AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Jeg har en økonomiutdanning og jobber i en ledende stilling innen økonomi- og admin (ikke toppleder). Det er mye ved jobben jeg synes er spennende, men jeg føler meg fullstendig spist opp og og utslitt. Kontoret mitt rennes ned av folk fra alle avdelinger, jeg får sikkert hundre e- poster om dagen. Teams uler med meldinger og telefoner. Samtidig skal jeg utføre et nøyaktighetsarbeid og rapportering som krever dyp konsentrasjon. Jeg har sagt ifra til min sjef at hverdagen ikke går opp. Jeg klarer ikke å levere selv om jeg ukentlig jobber minst 10 timer overtid. Ferie er tilnærmet umulig å få til, og blir forstyrret en masse da også. Jeg byttet jobb for et par å siden, for det var samme i den gamle jobben (kanskje til og med enda verre). Men opplever bare det samme. Er det noen i dette yrket som har ok stressnivå på jobb? Har jeg bare vært uheldig med arbeidsplass? Jeg vurderer å bytte yrke helt, for jeg orker rett og slett ikke dette lenger. Anonymkode: f4005...eb1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Balanse er vanskelig, og en god leder burde kunne hjelpe deg å finne den, men ikke alle ledere er gode til alt. 1. For det første må du senke forventingene til deg selv. Det er ok å ikke kunne ta alle telefonene eller ikke alltid være tilgjengelig. 2. Sett opp en tidsbudsjett, det er lettere å formidle presset hvis du kan peke på konkrete tall. Sett av en time på starten og slutten av arbeidsdagen til eposthåndtering (f.eks.). Sett av fokustid til konsentrasjonsoppgavene dine (book et møte med deg selv, og gå unna hvis folk ikke respekterer lukket dør). Hvis tidsbudsjettet ikke går opp har du noe konkret å peke på til din leder. 3. Kan du ha hjemmekontor en dag i uka? 4. Er det noe mønster i alle henvendelsene du får? Mangler det informasjon på intranett? Kan ting løses på forhånd, med nyhetsbrev, eller kortere "allmøter"? Eller bedre dokumentasjon? 5. Krever alle henvendelsene deg, eller er du bare den mest ansvarlige? Er det noe du kan slippe taket i? 6. Har bedriften du jobber i tilgang til bedriftshelsetjeneste? Kan du kontakte dem om tips til stressmestring? 7. Kan du fjerne noen oppgaver hjemme så du har bedre tilgang på batterilading etter jobb? Kan du sette bort matlaging, rengjøring, klesvask? Du kan finne stress i alle yrker dessverre, men kulturen på arbeidsplassen og folka rundt deg er med på å lage mer eller mindre stress, så en vet jo aldri. Snakk med fastlegen din før du blir utbrent. Anonymkode: 40a2e...494 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Har jobbet innenfor økonomi og ledelse nå i over 20 år. Jobbet i både privateide selskaper, børsnoterte og veldedige organisasjoner så har prøvd litt forskjellig. og periodevis kan det absolutt være sånn du beskriver. Spesielt rundt tidsfrister eller større endringer i selskapene eller systemene. Men sånn generelt hadde jeg ikke orket å ha det sånn om det var slik hele tiden. Periodevis jobber jeg mye, men så tar jeg det i kortere dager/fri andre perioder. Og ferie får jeg alltid avviklet, selv om de ikke kan legges til enkelte perioder med frister. Men jeg er god på planlegge og prioritere, og er veldig tydelig på det til de jeg skal levere til enten det er folk på nivåene under eller over meg. Jeg er absolutt fleksibel visst ting skjer, men om noen alltid kommer i siste liten med ting så tar vi en prat fordi det skaper både dårlig kvalitet og en dårlig arbeidshverdag. Her jeg jobber nå så var det en tendens til at agendaer og ting de ønsket vi skulle presentere i møter kom dagen før eller to dager før. Om det nå ikke har kommet en uke før så etterspør jeg det, og som oftest får jeg det da. Om det mot formodning kommer rett før er de klar på at da blir det ikke levert på det nivået vi ønsker. * Kommuniser godt og vær tydelig - også når du ikke har tid til å snakke med folk som titter innom. * Ikke les mail eller Teams om du jobber med noe som krever konsentrasjon * Ikke alltid hopp når noen ber deg hoppe om det skjer hele tiden. * Prioriter. Om noen ber meg om noe, men noe annet må tas først, sier at du kan fikse det men ikke før den og den dagen/tiden. Sånn at de vet hva de kan forvente når. Da slipper du mas på saken. * Planlegg og strukturer. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å planlegge med litt buffer. Sånn at jeg har rom for litt uforutsett. Mange av oppgavene enten det er rapportering, budsjettering, prognoser, periodeslutt, fusjoner, kvartalsgjennomganger etc følger jo et fast tidsløp. Og jeg prøver å forberede de tingene jeg kan i forkant. Hva må landes i hvilken rekkefølge for at man får fullført oppgaven bra. * Standardiser Jeg bruker systemer og excel for alt det er verdt for å gjøre repetitive oppgaver enklere. Tar litt tid å sette opp maler etc, men det henter du fort inn på påfølgende måneder. Skal sies at jeg har jobbet med mange mennesker som alltid har for mye å gjøre og jobber mye. Og det jeg ofte biter meg merke i er at de ofte hopper mye mellom forskjellige oppgaver. At de ikke klarer å si nei til alle de som stikker innom for å si noe. Og at de ofte ikke bruker systemene godt nok og gjøre for mye manuelt. Anonymkode: fe3c9...769 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Nei, har overhodet ikke så høyt stressnivå, men så er ikke jeg leder. 😉 Er vel først og fremst der skoen trykker? Jeg vet at min leder nok helt sikkert ville kjent seg igjen i det du beskriver. Samtidig er vi alle ulike, og jeg har kolleger med mindre enn meg å gjøre som stresser mye mer. Jeg håndterer stress bedre enn mange andre, og liker travle perioder godt. Men det er viktig med en balanse, og at det er rolige perioder innimellom. Nå på sommeren får jeg hentet meg inn og ladet opp mot en travel høst. Jobber i kommune. Elsker jobben min! Anonymkode: 03c57...440
Summeer Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni (endret) Jeg har høyt arbeidspress til tider. For at det ikke spiser meg opp så krever det struktur. Idag har jeg feks prioritert lunsj og litt scrolling fordi jeg har hatt flere 10t dager denne uka og ikke har overtidsbetalt siden jeg har en uavhengig stilling. Lister er gull verdt. Sjefen min og min nærmeste kollega har tilgang på min "todo" Jeg har booket meg selv fra 8.30-9.30 mandager og 14-15 på fredager så jeg får planlagt uka og svart på eposter/etterspurt informasjon. Har jeg et viktig møte der jeg vet det kommer avklaringer så setter jeg av 15 min i etterkant av møtet til etterarbeid så jeg får fulgt opp og lagt inn I to-do lista. "Ut av hodet, ned på papiret" gir mindre kognitiv last. Få ting av telefon og over på skriftlig henvendelse, da kan du styre når du har konsentrasjonstid og når du har "service tid". Som regel kan ting vente til du har den avsatte timen til oppfølging av teams/mail. Endret 27. juni av Summeer
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Ville satset på IT. Bransjen skriker etter folk. God lønn, hjemmekontor så mye du vil og generelt mindre stress. Anonymkode: 07a04...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå