Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt sykemeldt, sjefen min har ikke sendt inn inntektsmelding til NAV,  jeg vet at arbeidsgiver betaler ut sykepengene etter arbeidsgiver perioden å får refusjon fra NAV, vil jeg da få pengene uansett 10.juli ( som er lønningsdato)  selv om hun ikke har sendt inntektsmeld til nav? 

aldri vært sykemeldt før 🙈

Anonymkode: 36510...2da

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har blitt sykemeldt, sjefen min har ikke sendt inn inntektsmelding til NAV,  jeg vet at arbeidsgiver betaler ut sykepengene etter arbeidsgiver perioden å får refusjon fra NAV, vil jeg da få pengene uansett 10.juli ( som er lønningsdato)  selv om hun ikke har sendt inntektsmeld til nav? 

aldri vært sykemeldt før 🙈

Fordelen din ved at arbeidsgiver forskutterer sykepengene for deg er at det er arbeidsgivers problem at de ikke har sendt inn inntektsmelding. &nbsp

Du skal få pengene dine som normalt. 

Anonymkode: 1e42d...660

• Liker 3
Skrevet

Skjønner godt at du synes dette er forvirrende det er helt normalt, spesielt når man er sykmeldt for første gang 🙈 Hvis du fortsatt er innenfor arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene), skal arbeidsgiver betale lønn som vanlig. Etter det er det NAV som tar over utbetalingene, men de trenger inntektsmeldingen fra arbeidsgiveren din for å kunne starte behandlingen og betale deg. Hvis sjefen din ikke har sendt inn inntektsmeldingen innen fristen, kan det dessverre føre til forsinkelse i utbetalingen fra NAV. NAV får nemlig ikke behandlet saken uten den. Så hvis arbeidsgiver ikke betaler deg selv, og NAV ikke har fått meldingen, kan du ende opp med å ikke få pengene til vanlig lønningsdag 10. juli.

Det beste du kan gjøre nå, er å minne arbeidsgiver vennlig om å sende inn inntektsmeldingen så fort som mulig. Eventuelt ringe NAV og høre om de har mottatt den de kan sjekke status for deg. Be arbeidsgiveren forklare hvordan de gjør det i denne perioden noen forskutterer lønn (betaler deg og får igjen fra NAV), andre lar NAV betale direkte.

Du har helt rett i hvordan systemet fungerer det er bare litt knotete når ikke alle gjør det de skal i tide. Håper det ordner seg fort for deg ❤️ Og god bedring!

AnonymBruker
Skrevet
Anonymruker skrev (4 timer siden):

Skjønner godt at du synes dette er forvirrende det er helt normalt, spesielt når man er sykmeldt for første gang 🙈 Hvis du fortsatt er innenfor arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene), skal arbeidsgiver betale lønn som vanlig. Etter det er det NAV som tar over utbetalingene, men de trenger inntektsmeldingen fra arbeidsgiveren din for å kunne starte behandlingen og betale deg. Hvis sjefen din ikke har sendt inn inntektsmeldingen innen fristen, kan det dessverre føre til forsinkelse i utbetalingen fra NAV. NAV får nemlig ikke behandlet saken uten den. Så hvis arbeidsgiver ikke betaler deg selv, og NAV ikke har fått meldingen, kan du ende opp med å ikke få pengene til vanlig lønningsdag 10. juli.

Det beste du kan gjøre nå, er å minne arbeidsgiver vennlig om å sende inn inntektsmeldingen så fort som mulig. Eventuelt ringe NAV og høre om de har mottatt den de kan sjekke status for deg. Be arbeidsgiveren forklare hvordan de gjør det i denne perioden noen forskutterer lønn (betaler deg og får igjen fra NAV), andre lar NAV betale direkte.

Du har helt rett i hvordan systemet fungerer det er bare litt knotete når ikke alle gjør det de skal i tide. Håper det ordner seg fort for deg ❤️ Og god bedring!

Ikke hør på dette her, vedkommende leste ikke innlegget ditt godt nok.

Du kommer ikke til å merke noen endring, du får lønn fra arbeidsgiver som normalt. 
At arbeidsgiver ikke har sendt inntektsmelding blir deres problem, de sender den nok når de skal søke refusjon. Det påvirker ikke deg noe. 

Anonymkode: 4a4a3...ab3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Anonymruker skrev (4 timer siden):

Dette er jo helt irrelevant i TS sin situasjon. Arbeidsgiver forskutterer sykepengene etter arbeidsgiverperioden. 

TS trenger ikke forholde seg til inntektsmelding i det hele tatt. 

Anonymkode: 1e42d...660

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du svarer kjapt på søknad sykepenger, når du får varsel om det, så får også arbeidsgiver varsel på nav.no om å sende IM.

Men når de forskutterer så gjør jo det ikke noe for deg. Kan hende de tar unna en del i slengen og tar det i et spesifikt tidsrom hvor det er mindre trykk på andre oppgaver etc. 

Jeg jobber med fravær og har aldri tatt inntektsmeldinger daglig, tar det sånn innimellom når det passer. Mer effektivt for oss det. Og vi forskutterer, ja. 

Anonymkode: 13503...c80

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss samler lønnsavdelingen opp inntekstmeldingene og sender inn samlet mot slutten av måneden. Dessverre rekker nav å sende ut påminnelser både til arbeidsgiver og arbeidstaker likevel, noe som gjør en del ansatte stresset. 
Det er uansett arbeidsgiver sitt problem hvis de ikke sender inntekstsmeldingen i tide, så du trenger ikke å tenke på det. Skjønner egentlig ikke hvorfor purring sendes til arbeidstaker? 

Anonymkode: 4d3bd...6d2

• Liker 1
Skrevet

Hos oss sender vi inn inntektsmeldinger etter den ansatte har sendt inn sykepengesøknaden som går over arbeidsgiverperioden. Da kommer det opp ferdig utfylt skjema på arbeidsgivers Nav-side, som vi godkjenner evt. gjør endringer på. Hvis vi skal sende den tidligere, må vi bruke manuelt skjema. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...