Gå til innhold

Flere som merker hvilke barn som er "skjermbarn"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har helt motsatt opplevelse. Her er det barna som ikke får tilgang til skjerm hjemme som kan betegnes som «skjermbarn», da de klikker i sidelengs vinkel dersom de ikke får bruke skjerm hos andre, og nekter å leke med noe annet.

Det er enkelte barn våre barn ikke lenger inviterer med hjem, fordi de bare griner hvis de ikke får bruke skjerm, nekter å dele osv. Dette blir kjedelig for våre barn, som ønsker å leke med andre ting når de er sammen med andre. 

Anonymkode: d2309...3e2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke bare ser man det på kroppsholdningen til barna, men merker det på at de er litt mer apatiske, er mindre nysgjerrige og reflekterende, stiller mer "enkle", konkrete spørsmål og har mye mindre fantasi, blir fortere rastløse. Men særlig på apatien merker man også foreldrene bruker skjermen litt for mye (som forskning fra Sverige viser) 

Hører lærere forteller at når barna er på skolen er de i dopamin-detox og de klarer ikke engasjere elevene uten en skjerm eller video. Barna har utrolig dårlig ordforråd og viser lite evne til å reflektere og stille spørsmål. 

Anonymkode: 8f289...45d

Merker det uten tvil!

Særlig når jeg ser min 8åring i vennegjengen/klassen. Mitt barn bruker kun iPad i tiden på skolen. Innslag av litt barnetv i helger, ikke alltid. Ingen tv/skjerm i hverdag. Hun leker og leker og leker. Kreativ og fantasifull. Når vi har venner på besøk, «kjeder» de seg. Jeg synes det er utrolig trist å innse hvilken påvirkning skjerm har på barna

Anonymkode: ecea1...5c1

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Eg jobbet på ein institusjon der ein psykolog veiledet oss. Ho sa ofte at mykje skjerm ikkje var bra. Det erstattet ein del av tiden som man mykje heller burde kommunisere i den virkelige verden. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke bare ser man det på kroppsholdningen til barna, men merker det på at de er litt mer apatiske, er mindre nysgjerrige og reflekterende, stiller mer "enkle", konkrete spørsmål og har mye mindre fantasi, blir fortere rastløse. Men særlig på apatien merker man også foreldrene bruker skjermen litt for mye (som forskning fra Sverige viser) 

Hører lærere forteller at når barna er på skolen er de i dopamin-detox og de klarer ikke engasjere elevene uten en skjerm eller video. Barna har utrolig dårlig ordforråd og viser lite evne til å reflektere og stille spørsmål. 

Tull og tøys 

Anonymkode: bb8c7...3a0

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker hvert fall fra min barndom de barna som ikke fikk skjerm.. de ble helt understimulerte og fikk tv-cravings så fort de var på besøk hos andre..

men fornuft og ansvar for eget liv er fine verdier 😅

Anonymkode: 54499...d4a

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner igjen det du mener med skjermbarn, og det er skremmende å se. Og skremmende hvor mye kognitiv dissonans foreldrene har. Hvordan de ikke ser at de skader barna sine, ødelegger deres indre motivasjon. 

Anonymkode: 90e68...100

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Traff TS et sårt punkt? 😅

Jeg merker veldig godt hvilke barn som er skjermbarn, de mister evnen til å leke, og å glede seg over små ting, som det å kaste pinner i en bekk og se hvilken som kommer først under broa. De vil også skjeldent ut og leke. I tillegg er de ekstremt tidlig jevnalderorienterte, noe som er logisk siden skjermtiden erstatter tiden de skulle brukt til å styrke tilknytningen til sine primære omsorgspersoner. 😔

Anonymkode: a3464...773

For en tullete påstand 

Anonymkode: bb8c7...3a0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Merker det uten tvil!

Særlig når jeg ser min 8åring i vennegjengen/klassen. Mitt barn bruker kun iPad i tiden på skolen. Innslag av litt barnetv i helger, ikke alltid. Ingen tv/skjerm i hverdag. Hun leker og leker og leker. Kreativ og fantasifull. Når vi har venner på besøk, «kjeder» de seg. Jeg synes det er utrolig trist å innse hvilken påvirkning skjerm har på barna

Utrolig trist, absolutt! Og utrolig trist at foreldre i stedet for å ta det på alvor, unnskylder og bortforklarer, med tanke på den enormt skadelige effekten det har på barna deres. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Barnet mitt får ubegrenset tid til Tv, Nintendo og nettbrett hos mor. Det merkes godt i helger og ferier her. Barnet på 7 år sliter med å finne på lek, lite fantasi og blir irritert når det bare er barnetv morgen og kveld.  Vi har Nintendo, men ser ingen grunn til å bruke den så ofte. Sist vi brukte den var før jul og nå som ferien har startet så har han mast masse etter den skjermen. 

Jeg syns det er kjedelig med mas om spill, fortnite og minecraft hele tiden. Barna som bor her fulltid løper ut døra så fort de har mulighet. De leker godt alene, mens 7 åringen ikke er i stand til å leke alene. 

7 åringen har god fysikk, hn er på diverse aktiviteter ukentlig, så det merkes ikke på den måten. 

Anonymkode: e907f...c00

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Merker det uten tvil!

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Barnet mitt får ubegrenset tid til Tv, Nintendo og nettbrett hos mor. Det merkes godt i helger og ferier her. Barnet på 7 år sliter med å finne på lek, lite fantasi og blir irritert når det bare er barnetv morgen og kveld.  Vi har Nintendo, men ser ingen grunn til å bruke den så ofte. Sist vi brukte den var før jul og nå som ferien har startet så har han mast masse etter den skjermen. 

Jeg syns det er kjedelig med mas om spill, fortnite og minecraft hele tiden. Barna som bor her fulltid løper ut døra så fort de har mulighet. De leker godt alene, mens 7 åringen ikke er i stand til å leke alene. 

7 åringen har god fysikk, hn er på diverse aktiviteter ukentlig, så det merkes ikke på den måten. 

Anonymkode: e907f...c00

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg kjenner igjen det du mener med skjermbarn, og det er skremmende å se. Og skremmende hvor mye kognitiv dissonans foreldrene har. Hvordan de ikke ser at de skader barna sine, ødelegger deres indre motivasjon. 

Tre strålende eksempler på bekreftelsesbias kombinert med en kasual feilslutning. Dere har en sterk idé om at skjerm = negativt, og leter etter tegn som bekrefter det, heller enn å undersøke årsakene til adferden nøytralt.

Selvsagt er ikke skjerm 24/7 positivt. Men her vil jeg tro de aller fleste foreldre er fullt i stand til å opprettholde et fornuftig nivå på skjermbruken. Der hvor dette ikke er tilfellet er det nok ofte flere ting å ta tak i enn kun skjermbruken. 

• Liker 5
Skrevet

Det er helt klart en økende andel elever med "ADHD light" på skolen, med redusert evne til å konsentrere seg over tid og lite utholdenhet. Mange elever som ikke takler å ikke få ting til med en gang, stå i det å måtte øve, og stoppe opp og faktisk tenke over en oppgave. Det gjelder ofte elever som har vært tidligst ute med smarttelefon, som sier selv de har ubegrenset tid på YouTube/Tiktok, eller har gaming som hovedinteresse. 

Anonymkode: 7d82f...cf4

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Anonymkode: 0e4c2...c16

Vel, de kastet nok formen etter at du ble laget da for alle er faktisk ikke lik deg. Herregud, ta deg en halvtime på tiktok.

Anonymkode: f5ea3...e49

Skrevet

Merker det veldig godt. Vi kjenner jo ungene og snakker med dem, så jeg ser at de som sier de er mye på skjerm har noen fellestrekk. Og med skjerm mener jeg ikke tv og vilkårlig spilling her og der, men disse som henger på YouTube i timesvis og bare ser på fjas der. Tegnene jeg ser er manglende evne til lek, de kjeder seg lett og maser om pad og gaming, samt de har et fattigere ordforråd og snakker youtube-engelsk. Dette er gutter i 6-7års alder, og heldigvis er de færreste slik. 

Anonymkode: 6d622...134

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Vrøvl fra ende til annen.  

Anonymkode: 550f8...cc9

• Liker 1
Skrevet

Tre strålende eksempler på bekreftelsesbias kombinert med en kasual feilslutning. Dere har en sterk idé om at skjerm = negativt, og leter etter tegn som bekrefter det, heller enn å undersøke årsakene til adferden nøytralt.

Selvsagt er ikke skjerm 24/7 positivt. Men her vil jeg tro de aller fleste foreldre er fullt i stand til å opprettholde et fornuftig nivå på skjermbruken. Der hvor dette ikke er tilfellet er det nok ofte flere ting å ta tak i enn kun skjermbruken. 

Man trenger ikke være forsker for å forstå at skjermbruk naturligvis fører til at mange barn leker mindre.

Frilek er utrolig viktig!

• Liker 12
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Hva er forresten «fornuftig nivå på skjermbruk»? Kan vi si noe helt konkret der?

Det var jo lenge (uten sammenligning forøvrig) helt greit å røyke rundt barn, innendørs i bil, kjøre uten sikring av barn i bil..

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er forresten «fornuftig nivå på skjermbruk»? Kan vi si noe helt konkret der?

Det var jo lenge (uten sammenligning forøvrig) helt greit å røyke rundt barn, innendørs i bil, kjøre uten sikring av barn i bil..

Nå har det jo kommet konkrete anbefalinger for skjermbruk. Du kan ta en titt på de om du vil

https://www.nrk.no/norge/dette-er-dei-nye-skjermrada_-barn-under-2-ar-bor-unnga-skjerm-heilt-1.17443430

Anonymkode: 47d52...a35

• Liker 5
Skrevet

Er du i kontakt med mange barn og vet mye om skjermbruken deres?

Her blir barna skjermbarn om en vil eller ei - gjennom skolen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Traff TS et sårt punkt? 😅

Jeg merker veldig godt hvilke barn som er skjermbarn, de mister evnen til å leke, og å glede seg over små ting, som det å kaste pinner i en bekk og se hvilken som kommer først under broa. De vil også skjeldent ut og leke. I tillegg er de ekstremt tidlig jevnalderorienterte, noe som er logisk siden skjermtiden erstatter tiden de skulle brukt til å styrke tilknytningen til sine primære omsorgspersoner. 😔

Anonymkode: a3464...773

Barnet mitt (4) ser altfor mye skjerm i perioder, men er full av energi, utforskende, nysgjerrig, reflekterende, stiller mange store og små spørsmål, over gjennomsnittet god fantasi ( i følge barnehagen), kan bli helt oppslukt i rollelek og annen lek kjempelenge, og senest i går stod han i 45 minutter og kastet pinner og blomster ned fra en bro for å se at de kom ut på andre siden. Kreativ, skravlende, oppvakt, smart osv. Jeg vet at forskning viser uheldige effekter av for mye skjerm, og jeg prøver å begrense det, men av ulike årsaker blir det altfor mye skjerm i forhold til hva jeg skulle ønske. Men dere ville i alle fall ikke sett det på mitt barn hvis oppramsingene deres er kriteriene dere går etter. Heldigvis. Så skal jeg fortsette å prøve å begrense det videre når omstendighetene forandrer seg.

Anonymkode: 21a6d...523

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Merker det veldig godt. Vi kjenner jo ungene og snakker med dem, så jeg ser at de som sier de er mye på skjerm har noen fellestrekk. Og med skjerm mener jeg ikke tv og vilkårlig spilling her og der, men disse som henger på YouTube i timesvis og bare ser på fjas der. Tegnene jeg ser er manglende evne til lek, de kjeder seg lett og maser om pad og gaming, samt de har et fattigere ordforråd og snakker youtube-engelsk. Dette er gutter i 6-7års alder, og heldigvis er de færreste slik. 

Anonymkode: 6d622...134

Jeg jobber som lærer.

De har også et ordforråd med ord som brukes mye på YouTube og tiktok. Mye banning, de henviser til memes og virale videoer, og ikke kun barnevennlige videoer... Jeg sitter noen ganger og scroller på tiktok og ser videoer som ikke er noe for barn. Men mange barn 8+ snakker mye om de samme videoene på skolen. De pleier også ofte å få se på mye film og spille spill med høyere aldersgrense. De har dårlig følelsesregulering fordi foreldrene typisk setter på tv eller gir dem paden for å roe dem når de blir sinte. Når disse barna blir frustrerte på skolen, drar de frem skoleipaden og ser på youtube. Nekter du dem ipaden så blir de kjempesinte. Ganske mange av de barna med atferdsvansker gjør dette. Og da tenker jeg at det ikke er rart de har atferdsvansker.. det er en ond sirkel. 

Anonymkode: 31c44...ca0

• Liker 4
  • Nyttig 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...