Gå til innhold

Flere som merker hvilke barn som er "skjermbarn"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare ser man det på kroppsholdningen til barna, men merker det på at de er litt mer apatiske, er mindre nysgjerrige og reflekterende, stiller mer "enkle", konkrete spørsmål og har mye mindre fantasi, blir fortere rastløse. Men særlig på apatien merker man også foreldrene bruker skjermen litt for mye (som forskning fra Sverige viser) 

Hører lærere forteller at når barna er på skolen er de i dopamin-detox og de klarer ikke engasjere elevene uten en skjerm eller video. Barna har utrolig dårlig ordforråd og viser lite evne til å reflektere og stille spørsmål. 

Anonymkode: 8f289...45d

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 22
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tøv.

Barn som bruker skjerm i fornuftige mengder har ingen av symptomene du ramser opp. Heller enn å bli mindre nysgjerrige har de et verktøy som hjelper de til å slå opp historiske fakta og oppdatert forskning på temaer de er interessert i («Mamma, visste du at dinosaurer kanskje hadde fjær?»)

Anonymkode: d2309...3e2

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tøv.

Barn som bruker skjerm i fornuftige mengder har ingen av symptomene du ramser opp. 

Så er det vel kanskje heller ikke "skjerm i fornuftige mengder" TS mener med "skjermbarn"?

Anonymkode: 29d4f...cd3

• Liker 20
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Traff TS et sårt punkt? 😅

Jeg merker veldig godt hvilke barn som er skjermbarn, de mister evnen til å leke, og å glede seg over små ting, som det å kaste pinner i en bekk og se hvilken som kommer først under broa. De vil også skjeldent ut og leke. I tillegg er de ekstremt tidlig jevnalderorienterte, noe som er logisk siden skjermtiden erstatter tiden de skulle brukt til å styrke tilknytningen til sine primære omsorgspersoner. 😔

Anonymkode: a3464...773

Er det så vanskelig for deg å akseptere at andre har andre erfaringer enn deg selv? Tror du at du alltid eier sannheten? :klo: 

Jeg etterlyser for øvrig definisjonen av «skjermbarn». Uten en definisjon av hva du snakker om blir denne tråden like relevant som om vi snakket om «bukseunger». :klo: 

• Liker 5
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så er det vel kanskje heller ikke "skjerm i fornuftige mengder" TS mener med "skjermbarn"?

Anonymkode: 29d4f...cd3

Se mitt spørsmål under.

Uten en definisjon av hva i alle dager TS snakker om så inneholder åpningsinnlegget kun vås. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

tøv, mitt barn får se endel skjerm og jeg opplever at det pirrer nysgjerrigheten, mye store spørsmål om ting jeg på samme alder ikke hadde. Hen kan alle verdens lands grenser, flagg, snakker to språk fullverdig og et tredje hen lærer seg.

De barna som du påstår virker som skjermbarn er nok barn som ellers ikke ville vært veldig inntresserte i å lære og stille store spm. 

Hen går forøvrig på internasjonal skole og her testes barn tre ganger i året, hen ligger above and beyon eller exceeding på alle fag og generelt.

Hen er 7,

Anonymkode: 887d5...176

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Traff TS et sårt punkt? 😅

Jeg merker veldig godt hvilke barn som er skjermbarn, de mister evnen til å leke, og å glede seg over små ting, som det å kaste pinner i en bekk og se hvilken som kommer først under broa. De vil også skjeldent ut og leke. I tillegg er de ekstremt tidlig jevnalderorienterte, noe som er logisk siden skjermtiden erstatter tiden de skulle brukt til å styrke tilknytningen til sine primære omsorgspersoner. 😔

Anonymkode: a3464...773

Noe sier meg at du ikke har tatt ex. phil. 

Anonymkode: 69894...c51

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Kg i et nøtteskall. 

Kjenner jeg blir apatisk av hele tråden.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noe sier meg at du ikke har tatt ex. phil. 

Anonymkode: 69894...c51

:fnise:

Anonymkode: f5ea3...e49

• Liker 10
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Eller, merker at en del skjermbarn er ufokuserte og rastløse, men ikke at de er hverken apatiske, "enkle" eller fantasiløse.

Anonymkode: 17ac0...501

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

tøv, mitt barn får se endel skjerm og jeg opplever at det pirrer nysgjerrigheten, mye store spørsmål om ting jeg på samme alder ikke hadde. Hen kan alle verdens lands grenser, flagg, snakker to språk fullverdig og et tredje hen lærer seg.

De barna som du påstår virker som skjermbarn er nok barn som ellers ikke ville vært veldig inntresserte i å lære og stille store spm. 

Hen går forøvrig på internasjonal skole og her testes barn tre ganger i året, hen ligger above and beyon eller exceeding på alle fag og generelt.

Hen er 7,

Anonymkode: 887d5...176

Kanskje din skjermbruk burde begrenses selv, siden du har så dårlig ordforråd og til dels skriver på engelsk? 

Anonymkode: 0e4c2...c16

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje din skjermbruk burde begrenses selv, siden du har så dårlig ordforråd og til dels skriver på engelsk? 

Eller kanskje brukeren kommer fra et annet sted og har et annet morsmål siden barnet går på internasjonal skole. Er ikke umulig det vet du.

Uansett, barna som har brukt mye skjerm hos oss på trinnet har ikke vært apatiske og har vært flinkere i lek enn barna med mindre tilgang til skjerm, for de vil ikke annet enn å se på film og å spille for det for det går ikke hjemme så da blir det et mas uten like på skole og når de er på besøk hos andre barn.

Det går faktisk an å game og se på youtube i tillegg til å være kreativ og aktiv i lek og sport. Det ene utelukker ikke det andre, så snever tankegang kommer man ikke langt med.

• Liker 9
Skrevet

Det er vel bevist at skjermbruk kan føres til utvikling av en del ferdigheter. bl.a kreativitet/språk. Så det er jo ikke helt bra for barn og vær helt skjermfrie heller som mange sikte mot-

Om TS snakke om "skjermbarn" som de som sitter foran en skjerm døgnet rundt omtrent, så er jo ikke det bra på noen som helst måte.
Viktig med en god balanse og barn/undom for utfolde seg på flere måter, samt fysisk aktivitet er viktig.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må det være enten eller? Jeg har ingen tro på fullstendig forbud mot skjerm. Vår har en balanse av skjerm og selvstendig lek. Heldigvis har vi ei frøken som aldri kan få nok av å være ute, elsker å leke med vennene i barnehagen og skravler i ett kjør. Men når det er dårlig vær, hun er syk etc så er det selvsagt lov å bruke skjermen. 

Anonymkode: 47d52...a35

AnonymBruker
Skrevet

vi har aldri hatt begrensninger på skjerm. Ungene er allikevel oppegående, sosiale, har et godt språk er nysgjerrige og klarer seg godt på skolen og i sosiale lag. 

Når vil ikke jeg kalle mine "skjermbarn", da de driver med varierte aktiviteter. Men de kan ha "hele" dager med skjerm når anledningen byr deg. I dag er en sånn dag for den yngste. 

Anonymkode: 775bf...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dom som sier at andre er domme, dom er domme dom….

Anonymkode: 961b1...bca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Eller kanskje brukeren kommer fra et annet sted og har et annet morsmål siden barnet går på internasjonal skole. Er ikke umulig det vet du.

Dette blir en digresjon, men jeg synes faktisk at det der bare er unnskyldninger. Jeg er født i et annet land, kunne opprinnelig 5 språk i tillegg til de vanlige to. Skriver jeg på engelsk? Nei. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt du nevner i HI er symtom på stillesittende livsstil. Årsak kan være alt mulig. Traumer osv. 

Anonymkode: 949f2...5ea

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...