene, fordi foreldrene mine mente det kunne føre til avhengighet om jeg spilte lenger. Hele 90-, 00- og 01- årene kunne jeg sitte på dataen hele natten gjennom, da snakker vi ofte 12- 15 timer. Nå i dag, vil si jeg er noe smått avhengig av mobil og iPad ved siden av livet. 
Så da lurer jeg på hvor mye skjermbarn kommer til å sitte hvis de ser flere timer når de får gitt tilgang mye tidligere. 

Anonymkode: 0e4c2...c16

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ikke bare ser man det på kroppsholdningen til barna, men merker det på at de er litt mer apatiske, er mindre nysgjerrige og reflekterende, stiller mer "enkle", konkrete spørsmål og har mye mindre fantasi, blir fortere rastløse. Men særlig på apatien merker man også foreldrene bruker skjermen litt for mye (som forskning fra Sverige viser) 

Hører lærere forteller at når barna er på skolen er de i dopamin-detox og de klarer ikke engasjere elevene uten en skjerm eller video. Barna har utrolig dårlig ordforråd og viser lite evne til å reflektere og stille spørsmål. 

Anonymkode: 8f289...45d

Jo tidligere man starter med avhengighets skapende produkter jo mer skade gjør det.Enten det er tobakk alkohol narkotika og elektronisk narkotika .

Skjerm er laget for nettopp avhengighet via dopamin rush.

Dagens 20 åringer kan verken bytte hjul på bilen eller klippe hekken,og di som i dag er 10 år vil heller aldri fungere i jobb eller i parforhold.

Så stakkars folk som blir totalt skjerm vrak og kan ingenting annet 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (1 time siden):

Jo tidligere man starter med avhengighets skapende produkter jo mer skade gjør det.Enten det er tobakk alkohol narkotika og elektronisk narkotika .

Dagens 20 åringer kan verken bytte hjul på bilen eller klippe hekken,og di som i dag er 10 år vil heller aldri fungere i jobb eller i parforhold.

Så du har reist fram i tid og forsket på fremtidige konsekvenser av den digitale tidsalder? :klo: 

Tenker du den industrielle revolusjon ble godt mottatt blant datidens arbeidere? Hva hadde det å si for vår levestandard i dag? 

Og ja, du og alle dine (voksne) venner er antageligvis avhengig av insta, tiktok, LinkedIn og likes. Men disse appene skal ikke barn ha tilgang til. Har de det må dere begynne med voksenopplæring av foreldrene. Lær dere foreldrekontroll. Slett gjerne disse appene på egne enheter i samme slengen, og begynn å prat med barna deres. Spill gjerne et spill sammen med de også. Da lærer dere raskt hva som egner seg for barn og ikke. 

Mangel på kunnskap fører til frykt. Å nekte barn tilgang til et fantastisk verktøy kun fordi dere ikke har kunnskap, eller evner å være trygge foreldre som setter tydelige grenser, er uklokt.

Anonymkode: d2309...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får heller være en gamling. Hvordan klarer du å finne frem til ting på nett ellers hvis du ikke googler? Du bruker ChatGPT til alt? 

Har du i det hele tatt lest ToS for bruk av ChatGPT?: 

https://openai.com/en-GB/policies/row-terms-of-use/

«You must be at least 13 years old or the minimum age required in your country to consent to use the Services. If you are under 18 you must have your parent or legal guardian’s permission to use the Services. 

You must provide accurate and complete information to register for an account to use our Services. You may not share your account credentials or make your account available to anyone else and are responsible for all activities that occur under your account. If you create an account or use the Services on behalf of another person or entity, you must have the authority to accept these Terms on their behalf.»

Informasjonen du deler i dialogen vil bli liggende tilgjengelig på deres server, utenfor din kontroll. 

Så har vi de viktige lenkene her, som er googlet:  https://layerxsecurity.com/no/learn/chatgpt-security/

https://www.finansfokus.no/2023/04/21/fort-gjort-a-gi-bort-sensitive-data-med-chatgpt/

https://www.forskning.no/data-internett-kunstig-intelligens/15-ting-chatgpt-ikke-klarer/2151688
«ChatGPT har ikke den dybden som trengs i et forfatterskap. En elev på videregående som vil bruke dette verktøyet til å skrive en novelle, vil nok komme til kort.»

Jeg er for øvrig såpass gammel at jeg hadde tilgang til dataspill i 80-årene (6-14 år). Fikk dog kun lov til å spille i 1-2 timer i helgene, fordi foreldrene mine mente det kunne føre til avhengighet om jeg spilte lenger. Hele 90-, 00- og 01- årene kunne jeg sitte på dataen hele natten gjennom, da snakker vi ofte 12- 15 timer. Nå i dag, vil si jeg er noe smått avhengig av mobil og iPad ved siden av livet. 
Så da lurer jeg på hvor mye skjermbarn kommer til å sitte hvis de ser flere timer når de får gitt tilgang mye tidligere. 

Anonymkode: 0e4c2...c16

Bruker chatgpt kun en sjelden gang. Bruker den mest som et verktøy når jeg f.eks skal skrive seriøse brev eller lignende. Rettskriving osv.

Er mange som nå kun stoler på det første som kommer opp når en googler, altså google sin egen AI. Det er ikke alltid slike verktøy er pålitelig. 

Vokste selv opp på 90tallet, og har gamet siden den første nintendoen kom. Første jeg gjorde som 2åring om morgenen var å putte inn en VHS i tv’en på rommet mitt. Så jeg var helt klart et ‘skjermbarn’.  Hele ungdomstiden min gikk til gaming. Foreldrene mine satte ingen begrensninger for meg. Som autist var nok spill og tv min særinteresse. Som voksen har det blitt mindre spill, men tv og film er fremdeles en viktig del av livet mitt. 

Alt du googler blir også lagret, så trenger ikke slikt skremselstaktikk imot chatgpt. 

Skulle gaming bli en interesse for barna mine så skal de få dyrke den. Per nå ser det ut til at kun den ene vil få det som interesse. Den andre er mer interessert i natur, og biler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men ts sine barn er skjermfrie og har kun arvede beige treleker og snakker kun norsk og skjønner ikke et kløyva ord engelsk fordi det er kun fordi som blir utsatt for skjerm. 

Koser seg med Brillebjørn og agurkvann og rosiner på lørdager. 

Anonymkode: 2b5bf...0d1

Her tegner du et spot on bilde av en viss type forelder. Kjempegøy og på kornet!!! 

Anonymkode: 961b1...bca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nysgjerrig på om du jobbet med barn før inntoget av mobiler på skolen? Fordi hele min omgangskrets som har jobbet med barn i mange år ser enorm forskjell. Hvorfor tror du mobil blir bannet på flere skoler? 

Ja det gjorde jeg 

AnonymBruker
Skrevet
Vibelator skrev (4 timer siden):

Nei el , vet ikke hvilke 20 åringer du kjenner men åpenbart ikke de samme som meg 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor det? Vi snakker mye med barnehagen vi, di er jo veldig gode i jobben sin og vi snakker gjerne med dem om det er noe vi selv lurer på både på godt og vondt. 

Dette var i en setting der vi snakket om hvor glad vi er for at barnehagen ikke har noe form for skjerm tilgjengelig som vi har hørt at andre barnehager har.

Hvorfor? Det er ikke vanlig å snakke på den måten til foreldre 

AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at de stiller mindre spørsmål til deg, fordi de nå kan enkelt søke opp alt på nett?

Anonymkode: 15782...ce0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor? Det er ikke vanlig å snakke på den måten til foreldre 

Barnehagen snakker ikke «til» oss, di snakker «med» oss. Og jeg vil heller si det er uvanlig å ikke ha en god og åpen dialog med barnehagen angåande ulik tematikk som opptar både oss og dem.  Jeg har mange tanker om hva jeg syns di gjør bra for barna våre i nettopp vår barnehagen, og da synes jeg at di skal få høre hvor bra vi setter pris på jobben deres. Og derfor, å si at vi er så fornøyd med skjermfri barnehage til di ansatte har jeg ingen problem med. I slike settinger kan vi ende med å snakke om mye forskjellig som angår og påvirker barna våre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et "skjermbarn" som er oppvokst med skjerm siden det gikk an å ha Josefinespill på PC. Hen er i gang med et ganske så tøft masterløp innen et kreativt yrke, og bruker fremdeles mange timer pr. dag foran en skjerm, men hen er et av de mest reflekterte barna lærerne hens har hatt opp gjennom årene. Alle har kommentert hvor kreativ, løsningsorientert, oppdatert på samfunnsmessige spørsmål etc. hen har vært (siden hen gikk på barneskolen).

Det betyr så klart at hen har brukt både oss foreldre og skjermen(e) til å orientere seg om hva som skjer i verden, og vi har alltid hatt gode diskusjoner. Vennene hens er likeens. De er engasjerte og godt orienterte om hva som skjer i Norge og i verden. 

Skjerm er ikke skjerm. Den påvirker barn på ulik måte ut fra hvordan man bruker den. Det må være noe av poenget her. 

Anonymkode: 71bb4...f10

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har et "skjermbarn" som er oppvokst med skjerm siden det gikk an å ha Josefinespill på PC. Hen er i gang med et ganske så tøft masterløp innen et kreativt yrke, og bruker fremdeles mange timer pr. dag foran en skjerm, men hen er et av de mest reflekterte barna lærerne hens har hatt opp gjennom årene. Alle har kommentert hvor kreativ, løsningsorientert, oppdatert på samfunnsmessige spørsmål etc. hen har vært (siden hen gikk på barneskolen).

Det betyr så klart at hen har brukt både oss foreldre og skjermen(e) til å orientere seg om hva som skjer i verden, og vi har alltid hatt gode diskusjoner. Vennene hens er likeens. De er engasjerte og godt orienterte om hva som skjer i Norge og i verden. 

Skjerm er ikke skjerm. Den påvirker barn på ulik måte ut fra hvordan man bruker den. Det må være noe av poenget her. 

Anonymkode: 71bb4...f10

Bestefar storrøykte og var supersprek til han var 96 også, det betyr ikke at røyking er en god ide selv om det går fint for noen.

Anonymkode: 17ac0...501

• Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...