Gå til innhold

Hvilke kjeler anbefaler dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjeler som har vært brukt i mange år og er blitt stygge. Må bytte de ut før jeg får fnatt.

Jeg har hatt kjelesett med teflon, de blir også ødelagt etter en stund. Teflonen skaller av. Trur jeg hadde Party kjelene og vil egentlig ikke ha de igjen.

Derfor lurer jeg på hva dere anbefaler og som tåler bruk på høy varme innimellom. Gjerne stekepanne også.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler kjeler og stekepanne i 100% stål uten teflonbelegg. Da får du egentlig ganske mange og billige kjelesett til en billig penge. De varer leeeenge og man slipper den giftige og helseskadelige teflonen!! 

Anonymkode: 6da73...ef4

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (16 minutter siden):

Jeg har kjeler som har vært brukt i mange år og er blitt stygge. Må bytte de ut før jeg får fnatt.

Jeg har hatt kjelesett med teflon, de blir også ødelagt etter en stund. Teflonen skaller av. Trur jeg hadde Party kjelene og vil egentlig ikke ha de igjen.

Derfor lurer jeg på hva dere anbefaler og som tåler bruk på høy varme innimellom. Gjerne stekepanne også.

Hvordan kjeler holder seg er avhengig av hvordan du behandler dem. 
Slenger du teflon i oppvaskmaskinen eller bruker noe annet enn myk silikon til å røre i dem med, så skaller de av. 
Teflon eller annet sort belegg som muligens kan ha et annet navn, er så lett å skylle av under rennende varmt vann etter bruk, at det er unødvendig å slenge dem i maskinen. Og ved ny brukelig de jo også grundig varme så det som eventuelt er av mikrober dør. 
Så nylig at det finnes stålpanner fra Woll, tre i settet på en landsdekkende kjøkken kjede butikk. De så både solide og gode ut. De hadde jeg gått for om jeg skulle bytte ut. 
Høiang polaris var i gamle dager et godt merke, men synes de har tapt seg mye etter diverse oppkjøp av andre bl.a. Tefal. 

Anonymkode: 5f706...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun kjeler i stål, har hatt mine kjeler fra Eva Trio i 16 år. 

Anonymkode: c29a7...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Eva Trio, Ikea 365+ og Le Creuset. Knallgode kjeler! Vi har hatt våre IKEA i snart 20 år. Liker de hakket bedre enn Eva Trio, pga enklere å håndtere, helle ut varmt vann osv. Ellers bruker jeg Le Creuset til alt bortsett fra ting som skal koke i vann. Bruker mindre strøm med dem, de holder så enormt bra på varmen.

Anonymkode: e96b8...07b

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eva Trio, Ikea 365+ og Le Creuset. Knallgode kjeler! Vi har hatt våre IKEA i snart 20 år. Liker de hakket bedre enn Eva Trio, pga enklere å håndtere, helle ut varmt vann osv. Ellers bruker jeg Le Creuset til alt bortsett fra ting som skal koke i vann. Bruker mindre strøm med dem, de holder så enormt bra på varmen.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har ansett IKEA365+ kjelene for dårlig greier. De er jo ikke så dyre, så skal jammen sjekke de ut til uka igjen.

Jeg hadde er Creuset kjelen, men brukte den så lite at jeg ga den bort til datteren min. 

Takk for tips 😊

Endret av Eva-Lena
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg anbefaler kjeler og stekepanne i 100% stål uten teflonbelegg. Da får du egentlig ganske mange og billige kjelesett til en billig penge. De varer leeeenge og man slipper den giftige og helseskadelige teflonen!! 

Anonymkode: 6da73...ef4

Ja, jeg har vurdert rene stålkjeler siden teflon flaker av etterhvert. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan kjeler holder seg er avhengig av hvordan du behandler dem. 
Slenger du teflon i oppvaskmaskinen eller bruker noe annet enn myk silikon til å røre i dem med, så skaller de av. 
Teflon eller annet sort belegg som muligens kan ha et annet navn, er så lett å skylle av under rennende varmt vann etter bruk, at det er unødvendig å slenge dem i maskinen. Og ved ny brukelig de jo også grundig varme så det som eventuelt er av mikrober dør. 
Så nylig at det finnes stålpanner fra Woll, tre i settet på en landsdekkende kjøkken kjede butikk. De så både solide og gode ut. De hadde jeg gått for om jeg skulle bytte ut. 
Høiang polaris var i gamle dager et godt merke, men synes de har tapt seg mye etter diverse oppkjøp av andre bl.a. Tefal. 

Vasker kjeler for hånd da de tar mye plass i oppvaskmaskin. Fort gjort å vaske kjeler med teflon, men hater når teflon flasser av.

Stålpanne fra Woll skal sjekkes ut 😊 Skal sies at stekepanne bruker jeg svært ofte, så der har jeg prøvd stekepanner fra hvert prestegjeld uten å finne en som varer mer enn ett par år (teflon flasset på de også).

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg bruker kun kjeler i stål, har hatt mine kjeler fra Eva Trio i 16 år. 

Det er en solid levetid på kjeler, hvis de brukes daglig 😊

Skrevet

Teflon er vel et materiale som man nå langsomt faser ut....  

Alternativ til teflon er keramisk belegg. Det oppfører seg ganske likt teflon, men er ikke giftig. ;)  Min erfaring at her lønner det seg å legge litt penger i en god stekepanne for egg, pannekaker etc. Liker godt min keramiske panne fra Kuhn Rikon, den har vært mye bedre enn billige keramiske panner eller den fra Ikea. Fra Ikea liker jeg godt 365+ serien ja. Rimelige og gode og størrelsene er veldig greie. Ellers anbefaler jeg å ha minst en emaljert gryte, gjerne fra Le Cruset. Bra til alt mulig og gryter/supper ett som skal koke lenge.  En skikkelig jernpanne eller ev panne i karbonstål. Dette er panner som tåler høy varme og utvikler ganske godt non-stick belegg ved bruk og riktig vask. Perfekt for alt som skal stekes på høy varme, som biffen og wok.. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (7 timer siden):

Vasker kjeler for hånd da de tar mye plass i oppvaskmaskin. Fort gjort å vaske kjeler med teflon, men hater når teflon flasser av.

Stålpanne fra Woll skal sjekkes ut 😊 Skal sies at stekepanne bruker jeg svært ofte, så der har jeg prøvd stekepanner fra hvert prestegjeld uten å finne en som varer mer enn ett par år (teflon flasset på de også).

Prestegjeld? 

Der er ikke teflon på Woll stekepanner. 
Men løsner teflon eller annet belegg på det meste du bruker, så er her brukerfeil. Hvordan varmer du opp grytene og pannene dine? 
Setter du kokeplaten på fullt med en gang og hiver kalde ting oppi etter at det er blitt glovarmt? 

AnonymBruker
Skrevet

WMF, disse er skikkelig gode! https://www.kitchn.no/kjokken/gryter-og-panner/grytesett/wmf-provence-plus-grytesett-5-deler/?gad_source=1&gad_campaignid=20396873184&gbraid=0AAAAAD1owK4cWd46RunQe81Zh8hvi_QlQ&gclid=EAIaIQobChMInd7ZodKSjgMV_lORBR1LLSsFEAAYASAAEgIunvD_BwE

Hatt de i snart 10 år og de er gode som nye. Tykk bunn slik at ting ikke svis så lett, pg leder varmen bra. Null buling i bunnen pga varme, vi er ikke så forsiktige med varmen.  Jeg bruker teflonpanner minimalt etter at jeg fikk disse, men har de hvite Eva Trio som først nå begynner å tape seg etter ca 10 år.

Anonymkode: b03c9...c59

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (19 timer siden):

Jeg skal ærlig innrømme at jeg har ansett IKEA365+ kjelene for dårlig greier. De er jo ikke så dyre, så skal jammen sjekke de ut til uka igjen.

Jeg hadde er Creuset kjelen, men brukte den så lite at jeg ga den bort til datteren min. 

Takk for tips 😊

Jeg har 1 IKEA 365 kjele, og er ikke veldig begeistret. Kan ikke sammenlignes med kvaliteten til Eva Trio. 

Skrevet

Jeg er fornøyd med IKEA sine 365 serie. Jeg har ikke prøvd Eva Trio, så kan ikke sammenligne, men hatt fra IKEA i over ett tiår. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler gryter og panner i kun rustfritt stål fra Eva Trio. 
Ser du rundt om på alle kjøkken hos restauranter går det kun i rustfritt stål. 
Dropp IKEA. De kan synes ok. Men tåler ikke mye varme. Stålet buer seg

Anonymkode: ebfab...b4d

Gjest Cartman
Skrevet

Noen billige i rustfritt stål. Mange gir bort kjeler, panner etc på finn.no, så jeg ville sjekket der. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (På 27.6.2025 den 16.50):

Takk for tips 😊

Mange kokker liker også 365+-serien, den bør absolutt prøves ja. Husker da serien kom at den fikk priser for design+funksjon. Antakelig en undervurdert gryteserie av mange, ja. Er veldig fornøyd med våre. Brukes hver dag og ser ut som nye!

AnonymBruker
Skrevet
Cartman skrev (13 timer siden):

Noen billige i rustfritt stål. Mange gir bort kjeler, panner etc på finn.no, så jeg ville sjekket der. 

Ikke kjøp billige kjeler med tynn bunn. Gode kjeler må ha tykk bunn! Og det koster som regel litt.

Skrevet

Jeg liker Scanpan. 

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (På 27.6.2025 den 16.56):

Det er en solid levetid på kjeler, hvis de brukes daglig 😊

15-16 år er vel ingenting, om grytene er av holdbar kvalitet?

Her har vi kjeler i ulike aldre, fra aluminiumskjeler fra Høyang i Holmestrand som er over 50 år gamle, til en splitter ny Tefal-kjele signert Jamie Oliver. Har også billige stålkjeler fra 90-tallet og nyere stekepanne fra Woll.

Litt ulike kjeler med ulike egenskaper og størrelser som passer til ulike ting.

Anonymkode: aed4b...876

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...