Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gentleman59 skrev (11 timer siden):

M66: Det spøker ikke i noe sted. 

Jo . . .  Det spøker i hodet på mange . . .

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er på husjakt og liker veldig godt eldre hus med sjel framfor moderne bygninger. Selv om det ikke direkte tror på gjenferd hører man jo om mye rart, og jeg kjenner jeg er litt nervøs for å ende opp med et gammelt hus hvor det spøker.

Noen som har vært i samme posisjon?

Anonymkode: 2203a...036

Spøkelser finnes ikke, så problemet er rent fiktivt. Om du skulle havne i en situasjon der du er overbevist om at det spøker så er fastlege riktig instans. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes absolutt spøkelser knyttet til steder og hus.

Anonymkode: 97108...879

Og månen er en brunost, jorden er flat, vaksiner gir autisme og Trump er en real fyr. 🥱

Om du velger eller ikke velger å tro på noe er din sak. Men din tro påvirker ikke virkeligheten. Du kan sette deg ned og tro at solen ikke eksisterer av alle dine krefter, og solen blir ikke det minste påvirket. Og du kan tro spøkelser, ånder, troll, tusser, enhjørninger og øvrige mytiske vesen eksisterer av alle krefter, og ingen av dem blir villet inn i eksistens. 

Men å velge å dele løgn med andre? Det er ikke ålreit. Særlig om «andre» er barn eller lettlurte som påregnelig kan la seg svindle av deg.

Anonymkode: 0e371...957

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle det spøkelser blir litt dumt,kall det ånder. For at ånder kan vise seg eller høres er det ingen tvil om. 

Men du må være åpen for det for å si dem. Lukkede folk ser jo ingenting. 

Anonymkode: 58a7d...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes absolutt spøkelser knyttet til steder og hus.

Anonymkode: 97108...879

I svært liten grad. Da skal det være svært dramatiske hendelser som har ført til det. Med mindre ts skal flytte inn på Akershus festning eller Lier mentalsykehus tror jeg hun kan legge akkurat den bekymringen fra seg.

Anonymkode: 8d082...ce7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å kalle det spøkelser blir litt dumt,kall det ånder. For at ånder kan vise seg eller høres er det ingen tvil om. 

Men du må være åpen for det for å si dem. Lukkede folk ser jo ingenting. 

Hva er forskjell på spøkelse og ånder?

Anonymkode: 17764...c48

AnonymBruker
Skrevet

Når du er på visning, spør om noen har dødd i huset. Gjengangere går som regel igjenn av en grunn. Har ingen dødd der og du føler at det er et godt ted å være, så er du temmelig trygg. 

En fredelig død trenger ikke å føre til at noen går igjen. Men har ingen dødd der, så er du trygg.

Selv så har jeg kjøpt og bodd i to hus som var over hundre år gamle. De hadde sjarme og sjel, men ingen spøkelser 😊

Anonymkode: bb749...c1f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er forskjell på spøkelse og ånder?

Anonymkode: 17764...c48

Spøkelser er slik som finns i eventyr og filmer. Ånder er virkelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når du er på visning, spør om noen har dødd i huset. Gjengangere går som regel igjenn av en grunn. Har ingen dødd der og du føler at det er et godt ted å være, så er du temmelig trygg. 

En fredelig død trenger ikke å føre til at noen går igjen. Men har ingen dødd der, så er du trygg.

Selv så har jeg kjøpt og bodd i to hus som var over hundre år gamle. De hadde sjarme og sjel, men ingen spøkelser 😊

Megler og selger vet ikke nødvendigvis om noen har dødd i boligen om det er en eldre bolig. To har dødd i mitt hus men selger sa ikke noe til ny eier (som jeg igjen kjøpte boligen av igjen mange år senere). Jeg fikk vite det fordi jeg møtte datteren til den opprinnelige eieren gjennom bekjente flere år etter jeg kjøpte.

Har ikke merket noe til spøkelser, selv om den ene døde på soverommet mitt.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes et par lette knep for å kvitte seg med uønsket besøk i boligen. Det som har hatt best effekt for meg:

Bland tre dråper lavendelolje, citrusolje, 0.5dl vann og knust linfrø i en sprayflaske.

Min 4 år gamle nevø hadde et monster under senga, men monsteret forsvant når jeg sprayet området før leggetid. Det fungerer også mot uønskede selgere som kommer på døra.

Anonymkode: deb79...667

• Liker 1
Skrevet
Hololo skrev (2 timer siden):

Forde at eldre hus ikke er like tette så nye, så vind o.l kan skape lyder folk tror er spøkelse.

Det svarte jo ikke på spørsmålet mitt. 🤣 Er det det derfor folk tror det spøker? fordi at treverk er ett levende materiale og at det krymper og utvider seg i løpet av året? Treverk reagerer på endringer i tempratur, fuktighet og lignende.

AnonymBruker
Skrevet

Det trenger ikke å være skummelt med spøkelser. Jeg overtok et hus etter en gammel grandonkel, og videre har vært i slekta i nesten to hundre år. Her er det to spøkelser, og både jeg og mannen har sett og følt begge to, og yngstemann snakket med det ene om natten og pekte på det da han var to år.

Spøkelsene bare er der, de gjør ingenting og det føles ikke farlig, nesten hyggelig heller, vil jeg si.

Anonymkode: 8861a...1ea

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
senior skrev (6 timer siden):

Jo . . .  Det spøker i hodet på mange . . .

M66: Touché! 

Skrevet (endret)

Du kan bestille husrens  en prest eller annen kirkelig medarbeider  kommer hjem og bruker liturgien velsignelse av hus og hjem 

Endret av Maskinfører
AnonymBruker
Skrevet

Følte meg litt teit da jeg skrev HI, og det ble ikke særlig bedre etter å ha lest tråden... 😂 (Elsker svarene deres).

Selv om jeg ikke direkte tror på gjenferd/ånder, så er det likevel en del av meg som tenker "what if?" og at det hadde vært særdeles kjipt å måtte dele huset sitt med "noen" som jeg absolutt ikke ønsker der. Så ja, vel, nei, det er godt mulig jeg vipper mot en eller annen diagnose. 😅

Anonymkode: 2203a...036

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker en episode av Åndenes Makt på tv. Der besøkte de en gammel bygning, mulig det hadde vært storgård en gang i tiden men nå til dags brukt som restaurant og serveringssted. Oppe i andre etasje hadde de en hylle der de la bestikk etc i esker, så de kunne dekke på bord osv.

De ansatte klaget over at boksen med bestikk "falt ned" uten grunn rett som det var. Hvor ofte husker jeg ikke, men det hadde skjedd, de hørte den falt ned når det ikke var noen i rommet.

Så mens programlederen sto der og snakket med en av de ansatte på serveringsstedet (heter han Tom et eller annet, han programlederen?) så plutselig bare fyker den bestikk-esken rett ut fra hylla og går i gulvet med et smell så bestikket flyr utover gulvet....

Det var noe de ikke klarte å forklare bort, gitt, for det ble filmet også og programlederen så rett og slett litt skremt ut!

Anonymkode: ca29c...78b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 11.35):

Bor i et gammelt hus, flere som har dødd her og minst tre som ikke døde fredelig men relativt dramatisk (er 7 generasjon i huset, så jeg vet detaljer). Ingen spøkelser. 
Bodde i en obos blokk for noen år tilbake (fra 90 tallet), der spøkte det. 

Anonymkode: 4cf61...942

• Liker 1
Skrevet

Det spøker her og morfar går igjen. Sett djevelen og. Og de gamle heksa biter meg og drar meg ned i sengen.

Jeg leier.

Eneste måten å få dem ut på er å rense som f!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.6.2025 den 19.19):

Jeg husker en episode av Åndenes Makt på tv. Der besøkte de en gammel bygning, mulig det hadde vært storgård en gang i tiden men nå til dags brukt som restaurant og serveringssted. Oppe i andre etasje hadde de en hylle der de la bestikk etc i esker, så de kunne dekke på bord osv.

De ansatte klaget over at boksen med bestikk "falt ned" uten grunn rett som det var. Hvor ofte husker jeg ikke, men det hadde skjedd, de hørte den falt ned når det ikke var noen i rommet.

Så mens programlederen sto der og snakket med en av de ansatte på serveringsstedet (heter han Tom et eller annet, han programlederen?) så plutselig bare fyker den bestikk-esken rett ut fra hylla og går i gulvet med et smell så bestikket flyr utover gulvet....

Det var noe de ikke klarte å forklare bort, gitt, for det ble filmet også og programlederen så rett og slett litt skremt ut!

Anonymkode: ca29c...78b

Stortorvets Gjæstgiveri midt i Oslo Sentrum. åndenes Makt med Tom Strømmnæss.

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Gnom skrev (På 26.6.2025 den 23.30):

Hvorfor spøker det mer i eldre hus enn i nye hus egentlig? Kanskje du burde forsøke terapi om du hallusinerer.

Duh! Fordi alle spøkelser er folk som døde for hundre år siden.

Dersom gjenferd var ekte, så burde vel noen til nå ha sett en Tiktoker med blått hår og tatoveringer og  som nynnet på noe fra Nicki Minaj og løp rundt i gangene og ropte skibidi toilet og kastet ankelsokkene dine ut vinduet og logget inn på Netflixen din for å se Love Island. I stedet er det alltid en blek liten gutt med sixpence og bukseseler, eller en gammel dame med forkle og skaut, som bare fikler litt med lyspærene dine. 

Statistisk sett er det vel høyere sannsynlighet for at noen har dødd i et eldre hus fordi flere folk har bodd der. Men samtidig, om det er antall personer som har dødd er man skal gå etter, så burde vel sykehus og gamlehjem automatisk være super-hjemsøkt. Og blokker. Obos har jo også smelt opp blokker på Etterstad og sånt, hvor folk ble henrettet. Burde jo spøke som faen der.

Men neida. Spøkelsene liker bare gamle knirkete hus. Å dingle rundt i gangene på et borettslag er ikke noe de driver med.

Anonymkode: 8d5ad...d49

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Prester gjør vel husrens? :hjerte:

Når det gjelder gjenferd, så er det ofte de som har blitt myrdet, tatt selvmord, eller har lidd en traumatisk død som går igjen. Sjelen deres kan slite litt med å komme seg videre, men det er fullt mulig. Og veldig fint å hjelpe dem over til lyset. Det kan også være gamle mennesker som fikk en enorm tilknytning til stedet de bodde hele sitt liv, og de er ofte bare koselige å ha rundt :) Men fint om de kommer seg videre de også, og klarer å gi slipp. 

Anonymkode: 342e4...9a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...