Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har bestemt oss for å ta en pause på 2-3 måneder. Dette er fordi: vi har vært sammen i snart 3 år, og han har alltid slitt med dårlig selvfølelse og selvtillit. Jeg er fra en trøblete familie, hvor jeg har hatt mye traumer fra barndommen, og har ikke klart å regulere følelsene mine i dette forholdet. Jeg har aldri hatt et så trygt relasjon med noen, og det har vært turbulent, og han har blitt psykisk sliten av meg, i tilleg til at selvfølelsen hans har blitt enda dårligeree. Jeg går i terapi for relasjonstraumer, og har blitt betydelig bedre. Men kjæresten min har blitt dårligere.

Vi elsker hverandre svært mye, og alt det andre er egentlig bra, og vi begge er enige om at vi aldri har møtt noen som vi har hatt så god kjemi med, men at vi begge skulle egentlig ha jobbet intenst med våre egne pproblemer før vi gikk inn i forholdet. 

Jeg har flere ganger oppfordret til å ta pause, for å jobbe med våre problemer, men han hr alltid fått panikk av dette og nektet. Nå har kjæresten min ikke mer og gi, og er psykisk sliten, og vi har bestemt oss for å ta 2-3 måneder pause. 

jeg har kjærlighetssorg, jeg er redd kjæresten min ikke klarer å bli sammen med meg igjen, fordi han trenger mer tid. Og kanskje det aldri blir bra? Han har sagt at han vil være sammen med meg foralltid, men at akkurat nå så trenger han å bli frisk for å kunne være i et forhold.

har noen lignende historie? Og har det hjulpet med så lang pause? 

Anonymkode: 6398d...9e1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min personlige erfaring: Pauser i seg selv er bare tull og vil ødelegge mer enn det hjelper. 

Du sier det har hjulpet for deg å gå i terapi. Nemlig!  Det ville nok hjulpet for ham også. Kanskje til og med parterapi for å gi dere noen verktøy og lære dere å kjenne igjen ting osv. Å faktisk ta tak i ting hjelper. Om man har "pause" eller ikke har lite med saken å gjøre. 

Det kanskje en "pause" kan hjelpe på er når det har blitt for mye konflikt, følelser og støy i forholdet og man trenger å la dette legge seg litt slik at man klarer å kommunisere igjen uten at alt av branner blusser opp igjen med en gang. Men pause uten innhold og formål har jeg liten tro på. 

Anonymkode: e95f1...09e

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Barnslig.

Når dere begge to har så stor bagasje med problemer så vil det beste være å gjøre det slutt og få orden på problemene før dere går inn i noe nytt forhold. 

Anonymkode: ee43e...bc6

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Min personlige erfaring: Pauser i seg selv er bare tull og vil ødelegge mer enn det hjelper. 

Du sier det har hjulpet for deg å gå i terapi. Nemlig!  Det ville nok hjulpet for ham også. Kanskje til og med parterapi for å gi dere noen verktøy og lære dere å kjenne igjen ting osv. Å faktisk ta tak i ting hjelper. Om man har "pause" eller ikke har lite med saken å gjøre. 

Det kanskje en "pause" kan hjelpe på er når det har blitt for mye konflikt, følelser og støy i forholdet og man trenger å la dette legge seg litt slik at man klarer å kommunisere igjen uten at alt av branner blusser opp igjen med en gang. Men pause uten innhold og formål har jeg liten tro på. 

Anonymkode: e95f1...09e

Vi er oppegående nok til å forstå at en pause ikke hjelper på veldig mye, det er nettopp derfor det aldri ble noe av det før. Frem til nå. Det har vært helt ekstremt mye. Usnsett hvir mye vi prøver er det en slags negativ gnist det som er preget av mye bitterhet, sinne, og at begge har blitt såret av hverandre. Vi vil ikke gi opp på hverandre, så dette har blitt eneste løsningen

Skrevet

En kortere pause for å få egentid, finne seg selv trenger ikke å være dumt. Men det kan også være at puslespillbrikkene forandrer fasong, så man ikke får de sammen på samme måte igjen etterpå - en risiko å ta.

Det er ingen mulighet for å bestemme seg for ei uke av og ei uke på eller lignende istedet da? Bare for å få puste på hvert sitt hold mens man jobber med seg selv?

AnonymBruker
Skrevet
Tekumseh79 skrev (4 minutter siden):

En kortere pause for å få egentid, finne seg selv trenger ikke å være dumt. Men det kan også være at puslespillbrikkene forandrer fasong, så man ikke får de sammen på samme måte igjen etterpå - en risiko å ta.

Det er ingen mulighet for å bestemme seg for ei uke av og ei uke på eller lignende istedet da? Bare for å få puste på hvert sitt hold mens man jobber med seg selv?

Nei, kjæresten min er ekstrem sårbar. Og vil ha tid for seg selv. Han trenger denne tiden, og vi begge gjør det for en ekte endring. Det mener vi kommer av å være helt for oss selv og jobbe intensivt med oss selv

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

«Jobbe intenst med seg selv»? Så hva er planen egentlig? Og har du virkelig tro på at den virker?

Jeg synes det virker rart å fucke opp en slik god og viktig relasjon. 

Anonymkode: fe650...79a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

«Jobbe intenst med seg selv»? Så hva er planen egentlig? Og har du virkelig tro på at den virker?

Jeg synes det virker rart å fucke opp en slik god og viktig relasjon. 

Anonymkode: fe650...79a

Det er det kjæresten min sier. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å respektere det.. vi har prøvd alt. Fra å ha korte pauser, til å bo litt fra hverandre. Om dette kanskje fungerer, så vil jeg gjøre det. Men blir jo usikker når andre reagerer negativt? Samtidig vet jeg jo at hver forhold er unik, og dere vet jo ikke hvordan det er for oss

AnonymBruker
Skrevet

For min del er det alt eller ingenting.

Men når dere gjør hverandre syke, så tenker jeg dere rett og slett vil bli ulykkelig med hverandre.

En pause er i mine øyne et brudd. Og det beste da er null kontakt og fokusere på seg selv.

Anonymkode: cbf69...477

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 9b640...d5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at dere tar en pause. Jeg og kjæresten gjorde også det. Det hjalp mye, men vi hadde en lang vei igjen å gå. Og nå 3 år senere så vet vi enda ikke om vi får det til. Jeg tror veien vår måtte bli slik, det har vært mye som har holdt oss sammen. Men det har definitivt skadet oss begge. Samtidig så er det slik, en greier ikke alltid å bevege seg ut av de destruktive mønstrene, en går i en oppadgående spiral, men den tar den tiden det tar. 

Bruk tiden så godt du kan, jobb med deg selv, jobb med å få trygg tilknytning inni deg selv, til delene av deg selv. 

Bare still spørsmål om det er noe jeg kan hjelpe med. Relasjonstraumer og kptsd er noe jævelskap, og det tærer enormt på menneskene som er rundt oss. 

Anonymkode: 20648...48a

AnonymBruker
Skrevet

Det kan det. Gjorde det og kjente med en gang at det var helt riktig å ikke tilbake..

Anonymkode: 40900...196

AnonymBruker
Skrevet

Pause er bare et annet ord for de som er for feige til å gjøre det slutt.

Vil du bli gående på gress som en backup i tilfelle han ombestemmer seg?

Anonymkode: c8f20...9e1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Så bra at dere tar en pause. Jeg og kjæresten gjorde også det. Det hjalp mye, men vi hadde en lang vei igjen å gå. Og nå 3 år senere så vet vi enda ikke om vi får det til. Jeg tror veien vår måtte bli slik, det har vært mye som har holdt oss sammen. Men det har definitivt skadet oss begge. Samtidig så er det slik, en greier ikke alltid å bevege seg ut av de destruktive mønstrene, en går i en oppadgående spiral, men den tar den tiden det tar. 

Bruk tiden så godt du kan, jobb med deg selv, jobb med å få trygg tilknytning inni deg selv, til delene av deg selv. 

Bare still spørsmål om det er noe jeg kan hjelpe med. Relasjonstraumer og kptsd er noe jævelskap, og det tærer enormt på menneskene som er rundt oss. 

Anonymkode: 20648...48a

Er det noen plass jeg kan snakke med deg privat? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes det virker rart å fucke opp en slik god og viktig relasjon

For kjæresten høres ikke dette ut som en god relasjon eller et godt forhold for ham. TS beskriver noe av sin atferd og det høres ikke bra eller godt ut. Dysfunksjonelt og ufriskt, vil jeg kalle det.

Anonymkode: 31db2...a5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det noen plass jeg kan snakke med deg privat? 

Lurt ts, finn deg noen å snakke privat med.

Her ble det mye negativt, men det handler om at andre har sine erfaringer. Jeg tenker at å ha tid for seg selv som dere snakker om ikke er pause i forholdet. Det høres ut som dere har avtale om å ikke ha kontakt i 2-3 måneder, men at forholdet ikke er over? Dvs ingen dater andre?

Det er flott at du går i terapi men det burde han også. Å «jobbe med seg selv» i et par måneder er jeg usikker om gir effekt.

Men jeg må si, hvis du har alvorlige relasjonsskade og han har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelser så må jeg innrømme at det høres ut som en vanskelig match 

Anonymkode: 313e8...5ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurt ts, finn deg noen å snakke privat med.

Her ble det mye negativt, men det handler om at andre har sine erfaringer. Jeg tenker at å ha tid for seg selv som dere snakker om ikke er pause i forholdet. Det høres ut som dere har avtale om å ikke ha kontakt i 2-3 måneder, men at forholdet ikke er over? Dvs ingen dater andre?

Det er flott at du går i terapi men det burde han også. Å «jobbe med seg selv» i et par måneder er jeg usikker om gir effekt.

Men jeg må si, hvis du har alvorlige relasjonsskade og han har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelser så må jeg innrømme at det høres ut som en vanskelig match 

Anonymkode: 313e8...5ce

Ja, vi har ikke definert forholdet som over, men at han trenger pusterom siden han er svært psykisk sliten. Det har gått utover sosiale livet hans, jobb, og skole.

han vet og at jeg strever og prøver hardt hver eneste dag, så det er vanskelig for han og. Han sa denne pausen var ikke fir at han ville finne noen andre, for det er kun meg han vil ha, men at han må bli mentalt friskere for å kunne være i et stabilt forhold. 

jeg har blitt mye bedre, og jeg er overhodet ikke like ille som det jeg var for 2 år siden. Han sier det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å gå til terapi sammen også. Kanskje dere får noen verktøy for å jobbe med forholdet også. Kjærlighet skal ikke være så komplisert når begge to gir og tar i forholdet. Hva er det du gjør som sliter han ut. Og hva er det han gjør som ikke gir deg nok trygghet. Hva gjør du for at han ikke får nok selvtillit. Ja det er mye men kan jobbe med. Jeg har vært gift i 25 år. Ja vi har hatt oppturer og nedturer vi å. Men viktig å se hva partner trenger. Begge veiene. Og viktig å velge sine kamper. 

Anonymkode: 66db3...b44

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg og kjæresten min har bestemt oss for å ta en pause på 2-3 måneder. Dette er fordi: vi har vært sammen i snart 3 år, og han har alltid slitt med dårlig selvfølelse og selvtillit. Jeg er fra en trøblete familie, hvor jeg har hatt mye traumer fra barndommen, og har ikke klart å regulere følelsene mine i dette forholdet. Jeg har aldri hatt et så trygt relasjon med noen, og det har vært turbulent, og han har blitt psykisk sliten av meg, i tilleg til at selvfølelsen hans har blitt enda dårligeree. Jeg går i terapi for relasjonstraumer, og har blitt betydelig bedre. Men kjæresten min har blitt dårligere.

Vi elsker hverandre svært mye, og alt det andre er egentlig bra, og vi begge er enige om at vi aldri har møtt noen som vi har hatt så god kjemi med, men at vi begge skulle egentlig ha jobbet intenst med våre egne pproblemer før vi gikk inn i forholdet. 

Jeg har flere ganger oppfordret til å ta pause, for å jobbe med våre problemer, men han hr alltid fått panikk av dette og nektet. Nå har kjæresten min ikke mer og gi, og er psykisk sliten, og vi har bestemt oss for å ta 2-3 måneder pause. 

jeg har kjærlighetssorg, jeg er redd kjæresten min ikke klarer å bli sammen med meg igjen, fordi han trenger mer tid. Og kanskje det aldri blir bra? Han har sagt at han vil være sammen med meg foralltid, men at akkurat nå så trenger han å bli frisk for å kunne være i et forhold.

har noen lignende historie? Og har det hjulpet med så lang pause? 

Ddt kommer ikke til å fungere. Du bruker han jo helt opp, og klarer ikke å slutte å bruke han selv om du ser det ødelegger han. Det er ikke kjærlighet  det er egoisme fra din side. 

Han har jo tydeligvis  hatt mye kjærlighet  som ikke har gått tidligere. Men dette høres ut som et forhold med psykisk  vold, der du er er utøver.

Pause  fungerer i 99,9% ikke. Men skjerpe seg før det er forsent, fungerer ganske bra. Desverre høres det ut som for sent, denne gangen

Anonymkode: e3bed...5e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ddt kommer ikke til å fungere. Du bruker han jo helt opp, og klarer ikke å slutte å bruke han selv om du ser det ødelegger han. Det er ikke kjærlighet  det er egoisme fra din side. 

Han har jo tydeligvis  hatt mye kjærlighet  som ikke har gått tidligere. Men dette høres ut som et forhold med psykisk  vold, der du er er utøver.

Pause  fungerer i 99,9% ikke. Men skjerpe seg før det er forsent, fungerer ganske bra. Desverre høres det ut som for sent, denne gangen

Anonymkode: e3bed...5e9

Det er det jeg har gjort ja, men jeg er så lei meg og ødelagt for at jeg har latt det gått så langt. Jeg har aldri vært i et forhold før, og jeg har hatt dype relasjonsproblemer. Det har blitt MYE bedre det siste året, og jeg er så forbanna sint og lei meg for at det måtte gå så langt at jeg har mistet den personen jeg elsker mest. 

I starten av forholdet prøvde jeg å si til kjæresten min at jeg har alvorlige problemer, og at for å beskytte han tror jeg det kunne være lurt at vi ikke bodde sammen, mens jeg jobbet med mine problemer. Men det ville ikke han, han mente det kunne fikses mens vi bodde sammen. Så jeg har alltid hatt selvinnsikt, prøvd å be om en pause for å jobbe med ting, og prøvd å gjøre det slutt for å slippe å såre han. 

nå er han utslitt, jeg har blitt friskere, men ingen har kommet godt ut av det. 

jeg håper vi kan finne tilbake til hverandre i fremtiden, for jeg har bevist for meg selv at jeg har kunnet blitt friskere, men mine forslag ble ikke hørt på, og konsekvensene må vi ta nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...