AnonymBruker Skrevet 27. juni #1 Skrevet 27. juni Har en ungdom som snart runder 15 år. Det er flere år igjen til lappen, og jeg ønsker ikke at ungdommen skal ha med pass for id. Er ID kort fra politiet litt å anskaffe? Lokal apotek sa u grom kan hente ut medisin selv på apotek ved fylte 15 år, med ID bevis. Hva annet kan et slikt bevis brukes til? Og er det lurt å gi ungdommen? Anonymkode: 98dbf...c71
AnonymBruker Skrevet 27. juni #2 Skrevet 27. juni Du finner all info her https://www.politiet.no/tjenester/pass-og-id-kort/om-pass-og-id-kort/ ALLE bør kunne legitimere seg når de nærmer seg voksenlivet. Noen har bankkort med bilde, id kort, førerkort når de tar mopedlappen etc. Anonymkode: b36ec...9be 9 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #3 Skrevet 27. juni Jeg skaffet mine id kort da de ble 15 år. De går en del på kino, og da trenger de det. Anonymkode: 8daf4...79c 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #4 Skrevet 27. juni Begge våre har fått det. Men husk at de også kan ha Id på mobil, via bankID- appen. Det er avhengig av at de har en form for ID for å opprette dette, men siden du nevner pass, så har dere jo det. Anonymkode: ac41e...0d4 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni #5 Skrevet 27. juni Når mine barn var i den alderen så var det vanlig med bankkort med bilde. Så jeg vil anbefale deg å skaffe id kort til dem når dem begynner å bli så stor. Alltid kjekt å ha hvis dem har behov for å vise hvem dem er. Anonymkode: cbc11...2f4 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni #6 Skrevet 27. juni Mine fikk det da de var 14 fordi de tar kollektiv transport og bruker barnebillett. Jeg har hørt mange episoder om vrange kontrollører som gir bot til ungdommer som ikke kan bevise at de er under 16 år og har barnebillett. Anonymkode: 677a9...426 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #8 Skrevet 28. juni Ja. De trenger det på apoteket først og fremst. Anonymkode: 7941d...b1d
AnonymBruker Skrevet 28. juni #9 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 8.45): Begge våre har fått det. Men husk at de også kan ha Id på mobil, via bankID- appen. Det er avhengig av at de har en form for ID for å opprette dette, men siden du nevner pass, så har dere jo det. Anonymkode: ac41e...0d4 Den fungerer desverre ikke over alt. Eks si de ska ta teori prøve så må de ja med id kort eller pass. Det fikk vi oppleve. Så jeg måtte kjøre hjem å hente det Anonymkode: 5fca5...a71
AnonymBruker Skrevet 28. juni #10 Skrevet 28. juni Ja de trenger. For å hente medisiner , ved tepri prøve, øvelse kjøring, ved eksamen Anonymkode: 5fca5...a71
AnonymBruker Skrevet 28. juni #11 Skrevet 28. juni Mine har id-kort Kjekt å ha når de skal hente ut noe på apoteket, ved reiser (noen hoteller krever at ungdommer også legitimerer seg), hente ut pakker på posten osv. Anonymkode: a487f...871 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #12 Skrevet 28. juni Selvfølgelig bør de ha id kort. Det er virkelig ikke noe å tenke på. Anonymkode: 0aa32...ded 5
Virrevirrevapp Skrevet 28. juni #13 Skrevet 28. juni Veldig lurt å gi ungdom nasjonalt id-kort, da har de id til alt. De kan tom reise med det. 4
Sigrid<3 Skrevet 28. juni #14 Skrevet 28. juni Jeg er 16 og fikk da jeg var 15. Jeg har brukt det en gang, og det var da jeg skulle ta ut en resept på apoteket 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #15 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 6.17): Har en ungdom som snart runder 15 år. Det er flere år igjen til lappen, og jeg ønsker ikke at ungdommen skal ha med pass for id. Er ID kort fra politiet litt å anskaffe? Lokal apotek sa u grom kan hente ut medisin selv på apotek ved fylte 15 år, med ID bevis. Hva annet kan et slikt bevis brukes til? Og er det lurt å gi ungdommen? Anonymkode: 98dbf...c71 Bank kort med bilde er like greit å skaffe. Men da må dere bruke en bank som har denne tjenesten. Ofte er det små lokalbanker og ikke de store «kjede-bankene». Anonymkode: 7bb07...984 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #16 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bank kort med bilde er like greit å skaffe. Men da må dere bruke en bank som har denne tjenesten. Ofte er det små lokalbanker og ikke de store «kjede-bankene». Anonymkode: 7bb07...984 Vi har liten lokalbank og de tilbyr ikke det lenger. Har ikke hatt det på over 10 år Anonymkode: 5fca5...a71 4
AnonymBruker Skrevet 28. juni #17 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Bank kort med bilde er like greit å skaffe. Men da må dere bruke en bank som har denne tjenesten. Ofte er det små lokalbanker og ikke de store «kjede-bankene». Anonymkode: 7bb07...984 Hvor får du tak i det? Finnes ikke fra DnB eller sparebanken som vi har her jeg bor. Derfor alle må skaffe Id kort. Anonymkode: fce32...be9 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni #18 Skrevet 28. juni Min sønn var 15 da bankkort med bilde fremdeles fantes og var gyldig id, så han hadde det. Så fikk han førerkort noen år senere. Begge deler fikk plass i lommeboken. (han hadde pass, men det drasser man helst ikke rundt på, både fordi det er tungvint men også fordi det er litt krise om det mistes og noen uærlige personer finner det) Jeg mener en femtenåring absolutt bør ha gyldig id som er gyldig overalt, ja. Så du bør skaffe han nasjonalt id-kort hos politiet. Anonymkode: a274e...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #19 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bank kort med bilde er like greit å skaffe. Men da må dere bruke en bank som har denne tjenesten. Ofte er det små lokalbanker og ikke de store «kjede-bankene». Anonymkode: 7bb07...984 Vi har faktisk 3 slike små lokale banker her jeg bor, og ingen av dem tilbyr bankkort med bilde. Er det noen banker igjen i Norge som tilbyr dette? Verken banker som er en del av Eika eller Bankalliansen tilbyr det lenger. Anonymkode: 2e23a...1c3 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni #20 Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Den fungerer desverre ikke over alt. Eks si de ska ta teori prøve så må de ja med id kort eller pass. Det fikk vi oppleve. Så jeg måtte kjøre hjem å hente det Anonymkode: 5fca5...a71 Men da skaffer du ham et id-kort da. Her har alle fått det fra 15 år og har det alltid med seg. Skjønner ikke helt problemet? Anonymkode: a5841...476
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå