Gå til innhold

Lett betennelse i mage og spiserør, og alkohol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lett betennelse i mage og spiserør, har hatt det i mange mange år, og tar nexium for det. Er vanligvis veldig forsiktig med hva jeg spiser og drikker når betennelsen kjennes litt mer (det går i bølger). Nå er jeg i en bølgetopp der det kjennes litt mer enn vanlig. Men så skal jeg på en fest i helgen som jeg har gledet meg til i mange måneder. Tenkte å prøve meg såvidt på noe alkohol. Hva er da best å drikke? Øl eller hvitvin? Jeg drikker evt en tørr hvitvin, den har lavt syrenivå, ser jeg, men den smaker likevel ganske surt.. Hva tenker dere, noen råd?

Anonymkode: c7180...54b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville unngått kullsyre også tenker jeg at det du spiser også henger sammen, prøv å unngå ting som løk, fet mat osv som kan irritere betennelsen. Ost og melk kan hjelpe med å «jevne ut» syre hvis du drikker vin. 

Anonymkode: 15483...598

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville unngått kullsyre også tenker jeg at det du spiser også henger sammen, prøv å unngå ting som løk, fet mat osv som kan irritere betennelsen. Ost og melk kan hjelpe med å «jevne ut» syre hvis du drikker vin. 

Anonymkode: 15483...598

Ja så da er tørr hvitvin best av øl og vin, selv om den kjennes ganske syrlig på smak? I matveien er jeg ganske nøye, og drikker ellers bare vann. Er ikke melk med på å produsere mer magesyre og slim?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg stapper bare i meg en ekstra nexuim samme dag og dagen etterpå. Og så drikker jeg det jeg vil🤷🏼‍♀️😅

Anonymkode: eb3fd...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg stapper bare i meg en ekstra nexuim samme dag og dagen etterpå. Og så drikker jeg det jeg vil🤷🏼‍♀️😅

Anonymkode: eb3fd...428

Smart😄 Men hvor mye tar du i utgangspunktet? Jeg tar 40mg, tror det blir mye å øke dosen derfra😅 Kanskje jeg kan ta noe pepsidduo eller noe i tillegg😄

Siden du også har magekatarr eller lignende; har du hatt perioder med mye hoste og slimdannelse pga magen? Det har jeg, og legene sier det skyldes problemene i mage/spiserør. Men de ber meg bare fortsette på samme dose nexium. Hvordan skal jeg da blir bra?

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv deg frem litt på forhånd, for å se hvordan du reagerer. Ta f.eks et glass hvitvin i kveld. 

AnonymBruker
Skrevet
Hensatt skrev (53 minutter siden):

Prøv deg frem litt på forhånd, for å se hvordan du reagerer. Ta f.eks et glass hvitvin i kveld. 

Ja kanskje jeg får i morgen kveld😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Garvesyre i vin, conjack og whisky er de verste for meg angående reflux og magesyre. 

Når jeg drikker vin ser jeg kun etter de med mye sødme og veldig lav garvesyre. 

Vodka er det jeg reagerer minst på, Cosmopolitan og vodka cranberry merker jeg ingenting av angående oppstøt.

Anonymkode: 63794...7a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...