Gå til innhold

Er det slik at alle foreldre som får barn med Aaperger diagnose automatisk får barnevernet koblet inn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fkk et barn med as, og trodde veien skulle være full av støtte- det var den ikke. 

Jeg ble motarbeidet og møtt med skepsis, meldt til bv en del ganger opp gjennom - heldigvis er jeg høyere utdannet innen den retning, og har også i dag en ledende stilling, det betyr ingenting.

Men likevel en stor årsak til at vi klarte oss.

Nå leser jeg om andre fortvilte foreldre der ute, foreldre som kjemper mot  et system som ikke er nok faglig oppdatert.

Anonymkode: cd753...838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har to med høytfungerende autisme - har aldri hatt noe med barnevernet å gjøre. Har heller ikke hørt om andre med barn på spekteret som har blitt meldt til barnevernet. Jeg tviler på at det er noen automatikk i dette, men det kan jo være at barnets adferd gir bekymring knyttet til barnets hjemmeforhold da kanskje særlig før diagnosen er satt?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ufør og alenemor med et barn med autisme. 

Har aldri hatt noe problem med barnevernet.

Da må jo det være fordi noen har meldt inn bekymringer til barnevernet og de har undersøkelses plikt.

Jeg hadde null erfaring med autisme. Men jeg "utdannet" meg selv da jeg mistenkte diagnosen før han startet i bhg.

Han har fått absolutt alt han har krav på.

Og ja, systemet er vanskelig og ofte som om de elsker å gi avslag for å demotivere. Men jeg har vært en kakerlakk og brølt frem til jeg har fått igjennom det barnet har krav på.

Jeg har bare fått gode tilbakemeldinger fra alle om hvor godt jeg har jobbet med han. Han har bare hatt positiv utvikling hele veien.

Anonymkode: 8169c...7aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, overhodet ikke. 

Her har både jeg, ett av barna mine, og en nevø, autisme, og verken jeg eller søsteren min har noen sinne hatt noe med barnevernet å gjøre. 

Anonymkode: e9ce1...47e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, slik er det ikke 

Anonymkode: 4acbf...472

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fkk et barn med as, og trodde veien skulle være full av støtte- det var den ikke. 

Jeg ble motarbeidet og møtt med skepsis, meldt til bv en del ganger opp gjennom - heldigvis er jeg høyere utdannet innen den retning, og har også i dag en ledende stilling, det betyr ingenting.

Men likevel en stor årsak til at vi klarte oss.

Nå leser jeg om andre fortvilte foreldre der ute, foreldre som kjemper mot  et system som ikke er nok faglig oppdatert.

Anonymkode: cd753...838

Nei, det er ikke vanlig, men du får vel vite grunnen til at barnevernet er koblet inn?

Anonymkode: 3a4af...a04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ungdom med autisme, vi har vært i kontakt med bv, men dette var på grunn av enkeltepisoder som ble observert av folk som ikke var klar over diagnosen.

Barnevernet har vært veldig støttende for oss, forsikret oss om at vi gjorde en god jobb som foreldre i en relativt ekstrem hjemmesituasjon.

Anonymkode: 3c684...963

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som har barn med autisme, alt fra folk som er uføretrygdet til leger og advokater, ingen av de har hørt noe fra barnevernet, hvorfor skulle de?

Det er nok andre ting som er problemet enn at barnet ditt har autisme hvis barnevernet kommer på døra.

Anonymkode: bff58...ad9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner flere som har barn med autisme, alt fra folk som er uføretrygdet til leger og advokater, ingen av de har hørt noe fra barnevernet, hvorfor skulle de?

Det er nok andre ting som er problemet enn at barnet ditt har autisme hvis barnevernet kommer på døra.

Vel, om folk ikke er klar over diagnosen, eller ikke skjønner hva den innebærer, er det faktisk fort gjort at folk sender en bekymringsmelding om de ser noe som er "rart og unormalt". 

Du ser jo bare her inne på KG hvordan folk hyler opp om alt mulig rart og skriker "BArnevernet!!!" bare noe er LITT annerledes enn hvordan de selv har det hjemme. 

Så nei, det er overhodet ingen automatikk som gjør at man "får barnevernet på døren"; men om man er uheldig med hvilke type folk man har i nærheten av seg, kan man risikere å få bekymringsmeldinger mot seg av folk som ikke aner hva de snakker om. 

Skrevet

Her er både jeg og kona ufør. Jeg asperger, kona adhd. Barn audhd. Ingen bv koblet inn her. Bare bup/ppt. 

AnonymBruker
Skrevet

Søskenet mitt fikk autisme-diagnose FORDI barnevernet ble involvert, på grunn av mye fravær på skolen.

Men moren min fikk samtidig veldig mye ros fra barnevernet og de fant overhodet ikke noe galt rundt hjemmet vårt eller våre foredre (ikke at de lette etter feil heller), det var bare at skolen hadde motsatt seg å sende søskenet mitt videre til PPT og moren min hadde akseptert avslaget fra skolen og tenkt at "da er vel ikke X alvorlig nok til en diagnose".

Så når barnevernet kom på banen - det var vel snakk om 2-3 samtaler totalt, vi søsken ble aldri involvert på noen måte - så fikk de fortgang på PPT, utredning og hjelp med ressurser. Alt i alt en kjempebra ting at barnevernet ble involvert. 

Anonymkode: f3b0a...14c

AnonymBruker
Skrevet

Har barn med autisme, og kjenner andre med barn med autisme. Ingen av oss har blitt meldt til barnevernet.

Anonymkode: d6d01...a7e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, tror det er verre om man selv har asperger og får barn. Kjenner til flere tilfeller der bv er innblandet pga overbelastning og dårlig simultankapasitet, som følger med diagnosen. Mange klarer et normalt innenfor de rammene som er uten barn har, men totalbelastningen og ansvaret livssituasjonen gir, blir for vanskelig når de får barn selv. 

Men at du får barn med asperger er noe annet. 

Anonymkode: 65796...e2b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, tror det er verre om man selv har asperger og får barn. Kjenner til flere tilfeller der bv er innblandet pga overbelastning og dårlig simultankapasitet, som følger med diagnosen. Mange klarer et normalt innenfor de rammene som er uten barn har, men totalbelastningen og ansvaret livssituasjonen gir, blir for vanskelig når de får barn selv. 

Men at du får barn med asperger er noe annet. 

Anonymkode: 65796...e2b

Igjen: Da er det pga *individet*, og ikke diagnosen. De aller aller fleste som har aspergers og barn, klarer faktisk helt fint å ta vare på barna. Det er noen som ikke klarer å stå i full jobb etter at de har fått barn, men jeg kjenner ikke én eneste en som faktisk har måttet involvere barnevernet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel, om folk ikke er klar over diagnosen, eller ikke skjønner hva den innebærer, er det faktisk fort gjort at folk sender en bekymringsmelding om de ser noe som er "rart og unormalt". 

Du ser jo bare her inne på KG hvordan folk hyler opp om alt mulig rart og skriker "BArnevernet!!!" bare noe er LITT annerledes enn hvordan de selv har det hjemme. 

Så nei, det er overhodet ingen automatikk som gjør at man "får barnevernet på døren"; men om man er uheldig med hvilke type folk man har i nærheten av seg, kan man risikere å få bekymringsmeldinger mot seg av folk som ikke aner hva de snakker om. 

Miljøet og menneskene her inne på kg er jo litt variabelt og spesielt og det er ikke de du treffer mest ute i det normale liv. Er utrolig mye rart her inne som reagerer på helt vanlige ting. Her inne tror jo alle at løsningen for alle er at barna legger seg 1830 og opp 0600 alt annet er rart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, har hørt om tilfeller av det. Det er jo gjerne fordi personene rundt ikke har forstått bakgrunnen for oppførsel eller situasjoner de har sett. Mangler man kunnskap, sender man bekymring til barnevernet, i stedet for å anbefale bup. Dessverre. 

Anonymkode: 5b0f1...b7b

AnonymBruker
Skrevet

Delvis. Jeg var udiagnostisert til i fjor. Min datter som nå er i fosterhjem skal inn til diagnostisering nå.

Det ble påstått at jeg var psykisk syk og at hun hadde utrygg tilknytning. Jeg er godt utredet og har kun autismen. Hun hadde klart seg helt fint uten å bli flyttet til fosterhjem.

Det barnevernet vi har å gjøre med har noen faktaproblemer, for de greier ikke oppdatere seg. De påstår fremdeles at jeg er rablemde gal, selv etter at korrekt fakta er framlagt.

Anonymkode: 70e07...07e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Delvis. Jeg var udiagnostisert til i fjor. Min datter som nå er i fosterhjem skal inn til diagnostisering nå.

Det ble påstått at jeg var psykisk syk og at hun hadde utrygg tilknytning. Jeg er godt utredet og har kun autismen. Hun hadde klart seg helt fint uten å bli flyttet til fosterhjem.

Det barnevernet vi har å gjøre med har noen faktaproblemer, for de greier ikke oppdatere seg. De påstår fremdeles at jeg er rablemde gal, selv etter at korrekt fakta er framlagt.

Anonymkode: 70e07...07e

Dette skjønner jeg ikke.

Om hun har utrygg tilknytning så tyder det jo på at du ikke har klart å møte henne på en god måte.

Du mener hun hadde klart seg godt uten å bli flyttet til en fosterfamilie. Men noe er jo fanget opp som om hun flyttes ut av hjemmet.

Jeg har et barn med autisme. Jeg har blitt slått, sparket, klort, håndtert utallige meltdowns. 

Jeg har stått i utfordrende situasjoner offentlige steder og har aldri fått bekymringsmelding.

Så hvordan har du håndtert vanskelige emosjonelle situasjoner? 

For min har lite språk og går på spesial skole. Men han lyser av trygghet og det er ingen tvil om at behovene hans blir møtt...

Anonymkode: 8169c...7aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som ble meldt til BV FØR barnet fikk diagnosen. Så kom det fram ting i løpet av BV-saken som gjorde at barnet ble utredet, fikk diagnose. Dette forklarte atferden som hadde ført til bekymringsmeldingen. Saken ble avsluttet. 

Anonymkode: eab8b...ba5

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke. 

Men ja, mange som har barn med særskilte behov havner urettmessig i barnevernssaker grunnet dårlig tilrettelegging. Og barn med nevroutviklingsforstyrrelser er svært overrepresenterte hos barnevernet. 

Anonymkode: 4a57e...0ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...