AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:18 #61 Skrevet fredag kl 21:18 Kanskje er det slik at de som har krevende barn som er litt ADHD gir litt opp og dermed gir barn skjerm? At de kreative barna som kan leke selv ikke maser om det? Men ja...mange foreldre her som går litt i benektelse. Anonymkode: 4df81...7d5 1 2
Abra Skrevet fredag kl 21:18 #62 Skrevet fredag kl 21:18 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er tilsynelatende et stort pluss. For mitt barn som ikke er «skjermbarn» henger etter jevnaldrende. Men når ble det egentlig naturlig at 8-9 år gamle norske barn er rågode i engelsk? Anonymkode: ecea1...5c1 Det er da bare en naturlig del av at teknologien utvikler seg. Hvor mange skoleelever bruker ikke chatgpt o.l nå til dags for sine lekser?
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:21 #63 Skrevet fredag kl 21:21 Abra skrev (9 minutter siden): Snakker om? 2klassingen min både leser og skriver. Også noe engelsk. Vet du hvilke spill han er på da? Har vært på apper der med 13+ års grense hvor jeg har møtt barn på 6-10 år. Engelsk skriftlig er forferdelig om de ikke er engelske og språket de snakker er av type «hvor faen er foreldrene». Det er da ikke positivt. Anonymkode: 0e4c2...c16 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:22 #64 Skrevet fredag kl 21:22 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gaminh med stemme-chat kan utvikle muntlig engelsk på en positiv måte. Dette alene betyr ikke å mestre skoleengelsken godt høyere opp, for den formelle og grammatiske biten uteblir, men en god start absolutt. Anonymkode: 01f40...4f0 Blir som med norsk. Barn snakker godt norsk, men har ikke nødvendigvis en språkforståelse. Det er ca. 20-30% som er på de høyeste nivået i lesing på nasjonale prøver I 5., 8. Og 9.trinn, selv om man har snakket norsk hele livet, betyr det ikke at man har forståelsen for hva man leser. For foreldregenerasjonen som ikke hadde samme tilgangen på engelsk som i dag, er det selvsagt lett å bli imponert over potens engelskkunnskaper. Anonymkode: 01f40...4f0 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:22 #65 Skrevet fredag kl 21:22 Abra skrev (2 minutter siden): Det er da bare en naturlig del av at teknologien utvikler seg. Hvor mange skoleelever bruker ikke chatgpt o.l nå til dags for sine lekser? Det er jo juks. Lærer dem ikke en dritt. Ikke kan de Google og ikke klarer de å finne tekst i bøker. Anonymkode: 0e4c2...c16 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:26 #66 Skrevet fredag kl 21:26 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For foreldregenerasjonen som ikke hadde samme tilgangen på engelsk som i dag, er det selvsagt lett å bli imponert over potens engelskkunnskaper. Anonymkode: 01f40...4f0 Foreldregenerasjonen i dag er da ikke så steingamle at de ikke hadde engelsk tilgjengelig. Anonymkode: 0e4c2...c16 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:29 #67 Skrevet fredag kl 21:29 Kjenner ikke nok barn til å kunne gjøre meg opp en mening om det er normen eller ei. Men var på sydenferie med to vennepar (9 unger totalt) og ungene i familien som ikke har begrensninger på skjermtid skilte seg veldig ut i lek. Huset hadde basseng og en del uteleketøy, og de andre barna holdt på med dette hele dagene. Mens de tre skjermbarna var med i noen minutter her og der, så kjedet de seg og satt seg ned på iPaden. Synes det var skikkelig stusselig å se på småunger sitte inne på sofaen med skjerm når det ute var masse barn, leker og knallvær. Anonymkode: cf7c6...fe7 5 2
Abra Skrevet fredag kl 21:29 #68 Skrevet fredag kl 21:29 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du hvilke spill han er på da? Har vært på apper der med 13+ års grense hvor jeg har møtt barn på 6-10 år. Engelsk skriftlig er forferdelig om de ikke er engelske og språket de snakker er av type «hvor faen er foreldrene». Det er da ikke positivt. Anonymkode: 0e4c2...c16 Ja, hu ser noe youtube kids, mest slike lets play videoer av favorittspillet Avatar world. Youtube er logget inn med min bruker, så jeg kan se i loggen på tlf hva som blir spilt av. iPad er satt opp slik at kun jeg kan laste ned nytt innhold. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo juks. Lærer dem ikke en dritt. Ikke kan de Google og ikke klarer de å finne tekst i bøker. Anonymkode: 0e4c2...c16 De som bruker det for å jukse blir nok enkelt oppdaget av lærere. Men at det er et nyttig verktøy er det ingen tvil om. Er bare gamlinger som googler nå vettu.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:30 #69 Skrevet fredag kl 21:30 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er helt klart en økende andel elever med "ADHD light" på skolen, med redusert evne til å konsentrere seg over tid og lite utholdenhet. Mange elever som ikke takler å ikke få ting til med en gang, stå i det å måtte øve, og stoppe opp og faktisk tenke over en oppgave. Det gjelder ofte elever som har vært tidligst ute med smarttelefon, som sier selv de har ubegrenset tid på YouTube/Tiktok, eller har gaming som hovedinteresse. Anonymkode: 7d82f...cf4 Samtidig har vi nå en generasjon unge foreldre som i større grad mangler evne til grensesetting, ikke tåler kritikk, blir krenket for den minste ting og i større grad bedriver helikopterforeldreskap hvor barna skal beskyttes mot den minste ubehagelighet. Så hva kom først; Høna eller egget? 🤔 Er det ikke like plausibelt å anta at den moderne foreldrestilen forårsaker alle disse utfordringene? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man trenger ikke være forsker for å forstå at skjermbruk naturligvis fører til at mange barn leker mindre. Frilek er utrolig viktig! Anonymkode: ecea1...5c1 Leker de mindre eller leker de annerledes? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber som lærer. De har også et ordforråd med ord som brukes mye på YouTube og tiktok. Mye banning, de henviser til memes og virale videoer, og ikke kun barnevennlige videoer... Jeg sitter noen ganger og scroller på tiktok og ser videoer som ikke er noe for barn. Men mange barn 8+ snakker mye om de samme videoene på skolen. De pleier også ofte å få se på mye film og spille spill med høyere aldersgrense. De har dårlig følelsesregulering fordi foreldrene typisk setter på tv eller gir dem paden for å roe dem når de blir sinte. Når disse barna blir frustrerte på skolen, drar de frem skoleipaden og ser på youtube. Nekter du dem ipaden så blir de kjempesinte. Ganske mange av de barna med atferdsvansker gjør dette. Og da tenker jeg at det ikke er rart de har atferdsvansker.. det er en ond sirkel. Anonymkode: 31c44...ca0 Her beskriver du dårlig foreldreskap, ikke resultat av skjermbruk. Det er foreldrenes oppgave å lære barna å regulere følelsene sine. Men mye rar språkbruk med engelske ord innblandet kan jeg være enig i. De lærer av hverandre, så alle barna behøver ikke nødvendigvis ha sett YouTube-videoer. AnonymBruker skrev (2 timer siden): HVa får deg til å tro at foreldre flest er i stand til å opprettholde fornuftige nivå på skjermbruken? Foreldre flest er emosjonelt umodne. De sliter med egne avhengigheter. De gjør så godt de kan, men alle har laster. Når en ser barn under ett år med en skjerm i trynet, 5 åringer med 4+ timer skjerm om dagen, så er det jo åpenbart at dette ikke er et fornuftig nivå. Skjerm er et rusmiddel som også er enormt vanskelig for voksne å regulere, og vi lærer også at det er harmløst. Hva er egentlig grunnen til at du antar at vi som ser dette og skremmes av dette dikter ting ut av ræva? Anonymkode: 90e68...100 Hvor har du sett 1-åringer (i flertall) med «skjerm i trynet» og 5-åringer med 4+ timer skjerm om dagen? Vi kan alle være enige om dette neppe faller inn under begrepet «fornuftig skjermbruk», men jeg lurer jo på hvilke miljø dere er en del av dersom dette er vanlig? De aller fleste 5-åringer går jo i barnehagen, og blir kanskje hentet kl. 16.00-16.30? Men si kl. 15.30, dersom foreldrene jobber i nærheten. Dersom barnet settes foran skjermen umiddelbart etter barnehagen, og blir hentet tidlig, vil klokken da være 19.30 innen barnet har nådd 4 timer med skjermbruk. De aller fleste 5-åringer legger seg vel rundt disse tider, gjerne litt før, og de skal vel spise middag også. Så hvordan får de tid til disse «4+ timer» med skjermbruk per dag? Eller henter disse foreldrene ekstra tidlig for at barna skal rekke å glo ekstra mye på skjerm, evt. legger de sent? Og da har vel disse familiene litt mer komplekse utfordringer enn kun skjermbruk? 🤷♀️ Igjen; Jeg lurer oppriktig på hvor dere ser disse tingene. AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp, nylige lanserte anbefalinger. Hva var «fornuftig» skjermbruk før det? Anonymkode: ecea1...5c1 Det finnes selvfølgelig ingen fasit på dette, fornuftig skjermbruk må tilpasses hvert enkelt barn. Som alt mulig annet. AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Et strålende eksempel på bekreftelsesbias kombinert med kausal feilslutning: Du tror de fleste foreldre er fullt i stand til å opprettholde et fornuftig nivå på skjermbruken - har du sett voksne folk rundt deg for tiden!? De er mer skjermavhengige enn barna! Anonymkode: 8f289...45d JA, foreldrene er skjermavhengig! 💯 Flesteparten av de som skriver i denne tråden bruker antageligvis mer tid på å runde insta, oppdatere LinkedIn-profilen sin med meningsløst pjatt og se tanketomme videoer på tiltok, enn de gjør på samtale med partneren sin eller leke med barna sine. Men barn vil leke! Uavhengig av om de har tilgang til skjerm eller ikke. Og barn skal uansett ikke ha tilgang til tiktok eller instagram. Har de det så er det foreldrene som må tas tak i. PS: Er du ferdig med å henge deg opp i autocorrect? 🥸 Anonymkode: d2309...3e2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:30 #70 Skrevet fredag kl 21:30 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barnehagen sa dette i en bisetning til oss en gang, di merket at barn med mye skjerm var mindre iniativtakere og mindre kreative i etablering av lek. Vi har litt barnetv i helgene og av og til i ukedagene. Ingen spill på mobil, ipad eller konsoll. Ene barnet vårt er helt glupsk på TV titting, det andre barnet bryr seg ikke og finner på noe lek. Di er begge gode på selvstendig lek, men merker raskt om det ble litt for mye TV for han som liker det. Han blir sur og raskere gretten om det gikk litt over tiden. Så ja, er jo stor forskjell på reaksjon til barna også. Vi har svært lite, men ene barnet vårt blir sterkt påvirket. Anonymkode: 2a073...228 Veldig rart bhg sa det til dere synes jeg Anonymkode: bb8c7...3a0 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:31 #71 Skrevet fredag kl 21:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreldregenerasjonen i dag er da ikke så steingamle at de ikke hadde engelsk tilgjengelig. Anonymkode: 0e4c2...c16 En omskriving av "foreldre lar seg lett imponere". Anonymkode: 01f40...4f0 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:31 #72 Skrevet fredag kl 21:31 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kanskje er det slik at de som har krevende barn som er litt ADHD gir litt opp og dermed gir barn skjerm? At de kreative barna som kan leke selv ikke maser om det? Men ja...mange foreldre her som går litt i benektelse. Anonymkode: 4df81...7d5 Mitt barn er "litt ADHD", men er kreativ og leker selv. Anonymkode: 8f289...45d
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:32 #73 Skrevet fredag kl 21:32 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noe sier meg at du ikke har tatt ex. phil. Anonymkode: 69894...c51 Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Å ha "tatt ex.phil." er ikke akkurat noe å briljere med i diskusjoner. Jeg fikk toppkarakter på eksamen i ex.phil. men har hatt null bruk for kunnskapen om de ulike tenkerne/filosofene gjennom tidene. Hadde det ikke vært for at det var obligatorisk del av bachelorgraden, hadde jeg aldri i verden giddet å ta ex.phil. Anonymkode: ed499...080 2 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:32 #74 Skrevet fredag kl 21:32 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men ts sine barn er skjermfrie og har kun arvede beige treleker og snakker kun norsk og skjønner ikke et kløyva ord engelsk fordi det er kun fordi som blir utsatt for skjerm. Koser seg med Brillebjørn og agurkvann og rosiner på lørdager. Anonymkode: 2b5bf...0d1 Traff jeg en nerve? Anonymkode: 8f289...45d 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:32 #75 Skrevet fredag kl 21:32 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kanskje er det slik at de som har krevende barn som er litt ADHD gir litt opp og dermed gir barn skjerm? At de kreative barna som kan leke selv ikke maser om det? Men ja...mange foreldre her som går litt i benektelse. Anonymkode: 4df81...7d5 Litt adhd???? Anonymkode: bb8c7...3a0
000VF000 Skrevet fredag kl 21:34 #76 Skrevet fredag kl 21:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke bare ser man det på kroppsholdningen til barna, men merker det på at de er litt mer apatiske, er mindre nysgjerrige og reflekterende, stiller mer "enkle", konkrete spørsmål og har mye mindre fantasi, blir fortere rastløse. Men særlig på apatien merker man også foreldrene bruker skjermen litt for mye (som forskning fra Sverige viser) Hører lærere forteller at når barna er på skolen er de i dopamin-detox og de klarer ikke engasjere elevene uten en skjerm eller video. Barna har utrolig dårlig ordforråd og viser lite evne til å reflektere og stille spørsmål. Anonymkode: 8f289...45d Barn har brukt skjerm i flere tiår. Før var det bare nerds som hadde den interessen. «Skjermbarn» er et stygt utrykk, og en form for mobbing. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:36 #77 Skrevet fredag kl 21:36 000VF000 skrev (1 minutt siden): Barn har brukt skjerm i flere tiår. Før var det bare nerds som hadde den interessen. «Skjermbarn» er et stygt utrykk, og en form for mobbing. ALT er mobbing i dag. Ta ansvar for om du blir krenka sjæl. Anonymkode: 8f289...45d 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:36 #78 Skrevet fredag kl 21:36 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Leker de mindre eller leker de annerledes? De leker mindre. Mye mindre. Anonymkode: 8f289...45d 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:37 #79 Skrevet fredag kl 21:37 000VF000 skrev (1 minutt siden): Barn har brukt skjerm i flere tiår. Før var det bare nerds som hadde den interessen. «Skjermbarn» er et stygt utrykk, og en form for mobbing. Dette er et forum der voksne tar opp ulike problemstillinger. Det er greit å sette fokus på noe som også det er en god del forskning på. Uttrykket skjermbarn er en samlebetegnelse og peker ikke på et enkelt barn. Anonymkode: 01f40...4f0 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:38 #80 Skrevet fredag kl 21:38 ”Erfarenheter av lek ändrar kopplingarna mellan neuronerna i den främre delen av hjärnan. Utan lekerfarenheter utvecklar sig inte dessa neuroner.” Sergio Pellis, kanadensisk forskare. Anonymkode: 8f289...45d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå