AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:31 #21 Skrevet fredag kl 09:31 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvordan skal dette gjennomføres? Vi har ikke personal å frigi for kurs/utdanning, både statlige og kummunale avdelinger sliter allerede med å få tak i folk og hvor er pengene til å heve kompetanse og bygge flett nye avdelinger? Dessuten er det viktig med godt fagmiljø. Det viktigste for en pasient er god kompetanse og oppfølging, det får man ikke av at det sitter mange med LITT kompetanse strødd ut over storkommunene. Det beste for pasienten er å få være på en avd som er spesialisert på det pasienten sliter med. Det er forskjell på å hjelpe en lett deprimert 90-åring og å hjelpe en suicidal 18-åring som har et helt liv forran seg. Anonymkode: 7d8e4...173 Men dette du kommer med nå er mye bedre argumenter enn "vi har ikke kompetanse". "Vi har ikke kompetanse" kunne like gjerne vært et argument for hvorfor kommunen din ikke har brannvesen eller legevakt eller barnevern (og det er HØYST reelt - kommunene mangler kompetanse på dette også). Man kan ikke avfeie lovkrav med "har ikke kompetanse". Om det er lurt å kreve kompetansen i kommunene er jo en annen sak, men det gjelder jo snart over alt. Kommunene har ikke kompetanse i barnevern eller, og lærermangelen er enorm. Mange mangler kompetanse på demens også. Vi kan jo ikke legge ned tjenestene av den grunn. Anonymkode: 255f3...bfb
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:38 #22 Skrevet fredag kl 09:38 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men dette du kommer med nå er mye bedre argumenter enn "vi har ikke kompetanse". "Vi har ikke kompetanse" kunne like gjerne vært et argument for hvorfor kommunen din ikke har brannvesen eller legevakt eller barnevern (og det er HØYST reelt - kommunene mangler kompetanse på dette også). Man kan ikke avfeie lovkrav med "har ikke kompetanse". Om det er lurt å kreve kompetansen i kommunene er jo en annen sak, men det gjelder jo snart over alt. Kommunene har ikke kompetanse i barnevern eller, og lærermangelen er enorm. Mange mangler kompetanse på demens også. Vi kan jo ikke legge ned tjenestene av den grunn. Anonymkode: 255f3...bfb Argumentasjonen min var den samme, bare forklarte hvorfor den kompetansen ikke finnes. Viktigste faktor er uansett at det ikke finnes nok folk. Jeg kan gjerne videreutdanne meg og lære mer,men det betyr ikke at jeg rekker å gjøre mer for flere i løpet av en vakt. Det betyr at jeg blir flyttet fra et sted til et annet. Ser gull ut for politikere og ledere men i realiteten har man bare flyttet problemet til et annet bord. Anonymkode: 7d8e4...173
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:02 #23 Skrevet fredag kl 10:02 Nå snakker jeg om at pasientene har behov for fysisk tilrettelegging og opptrening for å få en mest mulig normal funksjon igjen etter alvorlig fysisk skade som følge av selvskading eller selvmordsforsøk. For å ta et annet eksempel for å gjøre det mer forståelig. Hvis en person som ellers er frisk blir utsatt for en alvorlig bilulykke får de tett oppfølging og rehabilitering. Mens pasienter som har en alvorlig psykisk lidelse ofte blir sendt hjem og får beskjed om at tilbudet de får er godt nok. Det blir sagt at oppfølging fra psykisk helsetjeneste, fysioterapeut som kommer av og til, og eventuelt hjemmesykepleie er det de får. Hjemme bor de i egne leiligheter og er mye alene siden de ikke er så mobile som før. Er det riktig at man skal bli behandlet slik fordi man har en psykiatrisk diagnose? Bør ikke de også få samme muligheter som alle andre til å trene opp igjen funksjonen sin fysisk? Psykiatri tjenesten i kommunen og DPS har muligheter til å følge de opp når de er på sykehjem eller rehabilitering. Det spiller ikke noen rolle hvor de er. Det viktigste er at de får den hjelpen de trenger for å bli frisk fysisk også. Anonymkode: 8c495...bc4
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:14 #24 Skrevet fredag kl 10:14 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Som ansatt i helsevesenet jobber jeg daglig med mennesker som sliter med ulike psykiske plager og fysiske skader som følge av selvskading eller selvmordsforsøk – mange av dem unge voksne som har vært gjennom alvorlige hendelser og trenger tid, støtte og struktur for å komme tilbake til livet. Men gang på gang opplever vi en uforståelig motstand mot å plassere yngre personer på sykehjem, selv om det er det eneste stedet hvor de kunne fått tett nok oppfølging. I stedet presses de hjem – ofte før de er klare, med minimale ressurser rundt seg og et system som forventer at hjemmesykepleie og en fysioterapeut hver 2. uke skal være nok. Enkelte kommer også hjem til en bolig hvor de blir påminnet hva de har gjort, og veien tilbake til de samme tankene og følelsene som førte til selvskading er kort når man blir så isolert. Det finnes ikke egne avdelinger for unge, og det er som om vi klamrer oss til ideen om at «sykehjem er for gamle» – uansett hvor syk du er. Resultatet? Alvorlige senskader som kunne vært forebygget med skikkelig rehabiltering Unge mennesker som isoleres hjemme Et system som sparer seg til større kostnader senere Jeg mener dette er et svik mot pasientene. Vi trenger enten: Egne enheter for unge voksne med behov for rehabilitering, eller En forståelse for at sykehjem midlertidig kan være riktig – uavhengig av alder, når helsebehovene tilsier det. Vi som jobber i feltet ser konsekvensene. Det er vondt å være vitne til hvor alene og dårlig fulgt opp noen blir – selv når vi gjør vårt beste. Helsehjelp skal ikke diskriminere på alder. Jeg snakker altså om sykehjem og rehabilitering i en midlertidig fase til de klarer seg godt nok til å reise hjem. Noen trenger gjerne tettere oppfølging resten av livet, men da skal de naturligvis ikke bo på sykehjem fast. Anonymkode: 8c495...bc4 Snakk for deg selv. Jobber selv i helsevesenet å skjønner da virkelig at sykehjem absolutt ikke er noe plass for en ung person. Hvordan tror du det føles for den unge personen å vere på sykehjem? Et sted hvor det er mest eldre mennesker og for mange et siste stoppested før døden. Hva tror du det gjør med personen mentalt å vere et sånt sted? Det er ikke snakk om at andre syns de ikke skal få hjelp, men at de bør få et annet hjelpetilbud. Anonymkode: 5fb8c...321 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:32 #25 Skrevet fredag kl 10:32 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke mitt inntrykk. Har vært i sykepleierpraksis på dps. De var så godt bemannet at det var latterlig! Rolige dager der ja 😄 Anonymkode: aa7b2...901 Selfølgelig er de godt bemannet det er psykiatri. Regner med du bare har vert der på solskinnsdagene siden du sier det du gjør🙄 De dagene som viser hvorfor de trenger bemanningen, har du ikke opplevd ellers hadde du aldri sagt det der. sykt mange steder som er blitt lagt ned. Mange tilbud som er borte som gjør til at folk blir sykere før de får hjelp. Så nei psykiatri blir absolutt ikke prioritert. 4 av 10 døgnplasser har forsvunnet på 20 år. Så er det også de andre tilbudene som som kan hjelpe folk tidlig som har fått mye kutt,som gjør til at de også blir sykere før de får hjelo. Anonymkode: 5fb8c...321 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl 10:47 #26 Skrevet fredag kl 10:47 Det er kanskje på tide å innse at vi har mange unge mennesker som ikke fikser livet av ulike grunner. Vi har omsorgsboliger for eldre, demente og funksjonshemmende, men det finnes svært på døgnbemannede boliger for psykisk syke eller ungdom uten boevne, hvorfor er det sånn. Unge mennesker har ingen ting på sykehjem å gjøre. Korttidsavdelinger på de sykehjemmene jeg er innom har fortsatt en gjennomsnittsalder på 80+, med aktiviteter der etter. Bemanningen er den samme. Det er like mange vikarer og ufaglærte innom her og de har slettes innen kompetanse innen psykiatri. Jeg blir lei meg, hver gang jeg ser unge mennesker som har fått sykehjemsplass. Anonymkode: 2e35e...7a0
Pilleville Skrevet fredag kl 10:54 #27 Skrevet fredag kl 10:54 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det finnes jo ikke plasser i psykiatrien. De sykeste får en natt, så er de kastet ut. Og de kommer gjerne raskt inn igjen, da de forsøker og ta livet sitt, men dagen etter er de ute igjen. Anonymkode: 06272...a97 Stem FrP , de vil beholde pengene i landet og bygge ut
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:53 #28 Skrevet fredag kl 15:53 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå snakker jeg om at pasientene har behov for fysisk tilrettelegging og opptrening for å få en mest mulig normal funksjon igjen etter alvorlig fysisk skade som følge av selvskading eller selvmordsforsøk. For å ta et annet eksempel for å gjøre det mer forståelig. Hvis en person som ellers er frisk blir utsatt for en alvorlig bilulykke får de tett oppfølging og rehabilitering. Mens pasienter som har en alvorlig psykisk lidelse ofte blir sendt hjem og får beskjed om at tilbudet de får er godt nok. Det blir sagt at oppfølging fra psykisk helsetjeneste, fysioterapeut som kommer av og til, og eventuelt hjemmesykepleie er det de får. Hjemme bor de i egne leiligheter og er mye alene siden de ikke er så mobile som før. Er det riktig at man skal bli behandlet slik fordi man har en psykiatrisk diagnose? Bør ikke de også få samme muligheter som alle andre til å trene opp igjen funksjonen sin fysisk? Psykiatri tjenesten i kommunen og DPS har muligheter til å følge de opp når de er på sykehjem eller rehabilitering. Det spiller ikke noen rolle hvor de er. Det viktigste er at de får den hjelpen de trenger for å bli frisk fysisk også. Anonymkode: 8c495...bc4 Jeg skjønner ikke helt hvilke skader du refererer til, men sykehjem er ikke plassen for opptrening og tilfriskning. Sykehjem er lindring og oppfølging i livets siste år og dager. Der mennesker kommer for å dø. Målgruppen er gamle mennesker med nedsatt funksjonsevne og demens. Vi kan godt ha institusjoner for unge psykisk syke, men de fortjener ikke å havne i eldreomsorgen. Du virker ikke til å ha noe som helst innsikt i hva som foregår på et sykehjem Anonymkode: aa7b2...901
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:34 #29 Skrevet fredag kl 17:34 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Den demografien har også en skremmende Yngrebølge. Nyhetssak om at det går mer og mer ressurser til de krevende yngre brukerne. https://www.nettavisen.no/okonomi/yngrebolgen-truer-norske-kommuner-sarpsborg-bruker-mer-pa-unge-med-spesielle-behov-enn-pa-grunnskolen/s/5-95-2117639 Anonymkode: c4f52...248 Man ser jo resultatet når fattige bydeler får en opphopning av familier med barn som har spesielle behov. Jeg var på en visitt på en institusjon i en slik bydel. nær 80 prosent av barna som trengte heldøgsomsorg var innvandrerbarn. Det er snakk om enorme summer både til barnehage, grunnskole, lønn til fysioterapeuter, ergoterapeuter, vernepleiere, hjelpemidler you name it. Anonymkode: e855a...324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå