Majer Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Betyr det at vi også kan fjerne heterofil som begrep da? Og hvorfor har en del så mye mot det? Jeg biter meg merke i at de som ikke vil ha merkelapp ofte er de som liker både menn og kvinner- særlig de som heller mer mot et kjønn enn et annet. Hva er galt med å være bi, men like et kjønn i 90% av tilfellene? Jeg opplever det som at de undergraver seg selv
Tartufo Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Majer skrev (2 minutter siden): Betyr det at vi også kan fjerne heterofil som begrep da? Og hvorfor har en del så mye mot det? Jeg biter meg merke i at de som ikke vil ha merkelapp ofte er de som liker både menn og kvinner- særlig de som heller mer mot et kjønn enn et annet. Hva er galt med å være bi, men like et kjønn i 90% av tilfellene? Jeg opplever det som at de undergraver seg selv Tror mange hadde sluppet presset med å komme ut, dersom fokuset var at man kan forelske seg i begge kjønn, ikke hva man ER. Hvis du har en favorittrett, presenterer du deg ikke som Per som er fårikålelsker. Og ingen forventer at Per skal informere alle dersom han får en ny favorittrett. Mennesker er ikke statiske, men forandrer og utvikler seg hele livet. Jeg synes det er greit at vi har ord som beskriver legning (heterofil, homofil, lesbisk og bifil), men synes det er nok å si navnet på en eventuell kjæreste, og si han eller hun og mann eller kone om sin partner. Jeg forventer ikke at bekjente skal informere meg om deres legning. Er man nære venner, som prater om forelskelser og partner med hverandre, er det naturlig at man vet mer. Men man trenger ikke komme ut som heterofil/homofil/lesbisk/bifil. Forstår at homofile som føler seg sikker på egen legning kan ha behov for å komme ut/fortelle, men det bør komme fra dem, og ikke fra andres behov om å vite. 3 5
Anonymruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Tror mange blander sammen to ting her. å være lei av å bli putta i boks av andre, og det å være redd for å være åpen. Mange skeive spesielt de som liker flere kjønn får høre at de er "forvirra", "på vei til å bli noe annet", eller at de bare vil ha oppmerksomhet. Det er ikke rart noen ikke orker å bruke en merkelapp. Men det betyr ikke at det er noe galt med merkelapper i seg selv. Bi, pan, homo, hetero alt det er verktøy vi kan bruke hvis vi selv vil. Problemet er når andre bruker det som krav eller for å definere deg hardere enn du selv er klar for. Ja, du kan være bi og like ett kjønn 90 % av tida. Det gjør deg ikke mindre bi, like lite som en hetero som har ligget med én person i livet er mindre hetero. Så kanskje poenget er. Bruk merkelapper hvis de gir deg frihet, ikke hvis de føles som et bur. 1 4
Majer Skrevet 27. juni Forfatter #4 Skrevet 27. juni Anonymruker skrev (2 timer siden): Tror mange blander sammen to ting her. å være lei av å bli putta i boks av andre, og det å være redd for å være åpen. Mange skeive spesielt de som liker flere kjønn får høre at de er "forvirra", "på vei til å bli noe annet", eller at de bare vil ha oppmerksomhet. Det er ikke rart noen ikke orker å bruke en merkelapp. Men det betyr ikke at det er noe galt med merkelapper i seg selv. Bi, pan, homo, hetero alt det er verktøy vi kan bruke hvis vi selv vil. Problemet er når andre bruker det som krav eller for å definere deg hardere enn du selv er klar for. Ja, du kan være bi og like ett kjønn 90 % av tida. Det gjør deg ikke mindre bi, like lite som en hetero som har ligget med én person i livet er mindre hetero. Så kanskje poenget er. Bruk merkelapper hvis de gir deg frihet, ikke hvis de føles som et bur. Ja, og det er nettopp det Tartufo skrev (2 timer siden): Tror mange hadde sluppet presset med å komme ut, dersom fokuset var at man kan forelske seg i begge kjønn, ikke hva man ER. Hvis du har en favorittrett, presenterer du deg ikke som Per som er fårikålelsker. Og ingen forventer at Per skal informere alle dersom han får en ny favorittrett. Mennesker er ikke statiske, men forandrer og utvikler seg hele livet. Jeg synes det er greit at vi har ord som beskriver legning (heterofil, homofil, lesbisk og bifil), men synes det er nok å si navnet på en eventuell kjæreste, og si han eller hun og mann eller kone om sin partner. Jeg forventer ikke at bekjente skal informere meg om deres legning. Er man nære venner, som prater om forelskelser og partner med hverandre, er det naturlig at man vet mer. Men man trenger ikke komme ut som heterofil/homofil/lesbisk/bifil. Forstår at homofile som føler seg sikker på egen legning kan ha behov for å komme ut/fortelle, men det bør komme fra dem, og ikke fra andres behov om å vite. Men er man usikker på sin egen legning så er man jo enten bi eller pan? En som er homofil/lesbisk eller heterofil har jo statisk tiltrekning når det kommer til kjønn. Jeg har møtt folk som sier de er homofile og lesbiske, men som på et eller annet tidspunkt har likt noen av annet kjønn. Den type feilinformasjon ødelegger begreper og går utover alle. Da er de til mye bedre at man ikke ser på pan og bi som noe tabubelagt
kaiturid Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Er vel det de vil ha?? Hvorfor blir vi prakka på det flagget hele jævla tida? De kan gjøre akkurat som de vil for meg,men blir nok!! 2
Avispapir Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Kanskje fordi andre forsøker å putte på dem merkelapper som ikke stemmer? Feks bifil kvinne som gifter seg med mann blir gjerne feilaktig vurdert til at hun har "landet" på at hun er hetero. At hun kanskje er betatt av Lise i HR, synes er kjekk og dagdrømmer om Mari er det ikke noen som tenker på.
Alice Ra Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni Jeg vil ikke ha merkelapp pga pride. Pride ødelegger. Jeg vil ikke bli assosiert med pride. Ja, jeg er for likestilling av rettigheter, men folke(fylle)festen pride fremmer ikke dette. I juni er det kjipt å ikke være hetero, fordi alle spør om man skal delta på pride, hvorfor har du ikke regnbue på deg, har du ikke hengt opp prideflagget, skal du ikke kline offentlig og bla bla bla. I juni føler alle de har en rettighet å snakke om meg, mitt privatliv og mitt sexliv. De føler de har rett til å spørre og grave, mene, og ikke minst heie på meg. fuck pride! Jeg HATER pride! Ingen i mitt miljø deltar i pride. Pride ødelegger for alle oss som bare vil være et menneske ikke «homofil og stolt av det». 5 1 3
Tartufo Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni Majer skrev (2 timer siden): Ja, og det er nettopp det Men er man usikker på sin egen legning så er man jo enten bi eller pan? En som er homofil/lesbisk eller heterofil har jo statisk tiltrekning når det kommer til kjønn. Jeg har møtt folk som sier de er homofile og lesbiske, men som på et eller annet tidspunkt har likt noen av annet kjønn. Den type feilinformasjon ødelegger begreper og går utover alle. Da er de til mye bedre at man ikke ser på pan og bi som noe tabubelagt Man er ikke usikker på egen legning selv om man har forelsket seg i kun menn i f.eks. 30 år, og så plutselig faller for en kvinne. Mennesker kan utvikle seg og få nye preferanser. Derfor kan det å plassere seg i en bås føles statisk og lite fritt. De som ønsker å sette merkelapp på seg selv som hetero, homo, lesbisk eller bi, må gjerne gjøre det, men de som ikke ønsker en slik merkelapp, er ikke usikre på seg selv, kun åpne for at man ikke vet hva fremtiden bringer. Selv om du ikke liker f.eks. sushi, betyr ikke det at du aldri kommer til å like det. Og om du begynner å like det, betyr ikke det at du har vært usikker på smaken din tidligere. Man vet hva man liker der og da, og man vet også hvem man er forelsket i, selv om man ikke vet hva man kommer til å like, eller hvem man kommer til å forelske seg i i fremtiden. Forstår ikke hva du mener med feilinformasjon. Om noen forelsker seg kun i motsatt kjønn, må de da kunne si at de er heterofile på det tidspunktet. Men dette er som sagt tidligere et av problemene med å plassere mennesker i bås. Ingen vet hva som kan skje i framtiden. 3
Majer Skrevet 28. juni Forfatter #9 Skrevet 28. juni Avispapir skrev (20 timer siden): Kanskje fordi andre forsøker å putte på dem merkelapper som ikke stemmer? Feks bifil kvinne som gifter seg med mann blir gjerne feilaktig vurdert til at hun har "landet" på at hun er hetero. At hun kanskje er betatt av Lise i HR, synes er kjekk og dagdrømmer om Mari er det ikke noen som tenker på. Ja, jeg er enig, men bifil som merkelapp blir jo svekket om det bare er de som er 50-50 som kaller seg det. Samtidig ødelegger de også for de som er homofile og lesbiske ved at de utvanner de begrepene Alice Ra skrev (20 timer siden): Jeg vil ikke ha merkelapp pga pride. Pride ødelegger. Jeg vil ikke bli assosiert med pride. Ja, jeg er for likestilling av rettigheter, men folke(fylle)festen pride fremmer ikke dette. I juni er det kjipt å ikke være hetero, fordi alle spør om man skal delta på pride, hvorfor har du ikke regnbue på deg, har du ikke hengt opp prideflagget, skal du ikke kline offentlig og bla bla bla. I juni føler alle de har en rettighet å snakke om meg, mitt privatliv og mitt sexliv. De føler de har rett til å spørre og grave, mene, og ikke minst heie på meg. fuck pride! Jeg HATER pride! Ingen i mitt miljø deltar i pride. Pride ødelegger for alle oss som bare vil være et menneske ikke «homofil og stolt av det». Interessant perspektiv! Flere av mine streite venner tar seg sommerferie under pride-uka for å delta på mest mulig Tartufo skrev (17 timer siden): Man er ikke usikker på egen legning selv om man har forelsket seg i kun menn i f.eks. 30 år, og så plutselig faller for en kvinne. Mennesker kan utvikle seg og få nye preferanser. Derfor kan det å plassere seg i en bås føles statisk og lite fritt. De som ønsker å sette merkelapp på seg selv som hetero, homo, lesbisk eller bi, må gjerne gjøre det, men de som ikke ønsker en slik merkelapp, er ikke usikre på seg selv, kun åpne for at man ikke vet hva fremtiden bringer. Selv om du ikke liker f.eks. sushi, betyr ikke det at du aldri kommer til å like det. Og om du begynner å like det, betyr ikke det at du har vært usikker på smaken din tidligere. Man vet hva man liker der og da, og man vet også hvem man er forelsket i, selv om man ikke vet hva man kommer til å like, eller hvem man kommer til å forelske seg i i fremtiden. Forstår ikke hva du mener med feilinformasjon. Om noen forelsker seg kun i motsatt kjønn, må de da kunne si at de er heterofile på det tidspunktet. Men dette er som sagt tidligere et av problemene med å plassere mennesker i bås. Ingen vet hva som kan skje i framtiden. Alle som får nye preferanser rundt hvilke kjønn de tenner på er jo enten bi eller pan. Lesbisk, homofil og hetero er satt i stein. Derfor forstår jeg ikke at de som er flytende ikke bare kan stå for det. Folk er jo forskjellige, og de som flyter utgjør jo et flertall av befolkningen
Tartufo Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni (endret) Majer skrev (2 timer siden): Alle som får nye preferanser rundt hvilke kjønn de tenner på er jo enten bi eller pan. Lesbisk, homofil og hetero er satt i stein. Derfor forstår jeg ikke at de som er flytende ikke bare kan stå for det. Folk er jo forskjellige, og de som flyter utgjør jo et flertall av befolkningen Poenget er at du kan ikke si at personer som kun har forelsket seg i motsatt kjønn, og betraktet seg som heterofile, har vært usikre på sin legning, dersom de senere faller for en av samme kjønn. Først DA er det naturlig å si at de er bifile. De kan ikke si de er flytende/bifile FØR de har forelsket seg i samme kjønn, forstår du ikke det? Men som jeg har skrevet i et tidligere innlegg, så er jo dette en av ulempene med å plassere folk i bås. Hvorfor er det ikke nok å vite at mange kan forelske seg i begge kjønn, uten å sette folk i bås. Ingen vet sikkert hva som kan skje i fremtiden, derfor kan det å plassere folk i bås etter legning bli feil. Dersom du mener at heterofil og homofil legning er satt i stein, kan jo ingen kalle seg det. For ingen kan vite sikkert hvem de forelsker seg i i fremtiden. Det finnes for øvrig kun tre legninger, homo/lesbisk, heterofil og bifil. De som ser på seg selv som pan, er egentlig bifile, for det finnes kun to kjønn. Endret 28. juni av Tartufo 2 2
Marihønepøne Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni Majer skrev (1 time siden): Ja, jeg er enig, men bifil som merkelapp blir jo svekket om det bare er de som er 50-50 som kaller seg det. Samtidig ødelegger de også for de som er homofile og lesbiske ved at de utvanner de begrepene Interessant perspektiv! Flere av mine streite venner tar seg sommerferie under pride-uka for å delta på mest mulig Alle som får nye preferanser rundt hvilke kjønn de tenner på er jo enten bi eller pan. Lesbisk, homofil og hetero er satt i stein. Derfor forstår jeg ikke at de som er flytende ikke bare kan stå for det. Folk er jo forskjellige, og de som flyter utgjør jo et flertall av befolkningen Ingenting er satt i stein. Det er mennesker vi snakker om, ikke berggrunn. Jeg er 50 år og har visst at jeg har vært lesbisk siden jeg var 5. Jeg har ikke kastet så mye som et blikk i retning gutter og etterhvert menn. Så skjedde det noe alvorlig i livet mitt, det føltes som å miste fotfestet fullstendig. ÉMen jeg kom nå ut igjen på andre sida etterhvert og begynte å kjenne igjen meg selv. Bortsett fra på et punkt: jeg ble plutselig tiltrukket av menn. Noen ganger kun menn, andre ganger både kvinner og menn. Så hva er jeg? Bifil? Lesbisk og forvirra? Heterofil, men fortrengte det i flere tiår? Jeg vet ikke, og spiller det egentlig noen rolle for andre enn meg? Burde jeg ikke bruke tida mi på å bygge opp igjen livet mitt istedenfor å lete etter en merkelapp eller bås på legningen min? 1
Majer Skrevet 28. juni Forfatter #12 Skrevet 28. juni Tartufo skrev (23 minutter siden): Poenget er at du kan ikke si at personer som kun har forelsket seg i motsatt kjønn, og betraktet seg som heterofile, har vært usikre på sin legning, dersom de senere faller for en av samme kjønn. Først DA er det naturlig å si at de er bifile. De kan ikke si de er flytende/bifile FØR de har forelsket seg i samme kjønn, forstår du ikke det? Men som jeg har skrevet i et tidligere innlegg, så er jo dette en av ulempene med å plassere folk i bås. Hvorfor er det ikke nok å vite at mange kan forelske seg i begge kjønn, uten å sette folk i bås. Ingen vet sikkert hva som kan skje i fremtiden, derfor kan det å plassere folk i bås etter legning bli feil. Dersom du mener at heterofil og homofil legning er satt i stein, kan jo ingen kalle seg det. For ingen kan vite sikkert hvem de forelsker seg i i fremtiden. Det finnes for øvrig kun tre legninger, homo/lesbisk, heterofil og bifil. De som ser på seg selv som pan, er egentlig bifile, for det finnes kun to kjønn. Det er sant at man ikke alltid vet om må liker begge kjønn. Men folk sier jo at de er heterofile selv om de i fremtiden kanskje viser seg å være bifile. Men har man først likt begge kjønn så er man jo bifil. Da har det ikke noe å si om det bare har skjedd en eller to ganger Marihønepøne skrev (3 minutter siden): Ingenting er satt i stein. Det er mennesker vi snakker om, ikke berggrunn. Jeg er 50 år og har visst at jeg har vært lesbisk siden jeg var 5. Jeg har ikke kastet så mye som et blikk i retning gutter og etterhvert menn. Så skjedde det noe alvorlig i livet mitt, det føltes som å miste fotfestet fullstendig. ÉMen jeg kom nå ut igjen på andre sida etterhvert og begynte å kjenne igjen meg selv. Bortsett fra på et punkt: jeg ble plutselig tiltrukket av menn. Noen ganger kun menn, andre ganger både kvinner og menn. Så hva er jeg? Bifil? Lesbisk og forvirra? Heterofil, men fortrengte det i flere tiår? Jeg vet ikke, og spiller det egentlig noen rolle for andre enn meg? Burde jeg ikke bruke tida mi på å bygge opp igjen livet mitt istedenfor å lete etter en merkelapp eller bås på legningen min? Jo, jeg tenker det finnes langt viktigere ting enn legning, men så lenge legning nevnes er det jo greit at man har en formening. Du trodde jo du var lesbisk, men fant senere ut at du er bifil. Det er jo ikke noe problem det?
Marihønepøne Skrevet 28. juni #13 Skrevet 28. juni Majer skrev (3 minutter siden): Det er sant at man ikke alltid vet om må liker begge kjønn. Men folk sier jo at de er heterofile selv om de i fremtiden kanskje viser seg å være bifile. Men har man først likt begge kjønn så er man jo bifil. Da har det ikke noe å si om det bare har skjedd en eller to ganger Jo, jeg tenker det finnes langt viktigere ting enn legning, men så lenge legning nevnes er det jo greit at man har en formening. Du trodde jo du var lesbisk, men fant senere ut at du er bifil. Det er jo ikke noe problem det? Jeg vet ikke hva jeg er, men du vet hva jeg er uten å engang ha møtt meg? Greit vi har et orakel vi kan få hjelp av vi som er forvirra... 1
Majer Skrevet 28. juni Forfatter #14 Skrevet 28. juni Marihønepøne skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke hva jeg er, men du vet hva jeg er uten å engang ha møtt meg? Greit vi har et orakel vi kan få hjelp av vi som er forvirra... Nei, jeg vet ikke hva du er ute etter, men jeg vet at du har blitt tiltrukket av begge kjønn= bi. Jeg opplever at mange har litt gammeldagse tanker og holdninger rundt hva det vil si å være bi. Man trenger ikke like begge kjønn like mye, eller begge kjønn hvert år. Bi kan være flytende mens alt annet er statistisk. Du er jo ikke statisk?
Lava Anne Skrevet 28. juni #15 Skrevet 28. juni Ønsket er vel et resultat hvor man bare oppfattes som helt normal? Hvor ens legning eller identitet ikke er oppe til diskusjon hele tiden, gjenstand for kritikk eller man blir stemplet eller det man er blir brukt som stempel også på andre? Skjønner det godt. 1
Alice Ra Skrevet 28. juni #16 Skrevet 28. juni Majer skrev (8 timer siden): Ja, jeg er enig, men bifil som merkelapp blir jo svekket om det bare er de som er 50-50 som kaller seg det. Samtidig ødelegger de også for de som er homofile og lesbiske ved at de utvanner de begrepene Interessant perspektiv! Flere av mine streite venner tar seg sommerferie under pride-uka for å delta på mest mulig Alle som får nye preferanser rundt hvilke kjønn de tenner på er jo enten bi eller pan. Lesbisk, homofil og hetero er satt i stein. Derfor forstår jeg ikke at de som er flytende ikke bare kan stå for det. Folk er jo forskjellige, og de som flyter utgjør jo et flertall av befolkningen Nettopp. Pride er en fest for de heterofile som tror at ved å drikke seg fra forstanden, danse med regnbueflagg og kanskje gå i en parade, støtter homofiles rettigheter. Kanskje en overstadig beruset hetero kvinne til og med kliner litt med en annen hetero kvinne for å virkelig vise sin støtte. sannheten er at de er med på å stigmatisere homofile som en gruppe som kaster glitter rundt seg, danser seksualisert med minst mulig klær, og som menn som kler seg ut som kvinner. Ikke vanlige kvinner, men som kvinner med alt for mye sminke, vulgære klær og skyhøye hæler. pride er en fest for heterofile. Hadde det ikke vært for pride og den uønskede oppmerksomheten homofile får som følger av parader styrt av hva heterofile tror homofili er, så hadde antagelig verden ikke vært så full av hat mot homofile som det den i dag er. Og alt vi før har kjempet for, som rettigheter til å inngå ekteskap med likekjønnede, mulighet til å identifisere seg som ikke-binær, mulighet til militær karriere osv, hadde ikke blitt fratatt oss slik det nå har blitt i f.eks USA. pride er for heterofile som tror de viser homofile støtte ved å stigmatisere de som noe de fleste av oss ikke står for. Pride er en fyllefest. Pride gir et stempel jeg ikke vil ha. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå