AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:24 #1 Skrevet fredag kl 09:24 Jeg skjønner ikke renteendringen på boliglånet helt i min situasjon. Jeg har pr i dag effektiv rente på 5,79%, og nominell rente på 5,8%. Jeg skjønte ikke dette heller, for skal ikke effektiv rente være høyere enn nominell rente? Etter renteendring i aug, blir effektiv rente på 5,78%, og nominell rente på 5,58%. Så nominell rente har gått ned, men effektiv rente er omtrent lik?? Anonymkode: 86c96...c4a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:28 #2 Skrevet fredag kl 11:28 Hva var den effektive renta di før beskjeden om at renta settes ned? Effektiv rente i mobilbanken nå tar hensyn til renteendringene, så du ser litt hva som skjer framover. Når den nominelle renta nå er 5,8 vil den faktiske effektive være høyere, så den du ser er den som kommer 😊 Anonymkode: b57e5...b9c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:51 #3 Skrevet fredag kl 13:51 Pr i dag i nettbanken står det effektiv rente på 5.79%, og nominell rente på 5,8%. I renteendringsbrevet jeg fikk, står det effektiv rente på 5,78%, og nominell rente på 5,58. Mener du at nominell rente som står i nettbanken pr i dag er riktig, men at den effektive renten er endret for å ta hensyn til den nye renta fra slutten av august? Anonymkode: 86c96...c4a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:53 #4 Skrevet fredag kl 22:53 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Pr i dag i nettbanken står det effektiv rente på 5.79%, og nominell rente på 5,8%. I renteendringsbrevet jeg fikk, står det effektiv rente på 5,78%, og nominell rente på 5,58. Mener du at nominell rente som står i nettbanken pr i dag er riktig, men at den effektive renten er endret for å ta hensyn til den nye renta fra slutten av august? Anonymkode: 86c96...c4a Noen andre som vet om dette blir riktig? Anonymkode: 86c96...c4a
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:59 #5 Skrevet fredag kl 22:59 Effektiv rente er vanligvis høyere enn nominell rente siden også gebyrer med. Grunnen til at du akkurat nå ser effektiv rente lavere enn nominell rente er at det tas hensyn til at nominell skal gå ned f.eks fra august. Anonymkode: 1484c...e0b
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:52 #6 Skrevet fredag kl 23:52 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Effektiv rente er vanligvis høyere enn nominell rente siden også gebyrer med. Grunnen til at du akkurat nå ser effektiv rente lavere enn nominell rente er at det tas hensyn til at nominell skal gå ned f.eks fra august. Anonymkode: 1484c...e0b Ok, ja så da skjønte jeg det riktig ut fra det en annen skrev over her tidligere idag. Syns det bare var så rart at ikke både nominell og effektiv rente endres i nettbanken samtidig. Men takk, da forstår jeg. Anonymkode: 86c96...c4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå