AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Jeg er midt i en livsstilsendring og nå har det dukka opp en ny problemstilling. Hittil har jeg gått ned ca 20 kg ved å ta smartere valg, ingen kaloritelling, og har funnet ut hva jeg må spise for ikke gå rundt sulten, men fremdeles gå ned i vekt. Jeg har også begynt å løpe, ikke først og fremst for å forbrenne ekstra kalorier(det er begrenset hvor mye det har å si), men som en del av en ny livsstil som gjør godt for kropp og hode. Fram til nå har jeg spist som normalt uavhengig av trening, og det har gått fint. Det som har skjedd nå er at jeg koser meg skikkelig med løpingen, og de rolige øktene blir lenger og lenger, og da er det plutselig ikke uproblematisk å ikke ta hensyn til løpeturen mtp mat. Jeg har fremdeles fedme (bmi over 30) og ønsker å gå ned mer i vekt, og har jo lyst å få utbytte av å forbrenne ekstra kalorier, men da jeg løp i går, spiste og gikk i gang med husarbeid gikk jeg helt i kjelleren og ble svimmel (i følge klokka/appen forbrant jeg litt over 900kcal ekstra ved å løpe i ca 1,5t, jeg vet ikke hvor presis den er, men er forskjell på å løpe 30 og 90 minutter). Det jeg lurer på er egentlig hvordan spise før/etter slike treningsrunder. Hvor mye må jeg spise/hvor lite kan jeg spise for å få utbytte av ekstra energiforbrenning, men for at kroppen skal fungere? Anonymkode: 76771...05b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Jeg pleier å spise mager cottage cheese med bær etter trening. Det holder meg mett, men har lite kalorier. Anonymkode: 1e02e...68b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Jeg ville spist litt ekstra før 90 minutter jogging, det går opp i opp uansett, du er litt mer energisk om kroppen har noe i kortidslageret å forbrenne, og du vil være mindre energisk om den går bare på fettforbrenning. Spis f.eks noe slikt som havregryn med syltetøy eller annen karbohydrat. Du kan godt ha litt med som drikke og (saft f.eks med sukker) og drikke litt hver 20-30 minutter, eller noe annet med litt lettomsettelig energi. Når du trener mer så pass og på at du får i deg nok salt, du kan bli svimmel av at saltbalansen er feil også. Anonymkode: 03611...906 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Jeg ville vært mer bekymret ift skader etc når du fortsatt er overvektig - om du øker løpingen nå uten å ta hensyn til de kan du fort sitte der med vondter i knær, hofter og rygg. Sørg for at du har skikkelige joggesko og løp i terreng + begynn å trene litt styrke for å unngå skader. Ang mat bør du kun spise litt mer proteiner etter trening evt.... Anonymkode: ed94a...b59 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Enig i svarene du har fått, men legg de sammen: raske karbohydrater før løping + protein etter + elektrolytter. Hvis du ikke ønsker å telle kalorier, så må du nesten bare prøve deg frem over en periode å se hvordan det går. Men, hvis du blir dårlig og svimmel så har du garantert fått i deg for lite av noe. Anonymkode: f05aa...9c8
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Takk for tips alle sammen! AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville vært mer bekymret ift skader etc når du fortsatt er overvektig - om du øker løpingen nå uten å ta hensyn til de kan du fort sitte der med vondter i knær, hofter og rygg. Sørg for at du har skikkelige joggesko og løp i terreng + begynn å trene litt styrke for å unngå skader. Ang mat bør du kun spise litt mer proteiner etter trening evt.... Anonymkode: ed94a...b59 Angående skader: dette er det jeg har vært mest redd for, og har nok hatt mer fokus på styrketrening, restitusjon, riktige sko, underlag(løper mest i skogen, kun korte høypuls-økter på asfalt) og gradvis opptrapping enn kosthold med tanke på trening, og har mindre vondt i rygg og knær nå enn på mange år(også da jeg var normalvektig). fikk tips over her med det med salter, og det er et godt poeng. Det burde ikke være så stor forskjell på å løpe 75(har gjort det før uten problem) og 90 minutter, men det var nok andre faktorer også med i bildet -ts Anonymkode: 76771...05b
AnonymBruker Skrevet 27. juni #7 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i svarene du har fått, men legg de sammen: raske karbohydrater før løping + protein etter + elektrolytter. Hvis du ikke ønsker å telle kalorier, så må du nesten bare prøve deg frem over en periode å se hvordan det går. Men, hvis du blir dårlig og svimmel så har du garantert fått i deg for lite av noe. Anonymkode: f05aa...9c8 Det var det jeg innså, at jeg hadde fått i meg for lite av noe, og innser at salter/elektrolytter muligens er det jeg har vært dårligst på. I kombinasjon med løping og svetting i varmen Anonymkode: 76771...05b 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #8 Skrevet 27. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var det jeg innså, at jeg hadde fått i meg for lite av noe, og innser at salter/elektrolytter muligens er det jeg har vært dårligst på. I kombinasjon med løping og svetting i varmen Anonymkode: 76771...05b Anbefaler også å ta en blodprøve for å sjekke eventuelle mangler hvis du ikke har gjort det i det siste. Siden du har ligget i underskudd en tid så kan det være at du har mangler på diverse. Folk glemmer ofte, at å spise i underskudd over lenger tid, betyr også som regel at man er i underskudd på diverse vitaminer og mineraler. Anonymkode: f05aa...9c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #9 Skrevet 27. juni Jeg har fokus på karbohydrater før trening, og protein og fett etterpå. Har fullkorns pasta eller potet til de fleste middager, spiser havregrøt eller grovt brød til frokost. Etter trening bruker jeg proteinshake eller omelett. Spesielt på sommeren når det er varmt, så bruker jeg også mye sukker. F.eks iskald cola eller iskaffe med sukker etter lengre løpeturer, og saftis. Vann med elektrolytter før og etter løpeturer. Anonymkode: e7980...a89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå