Gå til innhold

Hodepine og utmattelse nesten hver eneste dag jeg har fri - hva skyldes dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt en del med utmattelse , og har nå gått ned til en 80 % stilling for å kunne balansere familieliv og jobb. Har fri en dag i uken. Gleder meg alltid til denne dagen, da jeg endelig har FRI. Men veldig ofte våkner jeg med hodepine som blir verre utover dagen. Står opp 0620 som vanlig for å gjøre barna klare til skole og barnehage. Etterpå , når roen senker seg i huset og jeg er alene «faller» jeg helt sammen på en måte. Ofte så sliten at jeg bare må ligge på sofaen. Finner ikke roen til å sove eller slappe skikkelig av.

Noen som har hatt det på samme måte og har noen råd til hva som kan hjelpe? 

Anonymkode: 3f9ce...9c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min kropp sparer også gjerne på sykdom til jeg har fri. Da slapper jeg av og det er fritt frem for alt som har ulma i det fjerne.

Anonymkode: e59fa...f1a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Migrene?

Anonymkode: 60856...1de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har slitt en del med utmattelse , og har nå gått ned til en 80 % stilling for å kunne balansere familieliv og jobb. Har fri en dag i uken. Gleder meg alltid til denne dagen, da jeg endelig har FRI. Men veldig ofte våkner jeg med hodepine som blir verre utover dagen. Står opp 0620 som vanlig for å gjøre barna klare til skole og barnehage. Etterpå , når roen senker seg i huset og jeg er alene «faller» jeg helt sammen på en måte. Ofte så sliten at jeg bare må ligge på sofaen. Finner ikke roen til å sove eller slappe skikkelig av.

Du lever ikke da med en lekkasje, aktivt pågående eller en gammel dårlig utbedret/ikke utbedret lekkasje? 
Inneklima feber, inneklima sykdom, toxic dust fever kjært barn har mange navn. 

Anonymkode: c5917...5b8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Migrene?

Anonymkode: 60856...1de

Migrene kan utløses når man slappet av.

AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt når man har mye stress i kroppen. Når man er midt i stresset så drives man av adrenalin og når kroppen slapper av så kommer smerter.

Jeg leste nettopp om en som var utbrent som fortalte om det. Du er nok nødt til å ta en sykemelding for å få roa ned og prøve å finne tilbake til deg selv og et bedre liv. 

Anonymkode: e8814...941

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nervesystemet ditt er på tur. Du trenger nok mye mer egenomsorg og hvile enn den ene dagen i uka. Klem

Anonymkode: 23ae6...648

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi du er for utslitt. Når kroppen får en sjansen til å slappe av forsøker den å fortelle deg hvor utslitt du er. Hvordan den ikke takler mer. Du lander fra å være i kronisk stress. 

Anonymkode: 19805...83d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje psykisk ut. Opplevde noe lignende for et par år siden. Var utmattet et helt år og pushet meg til bristepunktet. Da jeg omsider fikk sykemelding gikk kroppen rett i hvilemodus. Jeg fikk psykiske smerter i absolutt hele kroppen, influensa følelse og total fatigue over natta. Trodde noe var fysisk galt - men så var det nok bare et overbelastet nervesystem som ville tvinge meg til å slappe av når jeg først kunne. Mye rart kan skje når nervesystemet er i ubalanse og stresshormonene herjer.

Når man er utbrent merker man ikke hvor stressa eller overbelastet man er før det er for sent og man møter veggen. Jeg tenker at de fysiske symptomene er kroppen din sin måte å si ifra om at du trenger mer hvile i hverdagen.

Kroppen er ganske enkel når man tenker over det. Sliten = du må hvile. Hodepine = hodet ditt trenger å tas vare på. 

Anonymkode: 33ebf...399

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Drikker du vanligvis kaffe og lar være den dagen du har fri? Da kan det være mangel på koffein som kroppen er vant til.

Anonymkode: 398e0...0af

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/er-du-en-av-dem-som-blir-syk-nar-du-tar-ferie_-det-har-en-naturlig-forklaring-1.14111083

Jeg har kronisk migrene, og en av mine triggere er "hvile etter stress" - det er antagelig det samme med deg. 

Man har et så høyt stressnivå i kroppen når man er "på" at ingenting får bite på innad i kroppen. Nå du er ferdig med å være "på" og klar for å roe ned - så invaderes kroppen av alt som har blitt holdt ute - enten det er sykdom som forkjølelse (jeg blir alltid forkjøla når jeg har ferie om sommeren f.eks) eller man kroniske sykdommer som ligger i kroppen.

Så da er vel svaret - stress ned i hverdagen? Lettere sagt enn gjort.

Anonymkode: edb7a...159

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Drikker du vanligvis kaffe og lar være den dagen du har fri? Da kan det være mangel på koffein som kroppen er vant til.

Jeg drikker lite kaffe, Max to kopper.

Kan det være nok til å gi slike abstinenser?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/er-du-en-av-dem-som-blir-syk-nar-du-tar-ferie_-det-har-en-naturlig-forklaring-1.14111083

Jeg har kronisk migrene, og en av mine triggere er "hvile etter stress" - det er antagelig det samme med deg. 

Man har et så høyt stressnivå i kroppen når man er "på" at ingenting får bite på innad i kroppen. Nå du er ferdig med å være "på" og klar for å roe ned - så invaderes kroppen av alt som har blitt holdt ute - enten det er sykdom som forkjølelse (jeg blir alltid forkjøla når jeg har ferie om sommeren f.eks) eller man kroniske sykdommer som ligger i kroppen.

Så da er vel svaret - stress ned i hverdagen? Lettere sagt enn gjort.

Anonymkode: edb7a...159

Takk for link, veldig treffende for hvordan jeg føler jeg har det. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Helt normalt når man har mye stress i kroppen. Når man er midt i stresset så drives man av adrenalin og når kroppen slapper av så kommer smerter.

Jeg leste nettopp om en som var utbrent som fortalte om det. Du er nok nødt til å ta en sykemelding for å få roa ned og prøve å finne tilbake til deg selv og et bedre liv. 

Anonymkode: e8814...941

Jeg fikk en sykmelding pga utmattelse for ca.2 år siden. Var da sykmeldt i 14 dager. Følte ikke det hjalp så mye. Var fortsatt mye som skulle gjøres i hverdagen. Prøvde å trene litt, gå turer osv men følte meg nesten like sliten da jeg skulle tilbake i jobb. 

Nervesystemet ditt er på tur. Du trenger nok mye mer egenomsorg og hvile enn den ene dagen i uka. Klem

Anonymkode: 23ae6...648

Ja, må nok bli flinkere til å prioritere dette, men så vanskelig med to små barn. 

Det er fordi du er for utslitt. Når kroppen får en sjansen til å slappe av forsøker den å fortelle deg hvor utslitt du er. Hvordan den ikke takler mer. Du lander fra å være i kronisk stress. 

Anonymkode: 19805...83d

Ja, det høres logisk ut. Jeg hadde hodepine i hele går og la meg kl.1930. Fant ikke roen og sovnet ikke før i 02-tiden. Våknet i 06-tiden i morges og kjente at jeg fortsatt hadde hodepine og muskelsmerter i kroppen. Hjalp lå ta en Ibux men kjenner meg utrolig sliten. 

Høres kanskje psykisk ut. Opplevde noe lignende for et par år siden. Var utmattet et helt år og pushet meg til bristepunktet. Da jeg omsider fikk sykemelding gikk kroppen rett i hvilemodus. Jeg fikk psykiske smerter i absolutt hele kroppen, influensa følelse og total fatigue over natta. Trodde noe var fysisk galt - men så var det nok bare et overbelastet nervesystem som ville tvinge meg til å slappe av når jeg først kunne. Mye rart kan skje når nervesystemet er i ubalanse og stresshormonene herjer.

Når man er utbrent merker man ikke hvor stressa eller overbelastet man er før det er for sent og man møter veggen. Jeg tenker at de fysiske symptomene er kroppen din sin måte å si ifra om at du trenger mer hvile i hverdagen.

Kroppen er ganske enkel når man tenker over det. Sliten = du må hvile. Hodepine = hodet ditt trenger å tas vare på. 

Anonymkode: 33ebf...399

Jeg kjenner ofte smerter og prikking i fingre og tær, samt i skuldre/nakke og kjeve. Tannlegen sier han kan se jeg gnisser tenner om natten og har spurt om jeg er stresset. 

Kan jeg spørre hva du gjorde for å bygge deg opp igjen? 

Supert om andre også har tips å komme med om hvordan man stresser ned. Føler det er vanskelig i hverdagen med to barn. De er fortsatt så små at de trenger mye hjelp og det er noe «hele tiden». Far hjelper til, men er også ganske sliten. Er mye nattevåk. Vi har ikke mulighet for avlastning av familie/venner. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også litt slik, bare at det er umulig å ikke stresse. Må stresse med penger og bekymringer for barnet mitt. Ofte i helgen så får jeg vondt i hodet. Når man endelig har fri, skal helgen brukes på hodepine..

Anonymkode: f278a...f26

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte å skrive akkurat det samme. Jeg slet med hodepine i helgene lenge før jeg fant ut at det var pga koffeinen. 

Anonymkode: 3fa20...bd4

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg drikker lite kaffe, Max to kopper.

Kan det være nok til å gi slike abstinenser?

ts

Ja, det kan det, hvis du ikke drikker de 1-2 koppene til vanlig tid på fridagene. Jeg drikker 1-2 kopper kaffe om dagen, og på hverdager typisk tidlig om morgenen, før jeg drar på jobb. Jeg får hodepine utpå formiddagen hvis jeg ikke drikker morgenkaffe i helgene, og det tok litt tid før jeg skjønte sammenhengen. 

Ellers har jeg også opplevd det du beskriver, men det er noen år siden nå. Jeg har migrene, og pleide å få anfall i helger og begynnelsen av ferier, særlig hvis det hadde vært ekstra mye stress på jobb. I tillegg ble jeg ofte syk med vanlige infeksjoner som omgangssyke og forkjølelse i helger og ferier, i likhet med kollegene mine. Vi spøkte med det senest i går, at nå er det snart sommerferie, så da er det vår tur å få den kraftige hosten og feberen som går blant barna (jobber i barnehage).

Jeg er ikke så plaget med dette nå, med mindre jeg dropper morgenkaffen da, men det skjer svært sjelden. Hvorfor vet jeg ikke helt, men delvis er det nok at migrenen min ble bedre etter svangerskapene og delvis er det at jeg er ikke er for stresset for tiden. Jeg jogger en lang, rolig tur i skogen om jeg har mulighet fredag kveld, og innbiller meg at det hjelper veldig på mitt stressnivå inn i helgen de gangene det har vært veldig hektisk på jobb. 

Anonymkode: fe44c...9a5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide alltid å få migrene lørdager, når jeg våknet på første fridag etter en lang arbeidsuke med lang pendling. Typisk, det skjedde hver gang jeg hadde fri og kunne endelig slappe helt av.

Anonymkode: 4179f...4d5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplever også det når jeg er på ferie eller slapper av. Ofte vondt i kroppen/hodet. Sikkert fordi kroppen er på høygir hele tiden? 

Anonymkode: 98f25...960

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg pleide alltid å få migrene lørdager, når jeg våknet på første fridag etter en lang arbeidsuke med lang pendling. Typisk, det skjedde hver gang jeg hadde fri og kunne endelig slappe helt av.

Anonymkode: 4179f...4d5

Hadde det også sånn. Måtte nesten booke alle ferier dag to, sette av en dag til hodepine. Lå i mørket og kasta opp og sånn. Jeg har hatt utbytte av trim regelmessig og veldig strikt døgnrytme. Så jeg er oppe 05 i helga også. Helt i orden, føler meg våken og det er verdt det. Å prøve ikke stresse i jobb og overholde arbeidstid, ikke sitte lenge.., har også bidratt. Og sunn mat og regelmessig mat,

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...